Vaunun akselistojen rasvaus

LAINE JUHA 18.07.2015 20:37

Kertokaahan asiasta enemmän tietävät, että kuinka paljon rasvapräsillä pitää rasvaa lisätä akselistojen rasvanippojen kautta.

Vipuvarsien rasvanipat ovat helppoja, koska uudet rasvan näkee tulevan ulos, mutta itse akseliston rasvanippojen kautta lisättävän rasvan 'ulostulopaikkoja' en itse keksinyt / löytänyt.

Vaununi molemmissa BPW:n valmistamissa akseleissa on nippa kummallakin puolella runkopalkkia eli 4 kpl / akseli. Onko jotakin näppituntumaa paljonko siis rasvaa lisätään näiden nippujen kautta?

Lisäsin CRC:n Yleisrasvaa, mikä lienee oikea rasva.

Kuinka usein suosittelette rasvattavan?

VALTONEN MARTTI 18.07.2015 21:20

Jassoo, hyvä kysymys johon itse osaan vastata vain että omani, myös BPW olen rasvannut kerran vuodessa ja ajoa vuodessa on silloin ollut n. 2000-2500 km.

Voitelusta ei kannata tinkiä siillä jousilla on taipumus jumittua rasvan puutteessa.

Ulompiin nippoihin laitan kunnes pursuaa akselin päästä sen muovisen puslan ohi ulos. Sisempiin nippoihin ihan sokkona 4-6 prässin painallusta.

Voiteluaineena ollut milloin mitäkin lithiumvaseliinia tai jotain grafiittipitoista. En tiedä mikä olisi oikeata. Luultavasti on tärkeintä että muistaa voidella.

Olen huomannut myös että kannatta kohottaa tunkilla hiuka vaunua jolloin rasva menee huomattavasti helpommin sisään.

Joskus jäi voitelu parina kolmena vuonna tekemättä niin alkoi kuulua kitinää vaunun joustoliikkeiden myötä. Jopa sisällä kävellessä ilman tukijalkoja. Reipas voitelu poisti ääntelyn.

Nämä siis omia menettelyjäni. Huolto-ohjeista en tähän hätään muista miten siellä neuvottiin, jos yleensä neuvottiin.

POIKULAINEN ESA 18.07.2015 21:31

Mulla sama edessä kun solkkua on tuskin rasvattu 8-vuoteen akselistansa. Toi tunkki oli hyvä neuvo.

LEHTINEN PERTTI 19.07.2015 08:29

Eilen juuri rasvasin BPW-alustan akselin nipat ja havaitsin, että akselin sisältä tippui vettä. Ilmeisesti akseliputkeen kondensoituu vettä. Rasvasin ensin sisemmät nipat ja sitten ulommat nipat.

Oletan että sisemmän rasvaus tukki veden virtauskanavan akseliin sisälle ja ulomman rasvaus täytti jotakin tyhjää tilaa laakeroinnin sisällä ja siitä syystä painava ja matalaviskositeettinen vesi pursui ulos.

Voitelu on siis monessa mielessä tärkeää. Voitelen aisan ja akselin aina pitkän reisun jälkeen sillä oletan, että rasvaan on syntynyt "tyhjää tilaa" pitkän lenkin aikana ja tätä tämä veden valuminenkin indikoi. Vedin vaunua juuri viimeisen kuukauden aikana n. 2500 km.

LAIKKO TOMMI 20.07.2015 08:54

Hyviä neuvoja!raskas kalusto rasvataan joka huollossa huoltoväli oli sillon 15000km.Eli eiköhän kerran vuodessa liene riittävä ja mitä parempaa rasvaa sen paremmin se voitelee..

HAAPANEN TIMO 20.07.2015 21:25

Eiköhän tuollaiseen pienen pientä liikettä ulkoilman lämpötilassa tekevän kohteen rasvaukseen riitä edullisin saatavissa oleva vaseliini.

@timppas

TURUNEN HEIMO 26.07.2015 09:13

Paineet ovat tuskin suuria ja litiumvaseliini on ystävällistä muoville ja kumille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.