Jääkaappi

BACKMAN JUHANI 27.07.2014 20:48

Heppa ? kaappi ei kylmene nällä lämpötiloilla kuin sähköllä kunnolla mistä olette ottaneen 12v virtaskan tuulettimelle ylä tai ala ritilälle ja kumpaan suuntaan puhaltamaan ja mihin katkaisin? kiiti tiedoist

Käyttäjän lisäys viestiin 29.7.2014 klo 13:30:37 Heippa tuli asennettua tuuletin 0,19amperin yläritilän taakse virran kaappasin pietson virtajohdosta siis toimii vain kun kaappi on kaasulla ja pietso katkaisin virta asennossa kuulostelen nyt autaako kerron myöhemin jos täytyy vielä alaritilään laittaa toinen joka imee niin tulee parempi kierto.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2014 klo 13:14:11 Yläritilän puhallin auttoi jo 10 astetta kun ulkona + 29 niin kaapi +12 kokeilen vielä alaritilään sisään päin imevää kun kerkiän hakee tuulettimen.

KOISTINEN TOIVO 27.07.2014 21:47

Minuakin kiinnostaa. Ensiapuna, minä parkkeeran jos mahdllista aina, että jääkaappi on varjon puolella. Toivopoika

TOIVONEN MARTTI 27.07.2014 22:52

Yläritilästä ulospäin tai alaritilästä sisäänpäin, ihan sama kumpi. Virran saa vaikkapa lähimmästä 12 voltin systeemin pistorasian syötöstä, se riippuu kopan merkistä ja mallista eli valmistajasta. Pistorasioissa on tavallisesti senkokoiset sulakkeet ettei pieni tietokonepuhallin tai vastaava aiheuta mitään ongelmia.

Katkaisijan paikka edelleen kiinni siitä millainen jääpin ympäristö tai saako päätauluun soviteltua lisäkatkaisijan. Esim mun Bürstneriin saisi. mot

HAAPANEN TIMO 28.07.2014 09:48

Kaapin kaasupuoli kannattaisi huollattaa. Yhtälailla pitäisi kaasulla jäähtyä kuin sähkölläkin.

Puhaltimia on myös termostaattiohjattuja joten katkaisijan asennukselta voi välttyä. Esim. tuolla , sivu 52

http://assets.waeco.com/pdf/Vapauteni_2014_fi.pdf

@timppa

TAIMIO REINO 28.07.2014 10:39

Olen käyttänyt apun tavallista pöytätuuletinta joka on jakkaralla ulkona ja puhaltaa alaritilästä sisään jääkaapin taakse. Yläritilän poisto väliaikaisesti auttaa myös, hyttysverkko ritilän takana estää ilman virtausta aika tehokkaasti. Nämä apuna siis parkissa oleessa. Olen miettinyt, voisiko alaritilään viritellä jonkilaisen "kaapparin", joka ajaessa aiheuttaisi ahtopainetta jääkaapin taakse? Tuossa voi tietysti olla vaarana, että kaasuliekki ei pysy palamassa?

Repa

VALTONEN MARTTI 28.07.2014 11:13

"Kaapparista"

Käynyt itelläkin mielessä. Kuitenkin kaapilla on taipumus sammua joskus kun vastaantuleva rekka pyyhkäisee kovin läheltä. Tuo kaappari voisi pahentaa asiaa.

Olen ajatellut että järkevämpää olisi laittaa yläritilään ohjain joka aiheuttaisi imun kaapin taakse. Se ei varmaan aiheuttaisi sammumista.

Kaikissa 'viritelmissä' on kuitenkin vaaransa joten tarkoin harkittava mitä tekee jos jotain tekee.

PALIN MATTI 28.07.2014 19:00

Eikös jääkaapin pidä käydä ajon aikana sahköllä. Iselläni on peräkärryn kaasupullo aina ajaessa kiinni ja kaappi akkukäytöllä.

Näillä nykyhelteillä reissatessani huomasin, että kaappi oli ajon jälkeen huomattavasti kylmempi, kuin leirissä paikallaan seisten ja verkkovirralla toimiessaan.

Ilmasto kaapin takatilassa siis vaihtuu ajon aikana ihan ilman mitään ohjareitakin.

Senkin tiedän, että jos nyt kauan akiomani tietokoneen puhaltimen kaappiini laitan, niin saamme jatkossa sanoa hyvästit lämpimille kesille.

VALTONEN MARTTI 28.07.2014 21:16

Älä asenna sitä puhallinta Matti! Haitat ovat selvästi hyötyä suuremmat..

Pieni tarkennus: jääkaappia ei pidä käyttää ajaessa sähköllä, mutta saa käyttää, kuten kaasullakin.

Toisekseen ainakin minulla kaappi jäähtyy kaasulla hiukan paremmin kuin akkusähköllä.

Kolmanneksi noin sadan watin lisä laturin kuormaan voi olla aika rajoilla ilmastoinnin ja muun kulutuksen lisänä ettei latausta ehkä riitä kaikkeen.

TERVASMÄKI MARKKU 28.07.2014 21:32

Matematiittisesti: Jos auton laturi (henkilöauto tms. ja vaunu) antaa esim. max 80 ampeeria ja latausjännite on tyypillinen 14,4 volttia saadaan teho: 80A x 14,4 V = 1152 wattia! Ehkä siitä jää jonnin verran jäljelle tehohäviöiden, auton omien sähkölaitteiden, valojen, puhaltimien ym. lisäksi sille jääkaapillekin... :)

POIKULAINEN ESA 28.07.2014 21:48

Tänään olin vaunulla kaasujen koeponnistuksessa ym. jääkaappi remontissa kun termarin jatkoakseli oli mennyt poikki. Ei tahdo Domotikki jäähtyä niin sanoivat huollossa 20-astetta alle ympäristön lämpötilan pitäisikin jäähtyä kun kysyin. Aurinkossa +38 niin kaapissa sallittu +18 Huumori meinaa loppua yhdessä kunnon kanssa näissä helteissä.

HAAPANEN TIMO 28.07.2014 22:15

Uusiin luvataan nyt 30° pudotus, joku vuosi sitten 25°. Kolmekymmentä vuotta sitten 20°

Mun -01 malli jäähtyy kyllä sen 25° kaikilla kolmella energialla. Kaksi tietsikan puhallinta painaa yläritilästä ulos.

Kaapin jäähtymistä voi auttaa - niin hassulta kun se kuullostaakin- pienentämällä tehoa. Oikein käyttöohjeissa mainittu asia joskus. Sitä lämpöä vain on siellä liikaa, reaktio ei jaksa toimia. Tehon vähentäminen on yksi keino jäähdyttää kaapin taustaa.

@timppa

VALTONEN MARTTI 28.07.2014 22:39

Saman ilmiön olen havainnut kuin Haapanen. Termostaatti täysillä jäähtyy huonommin. Olen kuullut ihan järkeenkäyvän selityksenkin joskus.

PALIN MATTI 29.07.2014 07:57

"VALTONEN MARTTI ....... Pieni tarkennus: jääkaappia ei pidä käyttää ajaessa sähköllä, mutta saa käyttää, kuten kaasullakin. ....... Kolmanneksi noin sadan watin lisä laturin kuormaan voi olla aika rajoilla ilmastoinnin ja muun kulutuksen lisänä ettei latausta ehkä riitä kaikkeen."

Päinvastoin juuri. Jääkaappia ei voi käyttää kaasulla, koska kaasupullon on oltava kiinni ajon aikana. Ainakin mun peräkärryssä on näkyvä varoituskyltti tästä asiasta.

Tuossa viimeisessä kommentissa en ymmärrä sitä, miten vetoauton ilmastointi rasittais sen laturin sähköntuottoa. Ilmastointihan on remmikäyttöinen.

HAAPANEN TIMO 29.07.2014 08:31

Matti! Se kyltti siellä vaunussa ei merkitse mitään, niitä liimailtiin säädöksen muuttumisen jälkeen (1.4-08 ) käännösvirheen takia.

Jos nyt kurkkaat sitä paineensäädintäsi, näet siellä EN 12864 D tekstin,( teksi EN 12864 ei riitä, se säädin on tarkoitettu vanhempiin vaunuihin )

Säätimen merkintä D tuo säätimeen sisäisen letkurikkoventtiilin ja on ainoa oikea sun 2010 vaunuusi. Jos siellä on joku muu säädin on koko sydeemi pykälien vastainen eikä mikään tarra sitä muuksi muuta.

Niitä tarroja liimailtiin ahkerasti juuri sun vaunusi myyntiaikoihin.

EN 12864 D on aivan sama kuin autoihin vaaditaan, mutta vaunussa sen saa asentaa suoraa pulloon, kun autoissa se pitää olla seinällä.

Kurkaa tuonne, ja revi se tarra pois: https://picasaweb.google.com/113500476871095750357/Paineensaatimet?authkey=Gv1sRgCL2Ho6HmwYmKjQE#

@timppa

VALTONEN MARTTI 29.07.2014 10:11

Kyllä Matti Suomessa ajellaan ihan laillisesti kaasut ja jääkaappi käytössä ajossa.

Sorry pieni ilmaisuepätarkkuus, tarkoitin tietysti auton puhallinlaitteiston virrankulutusta joka lienee melkoinen kun hellesäällä joutuu sitä aika suurella nopeudella käyttämään. On tietysti merkkikohtainenkin asia tuo.

PALIN MATTI 29.07.2014 10:51

Timolle: Tämän kuvan mukasesti on mun Kabessa pinottu kaikki kaasuvehkeet etukoteloon.

On D-merkitty koodi siinä Alde-säätimessä.

PALIN MATTI 29.07.2014 11:02

"VALTONEN MARTTI ................. Sorry pieni ilmaisuepätarkkuus, tarkoitin tietysti auton puhallinlaitteiston virrankulutusta joka lienee melkoinen kun hellesäällä joutuu sitä aika suurella nopeudella käyttämään. On tietysti merkkikohtainenkin asia tuo."

Tarkotatko sie nyt sitten auton moottorin jäähdytyspuhallinlaitteistoa, vaiko ilmastointilaitteen puhallinlaitteistoa?

Moottorin puhaltimet käynnistyvät vain, mikäli ajoviima ei riittä jäähdytykseen. Matkan aikan eivät taida sähköä ne kuluttaa.

Ilmastointilaitteen puhaltimenkaan ei tavitse huutaa täysillä edes kesähelteillä, sillä automatiikka huolehtii asiasta. Nytkin on näillä helteillä ollut fläkti vain 2-3 -teholla seitsemästä mahdollisesta.

Elikkäs ei sitä sähköä kulu ajon aikan periaatteessa suurempaa määrä muuta kuin valoihin.

VALTONEN MARTTI 29.07.2014 11:38

Ilmastoinnin puhallintapa tarkoitin. Ei se sähköttä toimi. Tosin talvella se joutuu enemmän tositoimiin kuin kesällä. Olisipa mielenkiintoista mittailla eri laitteiden virrankulutusta.

Toinen juttu: mulla auton laturi tuottaa n. 13.5 V jännitteen akulle. Lähiaikoin aion mitata kuinka paljon siitä riittää vaunun akulle. Se mittari joka on ohjauspaneelissa on mielestäni liian suurpiirteinen riittävän tarkkaan mittaukseen.

Idea on siinä että tuo mittaus varmaan antaa hieman osviittaa siitä kuinka paljon ehkä jääkaapille sähkötoimintaan jää varaa. Etenkin jos mittaa vielä kaapin ollessa sähköllä. Siis akkusähköllä.

HAAPANEN TIMO 29.07.2014 11:39

Vanhoissa autoissa sitä puhaltimen nopeutta säädettiin vastuksella, ei siis pieni nopeus vaikuttanut kulutukseen laisinkaan. Nykyvehkeistä en tiedä.

Nyt Matti otat ne tarrat pois sieltä vaunusta ja käyttelet kaasua kuinka huvittaa. Näkyy olevan kulutuksen katkaisu sun säätimessä (1,5 kg/h ) kestää ulkogrillinkin. Pienin on 0,75kg/h sitten 1,0kg/h isoin tämä 1,5kg/h .Sulle on onneksi laitettu se isoin.

Silloin -07 se pykälän sanamuoto oli jotenkin näin: ''hallitsemattoman vuodon katkaisevat laitteet on asennettava jos kaasulaitteita _käytetään ajon aikana''

No tämäkin olisi sulle riittänyt kun siellä on se EN 12864 D säädin. Muutamat asensivat kotitaloussäätimiä ja liimasivat keksityn tarran.

Pykälä korjattiin muotoon: '' hallitsemattoman vuodon katkaisevat laitteet on asennettava jos kaasulaitteita _voidaan käyttää__ ajon aikana'' Tällä oikella muodolla ei voi olla kuin yksi ainoa asennutapa ja se sulla on.

Mikään ei estä kayttämästä lämmitintä tai jääkaappia kaasulla.

@timppa

TIILIKAINEN RISTO 29.07.2014 12:54

Tarkista polttimen apertuuri. Sieltä löytyy yleisin syy , miksi kaappi ei toimi kaasulla. Puhdista tai uusi apertuuri. Uusi maksaa kympin hujakoilla ainakin Electrolux kaappeihin

Googlaa ensin kaappisi tyyppinimellä, jotta näet olennaiset kaasusysteemin räjäytyskuvat. Niitä on netissä kiitettävästi

Tai mikäli et ole propelihattu, niin huollata kaasupoltin Joissakin tapauksissa toimenpiteeseen vaaditaan melkein kynegologin siron pieniä kasiä.

Joissakin kaapeissa polttimelle tuleva kaasuputki on terästä ja siitä irtoaa parissa vuodessa ruostetta ja roinaa, joka tukkii apertuurin osittain tai kokonaan. Itse rassasin putken fillarin vaihdevaijelilla koko ajan vaijeria pyörittäen ja sitten puhalsin putkesta sulkuventtiilin puoleisesta päästä paineilmalla ruosteet pellolle.

Oma kaappini alkoi toimia kaasulla kunnollisesti puhdistuksen jälkeen

terv 36599-0 Risto Espoosta

PALIN MATTI 29.07.2014 14:30

Niin Timo, kävin taas peräkärryssäni tarkastuskäynnikkä. Havaitsin, että etukotelon seinässä oli keltamusta tarralappu, jossa ilmoitettiin, että kaasulaiteiden käyttö ajon aikana on kielletty. Pulloventtiilin aukiolosta ei mainittu mitään. Och samma på svenska.

Itse studiossa sisällä oli seinässä Kaben hallintapaneelin yläpuolella tekstitarra, jossa ilmoitettin, että pulloventtiili on aina ajon ajaksi suljettava. Tämä tiedote ainakin viidellä eri kielellä.

Kabinetin varoitustekstin on varmasti Kaben tehtaalla joku siihen liimannu. Pullokotelon tarran on saattanu laittaa paikalleen ihan kotimainenkin "kaasuasiantuntija".

VALTONEN MARTTI 29.07.2014 15:20

Kabella ei sitten harrasteta talvimatkailua. Esim. Lahdesta Lappiin ajaminen parinkympin pakkasella jäädyttäisi muuten niin hyvän talvivaunun perinpohjin.

Pakko pysyy Solkussa, saa ajella pulloventtilit levällään ja lämmitys pelaa ajaessakin....

HAAPANEN TIMO 29.07.2014 16:27

Se Kaabe on tällä säätimellä kaikkialla EU:ssa hyväksytty kaasulaitteiden osalta niin että lämmitystä ja jääkaappia voidaan ja saadaan käyttää ajon aikana. Ruotsista uudet vehkeet taitavat tulla ilman säätimiä kun siellä on niin erilainen pullo.

Pykälien muutoksella silloin -07 haluttiin yhtenäistää säädökset. En tiedä miksi tehtaalla on sellainen lappu laitettu.

Täydellinen sekasotku pykälistä vallitsi vielä -09 ja näköjään syksyllä -10 olen viimeisen kuvan direktiivistä tuonne linkkiin laittanut, ehkei asia ollut selvä valmistajille vielä silloinkaan.

Keväällä -09 isossa liikkeessä Turussa otettiin pois tuollainen säädin ja laitettiin tilalle eri valmistajan saman hyväksynnän säädin seinäasennuksena. Asiakkaan laskuun tietty, jotta sai käyttää ajon aikana ????

Kilsan päässä toisessa liikkeessä asennettiin ajoneuvokäyttöön tykkänään hyväksymättömiä kotitaloussäätimiä ja liimattiin tarra pullokoteloon. ???

Nämä näin itse silloin, mitähän kaikkea tehtiin muualla maassa.

@timppa

BACKMAN JUHANI 31.07.2014 11:02

MAHTOIKO KARATA JÄÄKAAPISTA JOHONKIN KAAPIN KAASULAITTEISIIN?

HAAPANEN TIMO 31.07.2014 11:51

Karkasi, ja pahemman kerran:))

@timppa

HALINEN HARRI 31.07.2014 16:34

Jos Martin Kabe on auto, niin jotain on vialla jos ei kestä lämpimänä -20 asteessa. Liian paljon pakkasnestettä veden seassa? Itse pidän litkut noin -20-25 jolloin neste lämpenee ja luovuttaa lämmön tehokkaasti. Kotikulmilla kun harvoin on yli -20 ja matkallahan taas lämmöt ovat päällä jolloin jäätymisvaaraa ei ole.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.7.2014 klo 16:35:19 Eikös se jääkaappiasia jo selvinnyt?

TOIVONEN MARTTI 31.07.2014 18:06

Kirvesvarttapa hyvinkin. mot

VALTONEN MARTTI 31.07.2014 18:12

Puhe lipsahti Palinin Kabe-vaunuun jossa ei saa ajaessa olla pulloventtiili auki. Se ei sitten lämpene millään.

Totuushan on kuitenkin toinen kuten jo on selvitetty...

PALIN MATTI 06.08.2014 11:30

Ei minun peräkärryn tarvi ajon aikan lämmitäkkään. Syksylä vien sen tunturrin ja kevväälä hajen pois.

Kesän retkillä ei tarvi ajonaikasta lämmitystä.

VALTONEN MARTTI 06.08.2014 20:38

Solidaarisuuta hieman Matti. Jotkut Kaben omistajat ajelee varmasti tavipakkasella jostain Hesasta Ylläkselle ja tarvii lämpiävän vaunun.

BACKMAN JUHANI 07.08.2014 11:46

Kaapet saaa vaikka jäätyä tai kiehua mutta jääkaappi rupes toimii ja tyää riitää mulle::::::::::::::::::::::::::....

TOIVONEN MARTTI 09.08.2014 18:49

Joku viikko sitten jääppi ei toiminut kaasulla olleskaan, arvelin auton olevan liian vinossa. Seuraavan kerran kun sitä tarvittiin tuntui että jäähtyy kaasulla mutta ei tarpeeksi. Mittailin eilen ja kaasulla ei päästy alle 10 asteen eikä pakastimessa ollut kuin -10.

Tutkin polttimen, paloi nätisti sinisellä liekillä, ei roskia, ei ruostehileitä missään. Outoa kyllä liekki oli samankokoinen oli säätönuppi sitten maxilla tai minimillä, mitään eroa ei näyttänyt olevan. Nuohosin pakoputken, se oli aika puhdas, hiukan ihan vaaleaa kerrosta seinissä. Puhalsin paineilmalla kaikki paikat puhtaiksi. Parin tunnin päästä kaapissa edelleen +11

Tänä aamuna tilanne ennallaan, vaikka teho oli kutosella ei kaappi jäähtynyt. Kiertelin tehonsäätöä reippaasti edestakaisin, nuppi tuntui liikkuvan aika kankeasti. Veivailin säätönuppia aikani ja jätin sen kutoselle. Parin tunnin päästä kaapissa hiukan runsaat 5 astetta ja jäähdytyselementistä aiemmin tippunut vesi oli jäässä vaikka ulkolämpötila oli reippaasti noussut.

Mistähän mahtaa olla kysymys? Onko säädin jotenkin ollut tukossa kaasusta ajan mittaan kertyvän moskan takia ja säätö koko ajan minimillä? Kaasupuolellahan ei ymmärtääkseni ole mitään termostaattia vaan säätönuppi vaan lisää tai vähentää kaasun virtausta. Auttoiko säätönupin kiertely avaamaan tukkeutuneen säätimen?

Tämä tuli mieleen kun juuri eilen jouduin putsaamaan kaasuhellan kun kaasua ei kertakaikkiaan tullut. Poltin pois, suutin pois, paineilmaa sisään ja nuppi täysliekkiasentoon. Jotain pientä kovettumaa sieltäkin lensi ja taas toimi.

Onko kokemuksia vastaavasta? mot?

UUSITALO MARKO 09.08.2014 20:14

Kaasulaitteiden käyttöä ajon aikana kysyttiin Esko Riihelältä Iltalehden sivuilla:

http://www.iltalehti.fi/autot/2014080818554116_ae.shtml

Ja Riihelä tuntuu olevan hieman pihalla tämän asian suhteen.

IMPIÖ JYRKI 10.08.2014 14:15

Vanha Matkaajan vaunu jäähtyy parhaiten kaasulla. +2 astetta saa kohtuullisen hyvin. Tarviiko, se on toinen juttu. Mutta toimii ainakin hyvin kaasulla. Ja lämpiää. Lusikkalaatikko yläpuolella on siinä mallissa että kertakäyttötavaraamppeet melskeen sulaa. Sitte parkissa laatikko pois. Siihenhän vois kehitellä jotaki jäähdytystä, mistä täällä on puhuttukkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.8.2014 klo 14:17:24 *kertakäyttökamppeet melkeen sulaa. Automaattikorjaus korjaa tekstiä....;)

POIKULAINEN ESA 11.08.2014 06:21

Aloin nyt parantelemaan tuulettimien asennusta kun tuli parempaa aikaa. Oletteko poistanut hyttysverkon tuulettimien kohdalta?? Näyttäisi olevan aika tiivistä tavarata joten voisi ilman kierto parantua jos sen poistaisi. Tuskin sinne ampiaiset ym. rupeaa pesää rakentamaan vai onko jollain kokemusta kun ottaa koko verkot pois että löytyykö pesiä yms.??

HAAPANEN TIMO 11.08.2014 06:52

Mun nykyisessä autossa ei ole koskaan ollut verkkoa ritilöiden takana. Edellisessä oli, koska siinä kaapin taus oli suorassa yhteydessä sisätiloihin.

@timppa

BACKMAN JUHANI 11.08.2014 09:32

Asensin yläritilään ulospän puhaltavan ja alas imevän suoraan ritilään kiinni ruuveilla ja jätin verkot paikoileen johdot on niin pitkät että saa ritilät auki ja johdot irti hyvin toimii virta on otettu piatson syötöstä ja saa pois päältä kun on on syttynyt jos on tarve että näin

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.