Sähkövika

Kari Kolehmainen 20.08.2019 08:45

Vuodesta 2004 moitteettomasti palvellut (vain reilu 100 000 km ajettu) Fiat Dugato-alustainen matkakuljin yllätti kahvitauon jälkeen. Oltiin ajettu yhtäpainoa kaksi tuntia. Löydettiin P-paikka kahvitteluun. Kahvin jälkeen auto ei käynnistynyt. Starttausyritys sammutti mittaritaulun, sammutti radion ja kun radion panin uudelleen päälle, oli kellonaika siirtynyt kaksi tuntia eteenpäin. Virtaa oli sen verran, että ainakin radio toimi; tosin vain yksi kanava oli pysynyt paikallaan (olikohan jokin jännitepiikki?).

Auto käyttäytyi kuin akku olisi ollut täysin tyhjä. Sähkökeskus vilkutti alustan akulle tyhjää. Virta-avain ei lähtenyt virtalukosta. Käynnistysyritykset eivät antaneet naksautustakaan. Mittaritaulu pysyi mustana. Tilasin apua Karavaanarin tiepalvelun kautta.

Kun apu saapui, kytkettiin vara-akku. Mootori hyrähti heti käyntiin. Vara-akku irroitettiin saman tien. Moottori sammutettiin ja käynnistettiin uudelleen. Ei mitään ongelmaa. Sähkökeskus ilmoitti alustan akulle täyttä varausta!!!

Mikähän tuossa jumitti? Nyt toimii kuin mitään ei olisi tapahtunut. Seurailen toistaiseksi. - Vai pitäisikö viedä heti Wetterille... Onko isomman ongelman vaaraa?

Timo Haapanen 20.08.2019 09:48

Virtalukon pohja rikki tai sitten akun miinuksen ja auton korin välinen maadoitusvika. Eikös tässä mallissa ole maajohto vaihteiston yhden pultin alla rosteriprikan takana. Kiiltävä prikka peittää alleen hapettuneen liitoksen.

En nyt muista mutta oliko tämä johto se mikä yhdistää moottori/vaihteiston ja korin maadoituksen.

@timppa

Kari Kolehmainen 20.08.2019 17:10

Kiitos Timo vinkistä! Pitääpä tarkistella.

Markku Hämäläinen 20.08.2019 17:57

Voi oll, että "tietokone" on vetänyt palkokasivin hengityselimeensä.
Sitä esiinyy tuossa versiossa esim. lämpömittarin jumittumisena keskiasentoon lämpötilasta riippumatta.
Vika korjaantuu irroittamalla akusta miinusjohdin hetkeksi.

Mikko Tamminen 20.08.2019 18:06

Puhdista samalla akun kengät jos kerta irroitat niitä! Enempi viittaisi niihin.

Kari Kolehmainen 24.08.2019 13:38

Kiitos hyvistä vinkeistä! En äkikseltään löytänyt noista kohdista ongelmia. - Auto starttasi nyt tallista lähtiessä kuin unelma. Unelma päättyi parin kilometrin päähän huoltoaseman tankille. Tankkauksen jälkeen starttausyritys sammutti kaiken kuin alunperin ongelman kuvasin. Onneksi huoltoaseman yhteydessä oli korjaamo, jonka asentaja vilautti apuakkua ja sai auton käyntiin. Samoilla hyrinöillä ajoin auton Wetterille. On kuulemma "ajoittaisen ongelman löytäminen vaikeaa"... No niin varmasti on! Nyt katsotaan, mihin Oulun Wetteri yltää.

Kari Kolehmainen 03.09.2019 16:11

Vika löytyi. Kiitos vinkeistä, mitkä ohjasivat tutkimaan oikeita kohteita! Ei se vika ollut sen kummempi, kuin akun +kenkä oli löystynyt.

Syy siihen, miksi juuri +kenkä, on se, että tuossa Ducato-mallissa akku on niin pirullisessa paikassa moottoritilassa, että akun plussa on vaikea kaivaa esille. Lisäksi se on peitetty muovikoppuralla, mikä pitää puolipakolla irroittaa. Siis varsinainen syy on minussa. Varmistelin huoltohommissa aina miinusnavan ja miinusakkukengän, kun on hyvin esillä, mutta yhtään kertaa en ole uskaltanut vääntää pimennossa olevaa plussan suojakoppuraa pois särkemisen pelossa. - Että läheltä löytyi syyllinen. Pitäisi varmaan osallistua johonkin aloittelijoille tarkoitettuun huoltokoulutukseen...

Kari Kolehmainen 03.09.2019 16:25

Jäi jurppimaan, miksi virtapuoli käyttäytyi kuin käyttäytyi. Ilmeisesti apukäynnistyksellä piuhaleuat oli puristettu akkukenkiin, ja starttimoottori sai täyden virran, kun sellainen virtasyöppö on. Auto jaksoi sitten käydä heikolla liittymällä, kun virranvoimaa kulki vähemmän; lataamiseen heikkokin liitos riitti, kun akku näytti olevan aina tapissaan. Samoin radio toimi pysäytyksissä, kun käytti niin vähän virtaa. Se että starttasi joskus, johtui ilmeisesti siitä, että jonkin rytkäytyksen jälkeen akkukenkä oli saanut paremman kosketuksen. Jos tässä pähkäilin väärin, korjatkaa!

Tapani Pokkinen 03.09.2019 16:25

Varsin inhimillistä. Ja onhan tuossa se hyvä puoli, että joku sai tuosta oppia, vaikka onhan se niinkin, jotta jokaisen pitää saada itse tehdä omat virheensä, paja niitä on lukemalla oppia.
Ite vaihdoin joku viikko sitten alapallonivelet ja sillä ekalla puolen pullahti vetonivel kuin öljyt ulos. Toisella puolella osaisin jo vetää iskarista tukivarren räikkäliinalla kiinni.
Syyllinen löytyi tälläkin kertaa peilistä, joskin muistin vahingon jälkeen lukeneeni joskus aiheesta.
Mitäpä sitä oikein lukemalla oppii?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.