Moottori lehden pakujen talvirengastesti

Sippo Nevalainen 27.09.2021 17:04

Viimeisimmässä Moottori lehdessä 9/2021 oli pakujen talvirengastesti. Eipä nuita pakujen rengastestejä ole juurikaan tehty suomessa. Henkilöautojen talvirengastestejä onkin sitten ollut sekä TM:ssä ja edellisessä Moottorin numerossa. Silmiini pisti sellainen seikka että kun henkilöauto puolella nastojen määrä on rengasta kohti jo 250 kpl niin paku puolella suurinmäärä näytti olevan 124 kpl ? Osaako kukaan kertoa mistä tämä " epäsuhta " mahtaa johtua.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mitka-pakettiauton-nastarenkaat-pitavat-liukkaalla-ja-mitka-sulalla-kelilla-moottorin-nastarengastesti-2021-vastaa/

Samassa Moottori lehdessä olimyös mielenkiintoinen juttu sähköistetystä asuntovaunusta jossa oli sähkömoottorit avustamassa kulkemista. Näin kuulemma sähköautoillakin päästään karavaanari elämään. Kun on riittävästiakkuja niin ei tarvita enää kaasuakaan. Kyllä elämä helpottaa. Vaunua kehitteli Dethleffs, malli E.Home Coco

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/matkailuvaunu-tulevaisuudesta-dethleffs-e-home-coco-avustaa-vetoautoa-sahkomoottoreille/

Sippo

Ari Kuusisto 27.09.2021 17:45

Jo kymmenen vuotta nastojen määrää ei ole henkilöautorenkaissa lukumääräisesti rajattu kunhan osoitetaan ettei renkaat kuluta tiestä tavaraa annettua raja-arvoa enempää.
Nastoja saa olla siis miten paljon vaan ja olla minkälaisia vaan kunhan on testit läpäisty.
Onko nyt sitten niin ettei pakurenkaillle ole tehty tuota testausta, tai sitten niillä on joku raja eikä tuota vapautta nastamääriin saa vaikka testattaisiinkin.

Toivo Koistinen 27.09.2021 18:29

Tuosta sähkövaunusta ei ole pitkälti enää sähkö matkailuautoon. Kehitys kehittyy, ja kääntää tiisselimiesten ajatuksia.
Tp

Petri Ahonen 03.10.2021 16:34
Ari Kuusisto

Jo kymmenen vuotta nastojen määrää ei ole henkilöautorenkaissa lukumääräisesti rajattu kunhan osoitetaan ettei renkaat kuluta tiestä tavaraa annettua raja-arvoa enempää.
Nastoja saa olla siis miten paljon vaan ja olla minkälaisia vaan kunhan on testit läpäisty.
Onko nyt sitten niin ettei pakurenkaillle ole tehty tuota testausta, tai sitten niillä on joku raja eikä tuota vapautta nastamääriin saa vaikka testattaisiinkin.

Niinpähän tuossa lehdykäisessä luki, jotta nastamäärä on pakettiautojen renkaissa rajoitettu niin, että niitä saa olla enintään 50kpl yhtä renkaan vierintäkehän metriä kohti. Jos on enemmän, pitää rengas erikseen tyyppihyväksyttää. Varmaankin jos tuo rajoituspykälä on voimassa vain Suomessa, rengastehtaat eivät näe kannattavaksi hakea sitä. Lisäksi henkilöautoissa saapi käyttää alumiininastoja toisin kuin pakuissa pitää olla teräksiset nastat.

Ari Kuusisto 03.10.2021 19:58

TM:ää luen josta tuon tiedon nastoista henkilöautorenkaista lukenut , Moottorin linkkiä ei tullut tsekattua mitä siellä luki.
Hyvä tieto pakupuolelta, mutta ihme tosiaan ettei kannata tyypittää kuitenkin ammattipuolella hyvät/paremmat renkaat olisi tarpeen.

Petteri Haverinen 04.10.2021 14:27

Pieni piiri pyörii…

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nasta-juttu-kasikirjoitus

Petri Ahonen 04.10.2021 22:36

Ajat muuttuvat, henkilöautojen nastojen ulkonemaa on pienennetty ja nastat muuttuneet pienemmiksi ja kevyemmiksi (alumiinirunkoinen), siksi määrää "jouduttu" lisäämään. Ns. mustalla jäällä nastathan on ainoa joka pitää, lumella ajettaessa nastalla ja kitkalla ei ole juurikaan eroa.

Petteri Haverinen 05.10.2021 09:21
Sippo Nevalainen

Viimeisimmässä Moottori lehdessä 9/2021 oli pakujen talvirengastesti. Eipä nuita pakujen rengastestejä ole juurikaan tehty suomessa. Henkilöautojen talvirengastestejä onkin sitten ollut sekä TM:ssä ja edellisessä Moottorin numerossa. Silmiini pisti sellainen seikka että kun henkilöauto puolella nastojen määrä on rengasta kohti jo 250 kpl niin paku puolella suurinmäärä näytti olevan 124 kpl ? Osaako kukaan kertoa mistä tämä " epäsuhta " mahtaa johtua.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mitka-pakettiauton-nastarenkaat-pitavat-liukkaalla-ja-mitka-sulalla-kelilla-moottorin-nastarengastesti-2021-vastaa/

Samassa Moottori lehdessä olimyös mielenkiintoinen juttu sähköistetystä asuntovaunusta jossa oli sähkömoottorit avustamassa kulkemista. Näin kuulemma sähköautoillakin päästään karavaanari elämään. Kun on riittävästiakkuja niin ei tarvita enää kaasuakaan. Kyllä elämä helpottaa. Vaunua kehitteli Dethleffs, malli E.Home Coco

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/matkailuvaunu-tulevaisuudesta-dethleffs-e-home-coco-avustaa-vetoautoa-sahkomoottoreille/

Sippo

Ehkä tuosta Ylen jutusta ei selvinnyt, että näyttää nastojen/renkaiden valmistajat itse tutkivat, lisääkö nastojen lisääminen teiden kulumista vai ei. Saivat ” testit” näyttää siltä, ettei nastojen lisääminen lisää teiden kulumista. Trafin ”viisaat” vielä hyväksyivät tulokset, niinpä nyt niitä nastoja hlöautojen renkaissa on.
Eikö sitten sama enää mennytkään samankaavan mukaan pakettiautojen renkaissa, kun asiasta nousi pieni kohu…
Itse olen aina ajanut nastoilla, mut viime syksynä ostin matkavehkeen alle Nokian kitkat ja kyllä yllätyin positiivisesti. Myin tuon matkavehkeen pois ja uudempaan ostin nastarenkaat, mut minusta niissä oli huonompi pito, kuin kitkoissa. Nyt on taas talvirenkaiden osto edessä ja kyllä kitkat on todennäköinen vaihtoehto, sillä, jos vaikka sattuisi pääsemään kevättalvella Eurooppaan, niin olisi myös sinne sopivat renkaat alla.

Petri Ahonen 10.10.2021 15:31
Petteri Haverinen

Ehkä tuosta Ylen jutusta ei selvinnyt, että näyttää nastojen/renkaiden valmistajat itse tutkivat, lisääkö nastojen lisääminen teiden kulumista vai ei. Saivat ” testit” näyttää siltä, ettei nastojen lisääminen lisää teiden kulumista. Trafin ”viisaat” vielä hyväksyivät tulokset, niinpä nyt niitä nastoja hlöautojen renkaissa on.
Eikö sitten sama enää mennytkään samankaavan mukaan pakettiautojen renkaissa, kun asiasta nousi pieni kohu…
Itse olen aina ajanut nastoilla, mut viime syksynä ostin matkavehkeen alle Nokian kitkat ja kyllä yllätyin positiivisesti. Myin tuon matkavehkeen pois ja uudempaan ostin nastarenkaat, mut minusta niissä oli huonompi pito, kuin kitkoissa. Nyt on taas talvirenkaiden osto edessä ja kyllä kitkat on todennäköinen vaihtoehto, sillä, jos vaikka sattuisi pääsemään kevättalvella Eurooppaan, niin olisi myös sinne sopivat renkaat alla.

Kyllähän uudet kitkarenkaat pitävät lumella yhtä hyvin kuin nastarenkaatkin ja jäälläkin jotenkin, jos niitä nastarenkailla "karhennetaan", ongelmat alkavat mustalla jäällä ja kuluneilla kitkoilla. Penkin ja ratin välissähän ne ratkaisut sopivasta ajonopeudesta kuhunkin vallitsevaa olosuhteeseen tehdään. Tästä aiheesta, taisi olla Hannu Karpo, kun teki aikanaan tutkimuksenkin. Oli oikein liukas tie, johon hän autonsa pysäköi ja siirtyi tien penkalle odottamaan, josko auto tieltä suistuisi. No, ei suistunut, joten päätyi tähän samaan ratkaisuun, se on se ratin ja penkin väli kun ratkaisee.

Joku kertoi, että jotkut taksikuskit ajelevat vain kitkoilla, eli ostavat syksyisin uudet kitkat. Pitääkö väite paikkaansa?

Ari Kuusisto 10.10.2021 17:16

Nokian viisauksia:
"Kitkarengas sopii mainiosti maltillisesti ajavalle kokeneelle kuskille. Nastarengas puolestaan on varmin valinta, jos auto on useamman perheenjäsenen tai kokemattomamman tiellä liikkujan käytössä, tai jos työ sekä harrastukset ajattavat matkoille eri puolille Suomea."

Toivo Koistinen 10.10.2021 18:03

Kyllä kitka pelaa, mutta oman kokemuksen mukaan peilijäällä ei nastakaan ole varma. Kitkan, ja nastan erona huomasin, että nasta varottaa kun pito löysää, kitka ei.
Eli sikäli se on ehkä konkeneemman kuskin rengas
Kitka myös vanhetessaan muuttaa kumiseos ominaisuutta, ja siittä tulee liukkaampi, vaikka pintaa on.
Rengas kauppias kertoi, että kumiseos on pinnaltaan pehmeämpi, ja pitävämpi, mutta syvemmällä kovempa, ja huonompi pitosta, koska on tarkotettu, että rengas vaihdetaan kun pintaa on neljä viisi milliä.
Sanoi myös, että hän ei saa myyjänä sanoa, mutta aja kesällä loppuun, ja vaiha talveksi uudet, ja niin tein, ja pelasivat hyvin, niinä kahtena kesänä.
Eli kyllä sitä on kahden rengaskerran loukussa silti.
Lupailivat jopa lunta ensiviikon lopuillee, eli pyörittelen henkilöautoon nastat alle, ja se on siinä, koska ompa alla kesäiset, tai nastat, niin renkaat ajaisa kuluu, ja sehän on kauppiaan onni.
Tp

Vesa Ropponen 08.12.2021 14:53

Minulla oli uudehkossa Volkkarin 4-veto pakussa Nokian uudet kitkarenkaat. Ne olivat erittäin mukavat ajella, kunnes tuli se "pääkallokeli". Sileän lumipolanteen päälle oli satanut alijäähtynyttä vettä koko päivän. Kuvittelin että 4-veto pakulla pärjää kyllä tässäkin kelissä. Ei oikein meinannut pärjätä. Ajonopeus piti pudottaa aivan ryömintävauhtiin ja yrittää hakea karheaa pintaa tien reunasta. Matkaa oli vielä ajettavana Rovaniemeltä etelään päin noin 700 km. Tämän kokemuksen perusteella otin nyt uuteen peltikuoriseen Ducato Weinsberg Carabus autoon nastoilla varustetut talvirenkaat, joita kyllä suosittelen kaikille jotka liikkuvat talvikeleillä. Kitkarenkailla ei pärjää silloin kun olosuhteet ovat huonot. On myös se tosiasia että joidenkin täytyy uhrautua karhentamaan tietä. Kerron nyt tässä vielä lopuksi että ajelen vuosittain 40000-60000 km erilaisilla keleillä, joten jonkinlaista kokemusta on tien päällä olosta. Siispä ostakaa autoonne nastarenkaat, jos liikutte talvikeleillä

Ari Kuusisto 08.12.2021 16:08

Tämä yllä oleva kohta Nokian rengasasiantuntijan tekstistä pitänee aika lailla paikkansa.
"Nastarengas puolestaan on varmin valinta, jos työ sekä harrastukset ajattavat matkoille eri puolille Suomea."

Toivo Koistinen 08.12.2021 17:10

Nimenomaan, ja jos on lähdettävä liikkelle kelillä, kun kelillä on nasta varminta. itse ajelin tosiaan kitkoilla usean talven, ja pakkolähdöillä, ja se oli tosiaan taiteilua joskus.
Miettinny, kun siittä kitka-ajasta on kulunut jo 17 vuotta, että miten ne on muuttuneet, ja kehittynneet sillä ajalla.
Höpöautoon yhä suunnittelen kitkoja, kun ei ole pakko ellei keli taho, mutta sen kokemuksen mukaan ne oli tosi mukavat ajaa
Vähien ajojen takia pitäisi ajella ympärvuuen, jotta eivät vanhane, niinkun nyt tahtoo talviset. Nykysetkin 10 vuotiaat, ja pintaa on lujasti.
Pohjosessahan pääkalokelejä on aika vähän vuuessa, niinkun tänäsysssynä ei oikeastaan yhtään. On vanhan kansan pakkas syksy ollu.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.