Asuntovaunun peite

LEIVO JUKKA 09.05.2014 07:02

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=5532

Onkohan kokemuksia, naarmuttaako kattoluukkujen kirkkat lasit, hengittääkö. Tarve olisi kun kaikenmaailman linnun-p, lehdet ja vihreäksi ja todella tiukassa oleva "happosade" kuorruttaa katon.

HALINEN HARRI 09.05.2014 14:48

Liekö mitään ilmanvaihtoreikiä ylhäällä? Jollei, en laittaisi ko alle autoani hautumaan.

TERVO JARI 09.05.2014 21:00

Hyvä mutta kallis . . .

http://www.mlcaravan.fi/kauppa/product_details.php?p=2724

http://www.van-protect.com/fi/index.asp

KYLMÄNEN PAAVO 14.05.2014 21:41

Tuossapa hyvä ja halvempi.

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/tavaratori/?E26561M=1&x26561=107664478

t. Boxstar

NIEMELÄ TAISTO 15.05.2014 13:02

Ei ehkä tarvitse huolehtia luukkujen kulumisesta eikä se ole suurin murhe,tuo on parastapa homehduttaa vaunu.

VALTONEN MARTTI 15.05.2014 15:02

Matkailuvaunua ei kannata mennä peittämään vaikka olisi peitteessä reiät ilmanvaihto venttiilien ja kattoluukkujen kohdalla.

Ainoastaan katto on suojaa jossain määrin kaipaava. Silloin kannatta suunnata hankinta tuotteisiin jotka suojaavat vain katon jättäen väliin kunnon tuuletusraon. Niiltä on kuitenkin vaadittava tukevuutta (kovat tuulet)

Katon pahimpia 'vihollisia on UV-säteily, pihka, noki, rakeet ja jäiset kävyt jos puun alla säilytys.

Pesu ja kunnon vahaus pari kertaa vuodessa on parasta suojaa kun säilyttää muuten vaunun paikassa jossa ei ole puita.

Tätä mieltä M V.

PÖNTINEN PEKKA 15.05.2014 21:44

Martin kanssa olen täysin samaa mieltä peittämisestä. Jos katon puhdistusta haluaa helpottaa, kannattaa se aluksi pestä oikein kunnolla ja sitten vahata myös kunnolla. Aikamoinen työhän siinä eka kerralla on. Paksupohjaiset kengät vaan jalkaan, ettei ala jalkapohjat tikkailla seistessä kramppailemaan. Seuraava kerta onkin sitten jo vähän helpompi, jos on vahauksen tehnyt kunnolla eikä pidä liian pitkää taukoa ennen seuraavaa urakkaa. Kuinka usein käsittelyn sitten uusii, riippuu tietysti säilytyspaikasta. Itse en kyllä vaunua säilyttäisi ainakaan puun alla, jos sen vain pystyy välttämään.

HALINEN HARRI 16.05.2014 10:45

Olen pohdiskellut mahtaisiko auton sivuseinät kantaa jos tuollaiseen 6 m pitkään koriosaan laittaisi metrin välein "kattotuolit" ja harjalle "kurkihirren". Ei mistään kakkosnelosesta muttei myöskään rimasta. Päälle hiukan kevytpeitettä vahvemmasta pressu. Päät saisivat jäädä ilmanvaihdon vuoksi auki. Olisi varmaan talvella helpompi kaapia lumet alas.

LEIVO JUKKA 16.05.2014 12:11

Morens! Tuota ilmanvaihtoa minäkin, sen takia oikeastaan kyselen, tarttisiin siis helppokäyttöisen suojan, ehkäistäkseni vihreän katon syndroomaa. Kunnon katosta ei saa tontille joten suojan pitäisi olla suht helppo saada päälle että pois.

KIVIOJA HANNU 16.05.2014 13:15

Harri! Minulla oli kyseisen kaltainen rakennelma muutama vuosi takaperin. Joskin kurkihirteni oli kakkosnelosta ja osa kattotuoleistakin. Minulla on autossani kattokaiteet, johon sain nämä hyvin kiinnitettyä. Ihan toimiva ratkaisu, paitsi kaltevuus oli hiukan liian loiva ja noita välipuita oli liian harvassa (70 cm välein), pitäisin hyvänä ½-metriä. Parivuotta sitten hommasin GT-katoksen, joka on toimivampi ratkaisu.

HALINEN HARRI 16.05.2014 15:42

Kerrotko mikä ongelma oli 70 cm:n välein kattotuolissa? Kertyikö lunta liikaa ja pressu painui notkolle? Minulla auto omassa pihassa joten joudan putsaamaan usein. Samoin Kabessa kattokaiteet mutta ajattelin nostaa korkeammalle (esim. 10 cm) jotta kaide tms välipuut eivät estäisi valumaa notkollaan olevan pressun päältä nuoskakelillä. Noston voisi toteuttaa esim muottivaneri kappaleilla kattotuolin alapäässä? Miltä kuulostaa?

KIVIOJA HANNU 16.05.2014 16:36

Se oli näitä lumisia talvia, lumi painoi pressun notkolle, vaikka poistin lumia säännöllisin väliajoin. Toi vaneri voi auttaa. Tai mitä jos jätät pressun pois ja laitat vanerin kattomateriaaliksi, ei ainakaan painu ja silloin toi metrin välikin on OK. Mutta jos talvet on tällaisia kuin tämä mennyt oli (ainakin Etelä-Suomessa) niin ei ole mitään ongelmaa.

HALINEN HARRI 16.05.2014 18:58

Niin oli viime talvi helppo vain lähtiessä keväällä vähän lunta pois. Täytyy pohtia lisää, arvaan tuon virumisen pussiksi. Siitä vanerista tulee painoa mutta ei kai kovin paljon jos esim 4 mm:n liukasta maatalous/muottivaneria. Mutta mutta jospa tulee lähtö talvella, kova homma purkaa kun täytyy olla hyvin kiinni ettei tuuli vie. Tässähän se aika kuluu pohtiessa.

KIVIOJA HANNU 16.05.2014 19:30

Mieti GT-katosta, muun valmistamia vastaavanlaisiakin löytyy. GT-katoksen hinta oli jotain 1800 rahaa + hiukan kakkosnelosta ja kattomateriaali päälle. Netistä löytyy kuvia. Minulle on kätevä, kun käytän tuota Rohjoa kauppakassina pari kertaa viikossa talvisin.

HALINEN HARRI 16.05.2014 21:35

Minulla olisi henkilöautonmittainen, mutta en saa asentaa kun ei sovi maisemaan. (Siis kesäaikana).
Olisi kahden auton tallikin, mutta kuten tunnettua ei sinne enää autoja sovi. Tuskin lisenssiä irtoaisi suurempaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.