Pientuulivoimalat

Pertti Tanskala 01.12.2022 09:24

Onko karavaanareilla näkynyt käytössä tuommoisia pientuulivoimaloita autossa? Näkyy heräävän jo muutaman metrin tuulissa. Venekäytössä noita näkyy käytettävän. Pilkkireissuille lisävoimaa, jauhaa parhaimmillaan 24h vaikkei hetkittäinen tuotto olisikaan kovin suurta.

Juhani Backman 01.12.2022 09:57
Pertti Tanskala

Onko karavaanareilla näkynyt käytössä tuommoisia pientuulivoimaloita autossa? Näkyy heräävän jo muutaman metrin tuulissa. Venekäytössä noita näkyy käytettävän. Pilkkireissuille lisävoimaa, jauhaa parhaimmillaan 24h vaikkei hetkittäinen tuotto olisikaan kovin suurta.

Mimmosii tommo sii?

Jukka-Pekka Lahelma 01.12.2022 11:13

Tällaisia: https://www.marinea.fi/tuuligeneraattorit
Tosin ne ovat hankalia siinä suhteessa, että ne pitäisi aina purkaa siirtymisen ajaksi pois ja vetää sähköt jotenkin suojatusti sisään. Mutta miksei ne muuten toimisi, ehkä hieman kalliimpia kuin aurinkokennot, mutta muuten varmaan toimivia.

Toivo Koistinen 01.12.2022 11:35

Olen asiaa tuumaillut kotikäyttön, ja miksei autoonkin.
https://www.fruugo.fi/pystysuora-tuuligeneraattori-sahko-pieni-moottorienergia-dynamo/p-84995392-175631607?language=fi&ac=croud&gclid=EAIaIQobChMI3pve-IzY-wIVYUaRBR0BiAkREAQYHSABEgJQZPD_BwE
Vähän tuon sorttinen rootorivoimalahan pyörii tuuli mistä tuuli, ja pelaa aina oli pieni, tai iso tuuli. Tuli mieleen, kun olen joskus nähny auton katolla tuonsorttisen ilmeisesti ilman vaihtolaitteena.
Niitä isompiahan aikanaan oikeen talosähkön tuottoon teki Suomalaisyritys, mutta lienee noiden siipihirmujen myötä kadonnut markkinoilta.
Tp
PS
Muuten Uuden kaupungin autotehdashan alkaa tekeen aurinkosähköautoja, Hiukan kalliitaehkä. Muutta ehkäpä asuntoautoja joskus kymmenkunta parin vuuen päästä. Ootellaan Ootellaan.

Lauri Niittynen 01.12.2022 13:33

Pystyroottoria voi ihmetellä nimellä Savonius-turbiini, suomalainen keksintö siis. Pystyroottoreissa taitaa hyötysuhde olla vielä huonompi kuin vaaka-akselisissa, mutta onhan niitä käytetty nykyaikaisissa rahtialuspurjelaivoissa ja Vikingilläkin sellainen pyöri jonkin vuoden suomalaisfirman testissä.

Tuulimyllyssä taitaa reissukäytössä tulla ongelmaksi masto. Saako pystyttää ja missä, kun kaatumismahdollisuuskin on aina. Ja jos tuulee liikaa, voi tulla lentäviä osia. Ja sitten tietysti teho, tuleeko saavutetuissa olosuhteissa sähköä. Muutaman metrin mastolla tuuliolot voivat olla heikot paitsi merenrannalla.

Petri Ahonen 01.12.2022 16:21
Toivo Koistinen

Olen asiaa tuumaillut kotikäyttön, ja miksei autoonkin.
https://www.fruugo.fi/pystysuora-tuuligeneraattori-sahko-pieni-moottorienergia-dynamo/p-84995392-175631607?language=fi&ac=croud&gclid=EAIaIQobChMI3pve-IzY-wIVYUaRBR0BiAkREAQYHSABEgJQZPD_BwE
Vähän tuon sorttinen rootorivoimalahan pyörii tuuli mistä tuuli, ja pelaa aina oli pieni, tai iso tuuli. Tuli mieleen, kun olen joskus nähny auton katolla tuonsorttisen ilmeisesti ilman vaihtolaitteena.
Niitä isompiahan aikanaan oikeen talosähkön tuottoon teki Suomalaisyritys, mutta lienee noiden siipihirmujen myötä kadonnut markkinoilta.
Tp
PS
Muuten Uuden kaupungin autotehdashan alkaa tekeen aurinkosähköautoja, Hiukan kalliitaehkä. Muutta ehkäpä asuntoautoja joskus kymmenkunta parin vuuen päästä. Ootellaan Ootellaan.

Nuo uuvenkaapunnin "patteriautot" voi jättää hyvin vähälle huomiolle täällä pohjolassa. Aurinkopaneeliahan siinä on konepellillä, katossa ja "takaluukussa". Meillä täällä Suomessa vain kesällä keskipäivällä, varjottomassa paikassa auton paneeleista saa viikon aikana 112km sähköt. Eli, autolla ei voisi ajaa kaupungeissa (mikä on sähköauton ainoa järkevä käyttöpaikka), koska asuintalot varjostavat, eikä maanteillä, koska puut varjostavat. Talvella paneelit eivät saa matalalta mahdollisesti joskus pilkahtavasta auringosta energiaa ollenkaan, joten...

Petri Ahonen 01.12.2022 16:27
Jukka-Pekka Lahelma

Tällaisia: https://www.marinea.fi/tuuligeneraattorit
Tosin ne ovat hankalia siinä suhteessa, että ne pitäisi aina purkaa siirtymisen ajaksi pois ja vetää sähköt jotenkin suojatusti sisään. Mutta miksei ne muuten toimisi, ehkä hieman kalliimpia kuin aurinkokennot, mutta muuten varmaan toimivia.

Miksi ne sisään pitäisi ottaa? Tukeva asennus vaan, niin johan 120km/h vauhdissa akut hehkuisivat punaisena suuren latausvirran johdosta. Aurinko ei varsinkaan talvella kennoista virtaa anna, joten tuuligeneraattori on hyvä vaihtoehto kunnon vaanarille joka jänkhällä "mökkiään" pitää.

Antero Virkkala 01.12.2022 16:35

Käsi ylös, jos joku on oikeasti nähnyt tuulivoimalan asuntoautossa. No sitähän minäkin. Mukavahan niistä on haaveilla. Ei niitä juuri näy purjeveneissäkään, paitsi sellaisissa joilla ollaan pitkään aurinko- tai maasähkön ulottumattomissa. Jos katsotaan Marinean myymää 260 watin generaattoria, niin roottorin halkaisija on lähes metrin. Nimellisteho syntyy 15 m/s tuulessa, jolloin purjehtijoille annetaan kovan tuulen varoitus ja perhepurjehtijat pysyvät satamassa tai ainakin välttävät avoimia väyliä. Viralliset tuulen nopeudet mitataan 10 metrin korkeudella. Puuston sisällä tuulen nopeus on vain murto osa virallisesta mittauksesta ja teho joitakin prosentteja nimellistehosta. Pärinää ja tärinää nuo vehkeet kyllä saavat aikaan.

Lauri, tuo Viking Gracella koekäytössä ollut Norsepowerin laite ei ole tuuligeneraattori, vaan Magnus-efektiä hyödyntävä roottoripurje. Se ei siis kehitä sähköä vaan jonkin verran kuluttaa sähköä kehittääkseen eteenpäin työntävää voimaa, missä varsinainen energian lähde on tuuli. En ehkä suosittelisi maantieliikenteeseen :)

Toivo Koistinen 01.12.2022 16:45

Pitäisi alakaa keksimään jonku viisaan semmonen systeemi, että sen myllyn voisi laskea alas, joko kaatamalla seljälleen, kuten lautas antenni, tai takaseinän varjoon alas.
Ajaissahan ei sitä tarvi, koska sillonhan auto itse lataa akkuja, mutta kun pistää leiriin auton "puskaan" nin nostaa ylös tuuleen.. Sillonhan se voisi olla isohko
Toimii vähän samaan tapaan kun töllöantenni, mutta alas asentohälytin, ettei hajoa ajaissa, viimestään, kun ajaa sen tankille huoltamon katokseen.
Tietysti se aggrekaatti, muttakun se metelöi...
Tp

Markku Hämäläinen 01.12.2022 17:38

Nostan käden ylös.
Olen nähnyt parissakin autossa takatikkaisiin kiinnitetyn tuuligenerattorin, molemmat oli leirintäalueella.
Tuskin olivat ajossa nostettuna ylös.

Toivo Koistinen 01.12.2022 18:32

Ninpä. Ei panelitkaan aina tuota läheskään täysillä, mutta tuottavat kuitenkin. Niinmyös tuulivoimalakin, ja aikanen lapojen koko mahtuu auton takaseinän suojaan.
Tosiasiahan on, että jos aivan pitkiä aikoja puskassa, niin varmin sähkön tekijä on aggrekaatti. Niitähän on kaasullakin, ja diiselillä toimivia bensan ohela. Miten lie se vetypolttokennomalli.
Juolahti mieleen sähkömatka-auto, josa seinät, ja katto panelia, ja katolla se minun kuvittelema tunnelituuligeenraattori, niin matka jatkuu, kun vielä akkukehitys mitäsieltä.
Uusihan tulee keksimälä, ja kokeilemalla. Joskus onnituu, aina ei.
Tp

Pertti Tanskala 01.12.2022 22:31
Markku Hämäläinen

Nostan käden ylös.
Olen nähnyt parissakin autossa takatikkaisiin kiinnitetyn tuuligenerattorin, molemmat oli leirintäalueella.
Tuskin olivat ajossa nostettuna ylös.

Jotain tällaista juuri mietin. Pilkkiongella ollaan monesti aavan äärellä, jolloin selältä puhaltava tuuli varmasti myllyä pyörittäisi. Lautasantennin rungolla se nousisi napilla pystyyn.

Petri Ahonen 04.12.2022 11:41
Antero Virkkala

Käsi ylös, jos joku on oikeasti nähnyt tuulivoimalan asuntoautossa. No sitähän minäkin. Mukavahan niistä on haaveilla. Ei niitä juuri näy purjeveneissäkään, paitsi sellaisissa joilla ollaan pitkään aurinko- tai maasähkön ulottumattomissa. Jos katsotaan Marinean myymää 260 watin generaattoria, niin roottorin halkaisija on lähes metrin. Nimellisteho syntyy 15 m/s tuulessa, jolloin purjehtijoille annetaan kovan tuulen varoitus ja perhepurjehtijat pysyvät satamassa tai ainakin välttävät avoimia väyliä. Viralliset tuulen nopeudet mitataan 10 metrin korkeudella. Puuston sisällä tuulen nopeus on vain murto osa virallisesta mittauksesta ja teho joitakin prosentteja nimellistehosta. Pärinää ja tärinää nuo vehkeet kyllä saavat aikaan.

Lauri, tuo Viking Gracella koekäytössä ollut Norsepowerin laite ei ole tuuligeneraattori, vaan Magnus-efektiä hyödyntävä roottoripurje. Se ei siis kehitä sähköä vaan jonkin verran kuluttaa sähköä kehittääkseen eteenpäin työntävää voimaa, missä varsinainen energian lähde on tuuli. En ehkä suosittelisi maantieliikenteeseen :)

Eipähän noista aurinkopaneleistakaan ns. maksimitehoa saada Suomessa pihalle, kuin keskikesällä niinä muutamana aurinkoisena päivänä, aukiolla, jossa ei ole minkäänlaista varjoa paneelin edessä. Parempi siis hankkia molemmat, ovat yhtä "hyviä" ainakin omistajansa mielestä.

Markku Hämäläinen 04.12.2022 14:04

Uskoisin noiden pientuulivomaloiden olleen paljolti käytössä, ennen aurinkopaneeleiden tuloa.

Toivo Koistinen 04.12.2022 15:23

Jokainen lienee nähnyt kaupungin kaduilla likeiden edessä niitä astian puolikkaista tehtyvjä mainos tuulimyllyjä.
Pyöriskelivät omia aikojaan kadun pinnalla matalalla.
Mikäse firma sitten teki samanmallisia pystytuulivoimaloita jopa omakotikokoisia, ja sikäli, että tuuli mistä tuuli, niin ainapyörii.
Tp

Jukka Harjulampi 04.12.2022 21:48

Windside, Viitasaarella kotimaista suunnittelua, tuuliturbiineja, pieniä ja isoja.

Esa Ojala 09.12.2022 20:15

Tuossapa Savonius-malli. Isompiakin näkyy löytyvän. Tuohon vielä 6m masto niin alkaa olla hommaa kun parkkiin yöksi pistää ;D

https://verkkokauppa.saaristotekniikka.com/product/474/pystytuulivoimala-silentmill-300w

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.