Akusta

Kaj Nyyssönen 09.01.2017 07:41

Kirjoitn tämän saman nyt neljättä kertaa! Edelliset kävelyreisun PitStoppien aikana kännykällä.

Kyllä minun sähkösysteemi on yksinkertainen, mutta kolminkertainen. Se on rakennettu vaiheittain ei bussissa ollut alkujaan hupisähköä ollenkaan.

Systeemi on kolminkertainen eikä siinä ole turhia laitteita, eikä tietokoneita, saati että olisi esim. Hymerin samoin muissakin tehdasmallisissa Integroitu sähköjärjestelmä, kun se vikaantuu ei muu kuin auton sähköt toimi. olen sellaisia joutunut korjaamaan kun karavaanarit tulee pyytämään apua.

Autossa olen pyrkinyt kahdentamaan kaiken niin että ainaskin joku toimii. Edellinen rakennuskohde oli avomeripursi.

Hupiakut ovat samaa tyyppiä kuin starttiakut. Hätätilassa voin startata auton niillä tai jopa korvata starttiakut niillä.
Auton moottorilla vain yksi laturi joka antaa kuten busseissa on tapana 27,6V joka on ylläpitolataus eli 13,8V per akku. Asuntoautokäytössä ei akkua saa täyteen ilman aurinkokennon apua. Joten tämä piti kahdentaa! Aurinko kenno Starttiakulle mitoitettiin siten että se riittää Webastolle 20 min + Startti + aamukahvit + ajoaikaisen kulutuksen. Joten Starttiakulla on 185W kenno. Sen avulla on ajettu Portugalista Suomeen ja Hampurista Portugaliin tosin eri matkoilla. Syksyllä jouduin lataamaan kaksi kertaa agregaatilla akkuja,, satoi ja pimeys yllätti. Eli sekin on kaksinkertaistettu.

Verkkovirtalaturi: Sellaisia on vakiokäytössä vain yksi, mutta ruumassa on varalla Bilteman starttiapulate joka lataa 40A ja antaa starttiapua 220A toinen on älylaturi 6/12V 8A tarvitaan joskus mönkijäävarten. Eli tuplattu on tämäkin.

Ajoaikainen lataus:
Bussin oma laturi hoitaa starttiakun 80A / 24V näin pienitehoista ei saa enään. Hupiakut ovat 12V 2 kpl. Ne ladataan Waecon 24V/12V invertterilatureilla jotka antavat 14,4V joka tarkoittaa monituntisen ajon aikana rutkaa ylilataamista.
Leirintäalueella:
Verkovirralla latautuu vain Starttiakku, hupiakut saavat saavat latauksensa Waeco latureilla. Ne on vaan kytkettävä päälle milla kytkimillä kojelaudasta. Waeco saa ohjauksensa bussin pääkytkimen takaa etteivät vahingossa unohtuisi päälle.
Aurinkokennojen säätimet:
niitä on kolme ja yksi vanha varaosana. kaikki ovat samanlaisia ja keskenään vaihtokelpiosia.
Hupiakkujen kahdennus:
aloitin yhdellä hupiakulla mutta viihdepuolen kulutus kasvoi niin paljon että 100Ah akku ei riittänyt. Kapasiteetia voi nostaa kahdella tavalla joko tuplaamalla akkukapasiteetti tai tuplaamalla hupisähköpuoli. Minä valitsin jäkimmäisen koska sitä ei oltu varmistettu vielä.
Auton käynnistämisen varmennus:
Starttimoottoria ei ole varmennettu mutta starttipiirin sielunelämään olen perehtynyt, olosuhteiden pakosta. Starttiapua saan agregaatilla ja Biltema starttoapulaitteela. Lisäksi voin tilapäisesti korvata starttiakut hupiakuilla ovat samanlaiset mutta ½ pienmmällä kapasteetilla.

Tämähän hyvin yksinkertainen systeemi kaikki osat ovat standard kaupasta saatavia yksittäislaitteita ja jossa vian pakantaminen ja rajoittaminen onnistuu mallikolta. Kopsattu lavaston MILL-standardin ratkasu jo 70-luvulla.

Matti Janhonen 09.01.2017 16:04

Niin niin mutta mihin tuota matkustustyylisi huomioiden tarvitset?

Kun sinulla ei ole tuo kantavuus ongelmaa niin pelastappa vielä Volvon laturi ja startti jostain, tarkasta niiden toimivuus ja eikun mukaan.

Tuo 80 A riittää kyllä ihan hyvin, kun autosi kuluttaa 24 V virtaa vain murto-osan siitä mitä kului kun aito oli linjalla.

Kaj Nyyssönen 10.01.2017 01:42

Vietän alkusyksyn ja loppu kevään vapaaparkissa jolloin olen aurinkopaneelien varassa. Viime syksynä menin leirintäalueelle vasta 7:s joulukuuta Trumatic oli hönkinyt tyhjäksi kahdeksan kaasupulloa joista kaksi ensimmäistä sisälsi ehkä yhteensä puolitoista kiloa kaasua. eli olen vapaaparkissa niin kauan kuin lämppärin puoliteho riittää. muu aika kämppärillä.

auton latausvika oli vaikea löytää koska se esiityi vain ajottain. Vaihdoin jopa kaikki johdot säätimen ja laturin välistä. lopulta totesin että oma apu ei riitä ja ajoin auton Hämeenlinnaan Hämeen autosähköön. He löysivät vian varttitunnissa. Vika oli shunttivastuksen maadoituksessa, maadoitus toimi sateella kun kosteus aikaansai liitoksen.

Kaj Nyyssönen 08.03.2017 15:38

Tänään tehty vesihuolto akuille
Starttiakku saanut vettä viimelsi lokakuussa 2015ja sitä meni paljon nyt meni noin 1,5 dL per kenno 2 x 12V 225Ah Volvo Truck HD
hupiakku 1 ostettu 12 kk sitten 115Ah muutama desi yhteensä. Volvo Truck HD
hupiakku 2 ostettu 2015 lokakuussa 115Ah ensimmäinen vesitys 1,5 dL per kenno. Volvo Truck HD
Vettä lisäsin yhteensä 4 litraa. 5 litran pullo tislattua vettä maksaa Lidl ja Aldi myymälöissä 0,87€

PS! tänään vaihdoin toisen kaasupullon leirintäalueella. Lämmin vesi ja jääkaappi on jatkuvasti kaasulla ja on ollut niin kylmiä oitä tänä talvena että kaasulämmitys on mennyt päälle joksikin aikaa. Nyt on käytössä siis 10:s kaasupullo vaikka olimme lähes kaksi kuukautta poissa täältä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.