X290 kääntyvän etupenkin irrotus

Petteri Haverinen 01.09.2020 10:37

Fiat X250- mallin kääntyvän etupenkin irroitus tuli tutuksi, kun "tyhmänä" irroitin sen useasti, kun en kerralla tajunnut hankkia invertteriä ja vetää myös usb- pistokkeita toisen akun lisäyksen yhteydessä, mut nyt on alla X290 malli ja kaikki
tarpeet on tarkoitus kerralla asentaa penkin alle. Toinen akku, (penkin takana olevan , invertteri( penkin takana olevan muoviritilän tilalle) sekä virran ulosotto usb:lle.
Kysymys; lähteekö tuo kääntyvä penkki samalla tavalla irti kuin X250- mallissa? Yksi kuusiokolo pultti on aukaistava kääntöalustan reiästä?

Petteri Haverinen 01.09.2020 12:12

Tässä sama vielä ns selkosuomeksi:

Fiat X250- mallin kääntyvän etupenkin irroitus tuli tutuksi, kun "tyhmänä" irroitin sen useasti, kun en kerralla tajunnut hankkia invertteriä ja vetää myös usb- pistokkeita toisen akun lisäyksen yhteydessä, mut nyt on alla X290 malli ja kaikki
tarpeet on tarkoitus kerralla asentaa penkin alle. Toinen akku, , invertteri( penkin takana olevan muoviritilän tilalle) sekä virran ulosotto usb:lle.

Kysymys; lähteekö tuo kääntyvä penkki samalla tavalla irti kuin X250- mallissa? Yksi kuusiokolo pultti on aukaistava kääntöalustan reiästä?

Timo Haapanen 01.09.2020 14:41

Mulla on 2015 malli, eikös se ole X290? Samalla tavalla lähtee penkki kuin vanhemmastakin. Kuviakin on vanhemmissa akkujutuissa.

@timppa

Petteri Haverinen 01.09.2020 20:59

Nyt mulla on varmaa tietoa, sillä nyt on jo penkki takaisin paikoillaan.
Kuusiokolot ovat vaihtuneet torxeihin ja sivuilla on kaksi 13 mm mutteria. 21-millisellä saa sivusta auki sen X250-mallissa olevan hankalan pultin. Kaksi johtoa menee penkkiin. Toinen nousee penkin mukana pois..

Petteri Haverinen 02.09.2020 20:37

Nyt jo toinen agm-akkupaikoillaan sekä siniaalto 1500/3000w ja Victronin säädin. Huomenna vielä 170w aurinkopaneeli katolle, niin aletaan olla valmiina keskiviikkona alkamaan syyslomaan.
Tankkipullonkin asensin jo paikoilleen... ei ehkä kesken ”sesongin” pitäisi päivittää kalustoa...

Petteri Haverinen 02.09.2020 20:38
Petteri Haverinen

Nyt jo toinen agm-akkupaikoillaan sekä siniaalto 1500/3000w ja Victronin säädin. Huomenna vielä 170w aurinkopaneeli katolle, niin aletaan olla valmiina keskiviikkona alkamaan syyslomaan.
Tankkipullonkin asensin jo paikoilleen... ei ehkä kesken ”sesongin” pitäisi päivittää kalustoa...

siis siniaalto invertteri...

Timo Haapanen 02.09.2020 20:59

Eikös hommat käy hyvin kun on tuoreessa muistissa miten teki, nythän voi parantaa jos joku jäi vaivaamaan.

@timppa

Petteri Haverinen 02.09.2020 21:10

No kyllä sen suhteen, mut sain sinulta niin hyvät neuvot, et ei juuri muutosta. Auto vaihtui tämän vuoden malliin ja grilli Grameriin sekä pöytä alumiiniversioon...

Petteri Haverinen 05.09.2020 13:55

Timppa; ja tietysti muutkin;
Mikä on oikea akkuasetus Victronin lataussäätimessä, kun on valtra agm pro akut?


Siis Varta akut
muokattu: 6.9.2020 10:12
Petteri Haverinen 06.09.2020 10:10

Laitoin asetuksissa asentoon 3. O

Timo Haapanen 06.09.2020 13:29

Eikös se 14,7 V ole juuri Vartan ohjeiden mukainen asetus.

Se vaan on jännä että matka-autoissa erittäin yleinen ja laadukas EBL-laturi ei anna kuin 14,3 V gel-asennossa jota AGM-akuille suositellaan, ylläpidossa 13,8 V kuten sullakin panelin säätimessä. Ylläpito-ohje on AGM-akuille sama Vartalla ja EBL:n toiminnassa

Lyijyakkuja koskien Vartan ohjeissa kerrotaan pitkäaikaissa kestovarauksessa rajoitettaisiin jännite kennoa kohti 2,23 V mikä on 13,38 V Eli ylläpito olisi tuon verran eikä 13,8 V mitä EBL antaa.

Vanhemmassa EBL-99 mallissa laturi antaa lyijyakulle 1h 14,3 V ja AGM-akulle 8h sitä 14,3 volttia.

Uudemmissa EBL-630 malleissa ajat ovat 4h ja 16h mutta jännite sama.

Mieleen juolahtaa että miten vaan mutta pääasia että ladataan.

@timppa

Petteri Haverinen 06.09.2020 13:39

Lähinnä ihmettelin tuota spiraali termiä.


Ja tuon tekstin jälkeen tajusin, miksi paneelinsäädin latasi akkuja pitempään, kuin tavallisia akkuja.
muokattu: 6.9.2020 13:41
Ari Kuusisto 06.09.2020 17:07

Taitaa Optimat (Yellow Top ja Red Top) olla tunnetuimmat spiraaliakut ,meillä ollut pojan autoissa.
Kestää poppikoneiden(muidenkin apparaattusten) kulutusta hyvin ja tyhjäksi kuormitettuna hetken tauon jälkeen palautuu ja saa auton käyntiin.Sanottu että ollut US-army käytössä että voisi ampua läpi ja saat auton käyntiin.
Onko Trumpismia ennen trumppia.
(OPTIMA akun kehittivät Denver Gates Rubber Company insinöörit 70-luvun alussa, NASA-n tilauksena, avaruusohjelman yhteydessä. vaatimukseksi oli pienimittainen, suurella käynnistysvirralla, vuodon- ja tärinänkestävä virtalähde.)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.