MB Sprinter alustaisen HYMER bilikan valvontapaneeli

Raino Saarela 13.02.2021 20:51

Merkillinen juttu laatumerkin uudessa hyvin varustellussa matkailuautossa

Ari Kuusisto 13.02.2021 21:44

Ei kannata uskoa 12,2V jos jännite akut heikossa hapessa.
"Jos jännite laskee alle 12,4 V pidemmäksi aikaa, tapahtuu sulfatoitumista, joka vaikeuttaa varautumista"
Pilalle säilötyt akut on veikkaus,ei kun takuuseen uudet.
Varmista jännite yleismittarilla päivän, parin päästä kun ollut irti verkkovirrasta.
Haapanen voi jatkaa.

Vesa Varis 13.02.2021 22:04

Paneelinäyttö on vain suuntaa anatava tieto. Näyttö 12.5 voi olla vaikka 12.69 V ja 12.2 voi olla 12.49 V.
Itse mittaisin jännitemittarilla akun lepojännitteen, joka kannattaa mitata vasta seuraavana päivänä, siis akun ollessa ilman latausta tuon ajan. Jos Veho ja BC ovat todenneet että akut OK ni siihen pitää uskoa, mutta olisin kysynyt että millä jännitearvoilla se "ok" on todettu.
Asunto-osan akkujen alhaisempi jännitetaso johtuu todennäköisesti siitä että siellä on perässä kuormaa. Jos autoa ei käytetä, niin EBL ( sähkö-ja elektroniikkayksikkö ), siellä on akkuvirran katkaisin, joka kannattaa kytkeä pois päältä.

vesku

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.