KUMPI PAREMPI TELI vai YKSIPYÖRÄINEN

SIITONEN VOITTO O A 29.09.2008 14:17

nyt tein testin kaksi akselisen telin kanssa,ajettiin sama reitti kuin aikaisemmin yksipyöräisellä saman painoisella vaunulla.vetäjänä oli VOLVO740GL.ajettiin 3000km, pohjois-ruotsi,pohjois-norja ja pohjois-suomi,samalla ihasteltiin RUSKAA. bensan kulutus oli telillä noin 1litra enempi kuin yksipyöräisellä,mutta ajomukavuus vaunun käyttäytyminen kuoppaislla teillä oli huomattavasti parempi telillä kuin yksipyöräisellä,mitä se vaikuttaa vaunun ikään on eri kysymys.ilmeisesti teli on näinollen pitempi ikäinen ja parempi kuntoinen jos ajetaan esim huonoja teitä,tässä käytännön tietoa kun hankitte vaunua.

HYTTILÄ ESKO O 29.09.2008 14:46

Oliko sulla teli vai kaksiakselinen :D

LAHTI ANTTI 29.09.2008 15:29

Ajomukavuuteen ja vedettävyyteen todella vaikuttaa, onko yksiakselinen, kaksiakselinen vai teliakselisto.

PALIN MATTI 29.09.2008 16:30

Onko teli vai kaksiakselinen ei vaikuta polttoaineen kulutukseen. Sitähän Voitto tässä juuri testasi. Pyörien määrä siinä peräkärryssä on se joka vaikuttaa.

LAHTI ANTTI 29.09.2008 16:33

Näin on, mutta viitattiin siellä myös vaunun vedettävyyteen. Ja siihen vaikuttaa onko teli- vai kaksiakselinen.

HAAPANEN TIMO S 29.09.2008 17:03

Ajeliko Antti Tammelassa eilen? Vastaan tuli aikalailla tuntomerkkeihin sopiva yhdistelmä. Itse olin naamioitunut harmaaksi Fiat Puntoksi ilman karavaani-ja @ merkkiä. @timo

LAHTI ANTTI 29.09.2008 17:13

Siellä oltiin viikonvaihde.

SIITONEN VOITTO O A 29.09.2008 18:53

mulla on ollut yksipyöräinen ,mutta nyt kokeilin kaksipyöräistä kahdella akselilla olevaa vaunua.

SIITONEN VOITTO O A 29.09.2008 18:58

kyseessä oli kaksi akselinen vaunu,miellyttävä ajaa huonoillakin teillä ja säästää vaunua,mutta kuluttaa bensaa hieman enemmän.

HAAPANEN TIMO S 29.09.2008 21:00

Oikein kerkesin huomaamaan, oli muuten silmiinpistävän kiiltävä ja siisti vaunu. @timo

LAHTI ANTTI 29.09.2008 21:39

Kiitos vaan! On yritetty pitää kunnossa.

terv.@ntti

HEINONEN KRISTINA 29.09.2008 22:02

Kartan lukia Pekka.Olen ehkä saivartelija mutta en ole vielä eläessäni nähnyt yksi pyöräistä matkailu vaunua,yksi akselisia kylläkin.Meillä on kyseinen Kafi m 90 ja olimme sillä kanssa lapissa.Vaikka on ikää niin hyvin tulee perässä.Ei tosin ole kokemusta siitä tupla vehkeestä. Hyvää syksyä t Pekka Heinonen.

SIMPANEN PAAVO 29.09.2008 23:50

Kokeneena yhdistelmä kuljettajana olen sitä mielta aiheestasi, Jos olet rauhallinen nopeusrajoituksia noudattava kuljettaja, on turhaa vetää telivaunua perässä.Tulin juuri euroopan halki ajellen noin 6000km telivaunua vedellen,euroopassa nopeus- rajoituksista huolimatta ajonopeudet ovat huomattavasti kovemmat, telivaunu on parempi ja huolettomampi vedellä.Ranskassa saa moottoriteillä ajaa 130, minun mielestä kuitenkin vaunuyhdistelmälle yli 100 nopeus on liikaa,yksiakselinen vaunu on huomattavasti helpompi käsitellä monissa tilanteissa ja kevyempi vetää.Mutta niin monta mieltä kuin miestä !

SIITONEN VOITTO O A 06.10.2008 20:45

turha enää jatkaa keskustelua koska se on jokaisen harkinnassa maksaako bensoissa vai vaunun korjauksissa.

TERVO JARI 06.10.2008 21:36

"musta valkoinen", olis kaikki/kaikilla helppoo . . .

Turhaa ruveta "rautalangasta taivuttaan" kun ei mee kuiteskaan perille . . .

Jari
PALIN MATTI 08.10.2008 07:14

Huomasitko Jari, että tätä keskustelua ei ollut viikkoon enää kukaan jatkanut, kunnes ketjun aloittaja itse jatkoi sitä toteamalla, että on turha jatkaa tätä keskustelua. :=)

JANHONEN MATTI 08.10.2008 13:13

Aloittelevalle sattuu! Voittohan on ihan selvästi tullut tuuraamaan Ossia, joka ilmeisesti paistattelee päivää siellä Torre del Marin bambuhäkissä.

TERVO JARI 08.10.2008 17:05

Juu, ja jos kaikki olis noin "musta valkoista", olis elämä ja siihen liittyvät valinnat helppoja, liiankin helppoja . . .

Muuten miksi ei asunto ja muissakaan autoissa ole eturengastusta tehty telinä ? ? Säästyis taas korjauskuluja auton etupäässäkin . . . ( Todellisuudessa kulut lisääntyisi ja roimasti ) Joten ei se kaksiakselisuus ole "onni ja autuus", todennäköisesti päinvastoin . . .

Jari
LAHTI ANTTI 08.10.2008 17:12

Johtuisiko siitä, että niitten eturattaiden täytyy kääntyä. Takanahan ne ovat aina samassa linjassa eteenpäin. Ainakin pitäisi!

@ntti

TERVO JARI 08.10.2008 18:15

vormuloita aikoinaan ? ?

Siellä kokeiltiin kääntyviä pyöriä telinä edessä, tosin taisivat jäädä "rototyyppi" asteelle ? Muistaakseni eivät olleet edes kilpailuissa käytössä ? . . .

Mutta onhan nuot ohjautuvat kaksiakselijärjestelmät käytössä raskaanliikenteen puolella, ja ongelmia on kun kalusto vanhenee, kaikki pienetkin välykset ohjausjärjestelmässä tuntuvat ratissa . . .

Jari
PENTTINEN URPO 08.10.2008 18:22

Mutta, onko se nyt selvinnyt kumpi on parempi teli vai yksi akselinen?

LAHTI ANTTI 08.10.2008 18:23

Oon mä kattonu, ja taisi olla 1-2 kisassa kokeilla sellainen protomalli. Ei ottanut tuulta siipien alle.

Ja onhan tosiaan raskaassa kalustossa noita muutamia, vaan eipä kovin yleisiä. Ilmeisesti ei hyöty ole kustannuksia vastaava.

@ntti

LAHTI ANTTI 08.10.2008 18:55

Ehdottomasti teli.

TERVO JARI 08.10.2008 20:18

selit sijoitetaan tarpeen mukaan, jos hytin takana raskas nosturi silloin on yleensä kaksi "etu"akselia jotka ohjautuvia, jos raskas esim. betoni "kuupa" vaihtoehtoina teliveto ja taka-akseli joka on ohjautuva, tai vetävän akselin molemminpuolin ohjautuva akseli jne jne jne variaatioita on monen moisia . . .

Eivätkä ole mitenkään harvinaisia nykyisin ohjautuvat etu tai taka "telit" . . .

Jari

Ps. Jos joku ihimettelee että mistä hitosta se tuonki tietää, tiedoksi: On leipä jonninaikaa tullu ansaittua "ratin ja penkin välistä" . . .

TERVO JARI 08.10.2008 20:20

se on aito teli . . .

Jari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.