Urea lisäaine?

Pekka Suo 11.01.2021 19:18

Onko kokemuksia miten toimii pakkasella?minulla vaihdettiin kesällä joku antura kun olin ajanut 150km(uusiauto).

Jari Kortesalmi 11.01.2021 19:32

Urea jäätyy noin -15 asteessa. Säiliössä, letkuissa,taitaa pumpussakin olla lämmitys.
Järjestelmä pumpataan aina tyhjäksi kun auto sammutetaan. Paljon on vikaantuvia kohteita,eli toimii kyllä kun kaikki on kunnossa ja pysyy kunnossa. Kahdesta henkilöautosta kokemuksia niissä pelanneet,työ koneista useista kokemusta ja vaihtelevalla menestyksellä.

Hannu Sankala 11.01.2021 19:35

Moi,
Eipä siitä tarvitse välittää olipa jäässä tai ei. Itse ajan kolmatta talvea AdBlue maasturilla. Dethleffs / Fiat on ongelmallinen, kun ei sitä AdBlueta saa tankkiinsa oikein mitenkään. Osa siitä inhottavasta aineesta valuu pelleille ja maahan. Pitäisi olla pistoolitankkausmahdollisuus vaan, kun en ole missään sellaista nähnyt. 10 litran astiassa on mukana kaatonokka. Maasturiin tankkaus onnistuu ihan ok, mutta ei Dethleffsiin enkä ole mistään löytänyt itse kyhäämääni kaatonokan jatketta parempaa apuvälinettä - se on huono! Onko kenelläkään ratkaisua ehdottaa tähän pulmaan? Toinen hieman samanmoinen on veden tankkaus talviaikaan säiliöönsä. Ratilla se onnistuu pakkasessa hytisten, mutta vaatii silloin kaksi henkilöä - toinen kaataa ja toinen pitää rattia.

Petri Ahonen 11.01.2021 19:42
Hannu Sankala

Moi,
Eipä siitä tarvitse välittää olipa jäässä tai ei. Itse ajan kolmatta talvea AdBlue maasturilla. Dethleffs / Fiat on ongelmallinen, kun ei sitä AdBlueta saa tankkiinsa oikein mitenkään. Osa siitä inhottavasta aineesta valuu pelleille ja maahan. Pitäisi olla pistoolitankkausmahdollisuus vaan, kun en ole missään sellaista nähnyt. 10 litran astiassa on mukana kaatonokka. Maasturiin tankkaus onnistuu ihan ok, mutta ei Dethleffsiin enkä ole mistään löytänyt itse kyhäämääni kaatonokan jatketta parempaa apuvälinettä - se on huono! Onko kenelläkään ratkaisua ehdottaa tähän pulmaan? Toinen hieman samanmoinen on veden tankkaus talviaikaan säiliöönsä. Ratilla se onnistuu pakkasessa hytisten, mutta vaatii silloin kaksi henkilöä - toinen kaataa ja toinen pitää rattia.

Missäpäin Hannun autossa tuo ureatankin tankkaus oikein on? Minulla se on polttoainekorkin vieressä ja ad-blue pistooli mahtuu paikalle hienosti, ei roisku tai valu. Pakkasella ei ole olut mitään ongelmia, ainakaan vielä ;o)
Hmmmm... ilmeisesti sinä kaadat ko. ainetta jostain kanisterista etkä tankkaa huoltamolta?

Toivo Koistinen 11.01.2021 20:12

Kastelukannu. Sillä laitan veden raikasvesisäiliöön. Niitä on monenlaisia, että uskoisin onnistuvan se ureankin kaatoon.
Tp

Hannu Sankala 11.01.2021 20:13

Kanisterista kyllä. En ole löytänyt huoltoasemaa, jossa on urean tankkauspistooli vai etsinkö sitä aivan väärästä paikasta eli polttoainetankeilta?

Timo Haapanen 11.01.2021 20:30

Teboililla on 180 Adblue tankkauspistettä raskaan kaluston tankeilla. Ja tässä tulee mukana kaatonokka
https://m.motonet.fi/fi/tuote/605906/Neste-AdBlue-10-l

@timppa

Jukka Rajamäki 11.01.2021 20:37

Ainakin Hollolan Matkakeitaalla on urean tankkausmahdollisuus tavallisella pankkikortilla, muistaakseni mittari 3. Luultavasti tällaisia paikkoja on muuallakin mutta mistään en ole löytänyt niistä yksiselitteistä listausta. En edes öljy-yhtiöiden sivuilta.

Jos omistaa yrityskortin niin raskaan kaluston tankkauspistiessä on isossa osassa urea pistooli.

Petteri Haverinen 11.01.2021 21:04

Osta Tokmannista ad.blueta 10 litran purkki. Purkin takana on tosi hyvä kaatosysteemi.

Matti Saranpää 12.01.2021 08:05

AdBluen lisääminen Nesteen 3,5 litran pakkauksesta on kyllä sotkemista, isommista en ole yrittänyt.

Tankkauspisteitä on toistaiseksi harmittavan vähän. Minä yritän tankata aina kun kohdalle osuu, esim ABC Hyllykallio Seinäjoki, Shell Espoo Suomenoja.

Kulutusta olen yrittänyt ynnäillä kun pistoolista olen tankannut ja litkua kuluu kyllä yllättävän paljon. 3,25 l/1000km viimeksi, edellinen samaa luokkaa.

Vasta yksi käynnistys yli -10 asteen pakkasesta (-13), eikä mitään häiriötä ilmennyt, koputan päätäni.

Jukka Rajamäki 12.01.2021 10:46

AdBluen saanti ei ole mikään ongelma. Sitä löytyy lähes kaikilta huoltoasemilta (ei kylmiltä) joko muutaman litran tai kympin kanistereissa, lisäksi mm. Tokmanilta ja Motonetista jne. Näiden kertapakkausten käytössä on kuitenkin omat ikävät puolensa varsinkin lumi- ja vesisateessa.

Tarvittavan täytön määrää on hankala arvioida 10 litran kanisteria käyttäessä. Periaatteessa kanisterin kaatonokka toimii siten, että kun nestepinta saavuttaa kaatonokan kärjen niin täyttö loppuu. Näin siis teoriassa, tahtoo vaan aina vähän lirahtaa ohi kun kaatonokan vatää ulos täyttöaukosta.

3,5 litraa sopii aina jos AdBlue merkkivalo syttyy, on vaan usein saman hintainen kuin 10 pönikkä.

Ari Jokinen 12.01.2021 11:50

Nyttäisi tuossa Bilteman 5L purkissakin olevan kaatonokka mukana? Toimiiko?

https://www.biltema.fi/autonhoito/lisaaineet/adblue/adbluer-2000043248

Jari Kortesalmi 12.01.2021 12:01

Ovat kyllä toimiviksi tehty,toimivat joskus hyvinkin joskus ei. liikaa vikaantuvia kohteita esim. Ureapumpun hinta on pilvissä tulee säiliön kanssa ja ei tonnilla saa.

Joni Salmi 12.01.2021 14:10

Itsellä on ollut samanlaisia ongelmia.Meillä päin tankkaus löytyy ainakin yhdeltä Nesteen asemalta.(H-auto tankkaus)
Rekka pisteessä pistooli ei sovi ollenkaan ja vaatii magneetti tunnistuksen jotta edes toimii.Hintakin on kova asemalla 3€ kannustaa n.0.95€.
Fiatin tankkaus reiässä on ainakin minulla läppä aika syvällä eikä pyttyjen mukana tulevat letkut riitä avaamaan läppää.
Itsellä olen käyttänyt tälläistä pumppua.
https://www.puuilo.fi/lappopumppu-1140mm?gclid=Cj0KCQiArvX_BRCyARIsAKsnTxPwpmf5k8TrLXemRv49WEMZJKaMs-ER9_5CEKwwnEBnyyhUOqTJusYaAsdwEALw_wcB

Kun merkkivalo on syttynyt huoletta on voinut koko 10L pytyn tyhjentää autoon.

Joni Salmi 12.01.2021 14:10

Itsellä on ollut samanlaisia ongelmia.Meillä päin tankkaus löytyy ainakin yhdeltä Nesteen asemalta.(H-auto tankkaus)
Rekka pisteessä pistooli ei sovi ollenkaan ja vaatii magneetti tunnistuksen jotta edes toimii.Hintakin on kova asemalla 3€ kannustaa n.0.95€.
Fiatin tankkaus reiässä on ainakin minulla läppä aika syvällä eikä pyttyjen mukana tulevat letkut riitä avaamaan läppää.
Itsellä olen käyttänyt tälläistä pumppua.
https://www.puuilo.fi/lappopumppu-1140mm?gclid=Cj0KCQiArvX_BRCyARIsAKsnTxPwpmf5k8TrLXemRv49WEMZJKaMs-ER9_5CEKwwnEBnyyhUOqTJusYaAsdwEALw_wcB

Kun merkkivalo on syttynyt huoletta on voinut koko 10L pytyn tyhjentää autoon.

Timo Haapanen 12.01.2021 14:49

Eikös sen tilavuus Ducatossa ole 19 litraa, kovin usein ei tarvitse täyttää.

@timppa

Matti Saranpää 12.01.2021 15:15
Timo Haapanen

Eikös sen tilavuus Ducatossa ole 19 litraa, kovin usein ei tarvitse täyttää.

@timppa

Kyllä se 19l ohjekirjan mukaan on, pistoolista olen saanut mahtumaan enimmillään runsaat 9l, eikä valo ole vielä palanut.

Onko kukaan laskenut AdBluen kulutusta? Laskemani yli 3L/1000km on mielestäni aika paljon.

Hannu Sankala 12.01.2021 15:55

Jep,
selvästi ongelmia on muillakin. Joni kuvasi ongelman vielä tarkemmin kuin itse: Kertakäyttösäiliöiden letku ei ole riittävän pitkä. Pitääpä ruveta paremmin metsästämään AdBluepistooleja, että voisin tarvittaessa hyödyntää. Mainituissa paikoissa en ole tullut käyneeksi. Reitti menee enimmäkseen SLN-Varkaus-Kuopio-Iisalmi-Pulkkila-Oulu-Kemi. Monesti Joensuu-Nurmes-Kajaani-Kuusamo. Myös Mikkeli-Heinola-Lahti-Tampere. Mitäpä noista, itse ne AdBluepaikat on löydettävä.
Vesihommiin pitää joku kaatokannu hankkia, pitäisi vaan löytää yli 10 litrainen. Nyt on 20 l vesipönttö ja silläkin saa kaksi täyttöä tehdä, että riittää pariksi - kolmeksi päiväksi.

Joni Salmi 12.01.2021 17:25

Tampereelta ainakin täältä.
https://www.neste.fi/asema/neste-k-tampere-lielahti
Vaasaan menevän tien varressa.

Itse tankkerin lappopumpulla mielestäni aika helpolla ja nopeasti ilman ylimääräisiä
roiskeita.Kanisteri oli nostettu kuskin portaalle.

Jukka Rajamäki 12.01.2021 17:25

Ainakin meidän Ducatossa Nesteen 3,5 l pussin sekä 10 l pönikän kaatonokka riittää aukaisemaan AdBluen tankkausläpän. Kantapään kautta oppinut, että kaatonokka pitää työntää ensin niin syvälle kuin menee ja sitten vasta keikauttaa astia ylösalaisin. Pussin kanssa ei mitään ongelmaa mutta 10 pöntön kanssa joutuu koko ajan varomaan ettei kaatonokka luiskahda pois täyttöaukosta, eikä sitä kympin pönikkääkään ole ihan vaivaton kannatella tyhjentymisen ajan.

Petri Ahonen 12.01.2021 18:49
Hannu Sankala

Jep,
selvästi ongelmia on muillakin. Joni kuvasi ongelman vielä tarkemmin kuin itse: Kertakäyttösäiliöiden letku ei ole riittävän pitkä. Pitääpä ruveta paremmin metsästämään AdBluepistooleja, että voisin tarvittaessa hyödyntää. Mainituissa paikoissa en ole tullut käyneeksi. Reitti menee enimmäkseen SLN-Varkaus-Kuopio-Iisalmi-Pulkkila-Oulu-Kemi. Monesti Joensuu-Nurmes-Kajaani-Kuusamo. Myös Mikkeli-Heinola-Lahti-Tampere. Mitäpä noista, itse ne AdBluepaikat on löydettävä.
Vesihommiin pitää joku kaatokannu hankkia, pitäisi vaan löytää yli 10 litrainen. Nyt on 20 l vesipönttö ja silläkin saa kaksi täyttöä tehdä, että riittää pariksi - kolmeksi päiväksi.

Joiltakin, lähinnä Nesteen asemilta ad-blue mittareita löytyy. Outoa etteikö niistä löydy mitään luetteloa... Tampereen seudulla tiedän kaksi Nesteen asemaa (Pirkkalan Kurikan kylmäasema sekä Tampereen Ruotulan Neste) varmaan niitä on muitakin täälläpäin. Kulutus on sen verran pientä, että aina silloin tällöin naftaa tankatessa jos sattuu asemalle, missä myös ad-blueta on, tulee tankattua... Kalliinpaahan tuo mittarista näköjään on, mutta saa just sen verran kun tankkiin mahtuu ja siististi.

Kari Luoto 12.01.2021 21:38

Promobil 7/2020 numerossa käsiteltiin aihetta. Ducaton Adblue-kulutukseksi mainittiin 4-5% polttoaineenkulutuksesta. Jos siis dieselin kulutus on 10l/100km, niin Adblueta menee tuhannella kilometrillä n. 4-5 litraa. Noissa lukemissa se pyörii meilläkin, ehkä joskus hieman allekin.

Ja joo, vaikea on kaataa kanisterista sotkematta. Meillä Adblue-tankin täyttöaukko erikseen kuljettajan ovisyvennyksen yläreunassa (integroitu). Ja joo, periaatteessa 19 litran tankki, mutta varoitusvalon sytyttyä olen saanut menemään sinne ehkä 10 litraa max.

Timo Haapanen 12.01.2021 22:45

Jos noin on niin kustannukseltaan käytännössä sama kuin auto kuluttaisi 0,5 litraa enemmän sadalla kilsalla.

@timppa

Jukka Rajamäki 14.01.2021 14:48
Timo Haapanen

Jos noin on niin kustannukseltaan käytännössä sama kuin auto kuluttaisi 0,5 litraa enemmän sadalla kilsalla.

@timppa

Tuo hinnoittelu onkin mielenkiintoinen juttu. Motonetissä Nesteen AdBlue maksaa 13,90 € / 10 litraa ja 3,5 litran pussi myös 13,90€. Tokmannilla, Puuilossa ja Biltemassa heidän AdBluet suunnilleen euron litra pakkauskoosta riippumatta. Mittarikentällä tankatessa noin 3 €/l.

Kympin pönikällä ajelee sen 2500 - 3000km eli 10000km ajoon kuluu 3 - 4 pönikkää. Tyhjille muovipöntöille ei ole mitään palautus-/kierrätyspistettä joten on melkoista tuhlausta koko touhu.

Tietääkö kukaan onko 4-tien varressa Lahti - Rovaniemi huoltoasemia joilla tankkaus onnistuu mittarista?

Timo Haapanen 14.01.2021 17:35

Niin ja mitä päästöjä tämän aineen teko, jakelu, asiakkaan aineen ostomatka, yms. tuottaa. Varmaan on kokonaisuutena miinuksella sen ajateltu hyöty.

@timppa

Jari Kortesalmi 14.01.2021 20:08

Mittarilla adbluen hinta on noin euron. Kannu tavara on aika kallista,vaikkei se isoa osaa näyttele kylläkään.

Joni Salmi 15.01.2021 19:33

Millä asemalla saa tuohon hintaan? Nesteen asemilla se on 3€ tosin en tiedä mitä se maksaa rekka pisteessä.
Viimmeksi ainakin kannuhinta oli alle euron kun osti 20L.
https://www.ikh.fi/fi/viima-adblue-lisaaine-20l-wkadb20

Jari Kortesalmi 15.01.2021 20:44

Olen aina ottanut truck asemilta noin euron litra.neste,Shell,teboil. Ab blueta
Menee 4-5% kuormituksen mukaan. Halpaa toi viima,ei vaan saa suoraan mittarista.

Jari Kortesalmi 15.01.2021 22:17

Olet ihan oikeassa ,hypetytystä vaan. Suo siellä vetelä täällä.


Timolle siis tämä kommentti
muokattu: 15.1.2021 23:19
Roger Bäckroos 24.09.2021 13:05

Tässä on puhuttu kuinka vaikeaa on urean täyttyminen, mutta minua kiinostaisi tietää, että
kun purkin kyljessä lukee, että aine säilyy toiminta kelpoisena enintää 6 kk, niin mitä tapahtuu
jos sitä jää tankkiin, kun jättää auton talvisäilytykseen? Tankkasin sen täyteen syyskuun alussa,
kun lähdettiin ruskaretkelle. Matkamittariin kertyi runsaat 3500 km. Nyt ehkä vielä ennen talvisäilytystä
tulle muutama sata km lisää, mutta ainetta siis jää väkisinkin tankkiin. Keväällä se on seissyt siellä
ainakin 7 ellei 8 kk.

Ari Kuusisto 24.09.2021 15:04

Lainaus:
AdBlue-liuosta voidaan varastoida jopa vuoden ajan, kunhan varastointiohjeita noudatetaan. Jos AdBlue-liuosta on jouduttu varastoimaan pidempään tai vaativissa olosuhteissa, esimerkiksi puimurissa, AdBlue-tankki kannattaa tyhjentää ja täyttää tuoreella AdBluella ennen koneen käyttöä.

Jorma Rantaoja 24.09.2021 16:18

uteliaisuudesta kyselen, että paljonko kulutus näiden kusivehkeiden kanssa on autoissanne kun lasketaan tuo lisäaine mukaan kulutukseen . Mielellään auton paino mukana ilmoituksessa.

Ari Kuusisto 24.09.2021 16:52

Tyypillinen AdBlue® kulutus henkilöautoissa ja pakettiautoissa on 1,0-2,5 litran välillä per 1000 km. Raskaat kuorma-autot käyttävät usein yli 1000 litraa vuodessa!

Jari Kortesalmi 24.09.2021 21:46

Noin neljä prosenttia on urean kulutus,vei auto 8/100 km tai 15/100km.




Vesa Varis 25.09.2021 09:28

Vai olisko se kuitenkin 0.4 %.

Sakari Piik 26.09.2021 09:32

Biltemasta ostin viimeeksi "litkua", oli kunnollinen täyttöletku. Pituutta noin 25 - 30 cm, kyllä oli helppo tankata Fiatti 10 litran astiasta. Minusta ei ollut itse aine kallista 10 litran astiassa ?

Ari Kuusisto 26.09.2021 09:54

Yara valmistaa Valkeakoskella Air1 tuotenimellä ADBlue liuosta jonka kerrotaan olevan laadukasta ainetta alkutuotannosta ilman epäpuhtauksia.
Valmistaja Yara kirjoittaa:
"Näin suojaat ajoneuvoasi ja sijoitustasi, sillä huonolaatuinen reagenssi ei välttämättä ole riittävän puhdasta ja saattaa lisäksi sisältää epäpuhtauksia. Tällöin katalysaattori saattaa vaurioitua, mistä aiheutuu todella suuret korjauskulut, joita ajoneuvon valmistaja ei korvaa."
Varmasti voi olla muillakin laatutavaraa.

Esa Ojala 06.10.2021 08:58

Mittasinpa AdBluen kulutuksen omassa autossani..
Fiatin kone, 180hp vm.-20. Polttoaineen kulutus 12L/100km (ajotietokoneen mukaan)
Varoitusvalon syttyessä tankkasin 10L AdBluea.
3000km pääsin, kunnes varoitusvalo syttyi jälleen.
Tämä on "sinne päin suunnilleen" mittaus...

Olli Köppä 06.10.2021 12:04

Sprinter pohjaisessa bürressä nyt rapiat 6500 km ja Pro Connect sovelluksen mukaan adblueta on tankissa 68%, joten mersulla pääsee n. 20000 km tankillisella urea lisäainetta.

Pentti Korhonen 10.10.2021 13:28

Nuo urea järjestelmät tuo roppakaupalla harmia vanhetessaan. Lämmitysvastukset ovat kulutustavaraa ainakin Transitissa ja yhden vaihtoon hupeni 1500 €. Siirtopumppu tuolla jo aikaisemmin mainittiin. Sprintterissä ja näkyypä muissakin olevan ongelmia NOx antureiden kanssa, joilla tuota urean tehoa seurataan. Antureita on kaksi kpl ja minun Sprintterissä niitä on vaihdettu 7 kertaa 240 tkm:n aikana. Reilu tonni/ kpl, mutta onneksi tuolla tahdilla menee aina välillä 2 vuoden osatakuun piiriin.

Ja jotta systeemi toimisi talvella, niin auto pitäisi olla jatkuvassa ajossa tai seisoa lämpimässä tallissa. Urea järjestelmän sulatus kestää aikansa ja siinä ajassa tahtoo jo ehtiä tulla hälytys tai sitten auton tehoa rajoitetaan.

Tuon järjestelmän voisi ohjelmoida pois käytöstä, mutta se on kuulemma nyt kriminalisoitu 30 tE:n sakolla.

Heimo Turunen 10.10.2021 14:26

Näkyypä joillainen olevan ongelmia, itsellä ei ainakaan vielä ja kulutuskin kohtuullista. Täyy muistaa että urearuiskutus on ainoa keino saada dieselauto rekisteriin. Anturi tekniikka kehittyy ja halpuu eikä ole mahdotonta että joku päivä katsastuskin saa selville oikaisijat.

Vesa Hakala 01.11.2021 18:02

Omassa -21 mallisessa 140hv Ducatossa ensimmäisen täytön jälkeen valo syttyi 6500km kohdalla. 6900km kohdalla tavaraa mahtui 14 litraa.

Ari Kuusisto 01.11.2021 22:39

Neste tiedottaa:
"AdBluen käyttö yleistyy kasvavaa vauhtia myös henkilö- ja pakettiautokalustossa. Syyskuun alussa voimaan tulleen uuden pakokaasupäästöjen mittausjärjestelmän (RDE) myötä AdBluen kulutus esimerkiksi keskisuurissa ja suurissa henkilöautoissa tulee suurinpiirtein kaksinkertaistumaan nykyisestä tasosta (noin 1 litra / 1000 km). Raskaassa kalustossa kulutus on noin viisi prosenttia käytetyn polttoaineen määrästä. AdBlueta tulee lisätä tankkiin pian sen oman merkkivalon sytyttyä. Muuten auton moottori ei enää käynnisty, ja myös SCR-järjestelmä saattaa vaurioitua."

Toivo Koistinen 02.11.2021 05:55

12,5 ööriä näky 10 litraa, että taitaa siinä suurinta että muistaa että on mukana ainetta mistä lisätä. Tosin maksaahan se jo kaffikuppi paarisakin jo pari ööriä
Tosin diiselithän katoaa markkinoilta, kun bensa, hybriidit, sähkövedot, sun muut korvaa sen, joten ei huolta.
Toisaalta kun alakaa pariä ööriä lähenteleen jo täällä löpön hinta... Mahtaa se sapuskakassin kauppahinnottelun nousun lisänä hillitä ajohaluja monelta.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.