Vetokoukku

Kai Ahonen 12.08.2020 13:01

Onko tosiaan niin, ettei nykyisin saa asentaa/ valmistaa vetokoukkuja matkailuautoihin kuin Koukkupaja Oulussa? Jonoa sinne marraskuulle ja itsellä matkaa 600km suuntaansa.
Kaitsu

Ville Säynäjäkangas 12.08.2020 13:34

Saa tietenkin asentaa kuka vaan, mutta nykyisin koukku pitäs olla hyväksytty. Saksan ebayssä on hyvä valikoima ja nopea toimitus. Minä tilasin sieltä ja asensin itse.


Niin ja hinta oli reilusti alle puolet koukkupajan hinnasta.
muokattu: 12.8.2020 13:36
Timo Haapanen 12.08.2020 18:13

Luulenpa etteivät Koukkupajan koukut täytä 29.10.2011 jälkeen käyttöönotettujen autojen koukkujen vaatimuksia.

Alla kuva paperista jonka Trafi mullekin työn vuoksi 2013 lähetti.

@timppa

Harri Halinen 12.08.2020 20:56

Minulle Koukkupaja asensi hyväksytyn tehdastekoiden ko. autoon tarkoitetun koukun.
Taitaa mennä sekaisin joku koukuntekijä ja firma nimeltä Koukkupaja.

Ville Säynäjäkangas 12.08.2020 21:20

Koukkupaja ei ole itse tehnyt vetokoukkuja enää vuosiin. Nykyään vaan myyvät ja asentavat valmiita hyväksyttyjä koukkuja.

Kai Ahonen 13.08.2020 00:05

No aloin asiaa selvittelemään itse kun marraskuun alku oli vähän myöhäinen ajankohta, eikä 1200km ajelu oikein nappaa. Koukkupajan hinta on 850€.

Katsastuskonttorilla asiaa selvitti pomo ja totesi ainoaksi pakolliseksi sen, että koukku pitää olla tyyppihyväksytty ja kopan valmistaja ei asennusta erikseen kiellä. Heille yhdentekevää kuka sen asentaa.

Täällä Turun nurkilla on sellainen koukku myytävänä hintaan 590€ avaimet käteen hinta sitten pompsahtikin 1450€:oon. On siinä hinta kohdallaan porata 6 reikää ja pultata vetorauta autoon, + 7m roikkajohto nippusiteillä auton pohjaan, ja 7piuhaa kuskin penkin alle ruuvaamisesta.

Kyselin myöskin sähköfirmoilta sähköjen vedosta, yksi oli 85€/h, arvio työn kestosta 1-4h. Toinen tahtoi 420€ siitä 7m sähköletkun pätkästä + asennus, johon ei saanut edes hatusta nykäistyä tarjousta.

Kyselen vielä Veholta mitä he hommastaan tahtoisivat, itse ei viitsi edes yrittää sekoittaa koko virtasysteemiä.

Toivo Koistinen 13.08.2020 06:39

Ei se katstaja vadi kuittia koukun asennuksesta, vaan että se on hyväksytty malli, ja oikein asennettu, elikkä pelaa sen toiminnot, ja kiinnitys oikein.
Autot vaan sikäli kohta, että sähköin asennus on ammattihommaa, eikä kuten sitikassa, kunhan liitti perävaloihin piuhat aikanaan.
Tp

Veli-Matti Salminen 13.08.2020 08:08

eikö Koukkupajan Turun/Raision liike pysty asentamaan niitä samoja koukkuja, joita Oulussa asennettaisiin?


tai joku muu Koukkupajan liikkeistä?
muokattu: 13.8.2020 08:08
Jori Järvinen 13.08.2020 08:23

Kysy Euromasterilta. Laitatin siellä koukun pari vuotta sitten ja hinta oli 650€ tampereella ainakin. Tarjous pyynnön voit jättää vaikka netissä.

Timo Haapanen 13.08.2020 08:53

Turussa ainakin yksi oikea korjaamo missä tehdään kaikenlaista.

https://www.turunautotyo.fi/

@timppa

Esa Pausio 13.08.2020 08:57

Ei se aina ihan noin helppoa ole, itelläni meni "pistorasia" pimeeksi, eli vaunussa vain parkit toimi. Vein autosähkökorjaamoon ja siellä todettiin vika, oli relet kärähtänyt. Ilmeisesti lainakärryssä oli joku väärä kytkentä tai autossa kosteus tehnyt tuhon. Kaksi relettä yhteensä 140e +työ. Koko asennussarja, 7m johto, releet ja pistoke 180e, otin koko paketin koska osa johdoista takana oli pikkasen kärsineen näkösiä. Asentaja kysyi vaihtaako johdot edestä saakka vaikka kulkevat suojaputken sisällä, otin riskin ja takaa nippu poikki ja siitä liitos uusille johdoille ja releille. Hintaa tuli silti n.300e, Jos olisi edestä saakka uusittu lisää hintaan n.100e. Releet on pakko laittaa ainakin mulla koska vilkut hakkaa liian nopeasta ilman ja vaunun ledivalot antaa vikavalo ilmoituksen koelautaan. Kysysin piruttani mitä olisi maksanut koukku ja pistoke ensiasennuksena, 1150e, hintaa tulee kun täytyy tarkistaa mistä minkin virran voi ottaa ja lisäksi johtonippu laitetaan suojaputkeen, aina. Auto on Fiat Ducato.


Niin Kaitsulle vaan vastasin, lainaus ei onnistunut, ihan!
muokattu: 13.8.2020 09:02
Kai Ahonen 13.08.2020 10:42

Koukkupajalla kertoivat Oulun olevan ainoa matkailuautojen vetokoukkujen asennuspiste, ihmetyttää etteikö niitä muutamaa reikää saisi porattua missä tahansa, ja sähköjen veto on aivan sama kuin pakettisprinterissäkin.

Otin Jorin ja Timpan vinkkien mukaan yhteyttä em. firmoihin, saas nähdä mitä vastaavat. Enää viitsi rakennella noita ihan pihamaalla.

Nyt lähden vedyn ja atomin synnyinseudulle ja sieltä kalastamaan kukkoa.

Kaitsu

Minna-Maarit Hautala 13.08.2020 12:43

Meidän autoon rakentelin pari vuotta sitten vetokoukun. Autossa ei ole mitään runkoa lehtijousista taaksepäin joten piti tehdä melko pitkä rakenne, materiaalia meni ja varmaan parikymmentä tuntia kaikkineen pyörittelyineen mutta lopputulos on sellainen johon uskaltaa laittaa kärryn ja tuosta voi hinatakin. Johdot rosvoliittimin takavalojen johdoista perinteiseen tyyliin, suosittelen tekemään näin. Jos ei toimi tai ei uskalla laittaa suoraan niin vetää akulta erillisen virtajohdon ja laittaa joka johdolle oman releensä joita ohjaa noilta takavaloilta otetulla virtatiedolla. Vararenkaalle tuli paikka tuohon runkoon myös.
Kolmesti on katsastettu tuon jälkeen ja joka kerta tuosta on ollut puhetta, nytkin juuri keväällä tuttu katsastaja sanoi että tällaisissa autoissa näkee toisinaan että on vain pohjavaneeriin kiinnitetty ruuveilla joku rauta jossa sitten toisessa päässä vetokuula... Eivät puutu asiaan jos koukku ei varsin heilu, eivät tarkasta eikä määrittele mitään. Vastuu on täysin koukun käyttäjällä ja asentajalla, on ihan sama kuka sen on laittanut niin kauan kun mitään ei satu.
Sitten se paino, alustan valmistaja on määritellyt ajoneuvoyhdistelmän suurimman kokonaispainon, useimmiten kilvessä suurin luku kun konepellin avaa. Tästä auton paino pois niin se on kärryn maksimipaino. Koritehdas on voinut laittaa oman tarransa johonkin paikkaan ja siinä voi olla pienempi tuo paino. Tien päällä ei kukaan kuulemma puutu asiaan jos kärryn kokonaispaino on ajoneuvolle sallittu ja pysyy kiinni.

Harri Halinen 13.08.2020 14:52

Vaikka onkin mielipide niin kerron siitä huolimatta.
Jo itse ns. runkoon tai sen jatkopaloihin kiinnitetty koukku asettaa rakenteet vetoautossa lujille ja suuressa väännössä voi aiheutta korille ongelmia.
Olen nähnyt kun koukusta vedettiin auto ojasta jolloin kori irtosi alustasta.


Mainitsemassani tapauksessa koukku jatko-osineen oli kiinnitetty molempiin runkopalkkeihin ilman vinovetovoimaa ehkäiseviä vinopoikittaisia tukitankoja.
muokattu: 13.8.2020 14:54
Minna-Maarit Hautala 17.08.2020 17:22
Harri Halinen

Vaikka onkin mielipide niin kerron siitä huolimatta.
Jo itse ns. runkoon tai sen jatkopaloihin kiinnitetty koukku asettaa rakenteet vetoautossa lujille ja suuressa väännössä voi aiheutta korille ongelmia.
Olen nähnyt kun koukusta vedettiin auto ojasta jolloin kori irtosi alustasta.

Niin miten se kori irtosi? Oliko siis kiinnitys jossain muussa runkopalkissa kun alustan runkopalkeissa? Saahan kaiken rikki jos vetää pillarilla ja etuakseli on jonkin kannon takana mutta kyllä runkopalkeista auton oman painon verran pitää kestää vetää.
Mika

Aaro-Pekka Niemelä 17.08.2020 19:15

Koukkuasiaa täälläkin. Voiko irroitettavan vatokoukun hitsata kiinteäksi ?
Olen tätä kysynyt muuallakin mutta kukaan ei ole vastannut.
Katsastuskonttorilta en ole kysellyt eikä rekisteriotteessa ole mainintaa koukusta.
Ehkä @timppa osaa tähän vastata ?

Seppo Suomi 17.08.2020 19:23

Jos koukkuun tekee muutoksia niin se muuttuu omatekoiseksi ja siihen sovelletaan niitä määräyksiä. Jos lukitulaite on kunnossa niin miksi se pitäisi poistaa ? Mikäli sen haluaa että se on kiinteä niin antaa olla sen paikoillaan muutaman vuoden niin se on sen jälkeen kiinteä. Taitettavat koukut on eri asia.

Harri Halinen 17.08.2020 19:30
Minna-Maarit Hautala

Niin miten se kori irtosi? Oliko siis kiinnitys jossain muussa runkopalkissa kun alustan runkopalkeissa? Saahan kaiken rikki jos vetää pillarilla ja etuakseli on jonkin kannon takana mutta kyllä runkopalkeista auton oman painon verran pitää kestää vetää.
Mika

Kori oli jokin eurooppalainen valmiste ja alusta Fiatin. Alustassa tuli runkopalkit heti kohta taka-akselin jälkeen suorina lähelle korin perää. Runkopalkkeihin oli kiinnitetty poikittainen yhdistävä palkki jossa koukku oli kiinni.
Vaikka matka-auto oli kai alle 3,5 t ja veto oli melko suoraan taakse kuitenkin vetäjä tiellä vinottaisveto irroitti korin kiinnityksen rungosta.

Minna-Maarit Hautala 21.08.2020 15:04
Harri Halinen

Kori oli jokin eurooppalainen valmiste ja alusta Fiatin. Alustassa tuli runkopalkit heti kohta taka-akselin jälkeen suorina lähelle korin perää. Runkopalkkeihin oli kiinnitetty poikittainen yhdistävä palkki jossa koukku oli kiinni.
Vaikka matka-auto oli kai alle 3,5 t ja veto oli melko suoraan taakse kuitenkin vetäjä tiellä vinottaisveto irroitti korin kiinnityksen rungosta.

Vähän herää epäilys että mahtoiko se kiinni ollakaan... Pohjalevy nyt yleensä jonkin verran jämäkkä on ja muutamakin pienehkö ruuvi tosi lujassa. No, noin on voinut tietysti käydä, taipuuhan ne runkopalkit ilman viistotukia hyvin pienelläkin voimalla ja sitten vasta voima kasvaa kun ne on selvästi taipuneet.
Mika

Esa Varonen 21.08.2020 20:55
Harri Halinen

Kori oli jokin eurooppalainen valmiste ja alusta Fiatin. Alustassa tuli runkopalkit heti kohta taka-akselin jälkeen suorina lähelle korin perää. Runkopalkkeihin oli kiinnitetty poikittainen yhdistävä palkki jossa koukku oli kiinni.
Vaikka matka-auto oli kai alle 3,5 t ja veto oli melko suoraan taakse kuitenkin vetäjä tiellä vinottaisveto irroitti korin kiinnityksen rungosta.

Minun autossani poikittainen palkki on vain 1,5mm peltiä. Se ei ole tarkoitettu vetokoukun kiinnitykseen. Taakse tulevat pitkittäin olevat palkit ovat oikea paikka vetokoukun kiinnitykseen. Niissä palkeissa on valmiina 12 mm pultit vetokoukun kiinnitysrautoja varten. Näin ainakin minulla.

Kai Ahonen 22.08.2020 13:19

Meillä tulee pitkittäispalkit perään asti ja kaiketi ne kestävät kun katsastusukko merkkasi otteeseen että 1600kg:n kärryä saa hinailla.

Eivät ole ottaneet mitään kantaa/vastanneet firmat näistä Jorin ja Timpan vinkeistä.

Taitaa pitää lähteä sinne Ouluun, kun ei muualla niitä kukaan viitsi askarrella, paitsi Sarka-caravan, joka hinnoitteli itsensä ulos 600€ kovemmalla hinnallaan.

Minna-Maarit Hautala 22.08.2020 14:46
Kai Ahonen

Meillä tulee pitkittäispalkit perään asti ja kaiketi ne kestävät kun katsastusukko merkkasi otteeseen että 1600kg:n kärryä saa hinailla.

Eivät ole ottaneet mitään kantaa/vastanneet firmat näistä Jorin ja Timpan vinkeistä.

Taitaa pitää lähteä sinne Ouluun, kun ei muualla niitä kukaan viitsi askarrella, paitsi Sarka-caravan, joka hinnoitteli itsensä ulos 600€ kovemmalla hinnallaan.

Jos olisi riittävän hyvät piirustukset niin tuollainen koukku pitäisi olla helppo tehdä, minä esimerkiksi voisin tehdä. Ainakin puolivalmiste syntyisi helposti ja jos auton näkisi itse niin vieläkin helpommin. Yksi asia on kiinnitysreikien sijainti toisiinsa nähden, toinen on vetokuulan sijainti niihin nähden ja kolmas niiden välillä olevien esteiden (puskuri, pakoputki, vesisäiliö tai jotain muuta) sijainti.
Sähköt tosiaan ei aina oikein pelaa suoraan johdoista rosvoten mutta usein pelaa. Erityisesti jos on väyläohjaus niin silloin ei suoraan rosvoaminen onnistu, nyt on tulossa työnalle väyläohjattu pikkumersu ja siinä on ajatus ottaa suoraan lamppujen kannoilta herätinvirta releille.

Kai Ahonen 22.08.2020 17:27

Eihän tuon koukun tekeminen ole rakettitiedettä, mutta kun nykyään sen pitää olla tehtaan tekemä, itsekkin noita 3 tehnyt, mutta niihin ei saa kaikenmaailman eu-numeroita, kuin tyypittämällä ja se maksanee maltaita. Sama juttu sähköjen kanssa kun on jotain ohjelmoitavaa ainakin Vehon työnjohtajan mukaan, meillä MB-519

Kai Ahonen 25.08.2020 16:46

Euromasterilla asennellaan matkailuautojen koukkuja ainoastaan Vantaalla ja Mikkelissä, hintaan 1390€ Toimitusaika on 1-20 viikkoa kun Italiaanot hitsailee raudan kuosiinsa, Vantaalla asennus kestää päivästä puoleentoista, taitavat viettää päivänsä tupakoiden.

Katsoin auton alle ja siellä on asennuspultitkin jo valmiina, tiedä sitten onko kiinnitysraudat jonkun standardin mukaiset ei kuitenkaan vaadi kuin 10mm poranterän ja reipasta mieltä ellei ole.

Oulun reissu alkaa tuntumaan jo mukavalta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.