Retkeilyauto

Simo Rantanen 31.07.2020 16:36

Hei, olisiko täällä kokemuksia, suosituksia hyvästä retkeilyautossa. Koeajoin sellaista Ducato Dreameriä ja taas kuume iski. Se oli lähinnä 2 hengen mutta eiköhän niihin joihinkin saa lisävarusteen hissivuoteenkin. Minulla oli jonkin aikaa asuntoauto Miller, mutta se jäi Espanjaan asuttuani siellä. Minusta se oli hieman turhan iso ja saumat yms. vaati aika paljon huoltoa. Nyt tulisi pienemmälläkin toimeen ja metallikuoret olis vaivattomammat.

Toivo Koistinen 31.07.2020 18:45

Kaksihan merkiä minusta jotka eivät ihan noita bulkituotteita. Toinen on auto instotin casa car. https://casacar.com/
Sikälikin että jos haluaa itse suunnitella sisustuksen, niin he sen mukaan sisustavat.
Toinen on bravia, jonka tilatessaan saa varustaa haluamaansa malliin. https://caravan-lehti.fi/pinnalla/bravialta-peugeot-alustainen-suomi-retkeilyauto/.
Niin kokemus on 9 vuuelta kohta, ja ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä. Ajossaan hyvä, ja tukeva. Sopii kahdelle, tai yhdelle hengelle, mutta perheautoksi ei kannata laittaa, ellei ole sitten erittäin sopuisa perhe.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 31.07.2020 20:11

https://autotoday.fi/volkswagen-tuo-grand-california-matkailuautot-suomeen/

Tuossa olisi mun valintani, tuo 680.

Itsellä juuri nyt MB Sprinter alustainen peltikuoriainen, luotettava ja todella hyvä ajettava.

Vain nämä kaksi alustan valmistajaa itse hyväksyn omaan käyttööni.

Jokaisella on omat tarpeensa, huono on mitään suositella, itse luotan saksalaiseen laatuun.

Toivo Koistinen 31.07.2020 21:12

Kuvista päätellen laadukkaan olosesti tehty kapine VP. Ainoa miinus meille, on korkealla oleva peti, johon pitää kiikkua.
Tuossa mejän autossa on matalat petit kahtapuolen autoa pitkittäin, on nautinto pötkähtää tutimaan, eikä pää kolaha kattoon ylös noustessa, kuten monisa muissa, myös braviassa, vaikka siinä petille meno on erittäin helppoa, isojen porras askelmien avulla, kun kävimmä koeajolla.
Bravia oli muuten laadukkaan olosesti tehty, Casa car ei ihan niin, mutta enempi normaali
Tosin meillä siinä on se huono, että tavaratila on suht olematon, vain petien alla, mutta riittävä kahelle hengelle, kun emme ole kuukausikaupalla yhtäsoittoa maailmalla. Mutta jos semmosen, niin koukku, ja kuomukärri perään.
Nuo mainitsemani versiot saa myös mersulle, ja casa carin oman merkkivalinnan mukaan mihin tahansa merkkiin, ja hyvänä puolena sisustuksen voi valmistajan kanssa suunnitella itse mieleisekseen
Aloitajalle neuvon tutkimaan rauhassa valintaansa avoimin mielin.
Tp

Ari Kuusisto 01.08.2020 20:52

Grand California 680 on tosi hyvä ajaa pitkän akselivälinkin ansiosta, on tullut kokeiltua.Turvavarusteita saa mukavasti Volsuun.
Autossa kyllä laadun leima.Nappulat VAG-kuskeille tuttuja.
Yläkaapistot ovat tilanhukkaajat , porrastettu takaseinältään niin että ei mene seinäverhoilua myöten.
Olisi voinut jättää ilman takaseinää kaapit.Jos on ilmankierto syynä se voisi olla ainut järkevä selitys ratkaisulle.
Retkeilyautossa tilaa rajallisesti, siksi kaikki tila pitäisi hyödyntää.
Suhkun seiniä ei ole tehty muovimoduleista muiden tapaan vaan on suoria levyseiniä, veden sieto epäilyttää.
Myös oven puoli vähän ihmetytti.
Kunnon kasettiverhoja ei ole tarjolla etuikkunoihin.

Toivo Koistinen 02.08.2020 07:03

Kumpihan on parempi talvella sisäpuolinen akkunaverho, vai ulkopuolinen keulapeitto..
Pitkä akseliväli on hyvä, kun muistaa käännöksissä, ettei kylkeä. Mutta parempi pitkä akseliväli, kun pitkä peräylitys.
Toinen mitä arvostamma on ettei perällä autoa ole akkunoita, ei sivulla, eikä peräovissa. Ei tarvitse verhoja vedellä, varsinkin kun mulla tahtoo olla huhujen mukkaan työtelijään olosta nukkuminen, niin kerkisin edellisestä pari pimennysverhoa hajottaa.
Sekin hyvä, että kun ei ole ikkunoita, nin vastoin oletusta helteellä makuuhuone ei ole kuuma, koska seinäeristeet kattavat koko peräosan. Eikä tarvi verhoja yksityisyyden suojaksi
Vanhat ukon entivanhan kulkivat heinäpellolal huopikkaissa, ja perustelivat. Mikä pitää kylmän, pitää kuuman.
Tp

Ari Kuusisto 02.08.2020 08:10

Talvella varmasti ulkopuolinen yhdistettynä sisäpuoliseen verhoon, kesällä sisäpuolen foliot kyllä heijastaa hyvin auringon vaikutuksen jos ei ole kasettiverhoja.
Jokainen luukku tietysti on aina vuotoriski, ja seurattavia.

Volkkariin saa Front Assist, ympäristönvalvontajärjestelmän joka varoittaa kylkiesteistä.
Erikseen vain 310 euroa , valittuna pitää olla tietysti paketti muita perusturvajärjestelmiä ensin.


Pitäisi varmistaa ennen kirjoitusta. Sisältyy ilmeisesti paketteihin (Tilattava 9X0, 9X1, 9X2 tai 9X3) 1200-1700€ suunnilleen. Kalleimmassa jo peräkärryavustinkin.
muokattu: 2.8.2020 17:34
Toivo Koistinen 02.08.2020 10:18

Nuo varotus, ja turav systeemit ovat hyviä apulaisia, mutta joskus miettii, että unohtuuko oman tarkkailun tapa siinä, ja kun pettää, niin kolisee.
Käy kuten mulle, kun en huomannu varotusvaloa, että kärryn abs oli poistunu käytöstä, niin ei ollut hyvä. jarrutus, kun alko kärryn keula pyrkiin rinnalle.
Tp

Toivo Koistinen 04.08.2020 10:12

https://www.nettikaravaani.com/casa-car/ducato/1547390
Kopioin tuon koska liikkeen myynnissä. Tuota sisustus ajatusta aina kahtelen ajankuluksi, ja miten tuohon sisustus malliin pientä lisäsystä tehen saisi kahden hengen auton.
Liukuoven eten vaikka komeroa, tai vesa, ja vessan tilalle komerotilaa niin oleskelu tilaa olisi tuossa keittiö/ olohuoneessa.
Tohtorihan sanoi. Täytä sudokuja, ja mietiskele asioita, se on hyvää aivolle
Tp

Timo Haapanen 04.08.2020 10:37

Kaasusydeemi asetusten vastainen, ei minkäänlaisia letkurikkoventtiileitä. On se ihmeellistä!

@timppa

Toivo Koistinen 04.08.2020 12:54

Näkkyy olevan. Niinse oli meiläkin, ja sama kielto. Ei saa käyttää ajon aikana, eli pullo kiinni.
Noissahan on diisel lämmityslaite.
Me ajeltiin vuosia, enenkun huoltomies asian huomasi, ja laittoi sen venttiilin, ja poisti kiellon.
Tuo auto oli vain esimerkkinä mietiskelystä, miten voi aidosti kahden hengen auton sisustaa, koska en aio sitä ostaa.
Tp

Timo Haapanen 04.08.2020 14:14

Ei se liity lämmityslaitteeseen vaan siihen että jos autossa on kaasulaitteita on hallitsemattoman vuodon estävät laitteet oltava. Oli pullo kiinni tai auki.

Pullot auki kaikki kuitenkin ajaa, siksi on pykälät olemassa.

@timppa

Toivo Koistinen 04.08.2020 14:53

Huolelinen autoilija ajaa kaasupullo kiinni, ja jääkaappi akkuvirralla. Mutta laittamalla sen rikkoventiilin, ei tarvi sulkea, ellei muista, halua. Tosin jos oikeen varma, niin kääntää sen pullon kiinni.
Mutta toisaalta jos ajaa kolarin, niin siinä rytinässä kestääkö se rikkoventtiili ehjänä siinä pullon nokassa. Mutta hyvä se silti on.
Muistilista. Antenni alas, porras sisään, luukut kiinni, pullo kiinni, koiran naru pois rattaasta, ja kaappi akuvirralle.
Eikun menolsi
Auton omistajan tehtävähän se on, mikäli valmistaja ei ole laittanut huolehtia rikkoventtiili asia, kuten mekin taannoin.
Näistä sivuilla puhuminen on sikäli hyvää, että uudet harrastajat jos lukkee näitä jorinoita osaavat vaatia tuon asian kuntoon mikäli se ei ole jo.
Sikäli tuo malli on hyvä verrattuna meillä, jossa pullo on siinä liukuoven vieressä olevasa kaapissa, että pullot on perällä, ja vähän auttaa nokakolarissa, niiden halua tulla niskaan.
Tp

Simo Rantanen 04.08.2020 21:25

Kiitos paljon vinkeistä, nyt pohtimaan...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.