Fiat Ducato retkeilyauton vetokoukun ongelmat

JUVONEN JUKKA 17.08.2011 10:11

Ostin uuden Fiat DÚcato retkeilyauton 2010 ja siihen asennettiin samalla vetokoukku. Tänä kesänä yritin ensimmäistä kertaa käyttää ja huomasin, että koukku on 13 napainen ja peräkärry 7 napainen

Olen kokeillut 3 erilaista adapteria mutta homma ei toimi . Välillä ei pala edes kaikki auton valot ja kun adapterin repii pois kestää vielä minuutteja ennenkuin homma palaa normaaliksi. Onko vinkkejä ???? t, jukka juvonen

HINTIKKA ARI 17.08.2011 10:32

Valitettavasti asia on näin ja joudut muuttamaan joko koukun pistorasian tai kärryn kytkentöjä.

7- napaisen päitä on kytketty ainakin kahdella (muistaakseni kolmella) eri tavalla. Samoin tietysti autossa.

Nämä kytkentäerot aiheuttavat sen että valot palaa miten sattuu... jos palaa ollenkaan.

Eroja mitä olen huomannut... Joissakin kytkennöissä yhteen nastaan (muistaakseni 7 napaisen keskinasta, HUOM muistelen!)) tulee + 12 V, toisessa peruutusvalo, kolmannessa sumuvalo... Lisäksi olen törmännyt siihen että nollanastoja on vain yksi vaikka ainakin joku ohje määrittää niitä olevan kaksi.

Varmaan tästä syytä johtuu myös ongelmasi kytkeä 7 napainen kärryn pistotulppa 13 napaiseen koukun rasiaan.

Ja jotta ongelma ei olisi tosiaan liian helppo ratkaista niin jos kaikki pelaa yhdellä kärryllä ne ei välttämättä pelaa kaikilla kärryillä.

Ja toki aina on olemassa myös se mahdollisuus että se autosi 13 napainen pistorasia on kytketty väärin.

Kehottaisin etsimään/ hakemaan katsastuskonttorilta tiedon miten ko. rasiita ja tulpat pitää olla kytketty nykyisin ja tarkastamaan sekä auton että kärryn.

HYTÖNEN RAIMO 17.08.2011 10:47

Tarkista ihan ensiksi vaunun kytkentä (hyvä kytkentämälli löytyy tuolta: http://koti.phnet.fi/konte/Kotisivut/vk_kytkenta.htm) ja korjaa se tarvittaessa ohjeen mukaiseksi.

Jos muutat kytkentöjä eikä se sen jälkeenkään toimi oikein, tarkistuta koukun pistorasia katsastusaseman testerissä tai asiantuntijaliikkeessä. Sen jälkeen väliin sopiva adapteri ja nomman pitäisi toimia.

HINTIKKA ARI 17.08.2011 12:14

Kun hakee kytkentäkaavion jostain muualta kuin viranomaisilta ei voi olla varma että se on se oikea. Nämä kun on muuttuneet ajan saatossa.

Siksi suosittelen edelleen hakemaan sen katsastuskonttorilta eikä jonkun yksityiltä nettisivuilta. Näin välttää mahdollisen turhan työn.

RATILAINEN JOUNI 17.08.2011 13:31

7-napaisissa pistokkeissa on ollut jo 70-luvulta käytössä standardi kuinka navat kytketään. L = vasenvilkku. R = oikeavilkku. 31 = maadoitus. 58R = oikeaparkki. 58L = vasenparkki. 54 = jarruvalo. 54G = vapaa.(jotkut ovat käyttäneet vaunun latausta tai peruutusvaloa. Itselläni on kaikki adapterit toimineet aivan oikein. Onkohan autossasi kun on asennettu koukku muistettu kertoa koritietokoneelle että on asennettu pv-pistoke. Ehkä kannattaisi tarkistaa tuo ennenkiun rupeaa muuttamaan pistokkeiden kytkentöjä. Näin JR

HINTIKKA ARI 18.08.2011 10:26

Aiemmin tässä ketjussa olevan linkin ohjeen mukaan mainitsemaasi tyhjään paikkaan kytketään takasumuvalo. Näin se siis 70 luvulta oleva standardi muuttuu kun sitä jalostetaan eri ihmisten kotisivuille.

Tämän takia esitin hakemaan ohjeen katsastuskonttorilta ja TARKASTAMAAN että kytkentä on oikein.

RATILAINEN JOUNI 18.08.2011 12:24

Olen samaa mieltä että oikean kytkentä kaavan saa 7 ja 13 napaisiin pistorasioihin katsastusasemilta, siellä taitaa olla käytössä laatikko millä kytkennän voi tarkastaa. Ainakin ennen oli. Tuossa on käynyt joillakin tuttavilla että koritietokoneelta on jäänyt huomioimatta perävaunun pistorasia kun ohjelmia on huollossa päivitetty. Näin JR

HAAPANEN TIMO 18.08.2011 15:30

Mistä pistorasian sähköt on otettu? Apumiehen penkin alla on pistoke, ja luulisin ettei mistään muualta voi ottaa niin että hyvin toimisi.

@timppa

ASIKAINEN AKU 18.08.2011 15:55

Asensin itse omaani koukun ja sähköt siihen. Johtosarjan mukana tuli erittäin selvä ohje jolla homma oli helppo. Kaikkiin ulostuloihin oli oma rele, johon ohjaus otettiin perästä kyseisestä valosta, syöttö tuli akulta. Auton omaa sähköjärjestelmää ei saa kuormittaa muuta kuin ohjausjännitteen verran ettei koko auton sähköt sekoa. Tosin itse laitoin 7 napaisen pistokkeen koska se on omissa perävaunuissani. Veljelläni on uusi bemari jossa on uudempi pistoketyyppi, mutta adapterilla kaikki vaunut toimivat oikein.

Jari Havana 15.05.2023 15:07

Mulla tuli vastaan ongelma -07 Ducatossa. Koukun pistorasiaan ei tule virtaa jarruvalolle, ei johtimeen ites. Muut toimii myös autossa. Pistorasia 13napainen. Olisko jossain ohjaus boxi vai releillä toteutetttu kenties oma sulake jossain. Voi tietysti huonoliitos jossain. Kori valmistaja Detsku. Olisko jollain ites jotain hajua tai arvauksia ennen kun lähen ryömimään haalarit päällä alle? Kiitos etukäteen.
TV: Jari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.