Automaatin kulutus

HAUTANIEMI ERKKI O 21.04.2008 14:54

Onko kokemusta, mikä vaikutus bensan oktaaniluvulla on kulutukseen. Huoltokirja sallii 91-98:n.Kirja sanoo suurempi oktaaniluku tuottaa parhaan tehopainosuhteen vaunua vedäessä ja kovissa olosuhteissa. Paljonko on hyötyä käyttää 98ok pensaa. tv eki

LAHTI ANTTI 21.04.2008 16:40

Tervehdys Eki.

Itselläni on Volvo 80S aut. ja en siinä ainakaan ole huomannut eroa käytänkö 95 tai 98 okt. bensaa. Kovin suuria matkoja en 98:lla ole ajanut, mutta sen verran, että tuntumaa sain. Siksi käytän pääasiallisesti vain 95 okt. Ja hyvin se sillä menee.

Terv. Antti.

NYYSSÖNEN KAJ 21.04.2008 18:04

Oktaani luku kertoo nakutuksen kestosta. Energiamäärä on molemmissa aivan sama. Vanha matalaoktaaninen lentobensiini (ei enään myynnissä) oli 106/86 oktaanista, tämä tarkoittaa että se käyttäytyy kuten 106 oktaaninen 75% moottoriteholla ja startissa 100% teholla se on 86 oktaanisen arvoista.

Suomi on tasapaksu maa ei pientä kukkulaa kummempi. Eli auto johon vaaditaan korkeaoktaaninen bensiini voi ajaa matalaoktaanisella kunhan huomioidaan seuraava. Tämä esimerkki on vanha Citrioen AX 1,1 L koneelle, tämä vaati korkeaoktaanisen, mutta minä asensin kierroslukumittarin autoon ja ilmoitin "puolikaasua enemmän on sallittu vastä kun kierrokset ovat yli 3000r/min"

Mitä korkeammat kierrokset sitä korkeammaksi oktaaniluku muuttuu. Sveitsin Alpeilla oli laitettava koekea oktaanista tankkiin koska kuormitus oli kova riippumatta kieroksista.

Vaunua vetäessä siis korostuu tarve huomioida korkeampi oktaanin tarve bensiinimoottorilla! Tämä mitä tässä kirjoitin ei koske lainkaan dieselmoottoreilla varustettuja vetimiä!

LAHTI ANTTI 21.04.2008 19:51

Kysyin tätä asiaa myös aikoinani Volvon korjaamolta, ja heidän vastaus oli koskien S80, että kone sytytysjärjestelmineen haistelee itse käytetyn bensan oktaanimäärän. Samalla säätäen sytytystä sopivaksi käytetylle polttoaineelle. Muista autoista sitten en tiedä, miten ne käyttäytyvät.

HAAPAKOSKI OSSI 21.04.2008 20:48

Tuo haistelija on se nakutustunnistin. Jos 95 oktaanisella on tarve säätää sytytys pois optimikohdasta, 98 oktaanisella voidaan säätää sytytys paremmin kohdalleen ja saadaan siten paremmat tehot ja ehkäpä myös pienempi kulutus.

80-luvun lopun ja 90-luvun alun autoissa on sellaisia käännettäviä mutikoita, joilla sytytysennakko muutetaan, mutta nekin saattaa enimmäkseen olla 92/95 oktaanin valitsimia.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.04.2008 21:39

Jep. Jos autossa on nakutustunnistin niin oktaanin vaihdolla saattaa olla pieni vaikutus sekä tehoon että sitä kautta myös kulutukseen. Mutta se ero on hyvin pieni, ja katoaa helposti mittausvirheisiin. Lisäksi vaikutus ei tunnu yleensä heti, vaan "itsesäätyminen" vie aikaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.