Veturi

KARONEN KIMMO 10.10.2008 09:51

Uusi veturi haussa ja olen miettinyt BMW:n 525d tai 530d farkkua. Korimalli E46. Onko kenelläkään kokemusta tai näkymästä ko. autosta veturina??? Vaunu Dethlefss Camper 560 sk, 1600kg

VAINIO OLLI-PEKKA 10.10.2008 17:36

Mitä mallia mahdat tarkoittaa, E46 kun on 3-sarjan korimalli? 5-sarjan korimalleja on mm. nykyinen E61 (2004->) ja E39 (1995-2004).

WALLIN JUHA 10.10.2008 19:16

ainakin bensa bemari 523i 2.5 litran kone 170 hv , ajettukkin vain alle 150 tkm . ei sovi missään nimessä vaunun veturiksi varsinkin peruttaessa kytkin palaa melko helposti eikä todellakaan mene taakse päin millään ilmeellä . vaunu hobby 560 kokonaispaino 1600 kg . vaihdoin jeep cherokee sport 4.0 sport automaatti eikä ole ollut sen jälkeen minkään näköistä ongelmaa eteen tai taakse tai ylös tai alas päin peruttaessa tai eteen päin mennessä , pensaa kyllä kuluu noin 16 l / 100 km , mutta vaunu liikkuu mikä on minulle pääasia .

MYNTTINEN ARI 11.10.2008 09:59

Volvo S80 D5 automaatilla niin johan vaunu liikkuu

HYTTILÄ ESKO O 11.10.2008 15:16

Ihan samaa mieltä Volvosta. Kesällä 7000km ympäri Baltiaa, Croatiaa, Montenegroa. Nopeus liikenteen mukana ja vain 9,5l/100km vaunun kanssa. Automaatilla ja ilmastoinnilla.Ei pala kytkin.

WALLIN JUHA 11.10.2008 18:20

joo on volvo varmasti hyvä veturi , mutta hinta on tähtitieteellinen tai ajettu puolimiljoonaa kilometriä jos meinaa saada kohtuu hintaisen + dieselvero . jeepin saa puoleen hintaan eikä tarvitse maksaa kallista dieselveroa vaunun lisäksi tulisi perässä helposti vielä volvokin rekisteriotteen suurin sallittu jarrullisen peräkärryn massa 3250 kg eikä mikään 1800 kg niin kuin volvossa . kymmeniä tuhansia kilometrejä saa vetää että volvo tulee edullisemmaksi . jeep cherokee sport 4.0 vm 2000 ajettu 128 tkm arvo noin 12000 euroa .

HYTTILÄ ESKO O 11.10.2008 19:36

Jaa, en nyt tiedä mikäli ajoa tulee vähänkään enemmän vaunuperässä. esim http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2156878 . Siinä haulla otettu esimerkki, kaikilla mausteilla. Eikä varaosiakaan tai tarvikkeita tarvitse ihmetellä mistä saa. Halpa vakuutus, halpa rengaskoko jne. Mutta jokainen tyylillään ja haluillaan. Kukaan ei käske, ei kiellä. Luonnikkaita reissuja...

WALLIN JUHA 11.10.2008 20:34

Volvo S80 D5 automaatilla niin johan vaunu liikkuu , eiköhän tästä lähdetty keskusteluun .http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2156878 kumma ettei kukaan ole ostanut tätä helmeä katsoja määrästä päätellen se olisi mennyt kuin kuumille kiville . maailmassa on muitakin hyviä vaihtoehtoja kuin volvo ja solifer jotka ovat myös varmaan tosi hyviä vaihtoehtoja .

HYTTILÄ ESKO O 11.10.2008 20:38

Joko et lukenut äskeistä viestiä, taikka et ymmärtänt ! Toisinto vielä tässä: "Mutta jokainen tyylillään ja haluillaan. Kukaan ei käske, ei kiellä. Luonnikkaita reissuja..."

HYTTILÄ ESKO O 11.10.2008 20:41

ps Volvo S60 ,V70 ja S80 löytyy samalla tekniikalla. Joten korin valinta jokaisen valittavissa itse. Toivottavasti suomesta ei lopu jeepit kesken kun se on se ainoa ja oikea :D

KARONEN KIMMO 11.10.2008 21:49

Tällä hetkellä alla on Volvo V70 2,4 bensa manuaali. Olen harkinnut kolmea vaihtoehtoa. Tksi on BMW (E39 siis) 530D , yksi Volvo V70 D5 ja Yksi on MB E diesel. Tietysti automaatilla. Olen Volvosta ottanut kytkimestä jo parit sauhut ja se ei juuri peruuttelua enää kestä. Toinen juttu on bensakoneen vaihto diiseliin. Olkoon vero mikä hyvää, niin halvem,aksi tulee ja on alakierroksilla enemmän vääntöä...

VAINIO OLLI-PEKKA 11.10.2008 22:38

Itsellä kokemusta E39 525 dA Touringista ja Soliferin 550:stä. Vääntö saisi alkaa alempaa, niinkuin se tekee 530 d:ssä. Jalkoihin ei tolla yhdistelmällä jää ja kulutus ollut mielestäni kohtuullinen n. 11 l/100 km nelosella vetäen. Kuormaa kantaa erinomaisesti kun on vakiona tasonsäätö taka-akselilla. Olosuhteiden pakosta autona tällä hetkellä V70 2,5T -05 ja täytyy sanoa että niin hyvä auto kun Volvo onkin niin BMW on aivan eri luokkaa.

ANTTILA MARKKU 12.10.2008 17:36

Vaihda vaan Kimmo dieseliin.Se vääntää sittenkin alempaa ja sitkeämmin vaikka onkin lyhytiskuinen nykynaku.Se näkyy siinäkin että monessa merkissä saman tehoiseen bensakoneeseen annetaan automaattina suurempi kytkentämassa kuin dieseliin.

PURSIHEIMO TOPI 13.10.2008 01:48

Tarkoitat siis sitä, että saman tehoinen bensavehje vääntää sittenkin paremmin kuin vastaava diesel. Eikös tuo loppu merkitse sitä?

HYTTILÄ ESKO O 13.10.2008 08:21

Eipä tiedä mitä hällä mielessä. Ei ainakaan Volvossa muutu kytkentämassa koneen mukaan. Ehkäpä Hyundaissa ? Ei havaintoa kylläkään vaan arvaus kun Anttilalla muistaakseni ko. laite.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.10.2008 19:12

Ja kun tuota "nykydiesel+automaatti"-yhtälöä tutkii pikkasen tarkemmin niin monella valmistajalla moista yhdistelmää ei ole siksi ettei ole riittävän hyvin vääntöä kestävää vaihteistoa. Toinen tapa rajoittaa lootan rasitusta on antaa matalampi vetokyky.

HAAPANEN TIMO S 13.10.2008 20:25

Eikös se ole etuvetoisten ongelma saada mahtumaan tarpeeksi vahva ja järkevän hintainen laatikko sinne pieneen koloon. @timo

HALMEENMÄKI JUHANI 14.10.2008 17:01

On ja ei. Takavetoisista MB tekee itse automaattinsa ja BMW ostanee nykyisin ZF'lta. MB'n on siis helppo tehdä valmiiksi kestävä itselleen ja laajaan mallistoon. ZF taasen on sen verran iso että resursseja tehdä sekä ostajia löytynee. Mutta esim Lexus käyttää Aisinia jolla ei ole heidän mielestään riittävän kestävää vaikka vetääkin takaa. Uuden Avensiksen myötä tulee automaatti dieseliin, mutta saako myös tuo RWD-Lexus saman muokattuna jää nähtäväksi. Kehittäminen vaan kesti julmetun kauan vaikka kyse on tiettävästi maailman suurimamsta automaattivalmistajasta. Myös markkinavoimat lienee olleet mukana, eli Euroopan kasvava kysyntä diesel+automaatti-yhdistelmälle tuli yllätyksenä. Perinteisessä automaattimaassa eli USAssahan ei diesel ole ollut yhtään mitään.

MATILAINEN JOUNI 15.10.2008 14:02

MB 320 CDI -00 ja Kabe Royal 780 -99 (kok paino 1900)

Hyvin tulee automaatilla, kulutus maltillinen n.12,5.

Ja saa vetää 2200 kg saakka.

SIITONEN VOITTO O A 15.10.2008 18:23

turhaan panettelet volvoa,parempaa veturia on henkilöautoista turha etsiä.ostin viime talvena käytetyn volvon jolla oli ajettu 252000 eli sisään ajettu ja hinta oli vain 5000€ joten ei ne niin paljon maksa kuin kuvittelet.

SIITONEN VOITTO O A 15.10.2008 18:28

kyllä silloin on kuskissa vika jos kytkin savuaa,pitäisi mennä uudelleen ajokouluun,ei kytkintä saa luistattaa,sillä lailla menee kytkin kaikista autoista,selaista kytkintä ei ole edes keksitty että kestää luistattamisen pitää opetella peruttamaan oikein,varmaan rekkakuskit voisi opettaa sinuakin.

SIITONEN VOITTO O A 15.10.2008 18:32

niin kyllä niitä traktoreita on muitkin merkiä kysy maan viljeliöitä.

HALMEENMÄKI JUHANI 15.10.2008 22:14

Huono vertaus. Rekoissa kytkin on suunniteltu kestämään säännöllinen käyttö maksimikuormalla, henkilöauton ei. Se nyt vaan on niin, että matkailuvaunun vetäminen on erikoistilanne, ja vaikeat paikat kuten vaikkapa peruuttaminen kääntäen ylämäkeen saavat kytkimen savuamaan. Ilman että olisi kuskin vika. Kytkin on suunniteltu normaaliin ajoon, ja matkailuvaunun veto ei ole normaalia ajoa. Kytkin siis kestää jonkin verran vetoa, mutta ei yhtä paljoa kuin muuten. Eikä ääritilanteita.

SIITONEN VOITTO O A 16.10.2008 15:16

ei voi kiistää että ajotavalla on suuri merkitys kytkimen kestoon,toiseksi ei tarvitse luistattaa kytkintä niin paljon että haisee voi pitää välillä tauon jolloin kytkin jäähtyy,pitää maltaa muuallakin kuin sängyssä.

LAHTI ANTTI 16.10.2008 19:39

Kuinkas kauan se Voitto malttaa sillä sängyssä??

ANTTILA MARKKU 17.10.2008 11:06

Oisko tonne "joulun tuloon".

ANTTILA MARKKU 17.10.2008 11:16

Pienellä viivellä.Kyllä se ongelma taitaa olla muillakin valmistajilla kuin hyndailla että dieselissä on senverran alempaa vääntävä kone ettei vastaavilla kierroksilla ja maantieajossa laatikko kestä.Tämä on kuitenkin Sonata:ssa nähtävissä.Dieselinä autom.antaa max kytkentämassan 1100kg ja vastaava 2,4l bensa 1800kg.Olisin kyseisen dieselin ostanut mutta kytkentämassa on senverran vaatimaton että tein toisen ratkaisun.Oliskohan kannattanut myydä vaunu pois?

KAKKO NIKO 18.04.2009 08:13

Volvosta en sano mitään. Mersun laatikkoa kun käytin vahvistuksessa niin sanoi huoltaja että bemareitten laatikoita käypi yhtenään, automaatteja kaikki.

ja ei niistä laatikoista kannata niin huolia jos ei ihan pasaks mene niin sen saapi korjattua ja vahvistettua siinä 1000-2000 se maksaa.

omat laatikot kävi (jako ja vaihde) tiivistyksessä ja vahvistuksessa makso 2000. Nyt on käyty jo koeponnistaas vaunun kanssa laatikot ja hyvin pelaa, vaikka auto on vaan 20vuotta vanha mersu ja tehoakaan ei ole paljon yli 300hv.

KORHONEN KARI 18.04.2009 18:41

Tuolla aiemmin Juha Wallin,11/10-08,moitiskeli Vulvujen hintoja tähti tieteellisiksi.Männäkuussa,viimesenä päivänä toin Ruottista Volvon,V70 D5,-05,102tkm ajettu,autom.laatikolla. Ostajan piti maksaa siitä 11500€.En piä hintaa kovinkaan pahana.Tulli kertoo jahka kerkiää mitä het vaatii,veikkaisin 5-6 tuhatta euroa lissää.Samma på suomeksi,eli vastaavien hinnat 25-29 tuhatta euroa kotomaassa.... Ostopaikka oli www.KVD.se eli huutokauppatoimisto.

ANTTILA MARKKU 18.04.2009 18:59

Ei sovi moittia kauppojasi.Onko sinulla tietoa onko automaatti tai manuaalilatikolla olevissa autoissa eroja kytkentämassoissa.

HAAPAKOSKI OSSI 18.04.2009 19:40

Tuonikäisissä V70 ja S80 - D5 ja 2.4D volvoissa on kaikissa suurin kytkentämassa 1800kg - siis etuvetoisissa.

ANTTILA MARKKU 19.04.2009 10:01

Niissä pitää olla paremmat automaattilaatikot kuin Hyndai:lla.Minullakin on nykyisessä veturissa erilaiset kytkentämassat kuin saman laitteen manuaaliversiossa,ero on muistaakseni 1000kg.

HYTTILÄ ESKO 19.04.2009 12:54

Minun auton perässä tulee ainakin 560 Artic perässä kuin tyhjää vaan. Manuaalivaihtoehdolla oleva (geartronic) automaatti. Kulutus viime kesänä 9.3 kokoreissun ajalta. Montenegrossa olimme ja mäkiäkin oli aikapaljon.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.