Mitä pitäisi tietää auton katolla olevasta aurinkekennosta?

TUOMINEN MARKKU 29.06.2014 20:55

Tuli vaihdettua autoa ja yllätyksekseni totesin, että katolla on n. 50 x 100 cm:n aurinkokenno! Kennosta lähtee musta kaapeli(aika paksu kumikaapeli) auton sisätilaan ja päättyy siellä (ilmeisesti) lataussäätimeen: "Schaudt Solar-Laderegler, LRS 1214, 12V 14A" ja siitä menee johto asunto-osan akkuun. Mitä pitäisi tietää ko. aurinkokennosta, sen toiminnasta, hoidosta ja valvonnasta vai antaako vain ladata. Mistä muuten näkee, että se yleensä lataa? Autossa on Caliran "keskus", joka näyttää mm. akkujen(käynnistys- ja asunto) jännitteen, mitähän niistä voi päätellä? Minkäänlaisia ohjeita ei edellisen omistajan jäljiltä ole. Itse kennon valmistajasta ei ainakaan vielä ole tietoa, pitänee tutkia tarkemmin katolla olevaa kennoa vai onko valmistajatieto edes tarpeellinen?

Käyttäjän lisäys viestiin 29.6.2014 klo 20:57:46 Hupsista, taas kirjoitusvirhe otsikossa! Kysymys on siis aurinkokennosta!

KURVINEN ESKO 29.06.2014 21:36

Minulla tuli myös aurinkokenno auton mukana. En sen kummemmin ole perehtynyt tai hoitanut laitetta, vilkaisen joskus akkujen jännitteen ja virtamittarista latausvirran. Minulla on virtamittari katolta tulevassa johdossa.

Kesällä aurinkokenno pitää asunnon akut noin 13,5 V jännitteessä. Auto on ollut noin 4 vuotta minulla. Esko

TOIVONEN MARTTI 29.06.2014 22:03

Anna ladata vaan. Tuossa mallissa ei ole mittaria joka näyttäisi latauksen mutta varmaan sulla on autossa mittari (tai halpa yleismittari) joka näyttää kummankin akun voltit. Kun auto on pidempään seissyt ja aurinko paistaa pitäisi hupiakun latauksen näyttää jotain 14,2 volttia ja ajoakun vähän vähempi.

Ei se oikeastaan mitään huolenpitoa vaadi. Kennon voit sillointällöin putsata liasta jota sen pinnalle voi huonoissa olosuhteissa (kesällä lehtipuun alla jne) kertyä. Säätimestä valmistaja sanoo että "pyyhi pehmeällä hiukan kostutetulla kankaalla", muut operaatiot hoitaa autosähköfirma jos tarvitaan. Huoleton peli. mot

HAAPANEN TIMO 30.06.2014 08:55

Juu, se lataa aina kun jännite on yli 12,7 V:n. Tuo Schaudin säädin on aika viisas, mutta mun mielestäni jos auto seisoo pitkään auringossa käyttämättömänä on jatkuva lataus akulle pahaksi.

Itsellä säädin lataa 13,7V vaikka akku olisi aivan täynnä, tosin tuolloin ei virtaa mene kuin 0,1 A. En kuitenkaan kestänyt sitä katsella ja asensin katkaisijan jolla pätkäisen panelin pois pelistä.

Ei kannata yöuniaan tuosta menettää, nytkin on niin pilvistä ettei paneli paljoa aikaiseksi saa. Ajoakku kaipaa nykyautoissa latausta parin viikon välein, Schaud lykkää sinne varmaankin aivan sopivasti.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 30.6.2014 klo 09:00:22 Niin, ja ko. panelin mitoista päättelen sen olevan n. 100W, kyllä se kuormitettuna parhaimmillaan 4-5 A antaa, mutta useimmiten pari ampeeria joka kyllä tuntuu koska paneli ei kahvitaukoja pidä.

HELLE RAUNO 30.06.2014 13:23

Itselläni on ollut, nyt muutaman vuoden 100W:n paneli katolla. Se lataa vain hupiakkua ja sille on oma säädin. Eipä tuo mitään "öljynvaihtoa" ole kaivannut. Sen olen havainnut, että akkua saa vesittää paljon enemmän kuin starttiakkua. Tuosta jatkuvasta lataamisesta onkin keskusteltu. Onko se akulle hyväksi ? Olen harkinnut jonkinlaisen kytkimen laittamista. Sillä voisi välillä poistaa latauksen.

Mielipiteitä ?

JANHONEN MATTI 30.06.2014 13:28

Tuo Martin mainitsema panelin puhtaana pito kannattaa huomioida. Olen joskus testannut asiaa, kun autoni panelista näkyy latauksen määrä. Selvä ero on puhtaan ja likaisen panelin välillä.

Vesisade ja ajoviima ei pidä panelia puhtaana vaikka niin luulisi.

HAAPANEN TIMO 30.06.2014 13:43

Mun mielipide Raunon kysymyksen on, että katkaisija kannattaisi laittaa. Itse laitoin 100 A:n päävirtakatkaisijan siihen yläkaappiin johon panelin johdot katolta tulevat. Massiivinen satanen siksi ettei tulisi häviöitä. http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Virtakatkaisin/Paavirtakytkin-100-A-80512/

Paneli kannattaa peittää täydellisesti ennen asennustöitä ja miinuspuolelle sitten niin on turvallisempaa.

@timppa

NYYSSÖNEN KAJ 01.07.2014 10:15

"Itsellä säädin lataa 13,7V vaikka akku olisi aivan täynnä, tosin tuolloin ei virtaa mene kuin 0,1 A. En kuitenkaan kestänyt sitä katsella ja asensin katkaisijan jolla pätkäisen panelin pois pelistä."

Ei tuo 13,7V mitenkään rasita akkua. Jatkuvan ympäri vuoden ja vuorokauden ylläpitovaraus 13,8V lyijyakulle. tuo 0,1A joka menee akkuun on akun sisäisen vastuksen johdosta. ilman latausta tuo samainen 0,1A purkaa akkua sisäisesti.

Minulla kolme paneelia katolla. Starttiakulla 24V 185 W paneeli. 24V:lla se oikeastaan on 92,5 W paneeli. Hupiakku 1:llä on 110 W paneeli Hupiakku 2.lla on 85 W paneeli

Suosittelen vähintään joka kolmas kuukausi pesemään paneelit kunnolla.

HELLE RAUNO 01.07.2014 12:17

Sama 13,7 V myös minulla. Ryhdyinpä tutustumaan säätimen käyttöohjeeseen, nyt 4:n vuoden käytön jälkeen. Tuon max.latausjännitteen saa helposti muutettua alhaisemmaksi. Oliskohan siinä mitään ideaa silloin kun ei ole akulle käyttöä ?

JANHONEN MATTI 01.07.2014 12:58

Olen luottanut siihen, estää kun on asennettu paneelit niin on asennettu myös lataussäädin joka estää akkujen ylilatautumisen.

Sama estosuunaan diodin kanssa, joka estää purkautumisen.

HAAPANEN TIMO 01.07.2014 17:06

No joo, luotanhan minäkin jossain määrin. Kympin osan sinne heitin, pääsehän akku sitten auton seistessä täysin vakaaseen tilaan kun lähtöpäässäkin on pääkatkaisin.

@timppa

HJELM ARTO-VEIKKO 01.07.2014 20:31

Flairin sähkökeskuksessa on liitin D+,voinko kytkeä tuohon sähkön niin että jääkaapille tulisi 12v ilman koneen käymistä.

Jelmi

TUOMINEN MARKKU 01.07.2014 22:06

Minulla näyttää aurinkoisella ilmalla Caliran ohjauskeskuksen molempien akkujen latausjännitteeksi oheisen kuvan mukaisesti 14,1 V. Mitään katkaisijaa latauksen keskeyttämiseksi en ole löytänyt.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.7.2014 klo 22:08:00 Auto ei tietenkään käy eikä ole sähkökaapelia kytketty.

KIVISTÖ JOUKO 02.07.2014 16:29

Ainakin geeliakku menee pilalle jatkuvassa latauksessa pidemmän päälle. Näin kävi, kun pidin latausjohdon kiinni talvisäilytyksen ajan.

NYYSSÖNEN KAJ 03.07.2014 09:59

Geeliakulla on eri ylläpitolatausjännite kuin avoimella lyijyakulla jolla se on 13,8V Suljetulla lyijyakulla se on 13,5 - 13,6V mutta mikä se on Geeli ja AGM akuilla. Aurinkopaneelisäätimet on minulla säädetty Geeliakku-asentoon kaksi erillistä 100 Ah AGM akkua hupipuolella.

Starttiakkut ovat 2x225 Ah suljettu lyijyakku enkä ole säätimeen koskenut koska kapasiteetti suuri

LILJEROOS JOUKO 03.07.2014 10:54

Jatkuvassa latauksessa tulee ongelmia vain avoimella lyijyakulla. Jos jättää tarkistamatta nestekorkeudet, saattaa akku mennä piloille. Tätä ongelmaa ei liene ns. suljetuilla akuilla. Eli syyllinen on käyttäjä eikä paneeli. Kohta 20 vuotta olemme käyttäneet paneeleita kahdella mökillä ja nyt autossa. Eka akku meni jatkuvan latauksen takia piloille, kun vuokralaiset eivät lisänneet siihen vettä. Sinne hankin käytetyn ns. trukkiakun, joka aloittaa juuri 9 vuotensa meidän käytössä. Omassa käytössä olleet 2x160AH akut kestivät 8 vuotta, kun piti nesteet kohdallaan. Nestettä kuluu aika paljon, johtunee juuri tästä jatkuvasta latauksesta. Autossa on AGM akut, joiden kestosta ei vielä ole tietoa, neljäs vuosi on alkanut. Koko ajan lataus säätimen kautta käytössä. Säätimissä on kyllä eroja. Ne ovat kehittyneet huimasti. Voin tietenkin olla väärässäkin.

JANHONEN MATTI 03.07.2014 11:16

Akkua ei ole tarpeellista ladata kaiken aikaa.

Akku on luonteeltaan laite joka ladataan, siitä otetaan ja kun otettu niin täytetään. Ja kun on täytetty niin mitään tarvetta jatkuvalle ylläpitolataukselle ei ole.

Ja vielä vähempi geeli ja agm-akuille joiden sisäinen purkaus vallankin kylmässä säilytettynä on lähes olematon

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.