Uusi akku vaunuun

PÖNTINEN PEKKA 04.01.2015 14:34

Hyvää jatkoa alkaneelle vuodelle!

Olisi aika hankkia uusi akku vaunuun (Solifer Artic 520 -08). Mikä olisi paras vaihtoehto? Ilmeisesti geeliakku vai ratkaiseeko laturi akun tyypin? Monenko Ah:n? Koteloonhan ei mahdu mitoiltaan kovin iso. Merkki? Tekeekö esim. Bilteman SMF 86 Ah:n akulla mitään? Olisi kapasiteettiä ja taitaisi mahtua koteloon. Vanha akku on Exide Nautilus Freetime 75 Ah 640 A.

Neuvoista kiittäen. PP

EEROLA TEEMU 04.01.2015 22:12

Vastaan, kun et ole saanut vaununkäyttäjiltä mitään responsea. Akun osto on onnenkauppaa. Jos käytät vaunua vain silloin tällöin, niin kallista akkua ei kannata hankkia. Jos olet yleensä tolpan perässä verkkovirrassa ja latauksessa, niin silloinkaan ei kannata ostaa kallista akkua.

Pääasia on, että se on halpa, sopii koteloonsa ja sille saa 2 v takuun. Jos haluat hyvän, niin osta Trane, se on kallis, mutta paras.

Nyt saat vastauksia!!

LINDBLOM ALF 05.01.2015 13:54

Jos akku on sitä tyyppiä että siinä on tuuletus, se pitää olla varustettuna tuuletusletkulla jota viedään vaunusta ulos. Muuten räjähdysherkkää kaasua saattaa kerääntyä suljettuun tilaan ja hajuhaittaakin siitä olisi.

Akun pitäisi olla ns. vapaa-ajan akku, niillä on hieman erilaiset ominaisuudet kuin starttiakuilla ja sietävät jatkuvaa latausta paremmin.

VALTONEN MARTTI 05.01.2015 14:00

Vartan 70-75 Ah vapaa-ajan akku on aina täyttänyt em. vaatimukset. Oli pitkään Solikan alkuperäisakkunakin joten sopi hyvin siihen koteloonkin.

Viimeksi sellaisen ostaessani tosin mallissa oli joku muutos ja myyjä napsasi jotkin ulokkeet siitä pois ja sitten mahtui koteloon.

HAAPANEN TIMO 05.01.2015 14:33

Suljetun järjestelmän akku on nykyaikaa. Älä osta korkillista akkua.

@timppa

ROSTEN MIKA 05.01.2015 15:07

Toinen ääni Tranelle, multa !

Mika

PÖNTINEN PEKKA 08.01.2015 15:21

Kiitosia vastanneille! Taidan lähteä huomenna tarkistelemaan hintoja.

TAKANEVA KARI 08.02.2015 16:57

Moikka! Meillä Kabe Ametist GLE. Ostin tuon Bilteeman akun, kun vanha sanoi itsensä irti. Tosi hyvä akku. Hintakin vain n. 65€+ takuu neljä vuotta!!! Suosittelen.

PÖNTINEN PEKKA 08.02.2015 22:44

Kiitos Kari Biltema 86 ah mullekkin jäi valinnaksi. Pitkä takuu ja edullinen hinta ratkaisivat. Testailu keväämällä, kun kelit lämpenee. Nyt on koppi vähän talviasennosssa. Palataan asiaan. Joskus tuntuu, että nämä akkuasiat on vähän niin kuin renkaatkin. Vaikuttavat lähes uskonnolta. Joku ei voi ajaa kuin Nokian renkailla ja toinen ei missään nimessä laita alle nokialaista pyöreetä mustaa...

KERÄNEN MATTI 09.02.2015 19:34

Mä tilasin tämmösen geeliakun vaunuun kun vaikutti sopivalta tuohon käyttöön, hintakin sopivampi kuin kotomaassa, kallis tietysti normiakkuun verrattuna: http://www.ebay.de/itm/181486083200

En osais kuvitella laittavani jotain avointa akkuhöyryjä päästelevää perinteistä akkua sisätiloihin.

VALTONEN MARTTI 09.02.2015 23:09

Nyt on kyllä joku nukkunut akkutekniikan lyhyellä yleiskurssilla...

vai höyryjä....! Tulinpa hyvälle tuulelle tuon luettuani.

KERÄNEN MATTI 12.02.2015 00:00

^ Höyry tai kaasu, ei olla kemian tunnilla nyt, veden haihtumisesta johtuva akkuhapon käry. Pahalta haisee ja hengittäessä tuntuu, etenkin jos akku jostain syystä kiehuu, sori, kuplii. ;)

KAASINEN PERTTU 12.02.2015 09:50

Yleensä siinä vaiheessa se akku on loppu kun se haisee, ja vapaa ajan akuista menee letku ulos. Kokemukseni mukaan toimiva akku ei ainakaan meillä ole koskaan ollut haju ongelmainen!

HAAPANEN TIMO 12.02.2015 11:05

Taitaa olla letkulliset akut mennyttä aikaa. Suljettu kierto on tätä päivää tavallisissa lyijyakuissakin. Niin vapaa-aikaan kuin starttipuolellekkin.

Mulla on autossa hupipuolella kaksi akkua ja akunvalitsin. Molemmat akut ovat suljetun kierron systeemillä, mutta toinen on starttiakku. Syksyn reissulla olin pisimmillään 11 päivää ilman verkkosähköä ja akunvalitsimeen en koskenut koko aikana.

Virtaa riitti ja riitti aurinkopanelin ansiosta ja välillä vähän ajettiinkin. Josssain vaiheessa huomasin akunvalitsimen olleen sen koko 11 päivän jakson vara-akuksi tarkoitetun starttiakun puolella. Yhtä lailla toimi kuin vapaa-ajan akkukin.

@timppa

KERÄNEN MATTI 12.02.2015 14:06

^ Näyttää aika moni perus-vapaa-ajan akku olevan tuuletettua mallia vielä tänä päivänäkin, esim. Exiden Dual -sarja.

HAAPANEN TIMO 12.02.2015 16:57

Mutta ostaa ei kannata missään nimessä.

@timppa

POIKULAINEN ESA 12.02.2015 17:49

Mulla on tämmöinen akku vaunussa. Hajuja en ole huomannut. Muoviläpän alla on korkit ja joskus lisännyt vettä kun helle tai lataus on tehnyt vajetta. Ei näistä ota selvää mikä käryää mikä ei vaunussa/asuntoautossa. http://www.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190-- Tästäkin akusta jollakin on varmaan kokemusta mun lisäksi.

HAAPANEN TIMO 12.02.2015 19:04

Jos akku täsmälleen kuvan mukainen se on suljetun järjestelmän akku, eikä sitä tarvitse aukoa.

Kaasunpoistoletkullekkaan ei ole siinä ole paikkaa. Miten sen sait auki?

@timppa

POIKULAINEN ESA 12.02.2015 19:43

Niin minäkin luulin ostaneeni suljetun akun. Teksti ja kuvat kyljessä viittasi siihen että käypi vaunuun yms. Vaunuun asentaessani huomasin että teipin alla olisi irtoava kansi. Leikkasin varovasti uria myöten teipin ja olihan siellä irtoava suojakansi jonka alta paljastu korkkirivi jonka kautta oli helppo lisätä akkuvettä. Akku on sama ja ostopaikka on sama. Jolla on kyseinen akku niin voi lisäillä vettä ihan normaalisti. Ei siinä ole kylläkään sitä letkun lähtö liitintä missään. Sillähän kirjoitin ettei näistä ota selvää millään. Ei sitä kai tarvitse aukoa mutta hyvin sinne vettä meni lisää kun melkein kennon päälliset oli kuivat. Onnex ei ollut. Ikää akulla nyt noin 2-vuotta.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.2.2015 klo 19:46:22 Oikein kun katsot tarkkaa isonnettua kuvaa niin näkee missä lukee 100Ah akun päällä niin ne "urat" elikä irtoavan kannen saumat.

KERÄNEN MATTI 12.02.2015 22:48

Tuotekuvauksessa oli maininta kallistuksen kestävästä eli suljetusta sisarmallista: http://www.motonet.fi/fi/tuote/900102/Sznajder-Marine-100Ah-veneakku-P350xL175xK190-- Eli hengittävää mallia tuo ylempänä mainittu.

HAAPANEN TIMO 13.02.2015 07:17

Kyllä se ylempikin on suljetun systeemin akku. Purkamalla tietysti korkit saa esille mutta se ei ole tarkoitus. Kaasuille on siellä oma tilansa jota ei pidä mennä liialla vedellä täyttämään.

Akussa ei ole paikkaa kaasunpoistoletkulle, eikä mistään näe nestepinnan tasoa. Korkkeihin ei pääse käsiksi rakennetta purkamatta.

Avoin akku ei ole tuollainen.

@timppa

POIKULAINEN ESA 13.02.2015 08:13

Suljetuissa akuissa mun mielestä ei ole korkkeja ollenkaa. Autossani on semmoinen ja edellisessä vaunussani oli korkiton umpinainen akku. Saatan olla väärässäkin.

HAAPANEN TIMO 13.02.2015 09:34

Käsite-eroja tässäkin asiassa on. Suljettu akku mielletään AGM-akuksi joita nämä eivät ole.

Puhekielessä suljettu lyijyakku on sellainen joka ei ole avattavissa. Purkaminen työkaluilla on eri juttu, AGM-akunkin voi purkaa, korkit sieltäkin löytyvät.

Tässä on Sznajder Marine. http://catalog.sznajder.pl/products/marine#m

Tässä Snajder Energy plus http://catalog.sznajder.pl/products/energy-plus#m

Linkeistä pitää klikata *+more'' nähdäkseen tekniset tiedot. Kummassakin akussa on ''central venting '' olisiko 'keskitty tuuletus'' ja ''Glass Mat separator'' eli 'lasimattoerotin'' Onko tuo matto sitten joku puoli- AGM, vai mikä lie.

En tiedä miten akun kallistuksensieto tehdään, mutta teknisesti nuo ovat huoltomielessä samanlaisia. Vain ulkoinen huolto mahdollista ilman työkaluja, eli suljetuksi minä noita molempia sanoisin.

Hassua muuten, tuota Energy Plus akkua tarjotaan taxeihin starttiakuksi, ilmesesti ajatellaan auton seisovan kulutus päällä niin paljon että tälläinen ns, vapaa-ajan akku on parempi.

@timppa

KERÄNEN MATTI 13.02.2015 09:46

Huoltovapaakaan akku ei välttämättä ole täysin "suljettu", vaikka silmäkin olisi. Letkulliset mallit tietysti vapaimmin tuulettuvia.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.2.2015 klo 10:01:57 Niin, siis käsite-eroja on syystä että akut on enemmän ja vähemmän suljettuja. Itse miellän suljetuksi sellaisen jonka voi asentaa vaikka kyljelleen tai ylösalaisin. Mikään hölskyvä akkumalli ei voi olla tällainen.

HAAPANEN TIMO 13.02.2015 10:00

Niinhän se on mutta jos 7-8 vuotta menee ilman toimenpiteitä, aika suljettu on.

Voi mennä pidempäänkin mutta mulla ei ole kokemusta pidemmästä ajasta, viisi tälläistä tavallista suljettua lyijyakkua mulla on suunnilleen sen ajan ollut nyt käytössä eri autoissa.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.