Urea lisäaine?

Pekka Suo 11.01.2021 19:18

Onko kokemuksia miten toimii pakkasella?minulla vaihdettiin kesällä joku antura kun olin ajanut 150km(uusiauto).

Jari Kortesalmi 11.01.2021 19:32

Urea jäätyy noin -15 asteessa. Säiliössä, letkuissa,taitaa pumpussakin olla lämmitys.
Järjestelmä pumpataan aina tyhjäksi kun auto sammutetaan. Paljon on vikaantuvia kohteita,eli toimii kyllä kun kaikki on kunnossa ja pysyy kunnossa. Kahdesta henkilöautosta kokemuksia niissä pelanneet,työ koneista useista kokemusta ja vaihtelevalla menestyksellä.

Hannu Sankala 11.01.2021 19:35

Moi,
Eipä siitä tarvitse välittää olipa jäässä tai ei. Itse ajan kolmatta talvea AdBlue maasturilla. Dethleffs / Fiat on ongelmallinen, kun ei sitä AdBlueta saa tankkiinsa oikein mitenkään. Osa siitä inhottavasta aineesta valuu pelleille ja maahan. Pitäisi olla pistoolitankkausmahdollisuus vaan, kun en ole missään sellaista nähnyt. 10 litran astiassa on mukana kaatonokka. Maasturiin tankkaus onnistuu ihan ok, mutta ei Dethleffsiin enkä ole mistään löytänyt itse kyhäämääni kaatonokan jatketta parempaa apuvälinettä - se on huono! Onko kenelläkään ratkaisua ehdottaa tähän pulmaan? Toinen hieman samanmoinen on veden tankkaus talviaikaan säiliöönsä. Ratilla se onnistuu pakkasessa hytisten, mutta vaatii silloin kaksi henkilöä - toinen kaataa ja toinen pitää rattia.

Petri Ahonen 11.01.2021 19:42
Hannu Sankala

Moi,
Eipä siitä tarvitse välittää olipa jäässä tai ei. Itse ajan kolmatta talvea AdBlue maasturilla. Dethleffs / Fiat on ongelmallinen, kun ei sitä AdBlueta saa tankkiinsa oikein mitenkään. Osa siitä inhottavasta aineesta valuu pelleille ja maahan. Pitäisi olla pistoolitankkausmahdollisuus vaan, kun en ole missään sellaista nähnyt. 10 litran astiassa on mukana kaatonokka. Maasturiin tankkaus onnistuu ihan ok, mutta ei Dethleffsiin enkä ole mistään löytänyt itse kyhäämääni kaatonokan jatketta parempaa apuvälinettä - se on huono! Onko kenelläkään ratkaisua ehdottaa tähän pulmaan? Toinen hieman samanmoinen on veden tankkaus talviaikaan säiliöönsä. Ratilla se onnistuu pakkasessa hytisten, mutta vaatii silloin kaksi henkilöä - toinen kaataa ja toinen pitää rattia.

Missäpäin Hannun autossa tuo ureatankin tankkaus oikein on? Minulla se on polttoainekorkin vieressä ja ad-blue pistooli mahtuu paikalle hienosti, ei roisku tai valu. Pakkasella ei ole olut mitään ongelmia, ainakaan vielä ;o)
Hmmmm... ilmeisesti sinä kaadat ko. ainetta jostain kanisterista etkä tankkaa huoltamolta?

Toivo Koistinen 11.01.2021 20:12

Kastelukannu. Sillä laitan veden raikasvesisäiliöön. Niitä on monenlaisia, että uskoisin onnistuvan se ureankin kaatoon.
Tp

Hannu Sankala 11.01.2021 20:13

Kanisterista kyllä. En ole löytänyt huoltoasemaa, jossa on urean tankkauspistooli vai etsinkö sitä aivan väärästä paikasta eli polttoainetankeilta?

Timo Haapanen 11.01.2021 20:30

Teboililla on 180 Adblue tankkauspistettä raskaan kaluston tankeilla. Ja tässä tulee mukana kaatonokka
https://m.motonet.fi/fi/tuote/605906/Neste-AdBlue-10-l

@timppa

Jukka Rajamäki 11.01.2021 20:37

Ainakin Hollolan Matkakeitaalla on urean tankkausmahdollisuus tavallisella pankkikortilla, muistaakseni mittari 3. Luultavasti tällaisia paikkoja on muuallakin mutta mistään en ole löytänyt niistä yksiselitteistä listausta. En edes öljy-yhtiöiden sivuilta.

Jos omistaa yrityskortin niin raskaan kaluston tankkauspistiessä on isossa osassa urea pistooli.

Petteri Haverinen 11.01.2021 21:04

Osta Tokmannista ad.blueta 10 litran purkki. Purkin takana on tosi hyvä kaatosysteemi.

Matti Saranpää 12.01.2021 08:05

AdBluen lisääminen Nesteen 3,5 litran pakkauksesta on kyllä sotkemista, isommista en ole yrittänyt.

Tankkauspisteitä on toistaiseksi harmittavan vähän. Minä yritän tankata aina kun kohdalle osuu, esim ABC Hyllykallio Seinäjoki, Shell Espoo Suomenoja.

Kulutusta olen yrittänyt ynnäillä kun pistoolista olen tankannut ja litkua kuluu kyllä yllättävän paljon. 3,25 l/1000km viimeksi, edellinen samaa luokkaa.

Vasta yksi käynnistys yli -10 asteen pakkasesta (-13), eikä mitään häiriötä ilmennyt, koputan päätäni.

Jukka Rajamäki 12.01.2021 10:46

AdBluen saanti ei ole mikään ongelma. Sitä löytyy lähes kaikilta huoltoasemilta (ei kylmiltä) joko muutaman litran tai kympin kanistereissa, lisäksi mm. Tokmanilta ja Motonetista jne. Näiden kertapakkausten käytössä on kuitenkin omat ikävät puolensa varsinkin lumi- ja vesisateessa.

Tarvittavan täytön määrää on hankala arvioida 10 litran kanisteria käyttäessä. Periaatteessa kanisterin kaatonokka toimii siten, että kun nestepinta saavuttaa kaatonokan kärjen niin täyttö loppuu. Näin siis teoriassa, tahtoo vaan aina vähän lirahtaa ohi kun kaatonokan vatää ulos täyttöaukosta.

3,5 litraa sopii aina jos AdBlue merkkivalo syttyy, on vaan usein saman hintainen kuin 10 pönikkä.

Ari Jokinen 12.01.2021 11:50

Nyttäisi tuossa Bilteman 5L purkissakin olevan kaatonokka mukana? Toimiiko?

https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaaineet/adblue/adbluer-2000043248

Jari Kortesalmi 12.01.2021 12:01

Ovat kyllä toimiviksi tehty,toimivat joskus hyvinkin joskus ei. liikaa vikaantuvia kohteita esim. Ureapumpun hinta on pilvissä tulee säiliön kanssa ja ei tonnilla saa.

Joni Salmi 12.01.2021 14:10

Itsellä on ollut samanlaisia ongelmia.Meillä päin tankkaus löytyy ainakin yhdeltä Nesteen asemalta.(H-auto tankkaus)
Rekka pisteessä pistooli ei sovi ollenkaan ja vaatii magneetti tunnistuksen jotta edes toimii.Hintakin on kova asemalla 3€ kannustaa n.0.95€.
Fiatin tankkaus reiässä on ainakin minulla läppä aika syvällä eikä pyttyjen mukana tulevat letkut riitä avaamaan läppää.
Itsellä olen käyttänyt tälläistä pumppua.
https://www.puuilo.fi/lappopumppu-1140mm?gclid=Cj0KCQiArvX_BRCyARIsAKsnTxPwpmf5k8TrLXemRv49WEMZJKaMs-ER9_5CEKwwnEBnyyhUOqTJusYaAsdwEALw_wcB

Kun merkkivalo on syttynyt huoletta on voinut koko 10L pytyn tyhjentää autoon.

Joni Salmi 12.01.2021 14:10

Itsellä on ollut samanlaisia ongelmia.Meillä päin tankkaus löytyy ainakin yhdeltä Nesteen asemalta.(H-auto tankkaus)
Rekka pisteessä pistooli ei sovi ollenkaan ja vaatii magneetti tunnistuksen jotta edes toimii.Hintakin on kova asemalla 3€ kannustaa n.0.95€.
Fiatin tankkaus reiässä on ainakin minulla läppä aika syvällä eikä pyttyjen mukana tulevat letkut riitä avaamaan läppää.
Itsellä olen käyttänyt tälläistä pumppua.
https://www.puuilo.fi/lappopumppu-1140mm?gclid=Cj0KCQiArvX_BRCyARIsAKsnTxPwpmf5k8TrLXemRv49WEMZJKaMs-ER9_5CEKwwnEBnyyhUOqTJusYaAsdwEALw_wcB

Kun merkkivalo on syttynyt huoletta on voinut koko 10L pytyn tyhjentää autoon.

Timo Haapanen 12.01.2021 14:49

Eikös sen tilavuus Ducatossa ole 19 litraa, kovin usein ei tarvitse täyttää.

@timppa

Matti Saranpää 12.01.2021 15:15
Timo Haapanen

Eikös sen tilavuus Ducatossa ole 19 litraa, kovin usein ei tarvitse täyttää.

@timppa

Kyllä se 19l ohjekirjan mukaan on, pistoolista olen saanut mahtumaan enimmillään runsaat 9l, eikä valo ole vielä palanut.

Onko kukaan laskenut AdBluen kulutusta? Laskemani yli 3L/1000km on mielestäni aika paljon.

Hannu Sankala 12.01.2021 15:55

Jep,
selvästi ongelmia on muillakin. Joni kuvasi ongelman vielä tarkemmin kuin itse: Kertakäyttösäiliöiden letku ei ole riittävän pitkä. Pitääpä ruveta paremmin metsästämään AdBluepistooleja, että voisin tarvittaessa hyödyntää. Mainituissa paikoissa en ole tullut käyneeksi. Reitti menee enimmäkseen SLN-Varkaus-Kuopio-Iisalmi-Pulkkila-Oulu-Kemi. Monesti Joensuu-Nurmes-Kajaani-Kuusamo. Myös Mikkeli-Heinola-Lahti-Tampere. Mitäpä noista, itse ne AdBluepaikat on löydettävä.
Vesihommiin pitää joku kaatokannu hankkia, pitäisi vaan löytää yli 10 litrainen. Nyt on 20 l vesipönttö ja silläkin saa kaksi täyttöä tehdä, että riittää pariksi - kolmeksi päiväksi.

Joni Salmi 12.01.2021 17:25

Tampereelta ainakin täältä.
https://www.neste.fi/asema/neste-k-tampere-lielahti
Vaasaan menevän tien varressa.

Itse tankkerin lappopumpulla mielestäni aika helpolla ja nopeasti ilman ylimääräisiä
roiskeita.Kanisteri oli nostettu kuskin portaalle.

Jukka Rajamäki 12.01.2021 17:25

Ainakin meidän Ducatossa Nesteen 3,5 l pussin sekä 10 l pönikän kaatonokka riittää aukaisemaan AdBluen tankkausläpän. Kantapään kautta oppinut, että kaatonokka pitää työntää ensin niin syvälle kuin menee ja sitten vasta keikauttaa astia ylösalaisin. Pussin kanssa ei mitään ongelmaa mutta 10 pöntön kanssa joutuu koko ajan varomaan ettei kaatonokka luiskahda pois täyttöaukosta, eikä sitä kympin pönikkääkään ole ihan vaivaton kannatella tyhjentymisen ajan.

Petri Ahonen 12.01.2021 18:49
Hannu Sankala

Jep,
selvästi ongelmia on muillakin. Joni kuvasi ongelman vielä tarkemmin kuin itse: Kertakäyttösäiliöiden letku ei ole riittävän pitkä. Pitääpä ruveta paremmin metsästämään AdBluepistooleja, että voisin tarvittaessa hyödyntää. Mainituissa paikoissa en ole tullut käyneeksi. Reitti menee enimmäkseen SLN-Varkaus-Kuopio-Iisalmi-Pulkkila-Oulu-Kemi. Monesti Joensuu-Nurmes-Kajaani-Kuusamo. Myös Mikkeli-Heinola-Lahti-Tampere. Mitäpä noista, itse ne AdBluepaikat on löydettävä.
Vesihommiin pitää joku kaatokannu hankkia, pitäisi vaan löytää yli 10 litrainen. Nyt on 20 l vesipönttö ja silläkin saa kaksi täyttöä tehdä, että riittää pariksi - kolmeksi päiväksi.

Joiltakin, lähinnä Nesteen asemilta ad-blue mittareita löytyy. Outoa etteikö niistä löydy mitään luetteloa... Tampereen seudulla tiedän kaksi Nesteen asemaa (Pirkkalan Kurikan kylmäasema sekä Tampereen Ruotulan Neste) varmaan niitä on muitakin täälläpäin. Kulutus on sen verran pientä, että aina silloin tällöin naftaa tankatessa jos sattuu asemalle, missä myös ad-blueta on, tulee tankattua... Kalliinpaahan tuo mittarista näköjään on, mutta saa just sen verran kun tankkiin mahtuu ja siististi.

Kari Luoto 12.01.2021 21:38

Promobil 7/2020 numerossa käsiteltiin aihetta. Ducaton Adblue-kulutukseksi mainittiin 4-5% polttoaineenkulutuksesta. Jos siis dieselin kulutus on 10l/100km, niin Adblueta menee tuhannella kilometrillä n. 4-5 litraa. Noissa lukemissa se pyörii meilläkin, ehkä joskus hieman allekin.

Ja joo, vaikea on kaataa kanisterista sotkematta. Meillä Adblue-tankin täyttöaukko erikseen kuljettajan ovisyvennyksen yläreunassa (integroitu). Ja joo, periaatteessa 19 litran tankki, mutta varoitusvalon sytyttyä olen saanut menemään sinne ehkä 10 litraa max.

Timo Haapanen 12.01.2021 22:45

Jos noin on niin kustannukseltaan käytännössä sama kuin auto kuluttaisi 0,5 litraa enemmän sadalla kilsalla.

@timppa

Jukka Rajamäki 14.01.2021 14:48
Timo Haapanen

Jos noin on niin kustannukseltaan käytännössä sama kuin auto kuluttaisi 0,5 litraa enemmän sadalla kilsalla.

@timppa

Tuo hinnoittelu onkin mielenkiintoinen juttu. Motonetissä Nesteen AdBlue maksaa 13,90 € / 10 litraa ja 3,5 litran pussi myös 13,90€. Tokmannilla, Puuilossa ja Biltemassa heidän AdBluet suunnilleen euron litra pakkauskoosta riippumatta. Mittarikentällä tankatessa noin 3 €/l.

Kympin pönikällä ajelee sen 2500 - 3000km eli 10000km ajoon kuluu 3 - 4 pönikkää. Tyhjille muovipöntöille ei ole mitään palautus-/kierrätyspistettä joten on melkoista tuhlausta koko touhu.

Tietääkö kukaan onko 4-tien varressa Lahti - Rovaniemi huoltoasemia joilla tankkaus onnistuu mittarista?

Timo Haapanen 14.01.2021 17:35

Niin ja mitä päästöjä tämän aineen teko, jakelu, asiakkaan aineen ostomatka, yms. tuottaa. Varmaan on kokonaisuutena miinuksella sen ajateltu hyöty.

@timppa

Jari Kortesalmi 14.01.2021 20:08

Mittarilla adbluen hinta on noin euron. Kannu tavara on aika kallista,vaikkei se isoa osaa näyttele kylläkään.

Joni Salmi 15.01.2021 19:33

Millä asemalla saa tuohon hintaan? Nesteen asemilla se on 3€ tosin en tiedä mitä se maksaa rekka pisteessä.
Viimmeksi ainakin kannuhinta oli alle euron kun osti 20L.
https://www.ikh.fi/fi/viima-adblue-lisaaine-20l-wkadb20

Jari Kortesalmi 15.01.2021 20:44

Olen aina ottanut truck asemilta noin euron litra.neste,Shell,teboil. Ab blueta
Menee 4-5% kuormituksen mukaan. Halpaa toi viima,ei vaan saa suoraan mittarista.

Jari Kortesalmi 15.01.2021 22:17

Olet ihan oikeassa ,hypetytystä vaan. Suo siellä vetelä täällä.


Timolle siis tämä kommentti
muokattu: 15.1.2021 23:19

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.