Vredestein Comtrac All Season -renkaat?

AHJOS TIMO 18.08.2014 22:01

Onko kenelläkään kokemusta tai mielipidettä otsikossa mainituista renkaista? Siis näistä: http://goo.gl/RUCNOg

HAAPANEN TIMO 19.08.2014 11:26

Kokemuksia ei ole. Kulutuspinnaltaan näyttää melkoisesti kesärenkaalta. Oikeissa talviolosuhteissa tuon täytyy olla huonompi kuin kitkarengas. Hyvä vaihtoehto talvella euroopassa ajelijalle.

Yllättävän vähän vaihtoehtoja ( 3 ) ko. kokoluokassa Delticomilla. Jos katsoo 225/70-15 on valinnanmahdollisuuksia enemmän, hintajärjestyksessä Hankook lienee ensimmäinen vakavasti otettava: http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=27160072.136.22867&sowigan=GAN&Breite=225&Quer=70&Felge=15&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&Transport=T&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&suchen=Hae%20rengasta&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&sort_by=preis

@timppa

AHJOS TIMO 19.08.2014 13:40

Löytyi tällainen kokoelma käyttäjien arvosteluja:

http://www.rengastesti.com/kuljetusauton_renkaat/vredestein/comtrac_all_season/index.html

AHJOS TIMO 20.08.2014 16:38

Hei, nyt te veitte nuo otsikossa mainitut renkaat nenäni edestä! :) Tällä hetkellä niitä ei nimittäin enää ole tuon liikkeen varastossa.

Muilla sivustoilla joutuu yleensä valitsemaan kesä- tai talvirenkaat eikä ole vaihtoehtoa "ympärivuotiset". Ja talvirenkaista sanotaan aina, että ne ovat huonot kesällä.

Jos olen vielä ensi vuonna ajokunnossa, luultavasti siirryn silloin sellaiseen rengastukseen, että laitatan nykyiset nastarenkaani alle vasta sitten, kun talvikelit ovat todella tulleet enkä heti syksyllä nopeasti sulavan ensilumen satamista ennakoiden, kuten tähän saakka olen joka vuosi tehnyt. Noilla "ympärivuotisilla" voinee ajaa vielä Etelä-Suomen loskakeleillä eli useimpina vuosina marras-joulukuun ja Saksassa kaikilla keleillä. (Edelleenkin haaveilen sinne pääsystä, vaikka tänä vuonna se ei vielä olekaan mahdollista.)

AHJOS TIMO 21.08.2014 12:57

Nyt niitä tuli taas tuon liikkeen varastoon, mutta samalla hinta nousi aiemmasta noin 160 eurosta 210,20 euroon!

VALTONEN MARTTI 21.08.2014 18:51

Net on lukeneet siellä tätä palstaa ja huomanneet kiinnostuksenne. Heti tilanneet ja nostaneet hintaa:)

AHJOS TIMO 21.08.2014 21:59

Ei niiden tarvitse tätä palstaa lukea. He näkevät kyllä omasta systeemistään, että tuon renkaan tietoja on katsottu nyt parin päivän aikana 114 kertaa edellä olevalla linkilläni. Paljon on puhuttu siitä, että monet verkkokaupat muuttavat hintoja sen mukaan, minkälaiseksi analysoivat ostajan kiinnostuksen tämän selailun perusteella. Nyt he varmaankin katsovat, kuinka moni meistä ostaa tuolla korotetulla hinnalla ja alentavat hintaa, jos kauppa näyttää tyrehtyvän. Täsmälleen tuota samaa rengasta en ole löytänyt mistään muualta.

AIRIKKA ISMO 21.08.2014 23:01

Jännä homma,niin kesä kuin talvirattaissa että 215 leveä on kalliimpi kuin 225... Johtuisiko valmistusmääristä????

http://www.ebay.de/itm/4x-Ganzjahresreifen-225-70-R15C-112-R-VREDESTEIN-Comtrac-All-Season-/191277497644?pt=Auto_Reifen_2&hash=item2c8906fd2c

AHJOS TIMO 22.08.2014 12:01

Juuri eilen yksi tuttuni puhui siitä, että Facebook osaa näyttää juuri siihen asiaan liittyviä mainoksia, mitä olet netissä hiljattain käsitellyt muualla kuin Facebookissa. Tänään se taas toteutui: Sain äsken Facebookiin vain tällä karavaanarifoorumilla käsittelemäni renkaan mainoksen, jossa aivan saman renkaan hinta on alle puolet yllä olevan linkkini tänään ilmoittamasta hinnasta eli vain 103,12 euroa:

http://www.amazon.de/dp/B004X6AIAE/ref=dra_a_rv_ff_fx_it_P2000_1000?tag=dradisplay0b-21&ascsubtag=4a251a2ef9bbf4ccc35f97aba2c9cbda

Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2014 klo 12:19:11 Huomaa, että noiden kahden liikkeen valokuvissa on ihan erilaiset renkaat, vaikka tekstitiedot viittaavat samaan renkaaseen!

HAAPANEN TIMO 22.08.2014 12:25

Tuolla Amazonin myyjällä ( A.T.U. Auto- Teile-Unger )on edullisia kesäkumejakin http://www.atu.de/shop/kategorie/Felgen-Raeder-und-Reifen-w5369/Reifen_w10523/?params=fh_location=//root/de_DE/categories%3C{root_atu}/categories%3C{root_atu_w_5369}/categories%3C{root_atu_w_5369_w_10523}/reifen_fahrzeugtyp%3E{transporter2fleicht2dlkw}/reifen_typ%3E{6}/reifen_breite%3E{215}/reifen_qs%3E{70}/reifen_indu%3E{15}/reifen_li%3E{109}/reifen_si%3E{q3a2020bis2016020km2fh;r3a2020bis2017020km2fh;s3a2020bis2018020km2fh}

Ja 225/70-15 Vielä edullisempi http://www.atu.de/shop/kategorie/Felgen-Raeder-und-Reifen-w5369/Reifen_w10523/?params=fh_location=//root/de_DE/categories%3C{root_atu}/categories%3C{root_atu_w_5369}/categories%3C{root_atu_w_5369_w_10523}/reifen_fahrzeugtyp%3E{transporter2fleicht2dlkw}/reifen_typ%3E{6}/reifen_breite%3E{225}/reifen_qs%3E{70}/reifen_indu%3E{15}/reifen_si%3E{q3a2020bis2016020km2fh;r3a2020bis2017020km2fh;s3a2020bis2018020km2fh}

Rahti neljälle renkaalle 50€

@timppa

AIRIKKA ISMO 22.08.2014 12:44

Keväällä lähetin kyselyn tuonne " atulle" paljonko rahti Suomeen 4-kesärengasta..........

Toimittavat vain Saksa Itävalta ja Hollanti.

Voihan tilanne olla tänään eri??? Lähetä kysely ja valaise muitakin......

.

HAAPANEN TIMO 22.08.2014 13:11

Niinpä näkyy olevan. Peter Unge on yksi Saksan rikkaimmista miehistä, vähän rikastuisi lisää jos myisi meillekkin.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2014 klo 13:30:54 Eikä myy Amazoninkaan kautta tänne meille.

AHJOS TIMO 22.08.2014 16:06

Uskomatonta tuo mainonnan kohdistus netissä: Kun äsken menin eräälle saksalaiselle keskustelufoorumille, missä keskustelun aiheena on "Sturm der Liebe" -niminen tv-sarja (jota Subtv esittää nimellä "Lemmen viemää"), niin sen foorumin mainospalkissa pyöri minulla tuon täällä edellä keskustellun ATU:n rengasmainos. Siinä on rivissä 5 matkailuautooni kokonsa ja kantavuuden puolesta sopivaa rengasta eli juuri tuo sama Vredestein, Michelin Agilis Camping, kaksi Hankookia ja yksi Continental.

VALTONEN MARTTI 22.08.2014 20:39

"Isoveli " valvoo Timo. Vastaavasta olen joskus tänne kirjoittanut minäkin.

NIEMINEN RAIMO 23.08.2014 11:11

Tuota incognito-tilaa olen käyttänyt Chromessa.

Olet nyt incognito-tilassa. Tässä ikkunassa katselemasi sivut eivät näy selaimesi historiassa tai hakuhistoriassa, eikä niistä jää tietokoneellesi jälkiä, kuten evästeitä, suljettuasi kaikki avoimet incognito-ikkunat. Lataamasi tiedostot ja luomasi kirjanmerkit kuitenkin säilytetään.

Incognito-tilan käyttö ei vaikuta muiden ihmisten, palvelinten tai ohjelmistojen toimintaan. Varo verkkosivustoja, jotka keräävät tai jakavat tietoja sinusta internet-palveluntarjoajia tai työntekijöitä, jotka seuraavat selaamiasi sivuja haittaohjelmia, jotka seuraavat näppäinpainalluksiasi ja tarjoavat vastapalvelukseksi ilmaisia hymiöitä salaisia agentteja takanasi seisovia ihmisiä. Lisätietoja incognito-selaamisesta. Koska Google Chrome ei hallinnoi sitä, miten laajennukset käsittelevät henkilötietojasi, kaikki laajennukset on poistettu käytöstä incognito-ikkunoissa. Voit ottaa ne käyttöön yksitellen.

Ja tuo estää jonkinverran mainoksia. https://chrome.google.com/webstore/detail/adblock-plus/cfhdojbkjhnklbpkdaibdccddilifddb?hl=fi

rami

AHJOS TIMO 25.08.2014 19:15

Tunnen kyllä tuon Chromen incognito-tilan ja käytänkin sitä joskus, mutta pääsääntöisesti suhtaudun kohdistettuun mainontaan myönteisesti ja pidän sitä hyödyllisenä palveluna. Esim. tässä tapauksessa sain sen ansiosta tietää, että Amazon myy etsimiäni renkaita puoleen hintaan itse löytämääni liikkeeseen verrattuna. Vahinko vain, että Amazon tai ATU eivät myy Suomeen, joten palvelu ei ollut ihan aukoton.

Silloin kun avasin Jäsenkeskustelussa keskustelun Lidlissä myyntiin tulevasta autokamerasta, minulle ilmestyi sellaisia mainoksia, joissa esiteltiin sen lisäksi toinenkin Saksan Lidlissä myytävä autokamera. Sitä ei ole vielä myyty Suomessa.

AHJOS TIMO 26.08.2014 12:24

Kun tänään avasin erään saksalaisen sivun, siellä näkyi kaksi mainosta, joista kummassakin oli tuo sama Vredesteinin ympärivuotinen rengas, juuri omaan autooni sopiva koko ja kantavuusluokka. Hinta on sentilleen sama kummassakin liikkeessä (Amazon ja ATU), joten systeemin on täytynyt jostakin selvittää sekin, millä hinnalla toinen myy.

Olisi kiva kuulla, mitä muille mainostetaan nyt tuolla samalla sivulla, jonka osoite on http://www.deutsche-dailys.de/sturm-der-liebe/vorschau#kw40

HAAPANEN TIMO 26.08.2014 13:05

Mulla on siinä vain paikka kauppatavaroille ( Fanartikel ) Siihen klikkamalla löytyy Amazonin kaupitelemana DVD - leffoja.

Sitä rengasta myy se sama ATU siellä Amazonin sivulla.

@timppa

AHJOS TIMO 26.08.2014 16:46

Kiitos vastauksesta! En tiennytkään, että Amazonin kautta voi kuka tahansa myydä tavaroitaan samaan tapaan kuin eBayn kautta. Olen tähän saakka luullut, että Amazon on liike, joka myy vain omasta varastostaan.

AHJOS TIMO 13.09.2014 11:13

Tuon aloitusviestiin linkkaamani liikkeen hinnoittelu heilahtelee hurjasti. Välillä renkaan hinta nousi siellä noin 160 eurosta 210,20 euroon, mutta nyt se on vain 143,90 euroa. Listahinnaksi sanotaan 172,50 euroa. Ja kysymys on siis koko ajan täsmälleen saman tyyppisestä, kokoisesta ja saman paino- ja nopeusluokan renkaasta. En ole nähnyt tuolle renkaalle vielä minkään muun Suomeen myyvän liikkeen hintaa.

Varmaankin hinta nyt taas nousee, kun muutamat kymmenet karavaanarit käyvät sitä katsomassa tämän viestini luettuaan! :)

JANHONEN MATTI 13.09.2014 22:34

LIDL on aloittanut Saksassa rengaskaupan netissä ja saanut aikaan kovan äläkän kun on rengaskauppiaiden mielestä myynyt premium-luokan renkaita liian halvalla.

Tulisi meillekin sellainen "liian halvalla -myyjä".

AHJOS TIMO 14.09.2014 20:12

Lidlín nettikaupasta ei valitettavasti toimiteta mitään Suomeen.

HAAPANEN TIMO 14.09.2014 20:31

Yritin renkaita katsella, en löytänyt, mutta osui auton moottoritilaan asennettava näädänkarkoitin. http://www.lidl.de/de/search?query=tyre+pkw

Luulin sen ongelman olevan jo ohitse muttei taida olla. Näädät syövät johtojen eristeet, jopa jarruletkut kävivät herkuksi takavuosina.

@timppa

AHJOS TIMO 09.03.2015 17:17

Näitä on nyt 4 kpl netin kautta ostettuina ja vanteille, mutta ei vielä auton alle asennettuina. Tähän saakka kaikki on sujunut ongelmitta. Renkaat on paistettu tämän vuoden viikolla 5 eli tammikuun viimeisellä viikolla.

HYTÖNEN RAIMO 20.03.2015 20:33

Tämän tyyppisille renkaille on tyypillistä, että niillä pärjää (mainosmiesten mukaan) kaikilla keleilla ja vuodenaikoina. Totuus on kuitenkin se, että ne eivät ole missään segmentissä hyvät kuten arvostelun kaksi ja puoli tähteä selvästi osoittavat.

No, olet jo ehtinyt ostaa renkaat, joten niillä on pärjättävä. Lohdutukseksi tieto siitä, että harvemmin kait matkailukulkineilla niitä ääritilanteita haetaan.

HAAPANEN TIMO 20.03.2015 21:35

Siltä se voi näyttää vailla kokemuksia olevalta. Luultavasti nuo renkaat ovat todella mukavat kesäkelillä ajella koska jotain runkojoustavuutta on haettu liukaspidon saavuttamiseksi. Talvikelillä huonommat kuin varsinaiset kitkat.

@timppa

AHJOS TIMO 20.03.2015 21:50

Minulla on kyllä nastarenkaatkin, joten en ostanut näitä ympärivuotiseen käyttöön. Aiemmat kesärenkaani olivat Continentalin camping-renkaat. Olin aluksi kiitollinen, kun sain sellaiset uuden auton mukana. Edellisen autoni rengaskoko oli sellainen, että siihen ei saanutkaan camping-renkaita. Ongelmaksi muodostui niiden vaatima korkea ilmanpaine 5.0/5.5 bar. Se teki kyydistä epämiellyttävän kovaa, varsinkin minulaiselle selkävammainvalidille. Näiden uusien ilmanpainesuositus on vain 4.1/4.5 bar. Ymmärtääkseni camping-renkaat on optimoitu matkailuautoille, joilla ajetaan pitkiä matkoja moottoriteitä. Minä taas ajan pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa kuten useimmat pakettiautot. Siksikin minulle varmaankin sopii paremmin pakettiautorenkaat, joita on kevyt pyöritellä kapeilla kaduilla ja pihoilla.

Jos taas vertaa tavallisiin pakettiauton kesärenkaisiin, näissä on kuitenkin M+S -merkintä, joten näillä saa ajaa myös esim. Latvian (vai Liettuan?) läpi maaliskuussa, jolloin siellä vaaditaan kuulemma talvirenkaat, tai Vuosaaren satamasta kotiin joulukuussa. Pitkäaikaisten tilastojen mukaan Etelä-Suomessa sataa ensilumi lokakuun 21. päivänä. Tähän saakka olen vaihtanut nastarenkaat alle viimeistään silloin. Koska se ensilumi kuitenkin sulaa aina pois ja sen jälkeen on yleensä monta lumetonta viikkoa, aion ensi syksynä ajaa marraskuun loskakelit näillä ja vaihtaa nastarenkaat alle vasta silloin, kun oikeat talvikelit alkavat.

Henkilöautoissani oli aina Nokian Hakkapeliitat. Kun tutkin Nokian renkaiden rengasvalitsimella, minkälainen olisi kotimainen vaihtoehto nykyiseen autooni, se antaa saman vastauksen sekä kesä- että talvirenkaille: "Ei tuloksia"

HYTÖNEN RAIMO 20.03.2015 22:35

Pitääkö tästäkin alkaa väittelemään?

Teknari (5/2015) julkaisi vasta henkilöautojen kesärengastestin. Mukana ollut Vredestein sijoittui kymmenenneksi yhteensä viidestätoista testirengasmerkistä eli selvästi keskitason alapuolelle. Rengasta kiitettiin ajettavuudesta märällä ja moitittiin vesiliirron vastustuskyvystä (tai paremminkin sen puutteesta) ja rauhattomasta ajokäytöksestä kuivalla.

Kysymyksessä olivat siis henkilöautonrenkaat, mutta pitkään rengastestejä seuranneena ja useita rengasmerkkejä kokeilleena tiedän että yleensä rengasmerkkien ominaisuudet säilyvät samansuuntaisina rengastyypistä riippumatta. Eikä tunnettu nimikään ole välttämättä mikään laadun tae, esimerkkinä Firestone, joka on jämähtänyt vuosikausiksi rengastestien häntäpään valvojiin. Omakohtaisen kokemuksen perusteella (Firestonen M+S -luokan renkaat) voin sanoa, että asia pitää paikkansa myös käytännössä. Olivat ylivoimaisesti huonoimmat renkaat, joilla olen koskaan ajanut.

AHJOS TIMO 21.03.2015 11:04

Raimo, tältä sivulta voit lukea, miten juuri tässä puheena oleva pakettiautorengas on arvosteltu: http://www.reifentest.com/transporterreifen/vredestein/comtrac_all_season/index.html

Siis pajon enemmän tähtiä kuin sinun mainitsemasi kaksi ja puoli!

HAAPANEN TIMO 21.03.2015 11:28

Minä olen itse testaillut pakunrenkaita aika paljon. Firestonen tekemiä renkaita en menisi moittimaan yhden koon ja yhden mallin yhdellä kokemuksella. Itsellä on yksi pari Vanhawkia joissa ei ole mitään vikaa

http://www.vannetukku.fi/vanhawk-p-49914.html

@timppa

HYTÖNEN RAIMO 21.03.2015 16:16

Minä katsoin ne tähdet siitä Timon antamasta linkistä, jossa niitä oli kaksi ja puoli. Tuo toinen taulukko on eri testaajan tekemä, ja poikkeaa huomattavasti aikaisemmasta. Eikä siinä mainita mitään minkä luokan ja minkä kokoista rengasta se koskee. Matkailuautohan vaatii alleen joko C -luokan tai vahvistetut renkaat.

Vähän samantyyppinen juttu kuin Tekniikan Maailman ja Tuulilasin rengastestit - aina testien jälkeen nousee haloo, miten tulokset voivat olla niin erilaiset.

Toki ne voivat olla erilaiset. Jo yksistään eri merkkinen testauskalusto aiheuttaa eroja mittauksiin ja lisää syntyy rengaskoon, testiradan, säätilan jne... vaikutuksesta. Itsellä nuo Firestonet olivat neliveto pickupin alla. Tekniikan Maailman testissä Firestone sijoittui sijalle 12:sta.

AHJOS TIMO 21.03.2015 18:12

En ymmärrä, mitä testejä Raimo Hytönen on minun linkkien takaa löytänyt. Nuo edellisissä viesteissäni tähän keskusteluun linkkaamani arvostelut, jotka ovat suomeksi sivulla http://www.rengastesti.com/kuljetusauton_renkaat/vredestein/comtrac_all_season/index.html ja saksaksi sivulla http://www.reifentest.com/transporterreifen/vredestein/comtrac_all_season/index.html ovat käyttäjien kirjoittamia arvosteluja.

Kuten otsikkotiedoista käy ilmi, arvostelut koskevat nimenomaan kuljetusauton renkaita, jotka ovat tämän viestin otsikossa mainittua merkkiä ja tyyppiä. Sivun ylin taulukko sisältää keskiarvot, jotka on laskettu tällä hetkellä 24 arvostelusta. Yksittäiset arvostelut ovat siinä alempana ja neljällä jatkosivulla. Jokaisen arvostelun yhteydessä sen kirjoittaja on lopussa ilmoittanut, montako kilometriä hän on niillä ajanut (keskiarvo tällä hetkellä 17.995 km), renkaan koon ja ajoneuvon. Sivun lopussa on selitetty, millä painokertoimilla on laskettu kunkin yksittäisen arvostelun yleisarvosana (tähtien lukumäärä). Arvostelunsa lähettäneistä seitsemällä on saman kokoiset renkaat kuin minulla ja neljällä heistä ne on Fiat Ducaton alla.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.3.2015 klo 18:32:33 Nyt taisin löytää ne Raimo Hytösen mainitsemat kaksi ja puoli tähteä: Ihan tuossa tämän keskustelun avausviestin myynti-ilmoituksessa on sen verran tähtiä kohdassa "Delticom tehokkuusindeksi DTX". Delticom AG on sen yhtiön nimi, joka omistaa nettipalvelun rengas-online.com, mutta mitä tuo indeksi kuvaa tai mitä tarkoitetaan renkaiden tehokkuudella, sille en löytänyt määritelmää.

AHJOS TIMO 22.03.2015 16:27

Nyt sain selville, mitä rengas-online.comin myynti-ilmoituksissa kunkin renkaan yhteydessä 0-5 tähdellä merkitty "Delticom tehokkuusindeksi - DEX" tarkoittaa. Tosin joidenkin renkaiden kohdalla se on lyhennetty DTX, mille en löytänyt selitystä.

Delticom AG on siis saksalainen yhtiö, joka omistaa rengas-online.com -verkkokaupan. He laskevat jokaiselle rengastyypille DEX-indeksin EU- rengasmerkinnän mukaisista luokituksista siten, että kullekin tekijälle annetaan Delticomin laajan asiakaskyselyn mukainen painoarvo. Kysely tehtiin 15 Euroopan maassa ja siihen osallistui yli 40.000 asiakasta. Ihan tarkkoja painoarvoja en löytänyt, mutta niistä kerrotaan, että

yli 50% paino annettiin märkäpidolle, noin 25% paino annettiin vierintävastukselle (eli polttoainetaloudellisuudelle), jäljelle jäänyt paino annettiin ohiajomelulle.

Koska EU:n rengasmerkinnät, joista DEX-indeksi lasketaan, eivät kata renkaiden talvikelin ominaisuuksia, myöskään DEX-indeksi ei koske niitä.

Tarkemmin: http://www.rengas-online.com/FAQs/Kysymyksi_tuotteista_Kysymyksi_DEXst_Delticom_tehokkuusluokkaindeksi.html

AHJOS TIMO 22.03.2015 21:29

"EU-rengasmerkintä- ja teholuokat

Euroopan unioni on EY-asetuksen N:o 1222/2009 alaisesti määrännyt, että kaikkien 1. heinäkuuta 2012 jälkeen valmistettujen auton- ja hyötyajoneuvonrenkaiden on sisällettävä EU-vakiorengasmerkinnät, jotka luokittelevat ne kolmen suorituskykyominaisuuden mukaan: polttoainetehokkuus asteikolla A–G, märkäpito asteikolla A–G ja melupäästö desibeleinä.

Tämän merkinnän tarkoituksena on toisaalta edistää taloudellista ja ekologista tehokkuutta liikenteessä sekä parantaa liikenneturvallisuutta, ja toisaalta auttaa kuluttajia valitsemaan sopivat renkaat varmistamalla tuotteiden tietty läpinäkyvyysaste.

Tästä huolimatta merkintää on kritisoitu siitä, että se ilmentää vain harvoja ominaisuuksia. Asiantuntijoiden mielestä renkailla on monia muita liikenneturvallisuuden kannalta tärkeitä ja oleellisia ominaisuuksia. Näitä ovat muiden muassa, mutta eivät ainoastaan, vesiliirto-ominaisuudet, ajovakaus, käyttöikä, märkäpidon lisäksi muut ominaisuudet märillä ja kuivilla teillä sekä lumiominaisuudet.

Rengasvalmistajat esittävät, että loppukäyttäjän kannattaa edelleen pitää eri instituutioiden ja alan julkaisujen testituloksia erittäin tärkeänä tiedonlähteenä, koska niissä arvioidaan lukuisia erilaisia renkaiden ominaisuuksia."

Lähde: www.rengas-online.com

HYTÖNEN RAIMO 26.03.2015 22:14

Vastauksena edelliseen sen verran, että tuo Delticom -indeksi perustuu asiakkaiden arvioon tuotteesta. Se ei siis ole mikään testitulos, mikä pitää huomioida sen luotettavuutta arvioitaessa (tuotteen omistajilla on taipumus puolustaa omia valintojaan).

Todelliset ominaisuudet paljastuvat vain puolueettomissa testeissä, joihin myös Delticom kehottaa tutustumaan.

Kokemukseni mukaan C -luokan pakurenkaat eivät kestä matkailuauton alla kovinkaan pitkään. Aiemmassa kevyehkössä (kokonaismassa 2 900 kg) matkailuautossani Nokianin C -luokan kesärenkaiden runko petti huomattavasti ennen kulumisrajan saavuttamista.

SUOMI SEPPO 27.03.2015 08:04

Mistähän johtuu Nokianin renkaiden kudosvauriot ? Itsellä on ollut koko autoiluni aikana kuudessa renkaassa kudosvaurio. Kaikki Nokian. Periaatteessa ostaisin aina kotimaisia renkaita mutta nyt ei ole ainuttakaan. Tiedä sitten jatkossakaan. @seppo

HAAPANEN TIMO 27.03.2015 09:18

Mutta mistä rengas tietää onko päällä paku vai matka-auto? Sitä väitettä olen aina ihmetellyt.

Selvää on että ylikuorma rikkoo kaikki renkaat. Omassa autossani on renkaiden kantavuus per akseli 2240kg. ja painoa akselilla 1600 kg. Kerro Raimo mulle miksi tavallinen C rengas ei siellä kestäisi.

@timppa

HYTÖNEN RAIMO 27.03.2015 10:13

No, ainakaan Nokian (kesärengas) ei kestänyt. Menivät vaihtoon kun alkoivat jumputtaa, mikä johtui kudosrakenteen pettämisestä.

Syynä C -luokan renkaan heikkoon kestävyyteen voi olla se, että matkailuautossa on aina päällä täysi - tai jopa melkoinen ylikuorma, useimmissa pakettiautoissa harvemmin. Toinen huomioitava tekijä on se, että valitsee riittävän painoluokan omaavat renkaat - yleensä hieman vakiokokoa suuremmat.

HAAPANEN TIMO 27.03.2015 10:51

On mullakin matka-autossa kahteen Continental Campingiin tullut runkovika. Usein itseaiheutettuakin se on.

Ei ole olemassa C-renkaan heikkoa kestävyyttä, mistä sen keksit. Jos sulta on hajonnut tunnetusti huonorunkoinen hyvin rengastesteissä pärjännyt laaturengas niin älä yleistä.

@timppa

AHJOS TIMO 27.03.2015 13:22

´Raimo Hytönen kirjoitti: "Vastauksena edelliseen sen verran, että tuo Delticom -indeksi perustuu asiakkaiden arvioon tuotteesta."

Tuo ei pidä paikkaansa. Edellisiin viesteihini linkkaamissani Delticomin selityksissä kerrotaan, että se on painotettu keskiarvo kolmesta EU-tehokkuusluokka-arvosta, jotka perustustuvat EU-direktiivissä määriteltyihin testeihin. Delticom on kysynyt asiakkaiden mielipidettä vain siitä, mikä painoarvo niille kolmelle lukuarvolle pitäisi indeksissä antaa.

Asiakkaiden mielipiteitä tietystä renkaasta ei siis ole otettu huomioon Delticom-indeksin arvoa määrättäessä, mutta joidenkin renkaiden yhteydessä ilmoitetaan indeksin lisäksi 1-5 tähdellä myös "Asiakkaiden arvioinnit". Talvirenkaista ilmoitetaan vain se, eikä ollenkaan Delticom-indeksiä, koska indeksin laskennan pohjana olevat EU-tehokkuusluokkakriteerit eivät mittaa talvirenkaiden olennaisia ominaisuuksia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.