Vaunun kokonaispaino asiaa.

OINONEN HANNU 10.03.2008 10:25

Mikä määrää vaununi kokonaispainon(pefletti 540 vm97 op 1260kg kp 1500kg)Olen seuraillut myynti-ilmoituksia, maahantuojien kautta tulleet nestekiertolämmitteiset painavat 100kg vähemmän.Omani siis tuontipeli(en tuonut itse, paperisota täysin tuntematonta)Truumalla.Vaunun kokoon nähden paino (kp)tuntuu hurjalta.ps en tiedä vaununi tyyppi kirjaimia(pohjaratkaisu)parisänky poikittain keulassa iso u-ryhmä takana.

OINONEN HANNU 10.03.2008 11:09

Pätkähti vielä päähän,että vaunussa ei ole myöskään akkuvarustusta.

HAAPAKOSKI OSSI 10.03.2008 15:09

Johtusko siitä, että käytettynä tuodut punnitaan rekisteröintikatsastuksessa ja siten paino on todellinen. Maahantuojien tuomat menee katsastuksessa jonkinmoisen tyyppikatsastustodistuken voimalla, jolloin paino ei ole todellinen.

NIEMELÄ PASI 10.03.2008 18:23

Valmistajat tarjoavat (ainankin Saksassa) samaa vaunua rekisteröitaväksi eri kokonaispainolla, jolloin tarvittaessa kantavuus kasvaa. Älä kysy miten nuo eroavat, vai eroavat mitenkään.

http://www.lmc-caravan.de/webcontent.omeco?FOLDERID=146&PHPSESSID=f94acc90d6a0aef606bd4f895ed23d8f&EVENT=item&ARTICLEID=1232&ACT=showDetails

Technisch zulässige Gesamtmasse 1400 / 1600 kg

HAAPANEN TIMO S 10.03.2008 20:56

Tuontivaunun kokonaismassa on laitettu akselin ja vetokoukun max. kantavuuden mukaan. Täällä kauppiaat haluavat pienemmän painon laajentaakseen asiakaskuntaa.Eihän siinä muuta tapahdu kuin kantavuuden pieneneminen. Sama on luultavasti tuossa saksan esimerkissä.

OINONEN HANNU 11.03.2008 09:42

Vaunulla on edessä rekisteröintikatsastus(poistettu kilvistä pari vuotta sitten,lisätilana mökillä.Voinko siis punnituttaa vaunun uudelleen saadakseni kp:n pienemmäksi?Vaunussa on ollut maahan tullessa "ruuma"täynnä teräksisiä telttaputkia+iso teltta.Runkopalkkien välissä varapyörä+teline.Ilman näitä luulisi op:n(sitäkautta kp:n) pienenevän paljon.Koko tämä hässäkkä siksi,että olen luopumassa vaunusta.Pari ostajakanditaattia on jo joutunut pettymään luettuaan autonsa otetta ,toisella jäi vain 50kg"vajaaksi"

HAAPAKOSKI OSSI 11.03.2008 10:02

Miksi kokonaispainolla on merkitystä auton papereita katsottaessa - loppuuko kortista kirjaimet?

Autolla saa laillisesti vetää mitä tahansa vaunua, jonka renkaiden alta punnittu paino ei ylitä auton sallittua vetopainoa, riippumatta vaunun kokonaispainosta - tuliko riittävän epäselvästi - siis omapaino ja kuorma pitää pysyä sallitussa rajassa ja siitäkin vähenee vielä aisapaino pois.

Jos vaunun kokonaispaino on suurempi kuin auton omapaino, pitää olla kortissa "pikku-e".

Ossi

OINONEN HANNU 11.03.2008 11:06

Olen näiden paino asioiden suhteen näköjään ulkona,kuin tamppoonin naru.En ole enään tällä vuosituhannella vedellyt vaunuja.Ei ole tarvinut ko asioista huolehtia.Ossin vastauksen jälkeen entistä enemmän vain sekaisin(vika on täysin täällä päässä)Otetaampa tähän esimerkki:ostaja X:n Mondeon suurin sallittu jarrullisen perävaunun paino 1450kg.Vaununi edellä mainitut:op 1260 ja kp 1500kg.Niin X,kuin minäkin luulimme,että ei saa vetää.??????????

HAAPAKOSKI OSSI 11.03.2008 11:38

Yksinkertainen vastaus - saa vetää, kunhan vaunun akselipaino/painot ei ylitä auton sallittua 1450kg. Vaunu voi todellisuudessa painaa 1500kg, koska aisapaino on käytännössä aina yli 50kg (~75kg). Jos Mondeon omapaino on alle 1500kg pitää olla BE-kortti (jonka hankinta ei ole kenellekkään ongelma).

Ensimmäisessä vastauksessani ymmärsin paino-ongelman olevan vaunun omapainossa eli eka vastaukseni viittaa siihen.

Ossi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.