Trumatic ei lämmitä

LINDROOS ESA 01.11.2013 20:52

Ongelma. Kesän aikana vähällä käytöllä ollut vanhan vaunun (1988) vanha Trumatic SL-3002 ei anna lämpöä. Kaasu virtaa, ja piezo sytyttää sen perusliekin, tai mikä sitten lieneekään, mutta lämmitykseen se ei luonnollisesti riitä, vaikka vääntäisikin tehot täysille.

Eli mistähän voisi vikaa etsiä? Termostaatti kaput?

Kyselin myyjältä (liike) ja neuvoi nostamaan lämppärin pöydälle ja putsaamaan sen huolellisesti. No, vilkaisin sen verrran että pannu itsessään on noin neljällä ruuvilla lattiassa kiinni ja vaunun alla näkyy olevan ruuvattava putkiliitos. Amatöörinä vaan epäilen kannattaako mun sitä henkilökohtaisesti alkaa ylös nostamaan. Sen verran tiedän, että väärin (uudelleen)koottu kaasuputkisto voi aiheuttaa terveydellisiä ongelmia. :)

Eli mihinköhän tuossa erityisesti pitäisi työntää imurinletku, tai mahdollisesti paineilmasuihku avaamaan vähän paikkoja.

Kuluneenva vuonna ei tosiaan reissuun ehditty. Ainoa siirtymä oli käynti katsastusasemalla ja takaisin tuossa syyskuussa. Keväällä lämppäri toimi. Kesällä ei ollu niin tarvetta, vaunulla että jäi huomiotta toimiiko lämppäri kunnolla.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.11.2013 klo 20:56:25 Onko tuohon vanhaan lämpäriin joskus ollut saatavilla sähkövastus (Ultraheat). Uutta ei varmasti enää saa, mutta esim. eBaystä voisi tuurilla löytää, jos noita on ollut.

TERVO JARI 01.11.2013 21:46

Liity ja kysy . . .

http://karavaanari.org/index.php/board,14.0.html

HAAPANEN TIMO 02.11.2013 09:36

Jarillakaan ole muuta asiaa...

Lämmittimestä on jumiutunut siellä alhaalla se osa johon säätätanko yhäältä tulee. Ota etupelti pois ja ruiskauta pikkuisen ohutta öjlyä siihen tangon juureen. Kun painelet säädintankoa pitäisi sen osan johon tangon rautalankalenkki menee, liikkua ylös ja alas. Nyt se osa on jumissa alhaalla, ja liekki jää pikkuliekille.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 2.11.2013 klo 09:38:16 Ja sähkölämmitystä ei voi asentaa tuohon suorapeltiseen malliin. Pitäisi olla se uudempi jossa on kaareva etupelti.

TOIVONEN MARTTI 02.11.2013 09:58

Paineilmaa jos on niin voi yrittää puhaltaa sinne koloon menneet hiekat yms. pois. Ja sitten tuota Timpan ehdottamaa öljyä tms. Mutta älä pistä spreitä kun on tuli lämmittimessä, ponneaineena on nykyään useiin butaania tms. palavaa kaasua. Tulee kiire sammutella.

nimim. "Kokenut kaikki tietää"

PUROJÄRVI ERKKI 02.11.2013 10:01

Voihan siinä todella olla säädinkin jumissa,mutta myös termostaatti rikki. Silloin syttyy vain pieni liekki. Lämmittimen etuosassa oleva pikkusikarin näköinen kuparimötikkä, josta lähtee ohut putki. Vanhemmiten on voinut putki katketa ihan tärinästä ja on monesti aika otollisella paikalla saamaan siipeensä esimerkiksi vaunua imuroidessa.

HAAPANEN TIMO 02.11.2013 10:13

Saattaapa ollakkin, mutta löisin vaikka vedon arvauksestani. Perustuen aloittajan kertomukseen:

''Kuluneena vuonna ei tosiaan reissuun ehditty. Ainoa siirtymä oli käynti katsastusasemalla ja takaisin tuossa syyskuussa. Keväällä lämppäri toimi. Kesällä ei ollu niin tarvetta, vaunulla että jäi huomiotta toimiiko lämppäri kunnolla.''

@timppa

LAUKKANEN MAURI 02.11.2013 10:47

Kun korjataan kaasulämmitimiä,niin siinä liikutaan sillä harmaalla alueella ,eli kuka saa tehdä mitäkin.

On hyvä asia että täällä on kaikkitietäviä karavaanareista,mutta kun asutaan siellä parkissa nykyisten turvavälien määräämistä rajoissa,siitä huolimatta jos ne kaasulämmitittimet ovat rohkean ja säästäväinen TI-miehen korjaajia,ei ole hyvä asia turvallisuutta ajatellen.

On aivan eri asia jos korjaa esim,Diesel käyttäisivät webastoja,Eberiä niitä ei saa palamaan vaikka yrittäisi,bensakäyttöiset ovatkin jo toinen asia.

Minulla oli aikoinaa vw kuplassa eberi lämmitin,siinä tankin päällä ja rassailin sitä eikös se syttynyt palamaan,mutta sammuikin saman tien.

Siis kaasu on kaasua ja sen kanssa ei leikitä,vaikka ois TI- karavaanari!.

POHJANTÄHTI JORMA 02.11.2013 10:48

Kyllä tuo Tervon Jarin neuvo on paras.

HYTÖNEN RAIMO 02.11.2013 11:37

Kyllä sen voitelun voi tehdä kuka hyvänsä, sehän ei ole mitään kaasulaitteisiin kajoamista. Asia muuttuu toiseksi, jos ropeloitaisiin kaasuputkien liitoksia tai suuttimia, jotka edellyttävät ammattihenkilön käsittelyä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.11.2013 18:34

Tuo säätötangon jumittuminen ala-asentoon on vanhemman Truman tyyppivika. Sitä voi testata avittamalla nupin ylösnousua vetämällä kevyesti nupista ylöspäin. Kun säätönuppi on ala-asennossa ohittuu liekinvarmistin ja samalla vain sytytysliekki palaa. Nupin noustessa ykös syttyy pääliekki.

Eli se voitelu/putsaus kannattaa kokeilla ekana.

LINDROOS ESA 05.11.2013 22:57

Tokeni vissiin imurin kera... Eli imuroinnin jälkeen lämmitin alkoi toimimaan, jopa. Mutta seuraavan kerran käydessä pitäneevielä näyttää sille CRC:tä. :)

LINDROOS ESA 05.11.2013 23:02

... Tosiaan se säätimen tanko oli irti.. Noteerasin kyllä, että sen alaosassa olevalla koukku-osalla voi olla asian kanssa vaikutusta. :) Etulevy oli kaatunut katsastusreissun aikana, siinä ehkä irronnut.

HAAPANEN TIMO 06.11.2013 17:50

Kaikki vastaajat ovat kiitollisia ongelman ratkaisun kertomisesta!

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.