Rengaskoko 15" vai 16"

Hannu Mankisenmaa 20.04.2018 20:10

Kyse on rengaskoosta. Autoon Fiat Ducato 250 kori (pitkänaama), eli vuosimalliin 2007-2014. Auto on noin 7-metriä pitkä ja kokonaispaino on 3495 kg. Nykyiset renkaat ovat, 225/70r 15c, joka on rekisteriotteseen merkattu vaihtoehto.
Rengasliikkestä kysyin tarjousta, 16"-aluvanteista renkaineen, niin myyjä sanoi. Laita 15"-renkaat isommalla profilla, niin kyyti on tasaisempaa ja ei kolahtele niin paljon.
Moni uudempi auto on 16"-renkailla, niin onko siinä paljon etua, vai onko se ulkonäköseikka, kuin henkilöautoissa.
Onko kokemuksia, kumpi on parempi vaihtoehto "ko-autoon". Ja kokemusta on minulla myös CP-renkaista ja ne oli kovat.

Toivo Koistinen 21.04.2018 07:06

Olisin rengasmyyjän kannalla. paksumpi profiilinen rengas on pehmeämpi noisa asfaltti katkoissa.
Entivanha 80 sarjan micelin oli semmonen lötkö, mutta mukava ajaa.
Nykyään nuo ulkonäön takia olevat 35-45 sarjan isolla vanteela henkilöautoissa on aivan hirveitä ajaa.
Olen verrannu niitä vanhoihin hevos vetosiin sontakolakärryihin.
TP

Hannu Mankisenmaa 21.04.2018 17:56

Kyselen vielä oman avuksen perään, minkä takia on joissain matkailuautoissa 16"-renkaat, esim Maxi-alustaiset jos ne ovat "huonommat", kuin 15".
Kommentoikaa, jos autossasi on 16" onko se huono vaihtoehto.

Vesa Hakala 21.04.2018 18:38

Maxi alustassa ehkä isommat jarrut johtaa siihen että tarvitaan isommat vanteet.
Vannekoko ei vaikuta sinänsä mukavuuteen jos leveys/profiili on sama niin ainoastaan kehä kasvaa.
Myös kantavuusluokat voi asiaan vaikuttaa onko 15" tai 16".

Jarmo Välimäki 21.04.2018 21:16

TP,Ihan oikeessa ei asuntoauto oo mikään kilpakärry,ei nykyisetkään oo niin hyviä ettei astiat pompi kaapis kun monttuun ajaa. .JV

Toivo Koistinen 22.04.2018 08:58

Meilä on ollut yhdessä 215/, 15. Tetlevin maksi alustassa 225 / 15.
. Maksi alustalla 15 tuuman rattailla oli nopeusmittarin virhe n10 kilometriä, elikkä kilometrejä kertyi enemmän mittariin.
Toisalta pienempi kehäiset rattaat antoivat vähän lisävääntöä lähdössä, ja hitaalla ajolla.
Pakilla se oli hyvä, koska noissa pakki on kilpa-auton luokkaa, jota en koskaan opi ymmärtämään mihin hittoon takaperin niin kiire on.
Nykyisesa on 225 / 65 16 rattaat, ja kai ei oikeen pinempiä voi, kun pitkä akseliväli, niin aika lähellä maata kulkee tuon sivuoven astinlauta, ja pari kertaa on raapassut nypylässä maata, minkä päällikkö on pannut merkille.
Muuten laittaisin 15 tumaset, koska nuo mopokoneeet ovat aika onnettomia alaväänöltään, ja vanhalla miehellä sammuskelee herkästi lähössä.
Kylläkai suurimiltaan taitaa tuo rengankoko, ja profiiili olla maku asia.
Ovat kovia nykyään rungoltaan vanhoihin verraten, joten tuuman lisäys ei taida paljoa ääntä pienentää, ehkä kumiosan paksuus hieman auttaa kopsahteluun
Pidän nykyisessä hieman suositusta matalampa ilmanpainetta, niin se vähän hiljentää.
TP

Toivo Koistinen 22.04.2018 10:24

Tuossa tuumailin, että eikös se 15, ja 16 tuuman vanteen halkaisija ole eroltaan sen 25,4 milliä, joten siinä ei kai näköeroa isommin taida olla
Kävin kahtomasa mitala auton renkaita, ja näkyy olevan kesäset 225 / 65, 16, ja talviset 215 / 65 16.
Mitassa oli noin halkaisjan ero parin kolmen sentin luokkaa, eli sentti pari säteeltään.
Eli maavaraan noilla ei näytä isoa eroa olevan
TP

Matti Janhonen 22.04.2018 20:31

Vesa jo kertoi tärkeimmät.

Suuremmat vanteet mahdollistaa suuremmat jarrulevyt ja jarrujen jäähdytyksen se on pelkästään hyvä asia se.
Monissa henkilöautoissa on jo paljon suuremmat jarrut kun 3,5 t. matkailuautoissa.

Toinen asia on tuo renkaan kantavuus. Ei sitä koskaan liikaa ole.
On pelkästään hyvä asia, että rengaskoot kasvaa kunhan vain profiililuku pysyy 65 tai yli.

Timo Haapanen 01.05.2018 20:38

Rengasliike ei ymmärtänyt että uusissa Ducatossa 16 tuumaiset ovat profiililla 75, ei se vaikuta ajamiseen mitenkään. Kyllä painavaan matka-autoon kannattaa asentaa jykevät renkaat.

Mun autossa on koko 225/75-16 ja renkaiden kantavuus on 1400 kg. Taka-akselilla painoa on 2000 kg. joten varaa jää 800 kg.

Aloittajan auton renkaiden kantavuusluokka on 112/110 mikä tarkoittaa 1120 kg.n kantavuutta. Luultavasti aloittajan auton taka-akseli on melko tappiin kuormitettu kuten meidän muidenkin.

Kumpi on parempi 2240 kg:n kantavuus vai 2800 kg:n kantavuus?

Koko 225/75-16 kasvattaa renkaan kehää 7% Se ei ihme kyllä vähennä tippakaan polttoaineen kulutusta vaikka moottorin kierrokset putoavat saman 7 %. Olemme monta tankillista ajaneet peräkkäin muuten samanlaisilla autoilla, vain rengaskoossa on ollut ero. Aivan saman kuluttavat molemmat.

@timppa



Erkki Kauppi 02.05.2018 16:30

Pulttijako on eri 15 ja 16 tuuman vanteissa.

Timo Haapanen 02.05.2018 18:57

Ei se ole, sama vanha 5X118 ET 68. Keskireikä 71,1 Pultti 14x1,50B.

Kyseessä kaikki muut mallit paitsi entinen maxi joka on nykyään ' heavy chassis '

https://www.erikoisvanteet.fi/vanteet/vanneopas/Fiat-Ducato.aspx?get=version&id=342

@timppa

Hannu Mankisenmaa 11.06.2019 13:30

Eräs rengasmyyjä epäili, onko ducadoissa 2007-2014 sama vaihdelaatikko, jos on 15" tai 16" renkaat, ettei isorattaisissa olisi vahvempi loota, kun kierrokset tipahtavat 7%. 225/70-15 verrattuna 225/75-16. Onko tietoa.

Timo Haapanen 11.06.2019 18:17

Siitä on tieto että -14 uudempia myydään sekä 15'' että 16'' pyörillä.

@timppa

Hannu Mankisenmaa 13.06.2019 20:09

Nyt on alla uudet renkaat ja vanteet. 225/75-16. Hyvältä tuntuvat ja näyttävät. Rengas on, 48 mm isompi halkaisijaltaan, kuin entinen ja ofset hiukan levensi akseliväliä. Olen tyytyväinen.

Seppo Yliniemi 13.06.2019 20:14

Varmaankin kyyti paranee isommalla rattailla ja nopeus /matka mittarit nättävät lähemässä totuutta.

Hannu Mankisenmaa 14.06.2019 01:01

No nopeusmittari näyttää samaa, gps- navigaattorin kanssa, noin 1-2 km/h on eroa.
Entinen alkuperpäisvanne oli 6x15" ja et 68 mm.
Uusi vanne on, 6,5" ja et 55 mm, koska vanteen, 12 mm ero, on totetettu niin, että kääntyessä sama tila on pyörnkotelon sisässä,utta raideleveys kasvaa, noin tuuman. Se parantaa, auton vakautta.


Sori, että tulee kirjoitus virheitä, mutta kun on tottunut, pöytäkonetta käyttämään ja yrittää kännykällä lisätä jotain, niin kirjoitusvirheitä tulee usein. No onpahan "pilkunviilaijilla" pätemistä. Mutta eiköhän mielipiteeni tullut esille.
muokattu: 14.6.2019 01:11
Seppo Yliniemi 14.06.2019 07:28

Meidän autossa on 15 tuumaset rattaat,satasen vauhdissa 5 km näytää liikaa.
Minä myös ostan seuraavat rattaa 16 tuumaset.

Hannu Mankisenmaa 16.06.2019 01:13

Kiitos, Seppo asiallisista kommenteista. Ennen astetusta kaikki kääntövarat mitattiin, mutta tämä 225/75-16, rengas ei sovi retkeilyautoihin/peltikuorisiin, koska se ei takana mahdu olemaan. Silloin vaihtoehtona on, 225/65-16 rengas on samankokoinen, kuin /225/70-15 rengas, joka "kolahtelee" enempi, kuin, 225/75-16, rengas.

Eero Kateisto 17.06.2019 11:32

Minulla on uudessa retkeilyautossani Continental M+S 225-75-16 ja mahtuvat hyvin alle. Mikä parasta nopeusmittarin näyttö on lähes oikein eli kun mittari nyttää 60 todellinen nopeus on 58-59. Rengas on hiljainen ja käytän ilmanpainetta 4,0 tai 4,1.

Timo Haapanen 17.06.2019 12:34

Eerolla on varmaankin vanteissa alkuperäinen ET 68 mm. Silloin ei paljoa tilantarve kasva, onhan koko 225/75- 16 aivan yleisesti käytössä pakuissakin.

Leveämpi ET tuo haittoja myös, laakerit rasittuvat enemmän, samoin jousitus edessä. Iskunvaimentimet ovat kovemalla, ovet ja kyljet kuraantuvat yms.

@timppa

Jari Lipiäinen 08.07.2019 14:00

Jos halkaisija pidetään samana, niin tuo 15" on silloin toki pehmeämpi ajettava kun kumia on enemmän vanteen ympärillä. Mutta samalla myös renkaan runko on todennäköisesti joustavampi korkeamman profiilin myötä, joten tuuliherkkyyttä tulee enemmän.
Itselläni oli aiemmin vm.-92 vanha Hymer jossa oli 16" rengastus ja se oli melko hyvä ajettava vaikka korkeutta olikin alkoviautossa reilusti yli 3 metriä.. Rekan tullessa vastaan oli toki parempi pidellä ratista kiinni, mutta ei myöskään ollut mitenkään liian kova ajettava niin että olisi kupit kilisseet kaapissa.
Nykyinen tuoreempi vm.-05 puoli-intergoitu auto on puoli metriä entistä matalampi ja siten aika paljon tukevampi ajettava vaikka siinä onkin 15" rattaat alla. Tuolla kun on kuitenkin pituutta 7 metriä, niin kyllähän tuotakin koittaa kova tuuli vähän heilutella - joten aikomus on tuohonkin vaihtaa 16" rattaat alle. Varsinkin kun jäi tuosta vanhasta autosta 16" kromikapselit hyllyyn, niin saa samalla vähän ulkonäköönkin päivitystä! ;)

Toivo Koistinen 09.07.2019 09:07

Niin 15, ja 16 tuuman korkeus ero on sen renkaan säteelä jotain parin sentin luokkaa.
laitoin tuohon kesärenkaat, ja malia 235/65-16, kun edelisety olivat 225/65-15. Renkaan säde taisi kasvaa sentin kaks, ja leveys sentin.
Eli nuo mittojen erot ovat kun akselista tiehen on se mitta, eli säde joka nostaa autoa, eli puolet renkaan kokonais korkeuden eron mitta.
Mutta jos haluaa pehmeämpää kyytiä, nin ottaa vaikka 15 tuuman vanteelle korkeampi profiilisen renkaan, niin tosiaan on kumia enemmän vanteen, ja tien välissä
Mitä taas renkaan leveys, vaikuttaako laakereihin, niin minusta ei, koska se leveys kasvaa vanteen molemmin puolin yhtäpaljon.
Tp

Raimo Nieminen 09.07.2019 13:09

Tuossa on laskuri millä helposti näkee vaikutukset eri profiileilla. https://www.willtheyfit.com/

Antti Konttinen 13.07.2019 10:16
Hannu Mankisenmaa

Kiitos, Seppo asiallisista kommenteista. Ennen astetusta kaikki kääntövarat mitattiin, mutta tämä 225/75-16, rengas ei sovi retkeilyautoihin/peltikuorisiin, koska se ei takana mahdu olemaan. Silloin vaihtoehtona on, 225/65-16 rengas on samankokoinen, kuin /225/70-15 rengas, joka "kolahtelee" enempi, kuin, 225/75-16, rengas.

Minulla on retkeilyautossa 225/75-16 renkaat vakiona, toki kyllähän tuo takana aika lähelle lokarin kaarta menee.

Toivo Koistinen 13.07.2019 11:24

Laitoin nyt keväällä kun piti kesäpyörät uusia, 235/65-16. Hyvin mahtuvat, ja eihän ne ole kun sentin entisiä 225/65 renkaita leveämmät.
Pitäisi vain laittaa lopulta ne vuosia sitten ostetut lisälatit jousiin taakse, kun joutaisi kiireiltään. Nyt akseli jo vastaa tyynyihin.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.