Alumiiniputkea? Pelle peloton taas asialla

TOIVONEN MARTTI 09.08.2014 13:47

Ostin kotelomarkiisiin sivuseinät ja piti saada neljä alumiiniputkea, kaksi seinän yläreunaan ja kaksi takareunaan auton seinän viereen.

Mulla on aiemmin ostettun joku putki joka maksoi lähes kolmekymppiä ja jonka päät on siipiruuvilla kiristettävät. Pituuden säätö kiristetään paikalleen ruuvilla joka kiristyy vanteen avulla putken reiästä. Ei kauhean kätevää eikä tukevan tuntuista.

Honkkarista ostin kympin maksavia alumiinisia maalitelaan yms. tarkoitettuja varsia joissa on pitkä ja lyhyt samassa paketissa. Kun ottaa lyhyen perästä sen kahvan pois ja pitkästä kärkipalan voi ne yhdistää ja saa tarvittaessa melkein kolmimetrisen jäykän alumiiniputken. Putki on uritettu eli huomattavan jäykkä ja pituussäätö on salamannopea auki ja kiinni kiertämällä.

Markiisin koteloon liimasin rakennusliimalla palan 20-millistä Finnfoamia missä on putken kokoinen reikä, putken toinen pää istuu siinä tosi tukevasti. Markiisin etukappaleessa taas on muoviset kappaleet joissa oleva tappi sopii juuri tuon putken kärkikappaleen päässä olevaan reikään. Putki oikeaan mittaan ja paikalleen ja sitten hiukan markiisia kiristetään niin putki on tosi tukeva kannake seinälle. mot

HALINEN HARRI 09.08.2014 19:43

Siistin näköinen tolppa.
Noita olen minäkin joutunut rakentamaan kun halusin että markiisin eteen istutetaan tuuliaita. Safaritelttakin markiisiin on mutta liian isotöinen muutaman päivän majoittumiseen. Tuuliaidat lienee suunniteltu siten, että aidan toinen pää on kiinteämmin autossa ja toiseen päähän jää kulkuaukko. Eli on oltava auton seinässä kahdet kiinnikkeet riippuen kumpaan päähän haluaa kulkuaukon. Minä halusin mahdollisuuden että molemmista sivuista pääsee markiisin alle. Kaksi kpl toisensa sisään meneviä aluputkia jotta tarvittava pituus (ehkä noin 3 m) ja kuljetuspituus sellainen että hyvin kyytiin mahtuu. Yläpää pikaliittimellä markiisin ulostyöntävään tuulitankoon, alapäähän maahan 6" naula johon putki päälle. Näissä putkissa tuuliaita joka kiertää myös markiisin jalat. Molemmissa päissä n 80 cm kulkuaukot tai halutessa toinen pää avoin ja toinen suljettu.

KUJANPÄÄ MARKKU 09.08.2014 22:09

Kivaa puuhastelua. Mä olisin samalla uusinu kuppasen ruohomaton, tai säästänyt varat sen myöhenpään hankintaan.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.08.2014 22:56

Tuo seinän vieressä oleva putki joustamattomana saattaa pistää markiisin kiinityksen tiukille kun autossa liikutaan Ne pitäisi olla jousitetut Itse käytin siinä tarkoituksessa kumiköyttä jonka toinen pää oli kiini markiisissa ja toinen maassa

HALINEN HARRI 10.08.2014 11:46

Minä tuon liikkeen eliminoin juuri tuolla sisäkkäisellä putkella, liikkumavaraa toista metriä.

TOIVONEN MARTTI 10.08.2014 12:09

"Tuo seinän vieressä oleva putki joustamattomana saattaa pistää markiisin kiinityksen tiukille kun autossa liikutaan"

Ehkä aiheellinen huoli? Tai ehkä sittenkään ei:

Ensinnäkin tuon putken lukitus perustuu siihen että putken sisällä oleva muovinen expanderikappale laajenee. Jos tapahtuu sellaista liikettä joka voisi jotenkin rasittaa markiisin seinäkiinnitystä luistaa muovipala kyllä ennen liukkaassa alumiiniputkessa. Toisekseen jos me ollaan paikallamme niin kauan että viitsitään virittää markiisin sivuseinät on itsestään selvää että takatassut on tukevasti ruuvattu alas ja etupäätä nostettu tunkkien varaan niin ettei koko auto keiku kun sisällä kävellään tai käännetään kylkeä. Muusta mahdollisesta puhumattakaan. Ei tässä iässä enää kovasti auto keiku että kumiköyttä tarvittaisiin.

mot

KÄNKÄNEN PAULI 10.08.2014 20:56

Mitenkä yhdistit vaaka ja pystyputken seinustalla?

LEHTINEN PERTTI 10.08.2014 21:53

Minä riemuitsen näistä järkikeksinnöistä niin toisten kuin oamstakin puolestani. Niin tarkoituksenmukaista ja edullista ;-)

Tarvitsin kerran tosi lujaa korroosion kestävää n. 1 mm terästä parin neliodesimetrin verran raaka-aineeksi eräisiin korvakkeisiin. Yritin ostaa pientä levypalaa. No sitä ei saanut mistään. Isoja kyllä ja hinta oli hurja. Onneksi rautakaupassa oli Fiskarssin ojalapioita. Otin siitä lapiosta vain lavan ja johan oli hyvää ja korroosion kestävää terästä eikä maksanut kuin alle 1/3 osan siitä kuin minimikokoinen levy, mitä ostettavaksi tarjottiin, olisi maksanut.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.