Hehkusta yms.

HÄKLI HANNU 01.10.2013 13:08

Ducato Maxi 2,5 TD Autoroller 5, VM 1997. Mahtaakohan tässäkin olla hehkussa joku lämpöraja minkä jälkeen alkaa hehkuttaa, edellisessä Ducatossani oli , se oli VM 90. Myöskään asunto osan lataus ei ilmeisesti lataa starttiakkua, kolmen viikon seisomisen jälkeen ja vuorokauden pistookkeessa ollut näyttää symbolit täyttä, vaan lähti käyntiin just ja just, toista starttia ai olisi enää pyörittänyt, asunto osan akku täynnä, startti akku lähes tyhjä. Mitään ohjekirjoja minulla ei tähän laitteeseen tullut mukaan.

HAKALA JYRI 01.10.2013 16:06

Hehkun tietävät vastaavan auton omistajat parhaiten. (jos hehkun "ohjaupuolessa" vika yleensä silti hehkuttaa startatessa )

Vika voi olla käynnistysakku viallinen kannattaa testata se ensin jos ok latausta tutkimaan........

terv jyrih

HAAPANEN TIMO 01.10.2013 17:19

Rolleri ei lataa starttipuolta. Ei haittaa kun pidät asian mielessä.

@timppa

PASANEN MIKKO 01.10.2013 18:20

Terve Tuon mallin moottorissahan on sylinteri kohtaiset hehkutulpat. Ne 'hehkuttaa' aina, kun virran kytkee, releen toiminta ohjaa sitten hehkutuksen keston. Jos starttiakku on heikossa 'latingissa', käynnistyminen on huonoa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.10.2013 18:28

Eikös Ducato 2,5 TD:ssä ole liekkihehku imusarjassa?

HÄKLI HANNU 01.10.2013 18:49

Jos ei lataa starttipuolta niin olisiko täysin älytön idea vetää riittävän paksut piuhat hupiakulta (repsikan penkin alla) starttiakulle. Olisi helppo toteuttaa tuosta repsikan penkin alta rintapellin läpi startti akulle, eikö se hupiakun lataus lataisi sen jälkeen myös starttiakkua?

Käyttäjän lisäys viestiin 1.10.2013 klo 19:52:51 En ole vielä mittaillut noita latauksia mutta voisiko olettaa että ajaessa taas ei lataa hupiakkua? Tälläisellä piuhan vedollahan lataisi myös hupiakkua ajaessa,vai mitä mieltä ollaan asiasta ??

PASANEN MIKKO 01.10.2013 19:55

Voin olla väärässäkin, mutta tuo 2,5 td on kai esikammio moottori ja niissä on sylinteri kohtaiset hehkut. 2,5 tdi on se suoraruiskutus moottori jossa on imusarja hehku. Ducatoissa on ollut näitä molempia 94-97,- 98 tuli sitten 2.8 litranen.

Pitäisi olla 'selvännäkijä' että voisi vastailla varmasti kysymyksiin, jotka aina joiltakin osin ovat hmm... sanoisinko puutteellisia.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.10.2013 09:46

Itsellä oli Ducato 2.5 TD vm. -89. Se on suoraruisku ja imusarjan liekkihekulla varustettu. Onko tuota 2.5 TD konetta tehty jossakin välissä esikammio versiona, en tiedä.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.10.2013 klo 10:02:32 Niin ja se liekkihehu alkoi toimimaan vasta kun lämpötila tippui alle nollan.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.10.2013 10:23

Ei kannata kytkeä startti- ja hupiakkuja yhteen. Toden näköisesti ne ovat erilaiset ja -kuntoiset, parempi tapa on laittaa erotusrele väliin jolloin verkkolaturi lataa myös starttiakun.

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Asuntovaunu-ja-asuntoauto/Sahko-12V/Erotusrele-25230/

Kahden releen käyttöä voisi myös kokeilla jolloin toisen lataus tapahtuisi aina kun jomman kumman akun jännite ylittää 13,3 V ja akut irtoavat toisistaan kun niiden jännite laskee alle 12,8V.

Kun kone käy tai verkkolaturi lataa ovat akut yhdessä ja irtoavat kun akut purkautuvat.

Tuota kahden releen käyttöä pitäsi testata, ettei tule ongelmia jostakin jota en tosin keksi. Toinen tapa ladata hupiakkua on käyttää tehorelettä joka saa ohjauksen laturin D+ navasta.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.10.2013 klo 10:24:10 Tekeepä kytkennän miten tahansa pitää muistaa käyttää sulakkeita lähellä akkuja.

AHOLA JARI 02.10.2013 11:43

Löytyy 2.5TD:tä molempina. http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato#Engines

PSA:n tekemänä esikammiolla, ja Ivecolaisena suorasuihkuna. Tosin turboton 2.5D esikammiolla..

HÄKLI HANNU 02.10.2013 13:25

Vielä tuosta piuhanveto ideasta. Edellinen autoni oli Matkaajan kopalla ja se tuntui lataavan starttiakkuakin johdon ollessa seinässä.Kahtena talvena nostin veneestä akun hupiakun viereen ja kytkin toisiinsa miinus miinukseen ja plussa plussaan. Kaikki kolme akkua, startti, hupi ja veneen akku erikokoisia tehoiltaan. Auto oli ympärivuotisessa käytössä eikä missään vaiheessa ollut mitään havaittavaa vaikutusta huonoon tai hyvään suuntaan Kävikö siinäkin kuin ampiaiselle että teoriassa ei pitäisi pystyä lentämään mutta kun se itse ei sitä tiedä niin se vaan lentää. Eli minäkin vaan tein niinkuin tein ja toimi kun en ymmärtänyt mitään releitä tms. sinne laittaa?

Käyttäjän lisäys viestiin 2.10.2013 klo 13:27:29 Niin eikä ainakaan siinä tarvinnut "savun hälvettyä" tarkastaa kytkennät.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.10.2013 14:20

Mallivuonna 1989 Ducato 2.5 TD oli suoraruiskukone imukanavan liekkihehkulla ja ilman turboa esikammiokone sylinterihehkuilla.

HÄKLI HANNU 03.10.2013 14:24

Kävin tänään vähän tarkastamassa akkuja.Starttiakku 100AH, hupiakku 60AH. Auton käydessä löytyy starttiakulta 14,5 V ja hupiakulta 14,2 V. Elikkä näyttäisi siltä että auton laturi lataa myös hupiakkua.Miksi ei toimi toisipäin niin että hupiakkua ladattaessa lataisi myös starttiakkua ja mikähän olisi pahin mahdollinen vahinko jos tekisin sinne tuon ajattelemani piuhan?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.10.2013 15:27

"mikähän olisi pahin mahdollinen vahinko jos tekisin sinne tuon ajattelemani piuhan? " Jos piuhassa on sulakkeet molemmissa päissä (oikosulun takia) niin saattaa tulla tilanne jossa molemmat akut ovat tyhjiä. Siellä on ilmeisesti rele joka kytkee starttiakun hupipuolen akkuun. Suoran kutkennän sijaan kannattaa laittaa väliin tuo Bilteman rele jolloin starttiakku ei mene leiriytyessä tyhjäksi asunto-osan käytön takia.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.10.2013 klo 16:20:22 En tarkoita sulakkeiden tyhjentävän akkuja, mutta ne tarvitaan palovaaran takia. Akkujen ollessa kytkettynä kiinteästi yhteen mikään ei estä starttiakunkin tyhjetymistä leiriytyessä.

TOIVONEN MARTTI 03.10.2013 21:38

Kyllä nuo akut voi yhdistää mutta täytyy varautua siihen että startatessa kun auton akku antaa 'kaikkensa' vetää starttimoottori niin suuren virran myös hupiakusta että ohut johdin kuumenee punahehkuun. Voi palaa poroksi koko mökkiauto tai -vaunu.

Eli tuon akut yhdistävän johdon pitää olla niin tukevaa tavaraa ettei ylikuumenemista tapahdu, se tarkoittaa tavallisen käynnistysapukaapelin kokoa. Niin ja myös hupiakun miinuskaapeli kannattaa pistää tuhdista tavarasta niin virta kulkee niinkuin pitää.

Tuon yhdistämisen voi tehdä myös esim 70 ampeerin releellä jota ohjataan startin herätevirralla. Käsikäyttöinen erotuskytkin on tietty varmempi kunhan sitä muistaa käännellä. Mulla oli semmoinen retkiauto Sitikaan asennettuna ja kyllä sen oppi muistamaan kun pari kertaa kulutti seisoessa starttiakunkin melkein tyhjäksi. mot

HÄMÄLÄINEN MARKKU 04.10.2013 15:29

"Tuon yhdistämisen voi tehdä myös esim 70 ampeerin releellä jota ohjataan startin herätevirralla." Hannullahan ei ole ongelmaa hupiakun lataamisesta mootorin laturilla joka toimii ja on ilmeisesti hoidettu releellä joka saa ohjauksen laturin D+ navasta, kun sen pitää vetää vain myös koneen käydessä, eikä vain startatessa :).

Tuolla Bilteman voi hoitaa starttiakun latuksen automaattisesti verkkolaturilla, eikä tarvitse muistella mihin asentoon kytkin jäi.

ALA-LOUVESNIEMI TAPANI 04.10.2013 16:03

Hehkuista en tiedä kyseisessä autossa, mutta merkkivaloista olen huomannut lähes kaikissa dsl-moottoreissa, että noin 0-+5ast on se raja missä alkaa hehkuttamaan. Lataus on yksinkertaisin järjestää erillisellä laturilla esim CTEK, jonka kytkee asuntotilan verkkorasiaan ja vetää siitä piuhat starttiakkuun. Saa olla aina kytkettynä Lataa silloin, kun on verkkovirrassa eikä lataa liikaa. Yleensä nuo kytkennät on tehty niin, että ajaessa kaikki latautuu, mutta verkkovirralla vain asuntotilan akut. Itse laiton erillisellä pikkumuuntajalla ohjauksen ja releellä yhdysjohdon akkujen väliin. Varmempi ja yksinkertaisempi kuitenkin lisälaturi. Tuo Bilteman rele on yllättävän halpa, minä löysin vain n.100eur hintaisia ja siksi mainitsemani viritelmä.

TOIVONEN MARTTI 04.10.2013 21:30

Nyt et Markku käsittänyt oikein tai piruilet tarkoituksella.

Siis tuo hupiakulta tulevan johdon paksuusongelma voidaan ratkaista niin että laitetaan rele joka vetää koko ajan kun virta on päällä paitsi silloin kun startataan. Silloin kelpaa ohuempikin piuha eikä ole vaaraa johtimen kuumenemisesta startatessa. Tietty ei sitten hupiakku myöskään osallistu starttaamiseen.

Mutta muun ajan kuin startin akut on yhdessä ja auton laturi lataa molempia. mot

HAAPANEN TIMO 05.10.2013 11:15

Tai sitten asentaa ohuen johdon, pienet sulakkeet, ja katkaisijan. Sulake palaa ellei katkaisijaa ole käännetty.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2013 klo 11:16:39 Tapanin sydeemi, erillislaturi on paras ratkaisu. Akku säilyy kun ei ladata liikaa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.10.2013 12:29

Martti, tuon homman hoitaa rele joka saa ohjauksensa laturin D+ navasta, ilman, että starttia sotketaan mukaan. Jos taas ajatuksenasi oli kytkeä akut yhteen muuloin kuin startin aikana on vaatana tyhjentää molemmat akut leirytyessä ilman verkkovirtaa. Jos halutaan kuitenkin pitää akut yhdessä ja irroittaa vain startin ajaksi kanttaa käyttää katkaisevaa relettä joka vetää vain startatessa. Normaali 40 A:n rele kun kuluttaa vedossa 0,25 A virtaa Varmin keino on kuitenkin lisätä verkkolaturi starttiakulle.

HÄKLI HANNU 06.10.2013 12:37

Kyllä minäkin kallistun vahvasti tuohon Tapanin systeemiin,elikkä alan suunnitella ylläpitolaturia tuolle starttiakulle. Taitaa olla helpoin ja varmin konsti, ilman mitään releitä tai muita vempeleitä.

HÄKLI HANNU 31.10.2013 21:08

Nyt se on tehty. Litlistä ylläpitolaturi 12V (14,7V/3,8A). Lataa kunnes akku on täysi, vaihtaa automaattisesti ylläpitotilaan. Kustannukset 19,90€ + pari tuntia ropaamista. Takuu 3 vuotta. Testasin ensin veneen akussa ja toimi. Merkki Ultimate Speed. Ei paha jos sen kolmekin vuotta toimii.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.