Lämpöeristys

KOPONEN MARKKU 18.09.2014 12:54

Onko 90-luvun Burstneri-vaunuissa millaiset lämpöeristeet verrattuna Soliferiin? Jompi kumpi on hankintalistalla...

ROSTEN MIKA 18.09.2014 17:14

Eikös solikassa jo 90 luvulla ollut selkeesti parempi eristys kuin sakemanneissa mutta tosi tarkkana saa ostotilanteessa olla noiden kosteus ongelmien kanssa !!!

Vaikka kuinka mätä perunakellarikin saadaan täysin hajuttomaksi otsonaattorilla. Kuulemma niitäkin vippaskonsteja on käytetty.

T. Mika

VALTONEN MARTTI 18.09.2014 18:01

Niin, mitäpä tuohon muuta kuin että Solifer on talvivaunu. Rostenin varoitukset toistaen.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.9.2014 klo 18:02:55 ...niin ja kosteusmittari on aika lahjomaton. Mittaaja ei välttämättä ole kuin ihminen.

HAKALA SAMI 18.09.2014 18:16

On ollut talvikäytössä -88 Solifer Primuksella, ja läpi talven asuntona -90 Bürstner Trumaticilla. Jos jompikumpi pitäisi ottaa uudestaan, niin ilman muuta Bürstner.

Jaa miksi? Joo, Solikassa on parempi lämmitin ja se on joskus ollut talvivaunu. Mutta jos sitä ei ole tallissa säilytetty näihin päiviin asti, tai tehty jossakin vaiheessa kokonaan uusiksi, se on märkä. Kuivaa tuon ikäistä kotimaista vaunua ei ole olemassa, paitsi edellämainituin edellytyksin. Sen sijaan mitä katsonut Bürstnereitä (ilmankos ovat hinnoissaa) ovat järjestään vielä kovia vaunuja. Eristeen toki ehkä huonompia kuin alunperin Solikassa, mutta kun ovat kuivia niin myöskin toimivat yhä eristeenä. Vesi ei sitä tee.

Samanikäinen LMC tai Hobby saattaa sakemanneistakin olla jo pehmeä. kokemusta ei ole muista ... mutta jotenin Bürstner on tuossa aikanaan onnistunut, ovat pirun pitkäikäisiä vaunuja. Se mulla ollut 360TK jonka ostin 1400 eurolla, ja myin 1700 eurolla, oli ainakin hetki sitten vielä liikkeessä myynnissä hintaan 3990 euroa :D

HAAPANEN TIMO 18.09.2014 19:15

Entä se kesäkäyttö? Vanha solkku on pimeä kuin peikon perse eikä kokonaan avautuvia ikkunoita taida olla yhtään.

@timppa

POIKULAINEN ESA 18.09.2014 19:36

Ilmankos sitä saapi aina pimmeessä vaeltoo. Auttaisikoan säkikilöllä kantoo valloo lissää kun sähkööstääkin pyytelevät ihan kauhiita. Täytyypi mennä messuloilla potkistelemaan uuden valoisan Soliferin renkaita.

KAASINEN PERTTU 18.09.2014 19:52

Meillä on ensimmäinen vaunu missä on iso heki kattoluukku, kyllä näkee yöllä tähdetkin jos on kirkasilma.

HYTTILÄ ESKO 18.09.2014 20:00

Haaapane kun on sokia, ei ole koskaan nähny Hobbya missä tähtäysaukko eessä. Ei tartte lumenimittaria missä on valoa ja missä ei. Mutta minkäs teet :) Jos on.....

HAAPANEN TIMO 18.09.2014 20:08

Eskolla on joku hälytyssydeemi joka hälyttää jos solokusta jossain päin maailmaa puhutaan pahaa. Nytkin kolmessa vartissa hälytti mun juttuuni, eikös se huomannut kun ylempänä epäiltiin sen olevan märkäkin.

@timppa

HYTTILÄ ESKO 18.09.2014 20:49

Ei se ollut henkilö vaan älytön solkkaus asiasta mistä ei Timo tiedä muutakuin suoli.24:sta kuullut. Vastais nyt ensin asiaan ennen kuin muuta horisee. Eli tuleeko Hobbyn ampuma-aukosta enemmän valoa kuin tuosta yhtäkorkeasta ja 5-6 kertaa leveämmästä ?

Käyttäjän lisäys viestiin 19.9.2014 klo 08:11:19 Nyt se Timo ei muista mitä äsken kirjoitti, vanhuus ei tule yksin :(

""Vanha solkku on pimeä kuin peikon perse """

HAAPANEN TIMO 18.09.2014 22:07

''Eli tuleeko Hobbyn ampuma-aukosta enemmän valoa kuin tuosta yhtäkorkeasta ja 5-6 kertaa leveämmästä ?''

Nyt en ymmärrä mitään. Mistään ikkunasta en ole puhunut sen kummemmin kuin Hobbystäkään.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 19.9.2014 klo 09:09:22 Polarikin on pimeä, kertovat tuossa ylemmässä keskustelussa. Kai siinä sentään ikkunat avautuvat.

VALTONEN MARTTI 18.09.2014 22:26

Timo, jo -81 Articissa oli ainakin yksi avattava sivuikkuna. Se oli ensimmäinen Solkkuni.

SALO TAPANI 19.09.2014 19:26

Menossa neljäs Solkku. Yhtään ei ole tarvinnut märkyydestä moittia. Olisiko sillä jotain tekemistä asian kanssa, että ne ovat olleet käytössä. Ei niitä ole säilytetty tallissa eikä tallin takana. Nykyinen täyttää näinä päivinä 18 v, ja edelleen mennään. En yritäkään väittää että se olisi parempi kuin Burstner, kaikille. Minulle se on sitä. Vähemmän niitä Burstnereita on talvisin tuolla pohjoisessa näkynyt. Enemmän siellä näkyy Solkkua, Matkaajaa ja Kafia, vaikka märkiä ovatkin. Kabe on viime vuosina löytänyt asukkaita. Kyllä se on enämpi risti seinään jos helmi- maaliskuulla napapiirin takana vanhan Burstnerin näkee.

Ja ainakin nykyisessä on viisi kappaletta niitä kokonaan avautuvia ikkunoita.

POIKULAINEN ESA 19.09.2014 19:52

Sano kuka mitä tahansa niin omistin vuoden kaksi vaunua. Toinen oli Burstner -06 ja toinen Solifer -07. Voin sanoa että Burstner oli laadukkaampi. Näkee sitten niitä missä tahansa. Jäljelle jäi pihaan Solifer jossa joutuu olemaan ottalamppu päässä Timon mielestä.

HÄKLI HANNU 19.09.2014 20:54

On ollu solkku, tarkenee koko talven kun jaksaa kaasupulloja vaihtaa. Primus herätti joka kerta syttyessään, tuntui että kaasupullokotelo hyppäsi muutaman sentin. jos on aikeissa osto kannattaa etupuolen ikkunanalusta tökkiä hiukan sieltä saattaa löytyä pehmeää ja jos löytyy kannattaa unohtaa koko vaunu pääsee paljon vähemmällä. On vain minun mielipide.

VALTONEN MARTTI 19.09.2014 21:24

Niin mutta Primusten aikaanhan kaikissa oikeissa talvivaunuissa oli Primus eikä muilla ollut asiaa vaikkapa Lapin rinteisiin. Että kun "lämmitysvoima" vähän poksahtaa syttyessään niin what is?

Käyttäjän lisäys viestiin 19.9.2014 klo 21:26:16 ..kantsii tökkiä myös sen keittiön pikkuikkunan alapuolelta. Jos on lisäjarruvalo niin senkin alapuolelta.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.9.2014 klo 21:27:26 ...ja vielä oven alareunastakin.

...kunnon kosteusmittaus on paras kuitenkin.

POIKULAINEN ESA 19.09.2014 21:41

Ei taida myyjä sallia tökkiä vaunua täyteen reikiä!!?? Jos joku tökkis munkin vaunun täyteen reikiä ja toteisi lopuksi että kuiva on mutta kun eurot ei riitä niin??????????????????????????????????????????????????????????

VALTONEN MARTTI 19.09.2014 21:48

Ei ei salli varmaan mutta jo sormella koputtelemalla voi saada salattua tietoa seinän sisällöstä...

Silti kunnon kosteusmittaus on parasta...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.