Truman lämpötilavaihtelut.

Jukka Lempiäinen 10.10.2019 14:29

Onko kukaan koskaan mittaillut, kuinka tarkkaan Truma pitää auton/vaunun sisälämpötilan vakiona? Enkä nyt tarkoita lämpötilaeroja auton eri paikoissa vaan vaihtelua samassa fyysisessä sijainnissa. Ts. lämmityksen hystereesiä.
Itselläni mittasin aluksi lämpötilavaihteluksi n. 3,5 astetta. Nyppäsin sitten truman anturin irti seinästä johtojensa päähän roikkumaan, teippasin digimittarin anturin siihen kiinni, jotta mittaan täsmälleen samaa lämpötilaa jota truman anturikin. Tällöin vaihteluväli pieneni noin kahteen asteeseen. Mikä sekään ei ole mitenkään hyvä. Kahden asteen vaihtelun auton sisällä kyllä huomaa, vaikkakin sen kanssa jo jotenkin pystyy elämään :)
Onko siis Truman ominaisuus, että se on noin epätarkka, vai onkohan siinä tässä tapauksessa joku vika?
Autona puolisen vuotta vanha Rapidon integroitu. Ja lämppärinä Truma Combi 6 CP PLUS.

Ari Knuutila 10.10.2019 16:31

Olen useasti kysynyt , lämpötila anturin kaliproinnista .
https://www.youtube.com/watch?v=Q5jGodU-vfE.
Mainitaan myös tuolla videolla .


Mutta en ole saanut vastausta ,miten se säädetään .
muokattu: 10.10.2019 16:32
Matti Asikainen 11.10.2019 08:36

Siirsin Alde 3010-lämmittimen anturin vuoteen viereen WC:n seinälle. Lämpötila vaihteli välillä 20.0 - 20.5 asetusarvon ollessa 20.0 astetta. Alde on sentään Alde.

Mauri Laukkanen 11.10.2019 09:17

Minusta ruolla lämpötila-anturin kalibroinilla ei ole vaikutusta jos säätö huojuu.
Tärkeimpiä asioita on säätimen ns,suhdealue ,joka tarkoittaa lämpötilan muutosta
anturissa asteina,jolla saadaan puhallus/lämmitys min/max rajoihin kun lämmitystä
tarvitaan.
Tässä uudessa turmassa on se ei taida olla muutettavissa,minulla se toimii erittäin hyvin,eco säädöllä.
Säädön huojuntaa voi vaikuttaa anturin paikka ja kuinka puhallus/ilmanmäärät on säädetty.
Minulla on kokemusta niistä vahemista ns,ratti säätimistä ja ero tähän uuteen digitaaliseen säästöön on valtava,en ole ennen kuulut vastaavista ongelmista tämän
uuden turman CD plus säätimen toiminnasta.


Tuossa vähänsäätötekniikaa; http://vastauksi2.blogspot.com/2016/01/prosessiautomaatio-2.html Vaikeaksi menee; https://fi.m.wikipedia.org/wiki/PID-säädin
muokattu: 11.10.2019 09:30
Ari Knuutila 11.10.2019 23:57

Nii i .

Christian Rethmann 12.10.2019 14:26

Lämpötila-anturin siirto katonrajasta polven korkeudelle auttoi jo paljon lämmön tasaisuuteen, mutta silti tuntuisi että ulkolämpötilan ollessa +10 kantturoissa lämmitin ei oikein tiedä mitä tekisi. Kun lämpötila laskee nollan paikkeille tai siitä alemmas, vaihtelu tasoittuu huomattavasti.


Liitteen kuvassa lämpötilaloggeri on ollut Truman anturin vieressä.
muokattu: 12.10.2019 14:26
Ari Jokinen 12.10.2019 19:09

"tuntuisi että ulkolämpötilan ollessa +10 kantturoissa lämmitin ei oikein tiedä mitä tekisi. Kun lämpötila laskee nollan paikkeille tai siitä alemmas, vaihtelu tasoittuu huomattavasti."

Jos on Truma E malli jossa on myös sähkövastukset niin se toimii juuri tuossa lämpötilassa tasaisemmin kun sähkövastus on koko ajan päällä , kun taas kaasu sammuu välillä. Eli osa lämmönvaihelusta johtuu siitä kun lämmitin sammuttaa liekin välillä , kun pakkasella liekki palaa koko ajan jollain teholla ja lämpö on tasaisempaa?




Siis tarkoitin että vaikka saa termostaatin kuinka tarkaksi niin lämpöheittoja tulee kaasulämmittimen toimintaperiaatteesta johtuen juuri tuossa nollan yläpuolella.
muokattu: 12.10.2019 20:22
Christian Rethmann 12.10.2019 19:42

Nii en tiedä, ei me olla ikinä sähkössä.

Timo Haapanen 12.10.2019 23:00

Joissain autoissa anturi on jääkaapin vierellä levyssä jonka lämpötila vaihtelee kaapin käynnin mukaan.

Yksi tuttava veti aloittajan tavoin anturin ulos levystä ja lisäksi peitti sen vaahtomuovin palasella jotta ilma anturin vierellä vaituisi hitaammin. Tämä tasoitti lämpötilan.

Mulle yleisin tilanne on kuten nytkin, päivällä hellettä ja yöt 10-15 asteisia. lämmitin käy Eco-asennossa lähes ääneti ja sammumatta koko yön. Mitään vaihtelua en ole huomannut. Sähkökäytöstä ei juuri ole kokemuksia.

@timppa

Kimmo Nortaja 10.11.2019 16:06

Meillä anturi oli juuri jääkaappitilan seinällä ja aina piti arpoa lämpötilan asetus kelien mukaan (LMC T712, 2015). Siirrettiin anturi uuteen paikkaan sivupenkin yläkaapiston alapuolelle ja n.30 cm ulkoseinästä, niin muuttui paljon "tarkemmaksi" asetetun lämpötilan ja todellisen sisälämpötilan suhteen.

Timo Haapanen 11.11.2019 19:31

Mulla samanlainen auto mutta jääkaapin yläpuolella on mikro joten anturi on hyvin väljässä tilassa siinä välilevyssä. Hyvin toimii.

@timppa

Timo Haapanen 11.11.2019 19:31

Mulla samanlainen auto mutta jääkaapin yläpuolella on mikro joten anturi on hyvin väljässä tilassa siinä välilevyssä. Hyvin toimii.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.