Hijastusta

KALLIO SULEVI 14.02.2016 13:24

Kaikkihan sen tietää, mutta minä en, en ainakaan muista.

Mikäs on jarrullisen perävaunun ( tässä tapauksessa yksiakseline asuntovaunu) maksimi jarruvoimijen ero samalla akselilla mikä hyväksytää konttorilla?

Ja mitä muuta ne siel tarkistaa? En oo ennen käyttäny vaunua katastukses.

Pittääkö kaasulaitteet olla tarkastettuna, kuuluuko se konttorille? Olen ne tarkastuttanu ja kojeponnistuttanu joka kevä ennen käyttökautta. Sammuttimenkin tarkastutan vaik ei laki vaatiskaa.

JANHONEN MATTI 14.02.2016 13:40

Jarruissa vaikuttaa lähinnä kaksi asiaa.

Jarruvoiman pitää olla riittävä. Samalla akselilla olevien pyörin jarruvoima ei voi poiketa toisistaan enempää kun 30 % laskettuna suurimmasta arvosta.

Kaasulaiteiden tarkastus ei katsastusmiehen tarkistuslistaan ei kuulu.

Sammutinta ei enää katsastuksessa tarkisteta, mutta suosittelen silti käyttökuntoisen sammuttimen pitämistä mukana.

Rengasvaatimukset kannattaa huomioida myös

LÖNNQVIST LEIF 14.02.2016 18:23

--- ja tietysti valot. Lefa

SUNDELL REINO 15.02.2016 14:42

katsastuksen tarkoitus on pyrkiä varmistamaan vaunun riittävä kunto tielläliikkumiseen. katsastuksessa katsotan normaaliin liikkumisen vaikuttavat asiat eli jarrut, valot, rungon kunto, korin silmämääräinen kunto, akseliston kunto ja vetopään kunto. sammutinta ei enää katsota, vaikka sekin on hyvä olla kunnossa ku sitä tarvitsee (toivottavasti ei ikinä). kaasulaitteita ei ole ikinä katsottu, mut oman turvallisuuden vuoksi sen on järkevä tehdä ettei tule sammuttimelle töitä.

KALLIO SULEVI 16.02.2016 09:38

Voikos sitä vetolaitteessa olevaa iskaria jotenkin testata etukäteen? En ainakaan jaksa sitä käsin painaa sisään, mutta kun peruuttaa ja ottaa sit vaunun pois koukusta se tulee hyvin ulos, mutta hitaasti.

UUSITALO MARKO 16.02.2016 09:48

Jos et jaksa käsin painaa sitä iskaria pohjaan, on se silloin mitä todennäköisemmin kunnossa. Jos siinä ei olisi mitään vastusta, pitäisi se vaihtaa.

HAAPANEN TIMO 16.02.2016 09:57

Kuvauksesta päätellen iskari on kunnossa. Rikkoutuneen huomaa kyllä jarruttaessa, menee kolahtamalla sisään.

@timppa

KALLIO SULEVI 16.02.2016 10:17

Pitäskö mun vaihtaa se vetopää itessää, kun jos kuula on kuiva kuuluu pien kolahus esim. heittoon ajettaessa, mut sitten kun muistaa laittaa kuulan päälle vaseliinija niin kolahusta ei kuulu. Vetopää lienee alakuperäine eli vm 2002 . Vetopää on vanhemman mallinen, eli ei kitkavetopää. Jos jouvun uusiin niin en laita kitkavetopäätä, koska Soliveri s4:nen ei heilu nii palijoa et se haittais hiluksilla vetämistä.

HAAPANEN TIMO 16.02.2016 10:44

Saa sen pelkän kourankin, mutta onhan niissä uutenakin klappia.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.