Optimointi

Pertti Nevalainen 15.07.2019 12:28

Tuli tehtyä kyseinen toimenpide Ducaton alustalla olevaan 150 Matrixiin.
Tehoa on nyt 180hv ja vääntöä 440.
Nyt ollaan oltu reilu viikko reissussa Norjan vuoristossa, missä nousut olleet erittäin jyrkkiä.
Kilometrejä tullut noin 2500, keskikulutus noin 9.5 litraa.
Ohitukset sujuvat kuin henkilöautolla, olen ollut erittäin tyytyväinen toimenpiteeseen.
Niin ja optimointi maksoi 545€.

Toivo Koistinen 15.07.2019 14:38

Kuinka laajalla kierros alueella tuo tuntuu. Nousiko matalien alle 1500 kierrosten teho, eli helpottuiko liikkeelle lähtö.
Kyselen sillä, että tuo latoseisoja kyllä kiihtyy, ja kulkee kun on parituhatta kierrosta koneessa, mutta tahtoo risteyksissä lähön kanssa käyttää autokoulussa, jos on huolimaton kytkimen nostossa
Tp

Pertti Nevalainen 15.07.2019 15:38

Vääntöä on heti alakierroksilta lähtien. Liikkeele lähtiessä ei tarvitse kierroksia yhtään. Lähtee vaikka kakkosella paikaltaan, kokeiltu on.

Toivo Koistinen 15.07.2019 17:31

Hyvä homma. kai noisa sitten kestää voimansiirto kaikkineen, vaikka kuskistahan sekin riippuu.
Tp

Pertti Nevalainen 15.07.2019 18:59

Muutokset saatiin ruikutuskarttoja muutamalla, esim. ahtopaine ei nousut yhtään.
Nyt saatavana samantehoisia moottoreita samalla voimansiirrolla, eli ei pitäisi tuottaa mitään ongelmia.

Timo Haapanen 15.07.2019 19:49

Miten polttoaineenkulutus on mitattu? Aika kummallinen yhtälö on jos voimaa käytetään enemmän ja naftaa kuluu vahemmän.

@timppa

Pertti Nevalainen 15.07.2019 21:48

Kaikki juontaa vääntömomentista, jos malttaa ajaa normaalisti on kulutus pienempi.
Mutta, jos käytät koko tehomomentin, sitten menee löpöä ihan eri tahtiin kuin normaalisti.




Toivo Koistinen 16.07.2019 07:00

Nin totta. kahtellu joskus, kun tuossa meillä näkyy se reaaliajan syönti, niin sehän heitele nollan, ja parinkymmenen litran välillä.
Onhan sitten jos voimaa on, ja isola pykälällä pistää mäkeen kaasua, niin sehän syö kun minä seisovasta pöydästä.
Tp

Timo Haapanen 16.07.2019 08:23

Kulutus pitäisi mitata navilla otetusta matkasta ja huoltsikan mittarista. Lieneekö ajotietokone oikeilla jäljillä optimoinnin jälkeen.

@timppa

Toivo Koistinen 16.07.2019 09:08

Niin, sehän varmin mittari, tosin onko kaikilla se navi. Kyllä jos tuhansia kilometrejä oman auton mittarilla ajaa, ja litrat tallentaa, niin aika lähelle pääsee tosi kulutusta. Mutta lienee se parasta ajamisen vaivattomuus, ja kulkeminen, jos että litran pari sataselle nielee enemmän.
Toisaalta kun virittää vehkeen, niin sinä sitten saa sen kulutuksen säätää ajotavallansa, koska sillä on merkitystä miten käskee.
Sehän kaikki on kuten nyt puheena oleva muistelus, kun Nei Amsdrong astui ensimmäisenä ihmisenä kuuhun, ja siittähän tallennettiin filmikameralla se tapahtuma.
Kuka oli filmaamassa siellä kuun pinnalla.
Tp

Timo Haapanen 16.07.2019 10:02

Niin pääsee, ja mukavasti koska kilometrejä tulee liikaa ja kulutus näyttää pienemmältä kuin on. Viitisen prosenttia vähemmällä kulkee auto yleensä sillä mittauksella. Puolisen litraa matka-autossa.

@timppa

Risto Salomaa 23.07.2019 12:51

Merkkikohtaisia eroja ennen ureamoottoreita, mutta pääsääntöisesti ruiskutusennakko on muistaakseni myöhäisellä. Silloin palotapahtuman lämpötila laskee, typen oksodien määrä vähenee. Tällä täytettin alkupään common rail-koneella alkupään päästövelvoitteet. Optimoinnilla säädetään palotapahtuma optimiksi, mutta noksit karkaa yli rajan.
Risto

Seppo Suomi 23.07.2019 17:32

Omalla matkamittarilla ja tankkausmäärällä saadaan melko vertailukelpoinen tulos. Tietokoneen näyttö ei kelpaa kun hetkellisen kulutuksen tarkkailuun.
@seppo

Pertti Nevalainen 23.07.2019 20:41

Norjan reissu tehty ja kilometrejä takana noin 3.400 km.
Kulutus putosi noin 0.3-0.4 litraa satasella, mutta se ei ollut pointti, vaan ajamisen helpous.
Vähemmän kepin hämmentämistä ja turvallisempia ohituksia.
Tulee käytettyä myös matkailuautoa veneen vetämiseen(paino noin 1900kg) ja siinä jos missä tarvitaan vääntöä.

Markku Hämäläinen 24.07.2019 13:37

Meillä aikoinaan pitkällä Norjan kierroksella oli kulutus 1,5 - 2 litraa pienempi kuin Suomessa, johtuen hitaammasta vauhdista vaikka olikin paljon mäkiä.
Konetta ei oltu optimoitu.
Vertailu pitää tehdä vertailukelpoisissa olosuhteissa.

Pertti Nevalainen 24.07.2019 20:43

Vastaava reissu on ajettu myös 3 vuotta sitten ennen optimointia.
Tulevana viikonloppuna tulee kilometrejä täällä Suomen puolella noin 800 km ja jatkan kulutuksen vertailua, vaikka kulutuksen pieneminen ei ollut optimoinnin pointti!

Seppo Yliniemi 24.07.2019 21:22
Markku Hämäläinen

Meillä aikoinaan pitkällä Norjan kierroksella oli kulutus 1,5 - 2 litraa pienempi kuin Suomessa, johtuen hitaammasta vauhdista vaikka olikin paljon mäkiä.
Konetta ei oltu optimoitu.
Vertailu pitää tehdä vertailukelpoisissa olosuhteissa.

Tuo on totta olen huomannut saman,Norjan mutkaisilla mäkisillä teillä kulutus tippuu puolesta jopa litraan satasella.
Keskinopeus on huomattavasti pienenpi kuin Suomen teillä.
Peltikuorinen menee Norjassa karvan alle yheksän satasen.

Toivo Koistinen 25.07.2019 06:32

NONNII. Nyt se selevisi mitä minnnoon miettinny vuosia. Miksi Norjalaiset on rikkaampia kun met
Norjalaisilla on omat öljylähteet, ja niillä kulluu autoissaki vähemmän pensaa, kun meillä.
Tietenki kulluu vähemmän, kerta niillä on pitkät alamäet.
Myyvät kalliilla meile liiat polttoaineet
Meilllä ei ole etes omia lähteitä, vaan pittää pitkin maalimaa rahata se löpö tänne kaiken lisäksi, ja tasamaita ajella, ettei ole kun korkeintaan osala vastamäki kotoa tielle tullesssa, että pittää talavikauet hiekkaa kantaa.
Sitten Norjalaiset ostaa pikkurahalla meiltä kaivokset, ja vie kullan ja lannotteekki pois ilimasin.
Ei tule mittään.
Tp

Heimo Turunen 26.07.2019 09:48

Minun autossani on kaksi turboa, pieni ja iso. Täysi vääntö saavutetaan no 1250 kierroksella ja jos ajatellaan ajamista edes sen kierrosluvun liki niin saa varmaan voimansiirron rasittumaan. Noilla kierroksilla mottorin työpulssit tuntuvat varsinkin kaksoismassavauhtipyörässä joka on toki suunnuteltu niitä vaimentamaan. Parissa tonnissa tunnelma on aivan eri kevyttä laukkaa auringonlaskuun.
Topi oli ihan oikeassa norjalaisista. Vievät kansallisomaisuuttamme ilmaiseksi pois poliitikkojemme avustuksella ja myyvät meille roinaa XXl:n Gigantin ja Dressamannin kautta. Nappasivar DNA:kin. Lisäksi ovat törkeitä asuntovaunuineen liikenteessä.

Olli Soininen 02.08.2019 22:59

Sen takiahan aikoinaan isolohkoisissa viritetyissä ameriikanraudoissa nostettiin perä ylös kun se kulki sen jälkeen koko ajan alaspäin ja vei vähemmän bensaa...

Toivo Koistinen 03.08.2019 07:03

Tuo oli päivän paras Olli. Pittää asuntoautoon laitta mulla lisälehet taakse, jotta perä nousee. Ajelen ylpeästi ohi pensa-aseman.
Kahtelin äskön lehellä. Lapin läänissä on kolome toiminnassa olevaa kaivosta, ja suunitteilla avata seittemän. Kuullosti olevan ulkomaan omistuksesa nuo.
Lisää kokoajan tutkitaan, josko malmia löytyisi. Halvalla menee.
Tp

Seppo Yliniemi 03.08.2019 07:44

Lupailivat norskit että antavat haltin huipun Suomelle synttärilahjaksi kun tuli täyteen itsenäisyyden satavuotta,mutta eivät raahtineet antaakaan hyvin syrjässä olevaa kiviröykkiötä.

Mauri Laukkanen 03.08.2019 08:54

No jos saataisiin tuo Kebnekaise Ruotsista niin vois karavaanaritkin käydä elvistelemässä siellä huipulla,joka on 20106m siis vähän korkeampi kuin Haltin huippu.
No pari kertaa on kebnellä ja huipulla vierailtu ,että sinne vaan kuntoilemaan.


Siis Korkeus: 2 106 m,tuossa oikea korkeus,vaikka taitaa se muututtua ajan kanssa?.
muokattu: 3.8.2019 08:56
Toivo Koistinen 03.08.2019 09:23

Se oli viisasta alunperin, kun oli Ruotsi Suomi. Nyt voisi liittää siihen Norjan, ja siinä olisi semmonen suurvalta maan ja meren rikkauksineen, että jop.
Nimenkin jo keksin RUNOSUO.
tuli poikas ajat mieleen, kun piti juossa kahtoon tienvarteen pöllikuormien rahtaamista kemiin.
Alle parinsadan hepoisen, puoliperä rekat puutavarakuormmia kiskovat ohi.
Nyt pittää alle 3500 kilon höpökopåissa olla samat, ja kohta isommat konilaumat keulalla kiiruhtamassa.
Mutta se on kehitystä.
Tp

Seppo Yliniemi 03.08.2019 10:00

On ne kyllä painotkin kasvaneet,entinen naapuri ajo kuuskymmenluvulla braksi volvolla viitesen kuution kuormia ja hevosia noin sata.
Nyt viedään soraa noin viiskertaa enemmän kerralla ja heppoja yli viis sataa.
Auto oli kaks akselinen nyt vähin tään yhdeksän akselia.
Kummalakohan systeemillä jää viivan alle enemmän euroja??




Onhan tämäkin ”optimointia”tavallaan.
muokattu: 3.8.2019 10:07
Heimo Turunen 03.08.2019 10:01

Minä en kuninkaita kotimaahani kaipaa. Syöttiläitä on muutenkin vaikka myyntiin.

Toivo Koistinen 03.08.2019 11:30

Eihän se hyvä kuningas jos hallittee, niin tekee 200 syöttilään työn, ja vielä kolomen entisen valtion alueen, niin moninkertasen määrän joutilaita jää pois.
Mikä olisi retkeillä vaunuilla omasa maassa omalla kielellä nyte.
tottahan se on Seppo, mutta aatteleppa, että vaikka nelijä kuutioo soraa, ja omapaino suunnileen jos muistan 1500 kilon pano kuutiolle. Sehän kuorma jo painaa kuutisen tonia, ja siihen omapaino.
Nin se kasa kuluki satasella hevoisvoimalla, ja nyt ei taho 3500 killoo kulukee kohta alle kahensaan hepoisen koneella
Tuosta viivan alle, miten sen laskee. Sillon kahella akselilla yksimies elätteli perheensä. Nyt pittää olla yheksän .
Juttelin taannoin automiestä, ja oli varsin pessimisti. Julmettu määrä pyöriä, kesää, ja talavea, akseleita jousia, niveliä, ja mahoton pääoma siinä rojossissa kiinni.
Sen pittää olla liikkeellä aina, koska taksat ei nouse, van melekeempä laskee kilpailussa noihen kyky kulettaa sitä tavaraa kun on keppihevosena neuvotteluissa.
Tp

Seppo Yliniemi 03.08.2019 12:25

Näin on Toivo,
Meillä on kiirre ei minekkään
Kuus vaihdetta tai vähintään viis,oisko braksissa vain neljä eteen ja sitä en oliko tuplaperä.
Meidän louskussa on 130 hv ja kerkiää .
Reilua satasta navin mukaan menee helposti ei tartte optimoija
Henkilö pirssissä kolme sylinteriä ja litran tilavuus moottorissa ja silläkin kerkiää

Toivo Koistinen 03.08.2019 13:55

Juuri näin. Kiire on jääny taa. Auto kulukee näillä tehoilla ihan nätisti, ja aikataulu joustaa riittävästi.
Tosin elälleellä joskus nuo työaikalait ei aina, mutta talaviseen aikaan on sitte pakkas, ja pekkaspäiviä mukavasti.
Tp

Erkki Pellikka 05.08.2019 08:55

Onko kukaan seurannut kotomaan liikenteessä vakkarilla ajaessa kulutusta, ennen ja jälkeen optimoinnin.

Timo Haapanen 05.08.2019 09:17

Pitäähän se sanoa että kulutus pieneni koska se olisi ainoa järkevä peruste mennä sorkkimaan tehtaan asetuksia. Fysiikan lakeja on vaikea muuttaa.

Ainakin halpoja pokseja käyttäessä menee ajotietokone sekaisin, sen lukemiin ei voi louttaa.

@timppa

Toivo Koistinen 05.08.2019 10:48

Paljonk se oikeaoppisesti tehty optimointi maksaa. Meinaan pitkästikkö pittää ajelal, jotta sen kulutksen pienenemisen kanssa pääsee tienan puolelle.
Mutta oikeasti jos liikkeelle lähtö on helepompi, niin se on hyvä, ja sanotaanhan että paljon voiman kansa aina pärjää, koska sillon ei ole tarvis käyttää kaikkea ruutia, mutta tarvitessa ei lopu heleposti kesken.
Mutta jos on liian vähä se saattaa joskus harmittaa.
Tp

Timo Haapanen 05.08.2019 11:18

Tuolla aloituksessa se kerrotaan, 545€. Jos säästöä tulisi 1€/100 km. menisi kilsoja n. 55000.

@timppa

Erkki Pellikka 05.08.2019 11:20

Yhäkkin: Onko kukaan seurannut kotomaan liikenteessä vakkarilla ajaessa kulutusta, ennen ja jälkeen optimoinnin.

Pertti Nevalainen 05.08.2019 11:29

Kulutus mitattu tankilla ,tankki täyteen periaatteella.Noi 0.3. sadalla kilometrillä olisi ero vanhaan.Minulla kulutus pyörii 9.3-10.5 välissä Suomen teillä.Ohitukset sujuu helpommin kun voimaa

Riitta Myllykangas 05.08.2019 22:45

Meillä optimointiin meidän alkovillinen Ducato 2007. Oli alunperin 130hv. Tietokoneella muutrttiinmoottoriohjelmaan 160hv koneen arvot. Kulutus tippui n 1l/100km. Nyt voi ajaa 100km/h (todellinen nopeus). Aiemmin meni nätisti 85-90km/h. Nyt kesällä oltiin Euroopassa ja ajettiin moottoriteillä 100km/h, jos ei ollut pahaa vasta tai sivuttaistuulta. Kulutus oli 11,9l. Jos oli paha tuuli niin sitten ajettiin joko 80km tai rekkojen nopeutta eli 90km/h. Hienointa on se että missään mäessä ei voima ole loppunut. Ainoastaan kytkin ei kestä aina hiukan yli 400Nm vääntöä, joten kaasupoljinta ei voi lämätä saman tien pohjaan.


Vääntöä on niin paljon että 2sella voi lähteä liikkeelle. Joskus on vahingossa tullut tehtyä niin.Vääntää ja lähtee kiihtymään vielä 1200 kierroksella (kaupunkiajossa)
muokattu: 5.8.2019 22:50
Toivo Koistinen 06.08.2019 06:53

Niin. Tuossa on se ehkä, että valmistaja ei ole tehnyt voimansiirtoa noille tehoille. Tai on tavallaan, mutta kytkin antaa varotuksen, että jos on lisätty voimaa, nin on kuskin osattava se voima valjastaa oikeen käyttöönsä.
On aina höpökoppi lähes täydessä painossa, ja lujasti voimaa, se vaatii kuskilta malttia kuinka sitä voimaa käyttää.
Usein on kriterinä kuinka auto kiihtyy. Mutta kuinka paljon oikeasti sitä kiihtymistä tarvitaan lomailussa varsinkaan.
No ohituksissa, siinä se on hyvä, mutta kuinka paljon sitä lomaillesa ohitellaan.
Normaalitehoillahan auto kulkee huippunopeutta, ja kiihtyy valmistajan tarkoittamala nopeudella, ja mäkiä varten on sitten se pensan hämmennyskeppi
Vähän samaa kun nykyään nuorilla miehillä henkilöautoissa. On leveät 35 profiilin renkaat, jotta on riittävän hyvät ajo-ominaisuudet 80-120 nopeuteen, ja pakoputki viritetty ohituksia varten
Tp

Timo Haapanen 06.08.2019 09:00

''voima ole loppunut. Ainoastaan kytkin ei kestä aina hiukan yli 400Nm vääntöä, joten kaasupoljinta ei voi lämätä saman tien pohjaan.''

Ikavä kyllä kytkinremontti on jo nurkan takana.

@timppa

Pertti Nevalainen 06.08.2019 14:23

Suuri vaihde liian pienet kierokset rikkoo kyllä vakio autotkin kytkimen.
Teho oikein käytettynä ei ole vaaraksi voimansiirrolle.
Tehon lisäys/vääntö noin (30hp/60nv)on kumminkin marginaalinen.

Toivo Koistinen 06.08.2019 14:46

Mikäli kytkin ei luista, niin tehtaan asetuksilla se ei hajoa vaikka miten polkisi ajaessa. Liikkeelle lähdön luistatus, tai kiinni jäätyä luistattelu polttavat kytkinlevyn, mutta ei muuta.
Liian suurella vaihteella ajelu taas rasittaa voimansiirtoa turhaan, mutta sitävartenhan vaihteet ovat.
Minusta jos ei halua vaihteita käyttää, on paras automaatti. Nykyiset mekaaniset automaatit ottavat normaalitehoista optimi väännön, ja voiman, ja liikkuminen on vaivatonta ajelemista.
Polttoaineen kulutuskaan ei hirvitä
Elikkä voimankin kanssa pärjää, kun ajaa oikein.
Tp

Pertti Nevalainen 06.08.2019 16:12

Nykyisessä robottivaihteistossa on ainakin ollut ongelmia.
Tiedustelin maahantuojan korjaamosta, nyky ducatojen voimansiirron kestävyydestä.
Muuten ovat kestäneet hyvin arkipäivän rasitukset.
Nythän tulee uusi automaatti vaihtoehdoksi,

Timo Haapanen 06.08.2019 16:26
Toivo Koistinen

Mikäli kytkin ei luista, niin tehtaan asetuksilla se ei hajoa vaikka miten polkisi ajaessa. Liikkeelle lähdön luistatus, tai kiinni jäätyä luistattelu polttavat kytkinlevyn, mutta ei muuta.
Liian suurella vaihteella ajelu taas rasittaa voimansiirtoa turhaan, mutta sitävartenhan vaihteet ovat.
Minusta jos ei halua vaihteita käyttää, on paras automaatti. Nykyiset mekaaniset automaatit ottavat normaalitehoista optimi väännön, ja voiman, ja liikkuminen on vaivatonta ajelemista.
Polttoaineen kulutuskaan ei hirvitä
Elikkä voimankin kanssa pärjää, kun ajaa oikein.
Tp

Eikös se tästä päätellen jo luista silloin kaasu painetaan pohjaan. Luultavasti silloin mennäänn isoilla vaihteilla.

''voima ole loppunut. Ainoastaan kytkin ei kestä aina hiukan yli 400Nm vääntöä, joten kaasupoljinta ei voi lämätä saman tien pohjaan.''

Kuinkahan painava auto se on kun noin huonosti kulkee ja vie tolkuttomasti naftaa. Alkovi tietty, mutta kuitenkin.

Kyllä ainakin mun pienessä ylipainossa oleva puoli-integroitu kulkee pintakaasulla sen 107 minkä olen sopivaksi vauhdiksi todennut. Ja naftaa menee 10,6 keskimäärin. Ranskan pikkuteillä pääsee jopa alle kympin.

@timppa

Toivo Koistinen 06.08.2019 18:36

Juuri nin. eli kun on voimaa, ja iso vaihde, niin kyllä siinä jokin pettää. parasta siinä on, että levy luistaa, ja palaa, koska se on mitoitettu normaalille voimalle.
Jos se ei luistaisi noilla voimilla, niin kuuluisi konehuoneen puolelta. Lompsa auki, ja hinuri paikalle.
Eihän isolla vaihteella koskaan kun ajaa näillä 135 hepoisen koneilla luista mikään, vaikka painaisi tallaa kuinka kovaa.
Ei edes ykkösellä, kun se on kytkin ylhäällä, ja ollaan liikkeellä. Kestää painaa kaasua
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.