Purkautuva asuintilan akku

Matti Koskinen 14.11.2022 10:34

Onko kenelläkään tietoa, mistä voisi johtua, että täysin ladattu uusi akku purkautuu kahdessa viikossa kun autoa ei käytetä.
Kiitos tiedoista!
Matti

Ville Säynäjäkangas 14.11.2022 11:07

Ota akun kenkä irti ja laita vaikka yleismittarin ampeerimittari akun navan ja akunkengän väliin. Tämä pitää näyttää nollaa, kun mikään ei ole päällä. Mutta mikäli virtaa kuluu, niin joku laite on päällä. Sitten sulakkeita irti yksi kerrallaan ja etsimään minkä sulakkeen takaa kuluttaja löytyy.
Kaasu/häkä varoittimet voi olla kytketty suoraan akkuun. Se kuluttaa akun kuiviin parissa viikossa. Edellisessä vaunussa oli tehty tällainen virhekytkentä, jonka jouduin muuttamaan pääkytkimen kautta kulkevaksi.

Lauri Niittynen 14.11.2022 11:30

Kaikki kuluttaa sähköä, jos ei ole selkeää mekaanista kytkintä. Lämmitinkin saanee sähkönsä pääkytkimestä riippumatta. Akkulaturi kuluttaa sähköä. Akun napa irti talveksi, jos mitään laitteita ei tarvita.

Hannu Sankala 14.11.2022 12:31

Noinhan se juurikin on. Minä lataan akkuja vähintään kerran kuussa silloin, kun en aja ja aikalailla on akku ehtinyt purkautua sinne jonnekin älylaitteisiin. Vaan eipä ollut auton myyjä ladannut. Ostin uuden auton ja jo esitellessään akku oli ihan tyhjä. Pari kuukautta se toimi, mutta, kun lähdin autoa viemään takuuhuoltoon, olikin sisällä melkoisen tympeät hajut. Ajoin sen 140 km huoltoon ja akku oli ihan kuuma, kun sen huoltomies otti pois. Sain uuden samanlaisen AGM akun takuuseen. Syvätyhjennys on myös AGM-akun loppu!

Petri Ahonen 14.11.2022 13:56

Minulle aikanaan virrankulutus yllätyksenä tuli Invertteri, jolle oltiin "unohdettu" laittaa kytkin, jolla sen sai kokonaan pimeäksi. Tosin akuissakin oli jotain vikaa... Nyt kun hupipuolen akut on vaihdettu AGM akkuihin ja invertteri uuteen, kytkimelliseen, toimeen on tultu aurinkopaneelin kanssa.

Tuolla edellä annettiin hyvät ohjeet, kuinka yleismittarin kanssa saat virtasyöpön suhteellisen helpolla paikannnettua, jos mittauksista on kokemusta.

Antero Virkkala 14.11.2022 14:00

"Sitten sulakkeita irti yksi kerrallaan ja etsimään minkä sulakkeen takaa kuluttaja löytyy."

Hiukan vähemmällä pääsee, jos mittaa sulakeiden yli vallitsevan jännitteen. Niissä paikoissa joista olen vikaa etsinyt, on sulakkeen virta-arvon molemmin puolin noin neliömillin kokoiset reiät, joihin voi tunkea mittarin teräväkärkiset mittajohdot. Mittari sitten millivolttiasentoon (ei milliampeeriasentoon, koska virta mitataan epäsuorasti mittaamalla sulakkeen yli vallitseva jännite). Jos sulakkeessa ei kulje virtaa, sen yli vallitseva jännite on nolla.

Mittaamalla hetkellistä virtaa tai jännitettä ei välttämättä löydetä sellaisia laitteita, jotka heräävät kuluttamaan sähköä viiveellä, määrävälein tai vain tietyissä tilanteissa. Jos yksinkertaisesti irrottaa akusta toisen navan ja mittaa päivittäin akun napajännitteen, selviää purkautuuko akku itsestään vai purkaako sitä joku ulkopuolinen sähkösyöppö. Minulla yksi ei-ihan-helposti löydettävä sähkösyöppö oli veneen aurinkopaneelin lataussäädin (NAPS = Neste Advanced Power Systems n. vuodelta 2000). Kun valoa oli tarpeeksi, säädin otti virtansa paneelista, mutta pimeällä se kulutti akkua.

Jos auto (tai vene) on hankalan matkan päässä, ei kannata irrottaa yhtä sulaketta kerrallaan sen näkemiseksi, onko sähkösyöppö juuri tämän sulakkeen takana. Vianetsintäreissuja voi minimoida irrottamalla ensin puolet sulakkeista ja katsomalla sitten muutaman päivän päästä, onko ongelma irrotettujen vai tauluun jätettyjen sulakkeiden takana. Sitten jaetaan ongelman sisältävä ryhmä taas puoliksi, kunnes syntipukki löytyy.

Antero Virkkala 14.11.2022 14:05

"Sain uuden samanlaisen AGM akun takuuseen"

Siltä varalta, että myyjä vetäytyisi vastuusta sanomalla, että akut ja muut kuluvat osat on suljettu takuun ulkopuolelle, niin kannattaa vedota mieluummin virhevastuuseen kuin takuuseen. Lisätietoa Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta kkv.fi.

Matti Koskinen 15.11.2022 13:46

Kiitos neuvoista!
Matti

Eero Bruun 15.11.2022 20:47

Sitä olen miettinyt, kun täällä Kuopiossa Bestcaravan on nykyään Ikean parkkipaikalla, että miten niiden kymmenien autojen akut säilyy ehjinä läpi talven? Kalliit uudet autot pakkasessa lumen alla eikä siellä parkkipaikalla niitä ladata. Myynti on ollut siinä vieressä parakissa jo kesästä 2021. Muuttivat sinne hyvistä tiloista Pitkälahden ABC:n vierestä. Oman auton akkuja saan vahtia läpi talven.

Kalle Korpela 16.11.2022 04:43

Ite bussista vääntelin eilen talviunille viedessä hupiakut pois ja miinuskaapeli irti starttipuolelta. Ei periaatteessa kai vaatisi kun päävirrat saa kokonaan kahvasta pois päältä mut varma on varmaa. Kahden viikon päästä haen kaikki akut kotiin laturiin. Helmikuun lopulla pitää käydä herättämässä bussi henkiin ja viedä leimalle. Mutta päävirtakatkaisijan kautta kun laittaa kaikki sähköt saa piilovirran kulutuksen ainakin pois.

Lauri Niittynen 16.11.2022 07:16
Eero Bruun

Sitä olen miettinyt, kun täällä Kuopiossa Bestcaravan on nykyään Ikean parkkipaikalla, että miten niiden kymmenien autojen akut säilyy ehjinä läpi talven? Kalliit uudet autot pakkasessa lumen alla eikä siellä parkkipaikalla niitä ladata. Myynti on ollut siinä vieressä parakissa jo kesästä 2021. Muuttivat sinne hyvistä tiloista Pitkälahden ABC:n vierestä. Oman auton akkuja saan vahtia läpi talven.

Kun satut oikeaan aikaan paikalle, kaikki autot ovat joutokäynnillä tunnin pari.

Matti Koskinen 16.11.2022 12:35


vika on selvinnyt että sähköpääkeskus on hajonnut,onneksi on takuu,suosettelen Karavaanpajaa Lahdessa Kiitos Matti

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.