Matkailuauto Saksasta vs nettikaravaani

Antti Rantala 05.02.2021 11:50

Olisi tarkoitus ostaa matkailuauto joko Suomesta (nettikaravaani) tai Saksasta. Olen viimeisen kuukauden verran selaillut nettikaravaanin tarjontaa ja monella Suomi-autolla näyttää olevan kilometrejä selkeästi enemmän kuin samanhintaisilla Saksalaisilla.

Tässä vähän miettimääni listaa autosta:

hinta max 40k
max 100k km ajettu
alusta ford (tai mersu), vai pitäiskö lisätä myös fiat?
valmistaja hymer / dethleffs (eikö ne ole niitä laadukkaita?)
integroitu tai puoli-integroitu


Noilla vaatimuksilla ei Suomesta juuri tarjontaa löydy, mutta Saksasta runsaasti. Olenko silti unohtanut jotain yhtälöstä? Jos käytän välittäjää, niin mitä kuluja mulle tulee mobile.de:ssä näkyvän hinnan ja välittäjän kulujen lisäksi?

Missä tilanteessa Saksasta tuonti ei edes kannata?
Petteri Haverinen 05.02.2021 12:41

Itse olen aloittanut tämän harrastuksen pari vuotta sitten ja nyt jo toinen as.auto menossa ja molemmat olen itse hankkinut Saksasta. Toki katselin Suomen markkinoita, mutta kun olen omaan perheeseen ostanut autot Saksasta jo vuodesta 2002 alkaen, niin toki mobile.de käyttö on tuttua.

Fiat on Saksassa hyvin suosittu alusta, joten sitä ei kannata jättää pois listalta ja näin henkilöautoissa mersuun mieltynytkin, voi sanoa,että Fiat on yllättänyt positiivisesti.

Saksan caravan liikkeissä puhutaan englantia ja jopa mobilen kautta tehtyihin kyselyihin vastataan nopeasti. Jopa yksityinen myyjä vastaa emailiin.

Autoveroa ei matkailuautoissa ole, joten kuluja Suomessa tulee rekisteröinnistä n200€. Valmistajan coc-todistus tarvitaan ja sitä ei välttämättä ole käytetyssä autossa mukana. Saa sen toki Suomestakin tilattua, kustannus lie n 2-450€.

Saksassa on usein kevällä myytävänä auto, vaikka sitä vuokrataan kesä ja vasta esim. Lokakuussa myyjä luovuttaa auton.

Petteri Haverinen 05.02.2021 12:42

Tässä on myös hyvä hakukone
https://www.caraworld.de/

Petteri Haverinen 05.02.2021 12:50

Tässä esim. puoli-ingtroitu
https://www.caraworld.de/wohnmobile/carado/t/12394882/carado-t-345-fahrzeug.html

ja integroitu

https://www.caraworld.de/wohnmobile/niesmann-bischoff/flair/13205922/niesmann-bischoff-flair-7100-i-markise-ahk-tv-solar.html

Petteri Haverinen 05.02.2021 13:06

Sori, katsoinkin väärin, että pitäisi olla max 40 tkm, mut sehän olikin 100 tkm,

Tässä niitä;
https://www.caraworld.de/Wohnmobile/km-stand/100000%7C*/preis:vk-brutto/40000%7C*/aufbauart/integriert%7Cteilintegriert

Petteri Haverinen 05.02.2021 13:15

Ei vieläkään osunut hakukriteerit, mut ehkä nyt

Detsku;
https://www.caraworld.de/Wohnmobile/dethleffs/km-stand/*%7C100000/preis:vk-brutto/*%7C40000/aufbauart/integriert%7Cteilintegriert

Hymer;
https://www.caraworld.de/Wohnmobile/hymer/km-stand/*%7C100000/preis:vk-brutto/*%7C40000/aufbauart/integriert%7Cteilintegriert

Timo Haapanen 05.02.2021 15:13

Mun vanha neuvoni on se että sisäratkaisu edellä kannattaa mennä, alusta on silloin todennäköisesti Ducato.

On takaperin puuhun menemistä jos jos lähtee alustan mukaan hakemaan laitetta jonka käyttö on siellä sisätiloissa.

@timppa


Noin 90% autoista on Ducaton alustalla, kannattaako hakea autoa 10 % osuudesta.
muokattu: 5.2.2021 15:16
Ville Säynäjäkangas 05.02.2021 18:30

Kannattaa käydä niitä eri alustoja kuitenkin kokeilemassa, että mikä miellyttää.
Itse arvostan ajamista yhtä paljon kuin asumista. Silloin Ducato ei minulle ole vaihtoehto.


Ja lisätään vielä oikea automaattilatikko vaatimuslistaani, niin jo se karsii 98% Ducatoista pois.
muokattu: 5.2.2021 18:34
Vesa Varis 05.02.2021 19:13

Aikalailla samalla linjalla Villen kaa tuon alustan suhteen. Itselläni ollut useampia eri alustoja ja edellinen oli juuri tämä valtamerkki ja se oli kyllä eka ja vika. Asumista ajatellen, niin erilaisia sisäratkaisuja löytyy tänä päivänä hyvinkin paljon eri alustoilla. Täydellistä ei ole ja jos sellainen löytys niin sit se olis niin iso ettei pihalle mahtus.

vesku

Seppo Suomi 05.02.2021 20:21

Itsellä ollut 6 Ducatoa ja yksi Sprintteri. Ajoltaa tykännyt enemmän Fiatista kun mersusta. Sprintteri huojui ajossa niin että perille tultua oli olo kun vanhalla merimiehellä. Fiatin automaattilaatikosta ei ole kokemusta vielä kuin 10 tkm niin en osaa muuta sanoa kun tuntuu hyvältä. Valitettavasti ei vielä löydy ko. hintaan niitä. Nykyiset Sprintterit taitaa olla alle 3,5t luokassa etuvetoisia niinpä takavedon etuakaa ei enää ole. Tietenkin kukin arvostaa omaa mieltymystään ja arvostustaan mauton alustassa mutta en itse antaisi paljoakaan plussaa mersulle alle 3,5t. luokassa.

Ville Säynäjäkangas 05.02.2021 21:13

Miltä vuodelta huojuva spritteri oli? 2005 jälkeen on tullut jo kaksi uudempaa sukupolvea. 3,5 tonnisia saa nykyään myös takavetoina.

Ducato ei toisiaan huoju, kun alusta on kivikova ja meluisa kolakärry. Ainakin nämä uudemmat, mitä olen koeajanut.

Raul Fallin koeajovideoista näkyy hyvin mikä Ducaton ajoasennossa itseäni häiritsee voimakkaasti. Mersussa ja Fordissa pystyy nojaamaan selkänojaan, mutta Ducatossa yläselkä on irti penkistä, jotta yltää rattiin.

Kari M Niemelä 05.02.2021 22:40

Ducato Alko alusta , annan +10 ei natise/ei ole kova , tämä on vain oma mielipide 11 v kokemuksella

Jukka Harjulampi 05.02.2021 23:13

Vielä edelliseen jos lisätään kolmas akseli,eikun käy paremmaksi,ei tule "merisairautta".tietenkin monelle tulee sellaisen paino ja mitat liian suuriksi.
Joskus ajelin entisen karavaariystävän MB ( vanhahkon ) alustavien perässä ja kyllä näytti keinuva mutta onnekseen oli merenkinkyntäjä.

Toivo Koistinen 06.02.2021 06:51

Mulla on ollu eläisssä vähän monta merkkiä persauksen alla, ja monta sorttia.
Yhtään kapinetta ei ole olu, etteikö sanomista. Mutta jos pakualustoista puhutan en isompaa eroa ole niisä huomannu.
Olen nitäkin ajellu, fiattia, ransittia, mersua, opelia, letukkaa. Kaikilla on hyvät, ja huonot puolet. Mutta kyllä nillä ajaa sen muutama sata kilometriä päivässä
Nykysissä on istuimissa säätöä, ettei tarvi ilmaan nojata, mutta täydellistä ajoasentoa ei missään ole ollut, ja puhun pakuista, ja henkilöautoista.
Ratin säätövarat ovat kaikissa riittämättömät penkin sääätövarojen kanssa, mutta nuo matkat mitä ajelen päivässsä, nin kyllä niillä pärjää
En ole pitkä, en llyhyt, en paksu, en laiha. Tavallinen teräksen väriseksi kestovärillä värjätyllä hiuksella varustettu ukon tollisko.
Olen samaa mieltä Timon kanssa. Kyllä se sisäratkaisu on tärkeintä, koska sehän on asuntoauto, mikä tarkottaa, että siinä vietetään aikaa asustelemalla.
Sen soisi olla hieman vaihtelevampi eri ihmismäärille, eikä tuo nykymuodin mukanen merkistä riipumaton sama päydän kiertosohva / olohuone bulkkimalli
Ajaminen on siirtymistä paikasta toiseen.
Tp

Ville Säynäjäkangas 06.02.2021 08:53

Kun itselleni ajaminen on intohimo, mutta Toivo ja Timo painottaa tuota asumista kovasti, niin mietiskelin että siihen alustavalintaan on yksinkertainen kysymys:
"Jos saisit ilmaiset taksimatkat tai kuljettajan loppuelämäksesi, niin ajaisitko autoa enää itse ollenkaan?" -En ajaisi- vastanneet voivat hankkia Ducaton ongelmitta, mutta -Kyllä ajaisin- vastanneet jonkun muun.

Mauri Laukkanen 06.02.2021 09:11

Minä kun en ymärrä tuota MB ihannointia,se tuntuu että se on kuin politiikkaa,tämä puolue on paras.
Mutta jos alustana on alko,molempia on sekä mersussa ja fiatissa,no onko se mersun
alusta taas ylivoimainen?.
Minulla on neljäs fiatti menossa,kaksi on ollut alko alustalla ja toiset fiatin omalla ja ei
valittamista,olempa jopa koeajanut MB as,autojakin,mutta kun en rakastunut niihin,eli
varmaan pitää olla oikea automies,kunnes se rakkaus syttyy mersuun.

Martti Halme 06.02.2021 09:30

PÄIVÄJÄRJESTYKSEEN POIJJAAT!!!

Sitten tulee maksu kilvistä, jos auto ajetaan satamaan tai Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen.
Satamaan ajettaessa lienee parasta ottaa keltapäiset Saksan siirtokilvet. Tanskan ja Ruotsin läpi ajettaessa ehkä punapäiset Saksan vientikilvet.
Kaskovakuutus Suomesta puhelimitse tms.
Huolintaliikkeen rahtikulut jos päädyt siihen ratkaisuun, että annat tuoda auton tänne.
Matkakulut jos päätät itse ajaa auton kotiin laivalla tai pidemmän kautta.

Petteri Haverinen 06.02.2021 10:11

Turha on pojitella, kun et edes maksa viikkorahaa....

Itse olen saanut ajaa Suomeen saksalaisen kilvillä, jotka sitten lähetän takaisin myyjälle, jotta hän voi poistaa auton Saksan rekisteristä. Ei aina myyjä tähän suostu. Liikkeessä on aina myytävät poistettu rekisteristä.
Saksan siirtokilvet maksaa 70-120€, liikennevakuutuksen kera. Kasko Suomesta.
Itsellä menee rahaa koko hommaan n 800€.
Lento Saksaan, vuokra-auto, Saksan kilvet, paluumatka, Suomen rekisteröintikatsastus, sis takaluukun täynnä kesäjuomia ja uusia kokemuksia.
Toiset myyjät toimittavat nyt korona-aikaan ostoksen myös Travemuden satamaan.
Vironpojat kuljettajat myös ostoksen Suomeen Saksasta , n 15-1700€.
Nyt on kohta Saksassa jo kevät, joten kannattaa toimia nyt.

Martti Halme 06.02.2021 11:23

Anteeksi tuo pojittelu, meinasin vaan ettei menisi mersu/fiiu painiksi ja foortti jäisi pronssille.

Itsekin sain aikanaan ajaa Suomeen Saksan kilvillä, mutta ymmärsin sen olleen poikkeustapaus. Siksi en sitä ehdottanutkaan. Meillä se lupa johtui siitä, että liikeen omistaja tunsi hyvin matkanjohtajamme ja tämä takasi sen, että palautan kilvet. Pakkasin kilpien väliin muutaman levyn Fazerin sinistä ja sain Saksasta kiitokset hyvästä suklaasta.

Mitäs Petteri sanot verottajan puhelimitse antamasta kannanotosta yli 6kk "vanhasta" ja yli 6000 km ajetusta autosta. Kysyin, että jos onkin ajettu vähemmän kuin tuo 6000 km ja olen maksanut Saksan alvin normaalisti kaupan yhteydessä, niin tuleeko veroseuraamuksia Suomessa. Verottaja sanoi ettei tule. Korosti kovasti sitä, että Saksan alvi pitää olla todistetusti maksettu. Eihän meikäläinen autoa sieltä pystykään ostamaan ilman alvia.

Aimo Passoja 06.02.2021 11:26

Hei. Olen hakenut saksasta yli 10 autoa, vuodesta 96 lähtien, jos kiinnostaa, ehkä voin auttaa antamalla omia kokemuksia.
passai@hotmail.com annan puhelin numeron tarvittaessa

Ville Säynäjäkangas 06.02.2021 11:33
Mauri Laukkanen

Minä kun en ymärrä tuota MB ihannointia,se tuntuu että se on kuin politiikkaa,tämä puolue on paras.
Mutta jos alustana on alko,molempia on sekä mersussa ja fiatissa,no onko se mersun
alusta taas ylivoimainen?.
Minulla on neljäs fiatti menossa,kaksi on ollut alko alustalla ja toiset fiatin omalla ja ei
valittamista,olempa jopa koeajanut MB as,autojakin,mutta kun en rakastunut niihin,eli
varmaan pitää olla oikea automies,kunnes se rakkaus syttyy mersuun.

Mersun paremmuus Ducatoon verrattuna on ihan mitattavissa numeroilla, eikä fiilispohjalta kuten ulkonäkö tai sisustuskankaan väri.
Ohjauspyörän sijainti polkimiin ja penkkiin nähden selviää metrimitalla.
Mersun moottorin kestoikä on lähempänä miljoonaa kuin sataa tuhatta. Fiatissa toisinpäin.
Mersun vaihteisto on mitoitettu 700nm väännölle, Fiatin laatikko on mitoitettu 200nm väännölle.
Mersun moottoriöljyt voi vaihtaa suorat housut jalassa ilman tarvetta könytä auton alle.
Tämä lista jatkuu pitkään.
Se on totta että pitää olla ajomies ja asentaja, ennen kuin Mersun tekninen ylivoima aukeaa.
Mutta ollaan rehellisiä, eikä kehuta vain yhtä merkkiä.
Ducato pärjää yhdessä asiassa kirkkaasti Mersulle, joka on korroosion kesto, siinä Fiat on onnistunut uskomattoman hyvin.

Ville Säynäjäkangas 06.02.2021 11:59

Ford Transit on mielenkiintoinen alustavaihtoehto, varsinkin kun siihen tuli taas automaattivaihteisto. Ford on Mersun kans ainoita valmistajia, jotka tekevät automaattivaihteistonsa itse. Kummallakin on pitkä onnistunut historia automaattivaihteiston valmistuksessa.
Itselläni ei ole Transitista kokemusta 90-luvun jälkeen. Kun omistajia haastattelee, niin oikein mitään mielipidettä ei tule. Ei voi siis ihan huono olla. Niillä kuitenkin ajetaan yli 500tkm lukemia.

Olen kovasti odotellut, että Volvo tai Scania alkaisivat valmistamaan pakettiautoja. Ne ovat kuorma-autopuolella kyllä loistavia merkkejä.

Sitten aiheeseen. Jos/kun on tarvetta ostoreissuun Saksaan, niin oma ajatukseni on yhdistää sen lomareissuun. Tällöin ei tarvi ostaa sikaa säkissä, vaan pääsee vertailemaan autoja itse. Nyt vaan korona vaikeuttaa lomailua.

Petteri Haverinen 06.02.2021 12:02

Ei ongelmaa, hymiötä ei voi tänne laittaa...

Ainakaan autoverolakiin ei ole tehty muutoksia uuden auton tulkinnassa, joten en itse uskoisi verottajalta saamasi tulkintaan? Toinen asia, jos sait sen kirjallisena ja autoverotuksesta?
Uudeksi tulkittavassa autossa voi hakea Saksasta alvin palautusta, kun joutuu maksamaan Suomen alvin, mutta hieman hankalaa.
Mutta jos vuokraat ensin auton ja sitten ostat, kun 6kk sekä yli 6000 km täytyy, niin sitten vasta ostat....


Tämä siis Martille;
muokattu: 6.2.2021 12:04
Toivo Koistinen 06.02.2021 12:24

Taitaa olla niin, että nykysiä autoja, noita kahden litran tehopakkauksia ei ole tarkoitettu miljoonan kilometrin ajoon.
Toisalta se pärekori siinä ajasa taita pehmetä aikalailla. Eipä noita kun kahtelin ole myynnisssä kun kahden kolmen sadan tuhannen ajeltuja, ja pääosin fiatteja.
Pittää olla nuori mies joka asuntoautolla ajelee enemmän, ennekun alakaa vaihtoa puuhaamaan.
Tp


Unohtui pääasia. Onko se kuin suuri ero saman kilometrimäärän autoissa jos puhutaan samasta merkistä Saksassa, ja meillä. Tarkoitan, etä se on pihalla
muokattu: 6.2.2021 12:25
Petteri Haverinen 06.02.2021 12:31

Se on autokohtaista -5000-+5000/15000 tai enemmän.

Itsellä on mennyt niin, että käytän vuoden tai kaksi ja huomaan myydessä, että minulle on vielä ”maksettu” autossa nukutuista yöistä...


Esim Detsku just 90, DBL uusi Suomessa 68 K€ Saksassa 49 K€...
muokattu: 6.2.2021 12:33
Martti Halme 06.02.2021 12:36

Petterille

En saanut kirjallisena. Soitin kylläkin verottajan autoverotusta käsittelevälle osastolle. Ilmeisesti ennakkopäätöksen voisi maksua vastaan saada, jolloin se sitoisi myös verottajaa?
Nykyäänhän myös tuontiautojen verotus kuuluu verottajalle aiemman tullin sijasta.

Ville Säynäjäkangas 06.02.2021 12:37

Tarkasti pitää vertailla saksan ja suomen hintoja. Joissain tapauksissa hintaeroa ei tule yhtään ja joissain tapauksissa hintaero voi olla esimerkiksi 5000€.
Olen niitä aika paljon tutkinut ja tämä hinta on ihmeellinen asia.
Karkeana yleistyksenä sanoisin, että vanhemmat, mutta vähän ajetut on suomessa jopa halvempia kuin saksassa, mutta paljon ajettuja uudehkoja saa saksasta halvemmalla kuin suomesta.
Saksasta löytyy malleja, joihin suomesta ei löydy täysin samanlaista verrokkia.
Mahdollisuus on siis rahansäästöön, mutta tarkkana saa olla.
Suurempi hyöty tulee mielestäni suuremmasta valikoimasta ja onhan se seikkailu hankkia auto ulkomailta.

Petteri Haverinen 06.02.2021 12:58
Ville Säynäjäkangas

Tarkasti pitää vertailla saksan ja suomen hintoja. Joissain tapauksissa hintaeroa ei tule yhtään ja joissain tapauksissa hintaero voi olla esimerkiksi 5000€.
Olen niitä aika paljon tutkinut ja tämä hinta on ihmeellinen asia.
Karkeana yleistyksenä sanoisin, että vanhemmat, mutta vähän ajetut on suomessa jopa halvempia kuin saksassa, mutta paljon ajettuja uudehkoja saa saksasta halvemmalla kuin suomesta.
Saksasta löytyy malleja, joihin suomesta ei löydy täysin samanlaista verrokkia.
Mahdollisuus on siis rahansäästöön, mutta tarkkana saa olla.
Suurempi hyöty tulee mielestäni suuremmasta valikoimasta ja onhan se seikkailu hankkia auto ulkomailta.

Esim uusi Detsku just 90 dbl, Saksassa 49 k€, Suomessa 68 K€...

Petteri Haverinen 06.02.2021 13:00
Martti Halme

Petterille

En saanut kirjallisena. Soitin kylläkin verottajan autoverotusta käsittelevälle osastolle. Ilmeisesti ennakkopäätöksen voisi maksua vastaan saada, jolloin se sitoisi myös verottajaa?
Nykyäänhän myös tuontiautojen verotus kuuluu verottajalle aiemman tullin sijasta.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/uusien_ajoneuvojen_verotu/


Ennakkopäätös maksaa 255€ , ehkä? https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/49191/hinnasto_verohallinnon_maksullisista_pa/
muokattu: 6.2.2021 13:04
Toivo Koistinen 06.02.2021 13:28

Entä onko uudella paketiautolla eroa Esimerkiksi opelin movano, tai sitten fiatin ducato, iwego, jos ja Suomesa sisustaa
Tp

Ari Kuusisto 06.02.2021 13:45

Saattaa siinä vähän varustetasoissa eroakin olla jos rehellisesti vertaillaan , ja kotiinpäin yleensä autokaupat itselle perustellaan.
Voiko sakemannilta vuokrata auton Suomeen 6kk:ksi ja ostaa se sitten?

Ville Säynäjäkangas 06.02.2021 13:58
Toivo Koistinen

Entä onko uudella paketiautolla eroa Esimerkiksi opelin movano, tai sitten fiatin ducato, iwego, jos ja Suomesa sisustaa
Tp

Yhtäkkiä katsottuna Ducaton näyttää saavan noin 25t€ hintaan.

Esim. https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=294608444&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=8800&makeModelVariant1.modelDescription=L2+h2&makeModelVariant1.modelId=19&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&usage=NEW&action=eyeCatcher&searchId=4be8843b-f6d1-c141-297d-420d8c5482ec

Ja suomihinnaston mukaan vastaava noin 35t€.

https://www.fiatprofessional.fi/wp-content/uploads/2020/07/Ducato-MY20.5-hinnasto-070720.pdf

Voiko tämä olla näin yksioikoista?


Siis hinnastosta pitää katsoa autoveroton hinta, koska siitä tulee matkailuauto.
muokattu: 6.2.2021 14:00
Ari Kuusisto 06.02.2021 14:07

Saksan Ducatossa luki Euro6c ?? Suomiautossa Euro6D??

Oliko Saksa auto ylivuotinen.


Suomi autossa Webastot lämpiävät penkit noin äkisti katottuna. Se on juuri niin ettei ne aina jos ei rivi riviltä vertaa matkistakaan niin miten hintaero on. Suomiautossa lämmitettävä polttoainesuodin, vakkari , ilmastointi, kaukokeskuslukko ABS + ESP + mäkilähtöavustin + hätäjarrutus tehostin ,Audio 5" kosketusnäyttö, Bluetooth, USB/MP3. Ja sitä rataa. Yksi yrittäjä osti Sprinterin sakemanneista ja auto maassa, ei ollut ilmastointia, tuore peli ettei edes älynnyt että se voisi puuttua. Varmasti hintaeroa on mutta aina ei niin suuri ero kun äkkiä ajatellen luulisi.
muokattu: 6.2.2021 14:26
Martti Halme 06.02.2021 14:14

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/uusien_ajoneuvojen_verotu/

Tuota uuden ajoneuvon arvonlisäveroa minäkin kysyin siksi, kun eräs esimerkki myytävistä täytti vain 6 kk:n säännön, mutta oli ajettu ale 6000 km.
Verovirkailija totesi, että ei siitä enää Suomessa peritä alvia jos se kerran on Saksaan maksettu. Ei myöskään maiden alvien välistä erotusta peritä.
Saattaa olla, että asia on vielä kovin uusi verottajallekin, joten ei näihin puhelinkommentteihin voi luottaa. Minulla ainakin on sellainen käsitys, että verottaja tulkitsee aina viimeisenpäälle lain mukaan ja piste.
Aikanaan kun toin muuttoauton mukanani Suomeen Espanjasta tulli kysyi olinko maksanut alvin Espanjaan. Suomalainen autoliike kun oli myynyt sen ihan laillisesti ilman alvia ja rekisteröinyt vientikilpiin. Sanoin etten ole maksanut. Tulli totesi, että se olisi pitänyt maksaa ja asia on nyt sinun ja Espanjan kuningaskunnan välinen asia. Totesin, "vai niin" ja auto tullattiin sen jälkeen ongelmitta. Espanjasta ei nyt 21 vuoden jälkeenkään ole tullut laskua ja tuskin enää tuleekaan. Nythän verovapaita muuttoautoja ei enää tunneta.

Toivo Koistinen 06.02.2021 15:01

Sehän jos 25 000 sa fiatin kotia, nin siihen parikymmppiä alle sisustus Turusa, on se alle 50 000 ja on oma vika, jos ei miellytä asustella.
Tp

Ari Kuusisto 06.02.2021 17:11

Saako vielä sisustan 20 tonnilla.

Timo Haapanen 06.02.2021 17:38
Ville Säynäjäkangas

Kun itselleni ajaminen on intohimo, mutta Toivo ja Timo painottaa tuota asumista kovasti, niin mietiskelin että siihen alustavalintaan on yksinkertainen kysymys:
"Jos saisit ilmaiset taksimatkat tai kuljettajan loppuelämäksesi, niin ajaisitko autoa enää itse ollenkaan?" -En ajaisi- vastanneet voivat hankkia Ducaton ongelmitta, mutta -Kyllä ajaisin- vastanneet jonkun muun.

Toivo ja minä ollaan molemmat ajettu työksemme autoa. Minä pakuilla 2,5 miljoonaa km. Spritereilla n. miljoona, ei tehnyt sen onnellisemmaksi. Sprinerin alusta on 100 kg. painavampi takavedon vuoksi ja samasta syystä n.10 cm korkeampi. Tuhansia kertoja siitä sitten kiivetään.

Autoihin on mennyt intohimo, ne ovat vain välineitä. Ajaminen on aivan sama millä ajaa. Sama onko automaatti vai manuaali, ei vaikuta mitään.

Ducaton ajoasento on mulle ja monille muille erinomainen, oletko ajanut koeajoa enempää?

@timppa

Toivo Koistinen 06.02.2021 18:31

Ari. Kerran kysäsin Turusta nin kyllä sillon sai. Tietysti sekin mitä haluaa vaikuttaa. Tosin siittä on vuos pari
Puhut asiaa Timo. Ei se ajaminen enää ole se muutakun vain siirtymistä määränpäähän, ja nin monella on tullut ajeltua, että kaippa sitä vain ajaa.
Asuntoautossa on tärkeintä se sisätila meillä.
Tosin ainahan hyvä ajoasento on plussaa. Vertaanyt vaikka jyrysisua, ja vaikka jotain 145 tai mitä kania, josa rattikin kallistuu, ja ilmanpäällä istuu.
Nin mitä koeajoa tarkotat Timo. meillä on ollut kaksi fiattia itsellä, ja nyt tuo opeli. Työn takia olen ajellut parilla letukalla. Transitilla. Spriterillä en kovin paljoa, mutta jonkinveran.
Volkkarin pakua en muista olenko ajanut.
Tp

Ari Kuusisto 06.02.2021 18:36

Tästä voi katsoa muutaman kohdan mikä osaltaan vaikuttaa siihen että alustalla voi olla eroa.
https://www.youtube.com/watch?v=UMVRBTeu_L0

Toivo Koistinen 07.02.2021 09:07

Mikä tuosa oli se ero muihin autoihin. jarrutusmatka, vai mikä. Käsittääkseni se on aika sama jokaisella autolla, ja huonoilla keleillä ABS toimii jopa niin vanhasa kun mejän vanhuksessa.
itse jarrutus. Hyvähän se on, kuten ABS, mutta jos käy kuten mulla turverekassa, että kärryssä se löi pois päältä, kun jarrutin keskellä Rovaniemen kaupunkia tultaesa jätkän kynttilältä.
Valot oli vaihtumasa, ja jarrutin huolettomasti. kärryn keulateli luisui kadun reunaan, ja kärry kallistui, ja sillon tuntu, että nyt se sukeltaa jalakkäytävälle, ennekun kerkisin nostaa jalkaa.
Apuneuvot ovat hyvät, mutta ne ovat tekniikkaa, ja niiden huomaan tuudittautuminen satta olla kuten minulla, kun sillon taisin ensikerta apsikärryä vetää, koska se tosiaan oli hyvä.
Mutta miten se erottaa mersun tuo systeemi ajo-ominaisuuksissa, istuin mukavuudesa, ja muussa vaikakpa valtamerkki fiatista niin paljon, että sille kymppien hintaerolle saisi katteen.
Tp

Timo Haapanen 07.02.2021 09:25

Jos katsotaan suosikki korimallia, 7,3 metrin puoli-integroitu takatalliauto pitkittäisillä vuoteilla ei taida painavaa mersua saada tähän luokkaan ollenkaan.

Pikaisella haulla löytyi yksi, ja sekin alle 7 m. Laskettu ovi ja siitä huolimatta tarvitaan rappu, ellei ovea ole laskettu tarvitaan kaksirappunen sydeemi.
https://www.nettikaravaani.com/hymer/mlt-580/1548948

Edelleen sitä mieltä ettei kannata haaskata valtamerkin hylkäyksellä suurinta osaa vaihtoehdoista. Enkä puhu minään 'ducatomiehenä' vaan yli 30 vuotta harrastaneena vaanarina.

@timppa


Taitaa tuo esimerkki olla lyhyellä akselivälillä painon säätämiseksi. On niin huima peräylitys 7 metrin autossa.
muokattu: 7.2.2021 09:27
Ville Säynäjäkangas 07.02.2021 10:07

Voihan sen Ducaton ostaa, jos se on mieleinen. Mutta koitin vain sanoa, että kannattaa käydä niitä alustoja vertailemassa, ettei sitten tule suurta pettymystä.

Itselleni se ajoergonomia on vaan niin kovin tärkeä. Ja se että suurin osa on Ducatoja ei paranna ajoasentoa ollenkaan.

Sama asia on esimerkiksi polkupyörissä. Ihan tavallinen aikuisten peruspolkupyörä, mitä on tehty kauan ja miljoonia kappaleita. Ajoasento on niissä niin hirveä, että en suostu niillä ajamaan. Pyöräilystä tykkään kuitenkin kovasti ja olen tehnyt itselleni sellaisen polkupyörän millä on kiva ajella. Leveä satula, polkimia on siirretty eteenpäin, ohjaustankoa nostettu paljon ja koko runkoa kallistettu taaksepäin. Ja olen ihan keskivertokoikoinen. Tutut mitkä ovat pyörää testanneet, ovat ihmetelleet että "Miksei tällaisia myydä kaupassa?", niin leppoisa sillä on poljeskella.

Toivo Koistinen 07.02.2021 11:21

Eräs nainen, aikaa sitten kerran kysyi. mikä haluat olla jos synnyt uudelleen. Vastasin naisten polkypyörän satula.
Sen hän sanoi muistavansa koko iän
Niin polkupyörä. sekin on vanha keksintö, ja itse ajelen päällikön hylkäämän, kun hänellä ei polvivaivan takia enää sillä ajelu onnistunut.
Se on jostain 60 luvulta kai Norjalainen, jota ei ole enää olemassa. Minä tykkään sillä ajella. Tosin ohjaustangon modifioin itse, kuten hienosti on tapa sanoa. Satulan myös löysin N:S takaposkimallia jostain liikkeestä.
Katellu, kun niissä on lähes mallitarjonta ähky makuupyöristä läskirattaisiin, sähköllä, tai ilman
Mutta autoista.
Meistä moni ajattelee siinä valinnassa mitä kannatta maksaa siittä pikkusen paremmasta ajomukavuudesta, mitä itse olen noita ajellesa, ja kokeillesa huomannu, koska ne erot ovat loppujenlopuksi aikas pieniä.
Joku taisi kaivata kaniaan pakua. Siinä puhutaan kuskin mukavuudesta oikeasti
Mutta kuten mersun paku 195 senttiä leveä, verraten opelin 207 senttiin, koska noisa sentit ratkasee sisätiloissa, kuten perinteisten miehet sanoo 235 sentin rintaäänellä
Näitä asioitahan sitä koittaa yhteeen sovittaa lisättynä käytön malliin. Ajaako kuten me jotain 3-400 kilometriä päivässä, vai sitten 7-800 kilometriä..
Suhteellistahan se kaikki, mutta se hyvä, että on mallia, mistä pohtia, mikä on paras.
Tp

Timo Haapanen 07.02.2021 15:00

''Itselleni se ajoergonomia on vaan niin kovin tärkeä. Ja se että suurin osa on Ducatoja ei paranna ajoasentoa ollenkaan.''

Tätä Villen kommenttia en ymmärrä ollenkaan. Itse ja tuttavat keiltä olen kysellyt kehuvat ajoasentoa hyväksi.

Eikä tähän voisi Ducatolaiset kommentoida omia kokemuksiaan.

@timppa

Toivo Koistinen 07.02.2021 15:50

Muistelin sitä viimestä 2,8 ducatoo, niin mahto olla siinä parempi olla, kun tässä nykysessä. Näitä tollonokkia en ole muistaakseni ajannu, mutta olisko ne huononneet.
Tp

Esa Varonen 07.02.2021 16:00

2011 vuosimallin Ducato alustalla 7.4m puoli-integroitu auto. Ajellut Suomen soratiet, Norjan vuoristot, Saksan motarit ym. erilaiset tiet. Nauttinut ajamisesta. Ainoa miinus, vaimo kaipaisi rattiin pituussäätöä.

Ville Säynäjäkangas 07.02.2021 19:04
Timo Haapanen

''Itselleni se ajoergonomia on vaan niin kovin tärkeä. Ja se että suurin osa on Ducatoja ei paranna ajoasentoa ollenkaan.''

Tätä Villen kommenttia en ymmärrä ollenkaan. Itse ja tuttavat keiltä olen kysellyt kehuvat ajoasentoa hyväksi.

Eikä tähän voisi Ducatolaiset kommentoida omia kokemuksiaan.

@timppa

Olen muutaman kerran -aina avoimin mielin- lähtenyt Ducatoa koeajamaan. Ihan ilman kiirettä ja tunteella. Myyjiltäkin olen kysynyt apua, kun itse en ole penkkiä ja rattia saanut mieleisesti säädettyä. Ei ole myyjienkään avustuksella onnistunut. Polvi nojaa raskaasti vaihdekepin koppaan, polkimet ovat liian lähellä, enkä yllä rattiin selän nojatessa penkkiin.

Ilman ajoasento ongelmaa varsinkin peltikuorinen Ducato kiinnostaisi, hyvän ruosteenkeston ja leveyden sekä suorien seinien vuoksi. Tilat ovat paljon peltikuorista Sprintteriä paremmat. Ja nyt Ducatoa alkoi saamaan vielä oikealla automaatilla. Muuten hiukan heiveröisen tekniikan kanssa kyllä tulee toimeen, kun huoltaa hyvin ja käyttää sievästi.


Ducaton ajoasento on Ladasta ja polskifiatista tuttu. 90-luvun alussa polskifiatista löytyi ratin korkeuden säätö, kun purki muovit pois. Sieltä pultit auki ja rattia alaspäin. Syvyyssäätöä ei ollut, mutta rallirattiin sai jatkopalan, mikä toi rattia kymmenkunta senttiä lähemmäs penkkiä. Tällä lailla polskifiattiinkin sai hyvän ajoasennon.
muokattu: 7.2.2021 19:12
Ari Kuusisto 07.02.2021 19:09

Tässä on MB takatallilla ja 3500kg 7,39m , 2020 malli mutta etuvetoisena se on otettava , kuten Ducato.

https://www.nettikaravaani.com/hymer/tramp-s-685/1541210

Ville Säynäjäkangas 07.02.2021 19:17

Dethleffssiä saa takavetona.
https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/globeline-t-6613-eb/1558396

Ari Kuusisto 07.02.2021 19:46

Ei taida enää onnistua takaveto ja alaslaskuvuode ja alle 3500kg.

Toivo Koistinen 07.02.2021 21:11

Kokeileppa iwegoa Ville. Milanen on siinä istua. parivuotta sitten koeajoin kolmilitran automaatin, ja kyllä minulle sopi se.
Tosin niinkun olen sanonu, olen huono arviosa, koska niin monella jakkaralla on tullut istuttua, että se on minulle vain pakolista liikkumisvälineen siirtoa paikasta toiseen.
En usko niin mukavaa olevan että ajamisesta alakasin nauttimaan. ne ajat on menny.
Pitäis joskus käydä koeajamasa mersu, niin selviäisi sen ihmeen malli, miten sen kansa. Tosin en usko laittavani sitä, koska verrattuna fiattiin, hintaero niin suuri, että sillä saa jo sisustuksen siihen.
Mutta uteliaisuutta.
takavetoisella ei ole mulle merkitystä, kun olen etuvedoilla ajellut niin kauan, että miksipä se siittä muuttuisi.
On vähän kun hornelan muutto nelivedoksi, niin en siihenkään keksi syytä, kun lähes ikäni saikannu takavetosilla
Parisataa litraa vuesa kun se nielee, nin siinäpä nielkööt. Jos eksyy huonon, niin kyllä sen joku kiskasee pois, ettei karikoimaan tarvi, kuten nuoruuesa
Niinja jos ei nin sanoa, kuten lappilais isäntä kun uuden tekstan osti, ja heti kantoon tarttu mahastaan.
Kuule. Sie siihen pois itte tulet siittä kö mie tulen hakhen
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.