Sähköpolkupyörä.

HAAPANEN TIMO 23.09.2013 20:01

Tilasin Kiinasta tuollaisen satsin: http://www.euro1supply.com/2628inch-s%C3%A4hk%C3%B6polkupy%C3%B6r%C3%A4-muutossarja-36v-10ah-lithiumpolymer-akulla-p-12780.html?language=fi

Heinäkuun alussa tein tilauksen ja viime viikolla tupsahti kylän siwapostiin. Reissu kesti pitkään, koska akkuja ei saa lentsikkakyytiin laittaa.

Asensin vehkeet NBS Classikkiin jossa 7-vaihteinen pirun raskas nexuskappa. Apumoottori asennetaan etupäähän. Hienosti menee, jätin tietysti poljinanturan pois, joten polkea ei tarvitse lainkaan. Kaasua kahvasta kiertämällä ja matka taittuu.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 23.9.2013 klo 20:12:13 Pyörä on tietty "Den Beste Sykkeln" Norjalainen DBS

HALINEN HARRI 23.09.2013 20:08

Ja poliisisetä sanoo: Soo, soo. (Asennuksellesi.)

HAAPANEN TIMO 23.09.2013 20:18

Voihan sitä näöksi jalkoja pyöritellä. Loppuhan se akku äkkiä jos pelkälllä akulla ajelee. Alkuillasta ajoin kokeeksi seitsemän kilsaa pelkällä akulla ja mittari näytti vielä vihreää kun lopetin.

@timppa

HALINEN HARRI 23.09.2013 21:14

Nehän lupaavat 30 km akulla. Niin, polkasee silloin kun poliisia näköpiirissä.

AHJOS TIMO 23.09.2013 21:32

Hieno suoritus tuon onnistunut kokoaminen!

Mutta eikös tuo ole moottoripolkupyörä eli mopo? Ensimmäisissä 1950-luvun mopoissa oli polkimet ja niitä pystyi ajamaan polkemallakin. Tosin se oli aika raskasta, kun siinä istuttiin niin matalalla, että polvia ei saanut suoriksi.

TURUNEN HEIMO 23.09.2013 21:45

Hankimme aidot sähköavusteiset, pääsee 130 kilometriä eikä akku vielä tyhjä. Toki polkea pitää kun on laillinen peli. Eikä tunnu mäet ja vastatuulet. Kiva tehdä autolta kunnon retkiä lähimaille, neljä-viisikymmentä kilometriä ei juuri jalkoja paina kuten perinteisisssä pyörissä. Onni että autossa on laskettava pyöräteline jonka kantavuus riittää, olisi surkea sulloa ne talliin. Eivät ole kovinkaan keveitä.

HAAPANEN TIMO 23.09.2013 21:47

Ei ollut vaikeaa. Kaiki osat sopivat millilleen, ja johdoissa erilaiset liittimet ja värit ohjaamassa. Vannetta asensin n. tunnin, lisäprikat tarvittiin ettei hankaa haarukkaan. Loppukytkennät veivät toisen tunnin.

Moottorissa on "vakionopeussäädin". Jos pitää kaasukahvaa paikoillaan muutaman sekunnin, jää se siihen asentoon, ja jarrukahvaa pikkuisen näpäyttämällä moottori jää pois pelistä, samoin kun kaasukahvaa nopeasti liikauttamalla.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 23.9.2013 klo 21:52:49 Niin, ja tämä on kyllä aito sähköavusteinen jos asentaa kampitunnistimen.

Mulla oli tuo laatupyörä joutilaana kun mun mielestäni se seiskavaihteinen on älyttömän raskas ja olen ajellut torpedon kolmivaihteisella.

HAARAKANGAS ALLAN 24.09.2013 09:07

Mielenkiintoinen projekti. Kaukaa katsoen näyttää vain tavalliselta fillarilta. Sienikori tarakalle rekvisiitaksi. Naapureitakin voisi vähän pluffata ja hankkia reippaan seniorin maine.....

Allu vaari

SUOMI SEPPO 24.09.2013 17:13

Paljonko tuli maksamaan kaikkiaan (alv + tulli + rahti + akku + ym) ? @seppo

HAAPANEN TIMO 24.09.2013 20:05

Linkin akusta poiketen 15Ah:n akku (36V) mukana. Tullia eikä alvia peritä, jotenkin ne saa sen lähetettyä EU:n sisältä. Koko rontti 375€ kylän siwapostiin toimitettuna.

Kotimaastakin löytyy erittäin tehokkaita vehkeitä. Yli kilowatin moottoreitakin. http://www.sahkopyorat.com/sahkopyorat/e-spin3

Kiinassa tietty tehtyjä kaikki tyynni.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 1.11.2013 klo 16:18:54 Sanoin väärin, akku on 11Ah

LILJEROOS JOUKO 24.09.2013 20:55

Sitten kun tuohon liittää vielä latauksen auton aurinkopaneleista, voi laittaa vihreän puseron päälle:)

En ole löytänyt laturia, joka lataisi mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella ilman invertteriä 36V akkua. Aurinkopanelista tulee n. 18V, joka säätimellä pudotetaan 12V, joka taas invertterillä nostetaan 240V, joka laturilla pudotetaan 36V. Joka laitteella syntyy tehohäviötä 10-15%.. Parin paneelin kytkeminen sarjaan, ei riitä lataamaan 36V akkua täyteen. Lithium-polymer akku on käsittääkseni varsin tarkka latausjännitteestään. Saattaa jopa räjähtää väärässä latauksessa. Tosin usealla euroopan leirialueella näkyi pyörän latauspisteitä.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.9.2013 klo 21:00:05 Ilmoituksessa luvataan "Arvioitu toimitusaika: 15 TYÖpäivä". Minulla kesti osien tulo myös yli 2kuukautta. Miksiköhän väitetään, että suomessa on liian lyhyt työaika. Kiinassahan viikkotyöaika lienee 2 työpäivää eli n. 16h.

HAAPANEN TIMO 24.09.2013 21:43

Kuukauden kuluttua tilauksesta, tiedusteluni jälkeen, ilmoitettiin ettei akkuja saa enää EU:n lennoille laittaa. Ilmoituksen ohessa tullut uusi saapumisaika piti kohtalaisesti paikkansa.

Siellähän se keikkui hytti numero kuuden ylähyllyllä ison aikaa:))

@timppa

AHJOS TIMO 25.09.2013 09:51

Eikö sitä voisi tilata Kiinasta ilman akkua ja ostaa akun Suomesta?

Kun tilasin keväällä autokameran Taiwanilta, sen myynti-ilmoituksessa arvioitiin toimitusajan Eurooppaan olevan kolmisen viikkoa. Tilausvahvistuksessa oli vielä huomautus, että toimitus voi kestää kauan, "kun olemme niin kaukana". Tein tilauksen torstai-iltana. Lähetys oli saapunut Hki-Vantaan lentoaseman Itellaan, jota ennen postiksi sanottiin, jo heti seuraavana maanantaina. Siis neljäntenä päivänä tilauksesta, vaikka siinä oli viikonloppu välissä. Samana iltana Englannista tilaamani tuote, joka oli niin pieni, ohut ja halpa, että se voitiin lähettää tavallisena kirjeenä, tuli vasta 2 viikkoa myöhemmin.

SUOMI SEPPO 25.09.2013 10:40

Kyllähän ne voi Kiinastakin tilata mutta täytyy muistaa ne alvit ja tullit. Eipä taida paljoakaan halvemmalla lähteä suoraan Kiinastakaan kun tuo alle 400€ ellei tilaa niita paria sataa kappaletta jota tarjotaan. Ostaessa täytyy muistaa tuo akun hinta joka näyttelee tässä hintaluokassa suurta osaa. Muuten tuo @timpan sarja olisi ihan harkitsemisen arvoinen mutta se kaasukahva mietityttää (tulisi vmolle). Itsellä Ibridon pyörä joka tuntuu tällä vähällä kokemuksella ihan hyvältä. Tuota sarjaa olen katsellut : http://www.superpyora.fi/?gclid=CKiY3r6F5rkCFcF6cAodRXIAzA @seppo

MYNTTINEN ARI 25.09.2013 12:01

Ja aina pitää olla tekemässä vilunkia toivottavasti jäät kiinni siitä virityksestä ja joudut maksamaan ajoneuvoveron ja sakot päälle.

HAAPANEN TIMO 25.09.2013 16:16

Olin vuodenvaihteessa Kiinan Shanghaissa, Hangzhoussa, ja Suzhoussa maailmaa ihmettemässä.

Sähkömopoja näin tuhansittain, polttomoottorivehkeitä vain muutamia.

Sähkövehkeitä oli uusia ja vanhoja, mutta kaikki liikuivat vallan mainion näköisesti. Ei ne sielläkään millään huonosti toimivilla vehkeillä viitsi ajella. Ainoa moite kun eivät raaski pitää valoja päällä ja jalkakäytävällä kaikki ajavat. Pieni vinkuna pimeästä ja siitä suhahtaa.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 25.9.2013 klo 16:19:57 Kuvateksti jatkuu.. Mun suosikki. Pitkä, isot pyörät, istutaan matalalla, takaistujalle hyvä paikka takana ja riittävän ruma laite. Tuollaisen kun saisi tänne.

AHJOS TIMO 25.09.2013 18:09

Onks tuossa viimeisessä kiinteät käsineet ohjaustangossa?

Käyttäjän lisäys viestiin 25.9.2013 klo 18:27:27 Peruutan kysymyksen huomattuani, että monissa muissakin on käsineet valmiina paikallaan.

HAAPANEN TIMO 25.09.2013 18:38

Juu, ja nyt huomasin yhden pakoputken tuolla uusien hienojen joukossa oikealla.

@timppa

TURUNEN HEIMO 25.09.2013 20:05

Pyörässäni on nappula talutusta varten, sitä painamalla moottori avustaa ilman polkemista ja pyörää on kevyt työntää ylös esmes rappuja tai jotain muuta jyrkkää. Käyttöohjeessa on maininta että Saksassa tuon nappulan painamiseen vaaditaan mopokortti.

HAAPANEN TIMO 25.09.2013 20:12

Käytännössä on melko sama sammuuko moottori kaasukahvan hellittämisestä, jarrukahvan hipaisemisesta, vaiko polkemisen lopettamista.

@timppa

HALINEN HARRI 25.09.2013 20:36

Mutta määräyksiä pitää olla että työllisyyttä suositaan.

OLLIKKALA PENTTI 02.10.2013 20:08

Siitä vaan Timppa rekisteröimään sähkömoposi ja vakuutkset päälle jos joku hyväksyy sun virityksesi? Onnea vain tee se itse mies!

LILJEROOS JOUKO 03.10.2013 09:59

Ei sähköavusteista pyörää tarvitse rekisteröidä, eikä se tarvitse vakuutuksia.

Tekniikan Maailma kertoo: "Sähköavusteinen polkupyörä on hybridi sanan varsinaisessa merkityksessä. Ajoneuvolakiin kirjatun määritelmän mukaan sähkövoima ei saa kuljettaa pyörää yksin, vaan elektroniikka voi vain täydentää kuljettajan lihastyötä, ja sitäkin se saa tehdä korkeintaan 250 watin teholla. Lakipykälän mukaan moottorin täytyy myös kytkeytyä pois toiminnasta 25 kilometrin tuntinopeudessa." Elkktroniikka hoitaa tuon nopeusrajoituksen. Poljinanturi tuon lihastyön kontrolloinin. Ei tämä asennus vaadi kummosiakaan käden taitoja. Ei se tietenkään onnistu täydelliseltä tumpelolta, mutta silloin ei kapasiteetti ehkä riitä polkupuörän, saatikka matkailuauton ajoonkaan. Tietenkin löytyy ihmisiä, jotka ovat vaatimassa nämäkin laitteet vuotuisen katsastuksen piiriin. Siksi onkin vaarallista kirjoitella niistä täällä.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.10.2013 klo 10:02:30 Nykytekniikkaan perustuvilla keskustelupalstoilla voi hieman korjailla kirjoituksiaan, mutta täällä ei. "Elkktroniikka"-sana tarkoittaa "Elektroniikka".

TOIVONEN MARTTI 21.10.2013 09:34

Amerikkalaispojat on kehitelleet tämmöisen, vaikuttaa aika fiksulta. Keräävät rahoitusta netin kautta. http://www.flykly.com/ mot

ESKOLA PENTTI 21.10.2013 12:34

Tuossa on ideaa! Toki omat rajoituksensa ja heikkoutensa (kuten kaikilla muillakin ratkaisuilla). Jos hintataso pysyy järkevissä rajoissa, niin tullee saavuttamaan ihan hyvän suosion?

SUOMI SEPPO 21.10.2013 18:18

Tällainen tuli juuri mammalle tehtyä: http://www.superpyora.fi/?gclid=CNaFhOmaqLoCFdCXcAodxGsAUQ Kannattaa suhtautua hyvin varauksella tuohon rempan yhden tunnin aikaan. Ajokokemuksia ei ole kun neitsytmatkan verran. On sellainen pistokehybridi. @seppo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 21.10.2013 18:39

Kun noita sähköpyöriä on etuvetoisia sekä takavetoisia niin onko kukaan rakentanut kaksivetoista pyörää?

PASANEN MIKKO 21.10.2013 19:02

....tuo Sepon rouvan pyörähän on 'kaksivetoinen'! Polkee vain samaan tahtiin, mitä etupyörä vie.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.10.2013 klo 19:03:57 ...no vitsi,vitsi! :-)

HAAPANEN TIMO 22.10.2013 19:46

Ameriikan pojilla on hieno idea, kehittelemisen arvoinen. Akkukapasiteetti näyttää pikkuisen vaatimattomalta.

Sepon rouvan kelpaa nyt lasetella. Hieno peli!

Mukava vempele on sähvöpyörä. Jotain 150km olen nyt ajellut, lenkki piteni aika tavalla. Martti siellä kilpapyöräilijänä irvistelee meidän touhuille:))

Justiinsa ajoin 25km:n lenkin, koko ajan polkien. Akku näytti vielä kolmea valoa (Täyttä) lenkin jälkeen. Vajaahan se silti tietty oli, mutta hyvin virta riittää.

Helposti ajattelee ettei 250W ole oikein mitään, mutta jos ihminen saa itse irti pyöräillessään 100-200W niin se sähkömoottorin apu onkin aivan valtava.

http://www.eluova.fi/index.php?id=131

@timppa

TOIVONEN MARTTI 23.10.2013 13:05

"Jotain 150km olen nyt ajellut, lenkki piteni aika tavalla. Martti siellä kilpapyöräilijänä irvistelee meidän touhuille:))"

Ei Timppa, jos minua marttia (mikkään kilpapyöräilijä) tarkoitat niin ei täällä mitään irvistellä! Sähköpyörä on hieno keksintö.

Jos pyörän sähköavustus saa ihmisen liikkumaan enempi ja nauttimaan pyöräilystä niin onhan se paikkansa varmasti ansainnut. "Kaikki syyt harjoittaa liikuntaa ovat hyviä syitä" vai mitensenytmeni.

Sähköpyörä on paljon parempi keksintö kuin sähkötuoli! Varmasti on!
mot

NEVALAINEN SIPPO 26.10.2013 22:13

Alkukesästä tuli" talliin" Tunturin sähköpyörä Boschin laitteilla. Pyöräily on ollut yhtä juhlaa kun ei enää pakota polvia seraavana päivänä kun on kotiin saapuessa täytynyt polkea puolentoista kilpmetrin ylämäki. Sanoisin että seniori kansalaisen ykkös hankinta. Muuten se edellinenkin pyörä ( sini-valkoinen leijonakokardilla ) on vielä tallissa ja seuraa kesän retkillä Transitin pyörätelineessä.

Sippo

KOISTINEN TOIVO 27.10.2013 08:27

Kauppa joka kaduttaa. Ostettiin parivuotta sitten rouvalle gresent pyörä. Tinkasin, että sähköptörä, mutta rouvan kanta voitti, ei kuulemma tarvi. Nyt seisoo vajaa kymmenen kilomeetriä ajettu pyörä ladossa. Sais myytyä, niin ens kesäksi sähkökone. Toivopoika

MERIKALLIO VELI-PEKKA 31.10.2013 17:48

Panepa Toivo-poika fillari tavaratorille myyntiin ja oikeanlainen hintalappu ohjaustankoon, niin käväisen hakemassa sen pois, emännän pyörä rutisee jo pahaenteisesti viiden vuoden kovan käytön jäljiltä....................

Käyttäjän lisäys viestiin 31.10.2013 klo 17:49:59 Muutoin, saksalaiset tuolla Torre la Salissa ei muilla kuin sähköpyörilla enää ajelekaan.

HAAPANEN TIMO 31.10.2013 20:27

Älä myy Toivo. Tilaa tuolta ylemmistä linkeistä etupyörä ja homma on valmis.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 01.11.2013 07:07

Kerro Timo vielä kerran, kun en oikeen älynnyt, Paljonko se toimitus maksoi sulle. Miten se maksu hoitui. Oliko jälkivaatimus, vai miten. Onkohan kukaan kokeillut, kumpi on parempi. Se vetomoottori etupyörään, vai takapyörässä. Onko sillä ajossa mitään eroa. Toivopoika

SUOMI SEPPO 01.11.2013 11:51

En ole Timo mutta: Siksi meillä meni s-pyörät uusiksi kun vanhat olivat vaihteettomia (1-vaihteisia). Polkeminen oli turhan raskasta ilman sähköä (kun akku hiipui) ja sähkön kanssa vähän sellaista valepolkemista. Eroa etu/takavedolla ei ole ratkaisevasti kun tottuu että mutkissa etuveto pikkaisen "vetelee" pienissä nopeuksissa.. Liukkaalla kai takaveto parempi ? Minulla on itsellä tehdassähköpyörä, kappavaihteinen 3-v kinkki Ibrido etuvedolla ja nyt vmo:lla kappavaihteinen 7-v kotimainen Helkama joka on nyt laillinen sähköavusteinen. Meille ei ketjuvaihteista tule ennekuin joku muu huoltaa ne. Jos omistaa hyvän vaihdepyörän (alle 1000€ s-pyörät aitoja kinkkejä) niin suosittelen etupyörän vaihtoa ja muuttaa siten sen sähköiseksi. Viikonloppu siinä minulla meni vaikka mainostavat muutamaan tuntiin. Ehkä tekijämiehillä ?? Tilasin sen sarjan kotimaasta (varmuuden vuoksi) ja toimitus tuli kivutta. Linkki tuolla aikaisemmin. @seppo PS. Kohta lähdetään testaamaan etelään miten toimii. Mopo takakontissa varmuuden vuoksi.

HAAPANEN TIMO 01.11.2013 16:41

Samaa mieltä Sepon kanssa, laadukkaseen pyörään asennettuna hyvä peli. Halvat valmiit ovat luvattoman kehnoissa pyörissä.

Toivolle mun pyörän hinnasta, 375€ kotikylän postiin toimitettuna. Maksetaan luottokortilla etukäteen, kaksi kuukautta tilauksesta perillä.

@timppa

SALMI JONI 21.11.2013 19:36

Itselle tuli asennettua keväällä työmatka pyöräilyyn tälläinen paketti. http://www.greencycle.fi/product/133/uutuus-bafang8-fun-keskiomoottorisarja Onhan se arvokkaampi kun monimuu ja asennus vaatii hiukan pyörä erikoistyökaluja. Nyt vajaa 2000km takana ja hienosti toimii. Ostoa puolsi mm. vanteet säily alkuperäisenä ja nestelevyjarrut säilyivät muuttumattomana,olemassa oli hyvä maastopyörä.Kaupan valmiit sähköpyörä mallit ei miellyttänyt. Vähäinen sähköjen risteily pitkin runkoa.Vain johto akulle ja toinen näytölle. Ei erillisiä järkipäitä ei antureita kahvoihin lisäksi tuli alas pieni johdon pätkä johtoa takapyörän nopeusanturille. Minulla olevassa mallissa mittani näyttää sen hetkisen sähkönkulutuksen watteina.Siitä on helppo seurata mitä kuluu.Matka/nopeus samassa mittarissa mistä säädetään tehot. Tämä on jo neljäs sähköpyörä ja paras niin kulun ja vedon puolesta.Moottorista saa vaihteistolla täyden hyödyn mäissä niin että kaikki mäet nousee kevyesti. Hyötysuhdekkin tuntuu olevan kohdalla.

AHONEN AULIS 02.12.2013 00:39

Kävin tutustumassa Nummelan uuteen Tokmanniin. Siellä oli myynnissä tuollainen sähköavusteinen pyörä. Hinta oli minusta edullinen laadusta en osaa sanoa mitään.Terv:AA. https://www.toknet.fi/pyorat-ja-potkulaudat/mad-croc-polkupyora-26-250-w-moottorilla/6430019812976/dp?openGroup=1385

JOKINEN ARI 03.12.2013 21:25

Kyllä tuo Tokmannin pyörä kuuluu heavymetal - osastoon. Teräsrunko ja saattaa olla lyijyakku eikä litium.

Ennemmin kannattaa katsoa vaikka Biltemasta

HAAPANEN TIMO 05.12.2013 16:13

Justiinsa tilasin toisen etupyörän, on se niin kiva härveli. Helmikuun alkupuolella taitaa sitten tulla. Hintakin laskenut kympillä, nyt 364 kotisiwaan.

Pitäisi löytää 26'' naisten pyörä siihen moottorivanteeseen. Vaimolla on Tunturi Tango, tai hän sanoo Tanko, koska se ylempi runkoputki tulee melkein satulaputken puoliväliin ja jalkaa on hankala nostaa. Sellainen ei siis käy.

Joku tukeva kolmivaihteinen matalarunkoinen olisi paikallaan.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 16.01.2014 12:33

Laittelin tyttärelle työmatkoja varten tuommoisen: http://www.sahkopyorat.com/ Sarja on se kalliimpi 36 -volttinen. Hiukan hätkähdytti kun otin selvää noista akkuasioista, netin lähteiden mukaan tuo LifePO4 -akku toimii lämpötiloissa 0 - 60. Myyjä oli kuitenkin sitä mieltä että teho vähenee vasta -15 asteessa ja silloinkin vain hiukan.

No, eilisiltana sitten pakkasin käikki päälle mitä löytyi ja vielä kommandopipo naamalle ja kävin testaamassa. Yli 17 km meni testatessa ja akku näytti melkein täyttä testin lopulla. Testin lopuksi vedin ison mäen täysillä ylös ja puhtia piisasi. Kylmä vaan oli!

Sarjan asennus oli kyllä aika helppo, mitä nyt asennusohje sisälsi virheitä ("uusi kaveri korjaili ja teki mokia") ja tavaratelinettä joutui käsittelemään rälläkällä aika rajusti. Akkutelineen sain tarakalle lujasti kun laitoin tarakan alle alumiinilevynkappaleet joihin mutteriniitit.

Ei aivan halpa mutta asiallisen tuntuinen sarja.

HAAPANEN TIMO 16.01.2014 18:06

Hieno peli! Eikös kiihtyvyys ole hauskan tuntuista. Kiinan pyörän tilauksessa pitää olla malttia, viimeksi kesti kaksi kuukautta, ja niin näyttää nytkin menevän, 5.12 tilasin eikä vielä ole tullut.

Mitoitukseltaan sopivan pyörän hankin jo, Helkama Jasmine tuntuu tarpeeksi tukevalta ja laadukkalta. http://urly.fi/bdv Mietintämyssyssä pyörii jo se tavaratelineen muuntaminen kun mittailin ettei akku sinne sinällään mahdu.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 16.01.2014 18:30

Mulla on vielä tuon tarakan kanssa mietintä meneillään. Nythän akku istuu kyllä tukevasti tarakalla mutta vie mahdollisuuden kuljettaa esim. lasta lapsenistuimessa taikka tavaaa muuten vaan. Korihan tuossa Crescentissä on kyllä edessä.

Katselin tuossa Bilteman alumiinista tarakkaa sillä silmällä että sen voisi saada viritettyä tarpeeksi korkealle kun siinä on nuo takahaarukkaan tulevat kappaleet säädettävissä. http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Tuet-ja-tavaratelineet/Tavarateline-alumiinia-27044/ Jos pistäisi uusiksi nuo takahaarukkaan ylös tulevat tuet ja poistaisi takavalon/heijastimen niin akun voisi saada tarakan alle. Paljoahan tuo ei maksa niin että voisi ostaa ja kokeilla. Tosin mulla on kaupunkipyörässä juuri tuollainen Bilteman tarakka niin että sen avulla voisi mittailla. mot

HAAPANEN TIMO 16.01.2014 18:51

Joopa, joopa. Mulla akku tulisi kiinni satulaputkeen, mutta ei vaimolla (kanantalutaja:)) mahdu. Varmaan teen johonkin laippaan putkennysän vinoon, ja laipan takatarakkaan niin lähelle satulaa kuin mahdollista.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2014 klo 18:51:35 t

YLINIEMI SEPPO 16.01.2014 19:32

Tuossa päivällä aikaisemmin kysyin Martilta että sopiiko sähkömoottori suoraan normaalin polkupyörän etuhaarukkaan ,mutta viesti katosi johonkin? Niin että tarteeko pyörää muokata mitenkään kun asentaa nuo vermeet.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.1.2014 klo 19:49:23 Tarkemmin luettua on siinä näköjään muokkaamista ainakin akku systeemin kanssa.

HAAPANEN TIMO 16.01.2014 19:51

Kyllä mulla sopi, katso kuvat tuolta avauksesta aivan ylhäältä.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 16.01.2014 21:42

Sori, taisi hävitä ennenkuin pääsi ihan julkiseksi asti.

Tämä sähkömoottori mikä tuli tuonEspin3 -sarjan mukana sopi suoraan tyttären Crescentin etuhaarukkaan. Akseli on aika paksu mutta siten sivuista viistetty että sen läpimitta viisteiden kohdalta on 10 mm. Ei tarvinnut laajentaa (viilata) haarukan hahloa niinkuin ohje sanoi että voi joutua tekemään. Cressussa on haarukan päissä pieni syvennys aluslevyä varten, sen ulkopinnan viilalsin tasaiseksi että mutterit otti tukevammin kiinni.

Moottorissa on myös kiinnitysreiät kierteineen valmiina mahdollista levyjarrua varten, niitä ei tarvittu kun pyörässä on vannejarru. Jos on levyjarru irrotetaan vaan levy vanhasta ja siirretään uuteen.

Ja tuon tarakan kanssa vähän joutui tekemään hommia, helpommalla olisi päässyt jos olisi ostanut sarjan lisävarusteena kaupattavan korkeamman tarakan. Sen alle akku sopii ilman että menetetään tavarankuljetusmahdollisuus.

Niin ja tuota Espin 3 -sarjaa tilatessa on hyvä miettiä haluaako kaasukahvan oikealle vai vasemmalla, kierrettävän vai liipasimella olevan. Itse siirsin pyörän revoshift -kahvan vasemmalle puolelle ja sen sisäpuolelle tuli cruise control -säädin. Oikealle puolelle tuli sitten vaan liipasimella/peukalovivulla toimiva kaasu. Juju on siinä että cruise toimii niinkuin autossa: kaasulla valitaan sopiva nopeus (oikean käden peukalolla) ja cruise pannaan päälle vasemman käden peukulla tai etusormella kun sopiva nopeus on saavutettu. Cruisessa on myös + ja - nappulat mutta niiden käyttö on hiukan hankalaa. Kaasu ja cruise ei sovi samalle puolelle ohjaustankoa. mot

YLINIEMI SEPPO 17.01.2014 06:20

Jeps,molemmista sähkövermeistä on nyt tietoa ,onko Marttin ostama laite valmistettu Suomessa vai sekin Kiinassa.

TOIVONEN MARTTI 17.01.2014 11:07

Ei oikein saa selvää. Akku on varmaan kiinalainen, samoin jotkut muut osat. Kotimaassa tuskin monia palikoita tehty mutta suunnittelusta ei tiedä, tuon muutaman vuoden vanhan Tekniikan Maailman jutun mukaan kotimaista ajatustyötä ainakin on tehty jossain vaiheessa.

mot

HAAPANEN TIMO 17.01.2014 16:04

Ihmeenä pidän ellei ole Kiinalainen, siellähän näiden laitteiden paras tietotaito on. Valmistuskustannuksista puhumattakaan.

Tuossa mun vehkeessä cruise menee päälle pitämällä kaasua haluamassaan asennossa 5-6 sekuntia. Toiminto on kolminopeuksinen, ja kaasukahvassa olevat akun latauksen merkkivalot (kuva) ilmoittavat minkä nopeuden cruise on päällä.

Pois se lähtee kaasua kiertämällä tai jarrukahvaa näpäyttämällä.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 17.1.2014 klo 16:08:54 Niin juu, pitäähän se akselin pyörähtäminen estää, samanlaiset viisteet on mullakin, muuten voi lähteä akseli pyörimään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.