Vaunu siirto Ruotsin kilviltä Suomeen

Hemmo Koskiniemi 03.04.2018 22:28

Minulla on tarkoitus ostaa Ruotsin kilvillä oleva käytetty asuntovaunu. Vaunu on seissyt muutaman vuoden Suomessa. Tarkoitus on hankkia siirtokilvet jolla siirrän vaunun katsastuspaikalle. Myyjä jolla on vaunun Ruotsin rekisteripaperit väittää, että niistä ei löydy valmistenumeroa, jonka taas Trafi vaatii.

Tietääkö joku voinko saada vaunusta tiedot Ruotsista rekisterinumeron perusteella? Löytyykö Solifer Arktis 450/ 1987 valmistenumero tietystä paikasta?

Vaunuun pitää tehdä ns. rekisteröintikatsastus sähkö- ja kaasulaitteet mukaan lukien.

Pasi Niemelä 04.04.2018 14:49


Ehkä pieni tarkennus on paikallaan. Rekisteröinti katsastuksessa ei tehdä sähkö- ja kaasulaitteiden tarkastusta. Ne pitää teettää etukäteen valtuutetun (sähkö / nestekaasu) henkilön toimesta ja mennä papereiden kanssa katastukseen.


Tai siis tuohan ei pidä paikkaansa. Tässä viimeisin ohje https://www.trafi.fi/filebank/a/1427108112/3d44da8e9f61d76bf836bcd3ad7b5815/17166-Matkailuajoneuvojen_nestekaasu-_ja_sahkolaitteiden_vaatimuksista_(Lopullinen_versio).pdf
muokattu: 4.4.2018 14:54
Matti Janhonen 05.04.2018 09:04

Tuskin Solifereja on numeroimatta tehty.
Voisi olettaa, että valmistusnumero on meistetty runkopalkkiin, koska aisahan voidaan aina vaihtaa.

Juhani Halmeenmäki 05.04.2018 19:00

Muistaakseni valmistenumeromeistos olisi noissa aisapalkin kyljessä oikealla puolella jotain vaaksan verran kaasupullokopasta eteenpäin.

Kossu Juomakas 06.04.2018 10:14

Laita tuonne rek.numero jos tiedossa niin näet kaikki vaunun tiedot. https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

Matti Janhonen 06.04.2018 13:53

Kyllä se numerosarja olisi silti hyvä löytää. Trafi käskytti etsimään katsastuksessa noita valmistusnumeroista, ja joissain matkailuautoissakin se on ollut hakusessa.

Juhani Halmeenmäki 06.04.2018 17:23

Onkohan Hemmo jo pyytänyt myyjää etsinään aisasta numeroa?

Kai Nova 07.04.2018 15:40

Kyllä minulla oli vaunun ruotsalaisessa otteessa valmistenumero, omistin joskus 79-80 vuoden paikkeilla Solifer 55ttl ruotsissa. Muistaakseni mumero oli oikeassa palkissa vetopään ja etukotelon puolivälissä. Soliferin jälkeen oli Adria ja siinä valmistenumero oli Akselin ja perän puolivälissä oikealla puolella, vaunun alla.

Kai Nova 07.04.2018 15:40

Kyllä minulla oli vaunun ruotsalaisessa otteessa valmistenumero, omistin joskus 79-80 vuoden paikkeilla Solifer 55ttl ruotsissa. Muistaakseni mumero oli oikeassa palkissa vetopään ja etukotelon puolivälissä. Soliferin jälkeen oli Adria ja siinä valmistenumero oli Akselin ja perän puolivälissä oikealla puolella, vaunun alla.

Kai Nova 07.04.2018 15:40

Kyllä minulla oli vaunun ruotsalaisessa otteessa valmistenumero, omistin joskus 79-80 vuoden paikkeilla Solifer 55ttl ruotsissa. Muistaakseni mumero oli oikeassa palkissa vetopään ja etukotelon puolivälissä. Soliferin jälkeen oli Adria ja siinä valmistenumero oli Akselin ja perän puolivälissä oikealla puolella, vaunun alla.

Hemmo Koskiniemi 08.04.2018 13:52

Kiitos linkistä, mutta ei Ruotsin rekisteriotteen perusteella löytynyt Suomen trafin vaatimaan valmistenumeroa. On vain joku intetiteetti numero. Myyjä soitti Soliferin tehtaalle ja siellä kerrottiin että muutama numeroa hei heivät ole vaunuun laittaneet.

Hemmo Koskiniemi 08.04.2018 13:56

Juhani pitää varmaan katsoa koko vaunu jos sieltä löytyy Ruotsin liikennevirastolle ja Soliferin tehtaalle tietämättömiä mutta Suomen trafin tuntemia/vaativia numeroita ja kirjaimia ;)

Juhani Halmeenmäki 08.04.2018 18:49

No ensinnäkin Soliferin tehtaille on hirmuisen vaikea soittaa, kun niitä ei ole ollut moneen vuoteen olemassa.
Tai no tehtiinhän tuossa yhdessä välissä noin 2014 Hymerillä vaunuja, joihin liimattiin Solkun tarrat, mutta ei ne pohjoismaalaisia Solifereita olleet.
Ja sitä ennen Ruotsissa Polarin tehtailla tehtiin viimeiset edes Soliferin henkiset, 2000-jotain.
Mutta ne kaverit, jotka oikeasti olisi jotain noista 70-90 lukujen Solikoista jotain tienneet, eivät ole enää pitkään aikaan olleet merkin kanssa tekemisissä, saati vastanneet puhelimeen.

Toiseksi identifieringsnummer ruotsalaisessa otteessa on juurikin sama kuin meikäläinen valmistenumero. Tuossa vielä varmistin asian kun pöytälaatikossa löytyy yhdet ruotsalaiset ajoneuvopaperit.

Hemmo Koskiniemi 08.04.2018 19:38

Juhani onko sitten niin, että tuo numero joka ruotsalaisessa rekisteriotteessa on kelpaa myöskin Suomen trafille ja katsastuskonttorille?

Solifereita valmistetaan edelleenkin Pohjois- Ruotsissa.

Esko Hyttilä 09.04.2018 09:03

Luulisi että autoalan "keskeinen vaikuttaja" edes tietäisi Soliferin aikakaudesta jotain ?
Solifereita tehtiin Doroteassa vuoteen 2015 saakka ja 2015 tuli näitä LMC ja HYMER vaunuja mihin liimattu Soliferin tarrrat ja joita myydään Norjassa vieläkin. Kävin viime syksynä jopa tehtaan pihalla ohimennessäni.
Numero mikä on ruotsalaisessa otteessa riittää suomessakin täysin.

Hemmo Koskiniemi 09.04.2018 09:25

Esko, kiitos tiedosta tämän halusinkin juuri tietää. Kiitos kaikille muillekkin hyvistä vinkeistä.

Raimo Hytönen 09.04.2018 13:46

Muuten hyvä, mutta löytyykö se numero myös vaunusta? Katsastuksessahan se pitää löytyä ja täsmätä paperitietoihin. Kun kysymyksessä on noinkin vanha vaunu, siihen on voitu vaihtaa jo alustan osiakin ja numero mennä sen sileän tien, ellei korjaaja ole stanssannut (tai siirtänyt numerokylttiä) mahdollisesti vaihdettuun osaan.

Juhani Halmeenmäki 09.04.2018 18:55

Esko, kirjoitin "noin 2014" koska koeajoin Solifer Sense 690 S mallin elokuussa 2014. Tuolloisessa Soliferin esitteessä mainitaan, että 2014 tuotanto siirtyi Saksaan, ja uudet vaunusarjat esiteltiin. Vielä 2014 alkuvuodesta vaunuja ei kuitenkaan saanut, ja koeajokin venyi useampaan otteeseen. Koeajettu vaunu oli tosintuolloin jo 2015-vuosimallia, mutta eipä niitä kovin montaa ehtinyt Suomeen saapua, ennen kuin loppui tyystin. Maahantuojahan oli "Mobile Living Group Ab" jonka konkurssista uutisoitiin maalsikuussa 2015:
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/mobile-living-group-i-konkurs
Uutisesta kannattaa huomioida etenkin:
"SoliferPolar Scandinavia AB ansvarar för marknad och försäljning av Solifers och Polars husvagnar och husbilar i Skandinavien.
Polarfabriken som tillverkar Polar i Dorotea är inte en del av detta bolag men i höstas varslade de 35 anställda och varslet fullföljdes för någon vecka sedan. Verksamheten för SoliferPolar AB (Polarfabriken i Dorotea) fortsätter därför utan påverkan av konkursen.
Inte heller påverkas dotterbolaget SoliferPolar AS, som är verksamma i Norge, av konkursen."
Eli Norjan yhtiö ei mennyt nurin, mutta sekä Suomessa että Ruotsissa meni, ja samalla katosi ainakin toistaiseksi myyntiorganisaatiokin.

Norjassa voi tosiaankin ostaa Hymer-Soliferin vieläkin, mutta kun tässä puhuttiin aikoinaan Suomessa valmistetun ruotsalaiskilpisen vaunun tuonnista Suomeen, niin siitä ei juurikaan ole apua tähän.
Yksityiskohtana http://www.soliferpolar.com/ sivuilla Solifer-puoli johtaa juurikin Norjaan, Polar-puoli taasen Ruotsiin. Mutta Soliferit löytyy vain Norjan puolelta, vieläkin.

Esko Hyttilä 09.04.2018 19:17

" Muuten hyvä, mutta löytyykö se numero myös vaunusta? Katsastuksessahan se pitää löytyä ja täsmätä paperitietoihin. Kun kysymyksessä on noinkin vanha vaunu, siihen on voitu vaihtaa jo alustan osiakin ja numero mennä sen sileän tien"
Tuo numero on stanssattuna rungon pitkittäispalkkiin, sitä ei noin vain vaihdeta ja jos niin se stanssataan uuteen. Yhden tapauksen tiedän kun Paavo vaihtoi vanhaan vaunuunsa uuden rungon ja akseliston.

"Juhani" jokatapauksessa vm 2014 Soliferit oli Doroteassa tehtyjä, niissä oli ihan uusi ulkokuosi, sisustus ja värit. Tämä suomalainen liikepoikaryhmä osaltaan vaikutti leikkimällä tuotesarjalla tuohon loppumiseen. Tässä esim 2014 Solifer https://www.blocket.se/vasterbotten/Solifer_520_TBR_Arctic_78401626.htm?ca=2&w=1 Tässä toinen suomesta https://www.netticaravan.fi/solifer/finlandia-560tbr/40857 ja 2015 rekisteröitynä vielä. https://www.netticaravan.fi/solifer/560-lk-finlandia/43095

Hemmo Koskiniemi 09.04.2018 19:43

Kyllä numero joka on Ruotsin rekisteriotteessa löytyy edelleenkin palkista.

Tämä ei kyllä kuulu enään koko juttuun, mutta vieläkö Soliferi/ Polar tai yleensä ruotsalaiset tekee Pokseja. Jossain vaiheessa luin, että sellaisia oli tekeillä.

Juhani Halmeenmäki 09.04.2018 20:22

Kabella oli tosiaan sormensa pelissä puolalaisessa vaunuvalmistuksessa noin 2010 aikoihin. Silloin tuli Suomeenkin enemmän vaunun kaltaista ja isompaa (selvästi yli 750 kg) Poksi-tuotetta. Sekin oli samalla Niewiadow-tehtaan logolla, kuin se pieni yhäkin valmistettava vaunu. Jotain erimielisyyksiä kuitenkin tapahtui, ja talouspuolellakin oli jotain vaikeuksia, jotka johtivat siihen, että isommat vaunut jäivät pois. Käsittääkseni kyse oli kahdesta eri tehtaastakin, jotka lopuksi erkanivat? Mutta koska Suomessa nuo kaikki vaunut myytiin "Poksi"-tuotemerkillä, en saanut koskaan ihan varmaa selvyttää siitä, miten tuo kuvio oikein loppujen lopuksi meni. Maahatuojahan oli erittäin sympaattinen puolalaissyntyinen mies, joka osasi junailla tuotteet Suomeen. Mutta hirmuisesti hän ei halunnut tai jaksanut puhua huonommin menneistä käänteistä.

Aivan kuten autoissa, esitellään myös vaunujen seuravan vuoden mallit jo edellisen vuoden loppukesästä-alkusyksystä. Itse asiassa jopa Lahden Caravan-mesutkin mainostavat "Caravan 2018 esittelee kauden 2019 uudet mallit". Kuten tuossa edellisessä postauksessa kirjoitin, koeajoin 2015-mallisen vaunun elokuussa 2014, ja tuo onkin tuikitavallista. Mainitsemaasi 2014-vuosimallia on siis mitä ilmeisimmin valmistettu jo 2013 syksyllä, ja se olisi joka tapauksessa korvattu 2014 kesällä seuraavalla. Tässä tapauksessa korvaaja oli sitten hymeriläinen, ja kuten tuo konkurssiuutinen sanoo, ei Doroteassakaan resursseja oikein enää ollut.
Ja Suomessahan ei tallennu minnekään ajoneuvon tietoihin valmistusaika tai vuosimalli, vaan ainoastaan ensirekisteröinti- tai käyttöönottoaika, joka on ihan eri asia. Vuoden tai parin verran "uudempia" kuin todellinen valmistusaika on helppo löytää monesta autostakin kun vaan osaa etsiä.

Esko Hyttilä 09.04.2018 21:07

Jep, minulla on tuossa laatikossa nuo vuosimallin 2014 esitteet, niinä 2014 malleina niitä markkinoitiin ja senhän näki jo "sokea reettakin" ulkonäöstä/sisustasta .
Myös tiedän oikein hyvin että seuraavaa vuosimallia aletaan tekemään ja myymään jo edellisenä vuonna. Oli sitten merkki mikä hyvänsä.

Raimo Hytönen 14.04.2018 12:10

Niinpä.

Myytiinhän Suomessakin aikoinaan Datsun 100A:ta uutena, vaikka valmistus oli loppunut jo kuusi vuotta aikaisemmin. Toki saattoivat olla ajamattomia, mutta eivät missään nimessä uusia.

Toisaalta esimerkiksi matkailuajoneuvoalalla tämä tarjoaa mahdollisuuden päästä edullisesti käsiksi ajamattomaan tai vähän ajettuun (esittelyautot) kalustoon, hankkimalla vuoden parin ikäisiä myymättä jääneitä malleja. Yleinen tapa Saksassa, jossa myyjä ilmoittaa reilusti mistä on kysymys.

Hemmo Koskiniemi 21.04.2018 15:35

Kiitos kaikille keskustelusta. Soliferissa on nyt Suomen kilvet, mutta aikamoisen paperiseikkailun jälkeen.
Uutta oli "Jarrujensomivuudenkaavio" jonka sain netin kautta Lapin Karavaavien avustuksella. Numerosarjasta otettii kuva ja lähtettiin valmistajalle, josta tuli heti miten saksankielinen yhden liuskan kaaviolaskelma joka ei sanonut maalikolle mitään. Toinen seikka oli se, että Ruotsin rekisteriotteesta olisi pitänyt olla myöskin ilmoitusosa, mutta senhän vei myyjä Ruotsin viranomaiselle. Katsastuskonttori hankki asiakirjan.Kolmas oli sähkötarkatus pöytäkirja jossa kolmetoista (13) eri tarkastuskohtaa rastiruudulla merkinnällä ja sähköliikkeen allekirjoitus.

Juhani Halmeenmäki 22.04.2018 09:47

Jos se myyjä (tai miksei ostajakin) olisi lukenut paikallisen Trafin nettiä, niin siellä olisi ollut ohjeet myyntiin ulkomaille. Silloin ei olisi ollut mitään ongelmia siitä, että molemmat osapuolet haluavat otteen molemmat osat. Tai miten rekisterikilven kanssa toimitaan, tosin sitähän ei Suomeen Ruotsista tuotatessa tarvita, koska siirtotarra kelpaa.

Reijo Matilainen 22.08.2021 11:17

Onko jollain kokemusta että toimiiko homma Ruotsista tuodessa nykyään niin että Suomen siirtokilvillä voi ajaa Ruotsissa, tai vetää Suomen siirtokilvillä olevaa Suomeen tuotavaa vaunua?

Harri Halinen 22.08.2021 13:49

Minullakin on ollut tuollainen 2010-luvulla tehty Dorotean Solifer.
Oleellinen muutos Dorotean mallissa oli etupään "risusäleikön" vaihtuminen huomattavasti paksumpiin etukulmien palkkeihin.
Kun aiemmat Soliferini olivat Suomessa tehtyjä, oli Dorotean Solifer mielestäni tukevampi matkailuvaunu. Varmaan Soliferin kehittäminen tulevan myynnin vuoksi keskeytettiin ja omistava konserni sekä uusi tehdaskaan ei ollut kiinnostunut kehittämään enempää.
Solifer oli aikanaan hyvä vaunu, mutta ruotsalainen malli varmaan kallis valmistaa myyntimääriin nähden.

Vesa Hakala 22.08.2021 16:52

Muistaakseni siirtolupa on luvalliset pohjoismaissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.