toinen hupiakku fiat 250

Petteri Haverinen 25.05.2020 13:39

Onko kukaan itse laittanut äskettäin toista akkua toisen viereen apparin penkin alle?

Suunnitelmana itsellä on laittaa toinen hupiakku toisen viereen. Autossahan on hupiakku apparin penkin alla ja siinä näyttää olevan tilaa toiselle akulle. Nykyisen akun mitat ovat mitat P 353 x L 175 x K 190 mm ja vähän kun mittailin, niin aikas tiukka on tila toiselle samankokoiselle akulle. Aurinkopaneelijärjestelmän takia akkujenhan pitää olla samanlaisia.

Juhani Backman 25.05.2020 13:48

Siihen vaan jos mahtuu.

Timo Haapanen 25.05.2020 13:52

Kyllä ne mahtuvat. Kiinnikerauta on tehty kahta akkua ajatellen. Asentaessa pitää kallistaa etummaista ja sinne se solahtaa.

Napojen kohdalle kannattaa jotain suojaa laittaa esim. leikkaamalla muovikanisterista isot palaset. Maajohtoon tuplaus penkin pultiin.

Kuvan akuissa on kertomasi mitat.

@timppa

Liitetiedostot

p1060527.jpg
Petteri Haverinen 25.05.2020 14:12

Kiitos tiedoista. Yltivätkö auton alkuperäiset napoihin tulevat johdot kahden akun järjestelmään?
Tietysti tulee akkuihin rinnakkaiskytkentä kaapelit.

Tapani Pokkinen 25.05.2020 14:21

Itse päädyin ihan toiseen ratkaisuun.
Otin sen ainoankin akun pois siitä kuskin alta ja ostin 225ah akun ja vedin kaapelit taakse, asentaen uuden akun taka-akselin päälle. Paikka löytyi sopivasti portaan alta, kun hieman korotti porrasaskelmaa.
Ja miksi näin tein.
Auto intikka, eli sänky ohjaamon päällä. Kuskin takana, alla on polttoainetankki. Kuskin takana on sohvan alla raikasvesisäiliöä. Tietty myös moottori on keulassa. Pelkääjän sivussa, alla on kaasupullot. Kohta pelkääjän takana on jääkaappi ja kaapistot. Edessä yläkaapit molemmin puolin. Kaikki paino on käytännössä edessä.
Miksi hitossa vielä lisää painoa etuakselille?

Petteri Haverinen 25.05.2020 14:56
Tapani Pokkinen

Itse päädyin ihan toiseen ratkaisuun.
Otin sen ainoankin akun pois siitä kuskin alta ja ostin 225ah akun ja vedin kaapelit taakse, asentaen uuden akun taka-akselin päälle. Paikka löytyi sopivasti portaan alta, kun hieman korotti porrasaskelmaa.
Ja miksi näin tein.
Auto intikka, eli sänky ohjaamon päällä. Kuskin takana, alla on polttoainetankki. Kuskin takana on sohvan alla raikasvesisäiliöä. Tietty myös moottori on keulassa. Pelkääjän sivussa, alla on kaasupullot. Kohta pelkääjän takana on jääkaappi ja kaapistot. Edessä yläkaapit molemmin puolin. Kaikki paino on käytännössä edessä.
Miksi hitossa vielä lisää painoa etuakselille?

Tuo 225ah akku taitaa painaa sen 61 kg ? Nykyinen 90ah hupiakku painaa 23,7 ja toisen samanlaisen lisäys nostaa painoa siis 23,7 eli yht 47,4 kg on hupiakkujen paino.
Itsellä on puoli-intergroitu malli ja sänky takana sekä myös kaapistot, joten en usko painojakauman muuttuvan juurikaan huomattavasti. Ulkomailla on lisäksi vain komposiittitäyttöpullo autossa kiinni kahden teräskaasupullon sijaan sekä tavaraakin maltillisesti mukana.

Timo Haapanen 25.05.2020 17:05
Petteri Haverinen

Kiitos tiedoista. Yltivätkö auton alkuperäiset napoihin tulevat johdot kahden akun järjestelmään?
Tietysti tulee akkuihin rinnakkaiskytkentä kaapelit.

Akut kytketään sormenpaksuisella kaapeleilla toisiinsa ja samanlaisilla invertterille. Alkuperäiset johdot alkuperäiseen paikkaan. Myös maapuoli paksunnetaan samalla tavalla ja paras olisi ottaa molemmilta akuilta maadoitus johonkin penkin pulttiin.

Tälläisen saa hyvin varsinaiseen akunkenkään kiinni ja jonkun pultin alle.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/481823/Valimaajohto-30cm

@timppa

Petteri Haverinen 25.05.2020 18:15
Timo Haapanen

Akut kytketään sormenpaksuisella kaapeleilla toisiinsa ja samanlaisilla invertterille. Alkuperäiset johdot alkuperäiseen paikkaan. Myös maapuoli paksunnetaan samalla tavalla ja paras olisi ottaa molemmilta akuilta maadoitus johonkin penkin pulttiin.

Tälläisen saa hyvin varsinaiseen akunkenkään kiinni ja jonkun pultin alle.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/481823/Valimaajohto-30cm

@timppa

Vielä selvennys, eli kun nyt tulee auton johdot + ja - napaan yhteen akkuun, olet nämä jättänyt kiinni kuten alunperinkin?
Itselle jäi kuva jostain asennusohjeesta, että akut kytketään + ja - navoista toisiina (rinnankytkentä, mutta invertteri kytketään toisen akun + ja toisen akun - napaan. Samoin kuin aurinkopaneelisäätimeltä tulevat johdot. Tämän takia ajattelin, että myös auton kaapelit kytkeään toisen akun+ ja toisen akun - napaan?

Timo Haapanen 25.05.2020 20:14

Rinnan kytketyt akut ovat tavallaan kuin yksi iso akku. Johdot kulkevat miinuksesta miinukseen ja plussasta plussaan. On aivan sama kumpaan päähän johtoa laitteita kytketään, tai vaikka keskelle.

@timppa

Petteri Haverinen 25.05.2020 20:54
Timo Haapanen

Rinnan kytketyt akut ovat tavallaan kuin yksi iso akku. Johdot kulkevat miinuksesta miinukseen ja plussasta plussaan. On aivan sama kumpaan päähän johtoa laitteita kytketään, tai vaikka keskelle.

@timppa

Näin itsekin sitä ajattelin, mutta ihmettelin kun akkuliikkeessä kerrottiin, että pitäisi kytkeä akut rinnan ja sitten toisiaankin toisen akun +napaan ja toisen akun - napaan.


siis akuihin tulevat johdot.
muokattu: 26.5.2020 06:50
Petteri Haverinen 28.05.2020 09:21

Timppa!
Mihin kohtaan olet invertterin asentanut?

Timo Haapanen 28.05.2020 13:01

Mun autossa on kapea kolo akkujen takana sijaitsevassa laatikossa joka on kaasupullokotelo. Siis sivupenkin alla. Matkaa johdoille tulee n. 50-60 senttiä. Ei ne johdot oikeastaan sen pidempiä voi olla.

Tuosta akkuliikeen kytkentäneuvosta. Akkuliikkeessä on ajateltu sarjakytkentää, ei myyjien ammattitaito aina ole kohdallaan.

@timppa

Petteri Haverinen 28.05.2020 17:08

Itsellä invertteri tulossa apparin penkin taakse. Otin pois sen muovisuojan, jolloin asennus ei vie sen enempää tilaa. Huomenna saan toisen akun. Asennustarpeet kotivarastosta ja voisi tietysti vielä maalata tuon reikälevyn mustaksi.

Esa Ojala 28.05.2020 18:05
Petteri Haverinen

Näin itsekin sitä ajattelin, mutta ihmettelin kun akkuliikkeessä kerrottiin, että pitäisi kytkeä akut rinnan ja sitten toisiaankin toisen akun +napaan ja toisen akun - napaan.

Akkuliike antanut ihan oikean neuvon. Myös rinnankytkennässä kannattaisi kytkeä isot kuormat kytketyn akkurivistön "päistä". Tällä kytkennällä tulee ainakin teoriassa kaikille akuille samanlainen rasitus. Tämä siis varsinkin invertterin kanssa.
Kahdelle akulle ei varmaankaan suurta merkitystä, jos akut noin lähekkäin ja välikaapelit riittävän paksut.

Timo Haapanen 28.05.2020 19:15

No aika teoriaa on, kahdenkymmenen sentin pituinen paksu kaapeli. Voi myös teoriaa ajatella siitä kun sitten menisi sinne kulmaan kaksikymmentä senttiä pidempi invertterin kaapeli.

Kuvassa kaapelit näyttävät aika ohuilta, kannattaisiko vetää tuplat tuota paksuutta. Maadoitus pitää tehdä niin perusteellisesti ettei mitenkään ole mahdollista että maa lähtisi noiden alkuperäisten johtojen kautta laitteita rikkomaan. Erilliset lisämaajohdot suoraa runkoon niin toimii varmuudella.

@timppa

Esa Ojala 29.05.2020 07:04

Sen verran vielä tuosta kytkennästä, että se on ihan yleinen ohjeistus tehdä noin, eli miinus- toisesta akusta ja plus+ toisesta, tai akkupaketin päistä jos useampi akku.
Näin akkujen kuormitus pysyy samana ja latautuvat sekä purkautuvat samaan tahtiin.
Mikään pakkohan ei noin ole kytkeä, mutta ei varmaan tässäkään tapauksessa kovin hankala.
Mökilläni on 4kpl 100Ah akkuja ja kyseisellä tavalla kytkettynä.

Tuossa vielä linkki kykentäohjeesta. Sivua kun rullaa puoleenväliin, niin on kohta akkujen kytkeennästä.

https://www.swextra.fi/tietosivut

Petteri Haverinen 29.05.2020 08:12

Ei tietysti pitäisi koskaan laittaa esille mitään keskeneräistä, mutta onhan siinä se etu, että ei tarvitse purkaa valmista :).
Kaapelit on minusta riiitävän paksuja (tulivat invertterin mukana ja akkuliikkeen myymiä) ja ehkä kuvassa näyttävät vähän pienemmiltä kuin oikeasti ovat. Maakaapelit puuttuvat kuvasta.
Fiatin apparin penkin alla on akuille tulevat johdot mielestäni jo tehtaalla suunnitelu niin, että niissä on otettu huomioon toisen akun asentaminen rinnan sekä myös ajateltu, että kaikki kuorma tulee toisen akun + napaan ja toisen akun -napaan. (miinuspuolen johtoihin jätettu paljon pelivaraa). Näin ajattelin sen myös asentaa.
Halusin toiseksi akuksi ihan samanlaisen akun kuin Elokuussa ostettu, mutta sellainen olikin yllättäen tilaustavaraa.
Invertterin sijoitus on vähän haastavaa ja ensin mietin kyllä samaa paikka kuin Timppa, mutta ajattelin, että tuosta penkin päästä on helppo laittaa 3 metrin jatkojohto kiinni, silloin kun invetteriä tarvitaan. Ei luonto anna periksi laittaa kiinteitä pistorasioita autoon. Tämä siksi, ettei talossakaan saa irtojohtoja kytkeä kiinteiksi. Invetterin käyttö tullee olemaan rvan hiusthoito aparaatteja varten ja ehkä myös läppärin latausta.

Timo Haapanen 29.05.2020 09:19
Esa Ojala

Sen verran vielä tuosta kytkennästä, että se on ihan yleinen ohjeistus tehdä noin, eli miinus- toisesta akusta ja plus+ toisesta, tai akkupaketin päistä jos useampi akku.
Näin akkujen kuormitus pysyy samana ja latautuvat sekä purkautuvat samaan tahtiin.
Mikään pakkohan ei noin ole kytkeä, mutta ei varmaan tässäkään tapauksessa kovin hankala.
Mökilläni on 4kpl 100Ah akkuja ja kyseisellä tavalla kytkettynä.

Tuossa vielä linkki kykentäohjeesta. Sivua kun rullaa puoleenväliin, niin on kohta akkujen kytkeennästä.

https://www.swextra.fi/tietosivut

Joo, olet oikeassa, kyllä itsekkin laittaisin neljän ja kolmen satsit sieltä päistä. Tuonne auton penkin alla tulee tilanne jossa yksi paksu menee ja toinen tulee takaisin. Voisi vähän helpottaa, siellä ei ole tilaa montaa senttiä. No se siitä.

Oma kytkentäni on seuraava. Tein penkin jalkaan 8 mm:n pultista maapisteen jonne kiinnitin kaikki pienet miinusjohdot. Toiselta akulta paksumiinus tähän samaan pulttiin josta edelleen vertille. Akkujen väliin paksu johto mutta vielä erillinen paksu maajohto penkin jalkaan. Molemmat akut siis erikseen kunnolla maadoitettu.

Plussat tulevat penkin sivulla olevaan akunvalintakytkimeen ja sieltä yhdellä paksulla vertille. Nämä akuilta lähtevät ovat erimittaisia jotta ne mahtuvat nätisti sinne ahtauteen. Tässä tulee sama tilanne mistä yllä Esa puhuu mutta mennään näin vahinkojen välttämiseksi. Kaikki pienet plussat ovat akunvalintakytkimessä vertille lähtevän johdon kanssa samassa. Valintakytkimessä on myös 0-asento eli se on myös auton totaalinen päävirtakytkin.

Tällä kytkennällä saadaan akkujen navat pelkästään paksujen johtojen käyttöön, siellä ei tosiaankaan ole liikaa tilaa rönsyille. Parin sentin päässä on kääntölevyn metallinen pohja ja sulakkeettomat plussat hankausetäisyydellä. Olen leikannut muovikanistereista levyt siihen paksujen päälle nippusiteillä kiinni.

@timppa


Sun kannattaa Petteri ennen penkin asennusta kunnolla kuormittaa akkuja vertillä ja tunnustella kuinka johdot lämpeneee. Mullakin on tuossa valintakytkimessä raja 300 A 5 minuuttia. Näillä virroilla polttaa helposti jotain.
muokattu: 29.5.2020 09:29
Petteri Haverinen 29.05.2020 20:14
Petteri Haverinen 05.06.2020 21:54

Tältä näyttää mun asennus, kuormitin puolituntia invertterin kautta akkuja ja ei johdot lämminneet juurikaan. Hieman oli ahdas sovittaa toinen akku, mut selvästi tehtaalla oli varaus sille tehty.
Kiitos vihjeistä.

Petteri Haverinen 05.07.2020 20:45

ja näin rva kuivaa hiuksiaan, vaikka ei olla sähköjohdon päässä... olenpas tosi tyytyväinen omaan varusteluun...

Hannu Lääveri 13.07.2020 10:58

Terve! Olen tänä kesänä aloittanut uusi karavaanari, ja käytössäni on Fiat Knaus - asuntoauto, vm. 2010. Noita virtajuttuja olen pohdiskellut myös, koska autossani on yksi hupiakku, tilaa olisi kahdelle. Minusta on alkanut tuntua, että helpoimmalla, ja ehkä halvimmallakin pääsisi, jos hankkisi n. 2kW:n tehoisen ns. salkkuaggregaatin puskaparkkeja tms. varten. Noin toimimalla ei tarvitsisi rakennella ylimääräisiä sähkökytkentöjä eikä hankkia invertteriä eikä toista akkua, ja naisväki saisi hiuksensa kuivattua.... Mitä mieltä te kokeneemmat olette asiasta?

Seppo Mäenpää 19.07.2020 14:18

Aloitteleva vaanari täälläkin. Kokemusta kuitenkin +40v autojen ja moottoripyörien rakentelusta ja lisävarusteiden asennuksesta. Toista akkua asentaessa kannattaa huomioida, että vanhan akun rinnalle ei kannattane asentaa uutta. Ihan vaan jotta vältetään kontrolloimattomat virran purskeet / sen uudenkin akun turmeltuminen.

Tauno Suominen 21.07.2020 13:14

Näyttää olevan tuo hiustenkuivaus suurin ongelma näissä virta-asioissa. Tuntuvat olevan melko paljon tehoa vaativia nuo kuivaimet. Vähänkin paremmat vehkeet vaativat 2000 W, hienoimmat jopa 2500 W. Saattaa hyvin käydä niin, että joutuu hankkimaan tehokkaamman kuin 2 Kw:n aggregaatin.

Rouvasväen kanssa kannattaa sitten etukäteen keskustella aggregaatin aiheuttamista hajuhaitoista ja melusta, ettei tule sitten jälkikäteen sanomista.

Itse olen vain kertonut naisväelle, että puskaparkissa ei sitten kaikkia sähkövehkeitä voi käyttää. Toistaiseksi on sillä pärjätty. Hyvin ovat hiuslaitteidensa kanssa pärjänneet.

Timo Haapanen 21.07.2020 15:13

Meillä on rouva jo ajat sitten antanut periksi ja huomasi lyhyeen malliin mentyään sen olevan pitkillä reissuilla oikein kätevä ja mukava. Unkarin kylpylävedet ja etelässä merivesi sopii lyhyeen malliin.

@timppa

Seppo Mäenpää 22.07.2020 15:11

Tuommonen salkku-agregaatti olis kyllä "henkselit" sen vyön lisäksi :) pitämään hallituksen tyytyväisenä "Ain't Mom happy - nobody is happy". Pannaanpa joulupukin listalle...

Petteri Haverinen 25.07.2020 20:54
Timo Haapanen

Meillä on rouva jo ajat sitten antanut periksi ja huomasi lyhyeen malliin mentyään sen olevan pitkillä reissuilla oikein kätevä ja mukava. Unkarin kylpylävedet ja etelässä merivesi sopii lyhyeen malliin.

@timppa

Petteri Haverinen 27.07.2020 10:36

Ei lisäys näköjään oikein onnistu.
Timppa: lyhyet hiukset vaatii aika tiheän kampaamo käyntivälin ...

Toivo Koistinen 27.07.2020 14:11

Puuttumatta naisväen kampaamo, ja hius pituuteen, koska se on sama, kun jos naapurin emäntä kysyy onko tämä hänen pulla parempaa kun vaimosi.
Vastaan etten kykene kertomaan, koska minun makunystyrät ovat kykenemätömät arvioon, ja toisakseen vaikka kykenisin, et taatusti tuo mielipidettäni esille.
Mutta hiuksen pituuskasvu. Eikö se ole samantehoista lyhyessä, ja pitkässä tukassa, elikkä sen puoleen vaikuttaako se asia minkä mittanen tukka parturikäynti tiheyteen.
Tosin tässäkään en enempää arvioi vaimoväen kampaamokäynti tiheyttä, koska sekin on niinsanottu minulta kiellety aihe.
Oman hiuskasvunkaan tilastoa ei ole koska minä en varaa aikaa parturiin, vaan minulle varataan, ja varausaika on suunnillen se mitä minulla paidan riisuminen kestää, kun käsky käy, että jakkaralle.
Tosin hinta on rahalisesti hyvin halpa, mikä alunperin on ollut syy, vaikka alkuun parturi epäili, että meneekö pilalle, johon vastasin, että vaikka lammas kerittimillä rouhit, niin tätä naamaa et saa pahemmaksi pilattua.
Elikkä siinä on pää, missä soppii harjotella, kunhan nahka säilyy alkuperäis reijityksellä.
Mutta aiheesta, nin ainoa varma keino sähköön ympäri vuuen, talvella, ja sadesäällä on näköjään tolppa, tai oma voimala.
Tp

Hannu Lääveri 01.08.2020 21:25

Niinhän se taitaa olla, että tolppa hyvä, koska on ainakin hiljainen ;-)

Toivo Koistinen 02.08.2020 06:23

Tolppa on tosiaan paras, ja varmin keino. Sikälikin, että tämä mejän yhteinen liittomme jäsenyhdistyksineen on vaivojaan säästämättä valmistanut laadukaita leirialueita ympäri Suomen kaikkinen hyvine oheis palveluineen.
Sinne yöpymään turvalliseeen paikkaan, ja mikä parasta, on mukavaa seuraa jos tahtoo, ja jos haluaa olla omineen, niin sekin onnistuu.
Jos tarvi apua, ja huolenpitoa, niin sitäkin saa. Kuten kerrankin, kun Kuturannasta lähtiissä oli koiran naru jäänyt auton takappyörään.
Vastaan käveli herrasmies, ja pysäytti. Tumasi, Sinulla on naru tuolla rattaassa, mutta ei koiraa onneksi.
Kiittelin ja lausuin ( Suunnilleen muistinvarainen versio ) Siinä lienee ero, että rouva hoitaa koirain sisälle laiton, ja minä oheislaitteet.
On myös sattunu, että antenni on ylhäällä, josta on annettu huomautus leirin henkilökunnan toimesta, mikä ei liene karavaanareiden keskuudesa mikään tavaton asia,,,, nimittäin se antenni.
Tp

Tauno Suominen 03.08.2020 09:55

Monestihan noissa tolpissa on sitten saatavissa vain ns. valosähkö. Lämmitys ei ole mahdollista, mutta mitenkä mahtaa käydä rouvien tehokkaampien hiustenkuivaajien kanssa? Tehot näyttävät vaihtelevan välillä 2000 - 2500 W.

Esa Varonen 03.08.2020 10:38

Kyllä lämmityskin toimii jos tolpassa on vähintään 10A sulake. Se kestää n. 2300W kuormituksen. Ja rouva saa myös tukkansa föönattua ellei satu olemaan tuo lämmitysteho just samaan aikaan päällä. Tietysti jos sattuu olemaan samaan aikaan vaikka 10 naista tukkaa laittamassa yhtaikaa voi sähkö hävitä kaikilta.

Petteri Haverinen 03.08.2020 10:39
Tauno Suominen

Monestihan noissa tolpissa on sitten saatavissa vain ns. valosähkö. Lämmitys ei ole mahdollista, mutta mitenkä mahtaa käydä rouvien tehokkaampien hiustenkuivaajien kanssa? Tehot näyttävät vaihtelevan välillä 2000 - 2500 W.

Meillä on autossa siniaalto invertteri, jossa teholukema 1500/3000w. Hyvin toimii hiustenkuivaaja tms.

Timo Haapanen 03.08.2020 11:04

Jos on ns. näennäissähkössä voi invertterin käyttäjä vaikkapa varmuudeksi irroittaa johdon hiusten kuivauksen ajaksi. Homman loputtua johto kiinni ja aloittaa latauksen näennäissähköllä.

@timppa

Seppo Suomi 03.08.2020 17:25

Nyt tuli uusi mystinen termi valosähkön lisäksi. Näennäissähkö ?
Näennäistehon olen kyllä joskus kuullut.
Sähköpyörän näennäispolkeminen on erittäin tuttua.
Näennäinen työnteko oli tuttua vain sanana silloin kun olin vielä töissä mistä sai jopa palkkaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.