Auton talvikäyttö

AHO ERKKI 12.01.2009 10:37

Hei! Olisi kevään aikana tarkoitus aloittaa matkailuautoharrastus, jo vuosikymmeniä kestäneen veneilyn sijasta. Ensin olisi tietysti tarpeen hankkia jonkinlainen menopeli kahdelle hengelle. Eri malleja jo hetken tutkineena kiinnostus heräsi myös tuohon Sun Living malliston T66:een, edullisen hankintahinnan takia, Koska tarkoitus olisi myös talvisin käydä muutama kerta lapissa laskettelematta täytyisi auton olla myös talvilammin. Nyt kysyisinkin, onko kellään kokemusta tai tietoa kyseisen malliston talvilämpimyydestä eristyksen, ym varustuksen osalta. Sitten vielä kysyisin että voiko harmaavesisäiliöiden ja putkistojen eristyksiä ja lämmityksiä tehdä jälkikäteen ajoneuvoihin joissa niitä ei ole , vai ovatko lämitykset ja eristykset tehdastoimituksia.

PYSTYNEN JUHANI 12.01.2009 16:51

Sen tiedän,että kaikkien varusteiden hankkiminen tulee kalliiksi. Mulla tulee maaliskuun alussa myyntiin täysin varustettu Fiat 2,3 Td Burstner Marano T590.vm.-06.On etuteltta,lämpömatto ja lämmitettävä harmaavesisäiliö ym.Huohotinkin eristetty ja vastuksella varustettu. Juuri passeli kahdelle hengelle.Ollaan oltu -25asteen pakkasilla yötä eikä trumatic ole ollut edes täysillä.Voit kirjoitella jos kiinnostaa juhanipystynen@gmail.com

PÄIVINEN UNTO 13.01.2009 07:32

Hanki sellainen menopeli missä on kaksoispohja niin vedet pysyy sulana ilman erikois toimia.Itselläni on sellainen ja -25C ei saa vielä vesiä jäätymään . Lämmitysmuodtot ovat hyviä kumpikin , ilmalämmitys on nopeampi mutta vesilämmitys voi olla tasasempi riippuen autosta. Palaan vielä vesiin kaikki putket kun on lämpöisessä kaksoispojassa sekä säiliöt niin ei tule talvellakaan ongelmia. Terveisin UP.

VALLIUS MARTTI 13.01.2009 07:50

Minulla ollut useampi Dethlefs integronoitu,kaikki harmaa vesi putket eristetty ja lämmitetyt hajulukot eikä pitkiä ulko vetoja putkilla ja myös lämmitetty tankki ei ogelmia kovasakaan pakkasessa.nyt minulla tämä uusi integronoitu joka on eritäin hyvin suuniteltu harmaa vesi järjästelmä.Tuossa aijemmin UP komentoi kaksois pohja ratkaisusta se on kyllä kieltämättä aika hyvä ratkaisu niin pitkään kun se on tiivis, mutta jos jää johonkin putken mutkaan vettä ""AUTON OLLESSA KALELAAN"" ja auto seisoo kylmilään niin vaurioita syntyy ja on todella vaikea korjata putki linjoja,muuten oikein käytetynä eritäin hyvä systeemi.

JUUTINEN ANTTI 13.01.2009 09:02

Kaksoispohja on sillä tavalla ongelmattomampi talvella vesien suhteen, että vedet ja putket on lämpimässä aina, kun lämpö päällä autossa. Lämmitetyt putket/harmaavesisäiliö toimii 12V. Sitä voi käyttää ajon aikana, ja silloin, kun on liitettynä verkkovirtaan, jolloin akun lataus säilyy. Ilman verkkovirtaa yöpyminen pakkasilla ei sitten oikein toimikaan, kun vesien lämmittely tyhjentää yön aikana akun. Tuo 12 V lämmitys ottaa aika paljon akkuvirtaa. Tuossa mainittiin -25, ei sekään yläraja ole Alden ja hyvän tuplapohjan kanssa. Tälle talvelle en ole löytänyt pakkasia vasta kuin -29, mutta kokeiltu on auton suihkut myös -38 asteessa. Kaikki toimii, eikä tarvitse valutella vesiä auton alle.

Antti

SAVOLAINEN JARI 13.01.2009 10:29

Hyvin suunnitelussa kaksoispohja-autossa on "välipohjassa" vähintään sama lämpötila, kuin matkustusosassa.Semmoista pakkasta ei näiltä kulmilta löydy, että putket/säiliöt jäätyisi.

Eli, jos autossa pystyy lämpötilan takia asumaan, pysyy vedetkin sulana.Myöskin harmaaveden tyhjennysventiili lämpimässä, jolloin tyhjennys onnistuu pakkasella kuin pakkasella (kokeiltu on -30).

Harmaavesien tyhjennys ei onnistu kovalla pakkasella, mikälli ventiili on ulkona (lämmitys vastus ei riitä pitämään ventiiliä sulana / rikkoontumisvaara)

Ilmalämmiteisissä usein omat lämmitys-suuttimet, joilla lämmitetään takatalli ja kaksoispohja, joten lämpöä riittää.

AHJOS TIMO 13.01.2009 11:00

"Huohotinkin eristetty ja vastuksella varustettu."

Tuo on Ducaton maahantulohuoltoon kuuluva asia. Jos huohottimen lämmitystä ei ole asennettu, moottori voi mennä rikki pakkasella. Syytä tarkistuttaa, jos autoon ei ole tehty Fiatin maahantulohuoltoa.

PYSTYNEN JUHANI 13.01.2009 11:13

Nimenomaan Fiatin maahantulohuollon yhteydessä laitettu, et on asiallisesti hoidettu homma.

LAUKKANEN MAURI 13.01.2009 16:52

Kun kerran kehutte näitä kaksoispoja autoja,niin mikähän on kasoispohja autojen ÄITI?,siis se hyvä?Parempi?,Paras? Luulo ei ole tiedon väärti ,epäilee m laukkanen

SIRKIÄ MATTI 13.01.2009 19:17

Itsetuoduissa autoissa saattaa olla ilman sähkövastusta oleva eristämätön huohotinputki. Vastuksella oleva eristetty huohotin on pysynyt minulla sulana vielä -28° pakkasessa ajettaessa. Kuitenkin laitoin huohottimeen suojaksi nestekiertoisen saattolämmityksen.

SIRKIÄ MATTI 13.01.2009 19:28

Uusia kaksoispohjalla varustettuja automalleja on vähän saatavilla. Se rajoittaa itselle sopivan uuden auton löytämistä. Olen 6 vuotta käyttänyt kaksoispohja ratkaisulla olevaa autoa. On toiminut minun talvi käytössä hyvin.

SAVOLAINEN JARI 13.01.2009 19:46

Laitappa gooleen hauksi "paras kaksoispohja auto" tai "ensimmäinen kaksoispohja auto" niin löytyy jotain laadukasta :)

...toki onhan näitä muillakin, mutta ko.automerkissä mielestäni hinta ja laatu on kohdallaan...eli, en tarkoita, että olisi halvin mutta taatusti toimivaa laatua (katso saksasta testejä ja vertailuja)

...ja ei muuta kuin valitsemaan itselleen sopivin:)

SIRKIÄ MATTI 13.01.2009 21:44

Oikeastaan ainut valmistaja nykyään, jolla on useampi malli kaksoispohjaisia autoja. Löytäisi vain omaan tarpeeseen sopivan mallin.

KUNNAS TAPANI 13.01.2009 23:07

Miksiköhän matkailuautoihin ei laiteta kahta harmaavesisäiliötä: toinen suihkuvesiä varten perinteiseen paikkaan lattian alle, ja toinen pesualtaiden vesiä varten lattiatason yläpuolelle, lämpimään tilaan. Sellaisella järjestelyllä voisi jo käyttää talvellakin kaikkia muita vesijärjestelmiä paitsi suihkua. Suihkun alla voisi olla sitten kaksi lattiakaivoa - toinen harmaavesisäiliöön ja toisesta suora putki auton alle. Voisi talvella laittaa suihkun ajaksi sinne astian keräämään vedet.

Ja tietysti lämpimässä tilassa olevien säiliöiden poistoventtiilien pitää niidenkin olla lämpimässä, ja poistoputkien riittävän paksut, etteivät ihan pienestä jäädy.

Pesualtaiden alakaappeihin kai ovat jotkut tehneetkin jonkinlaisia kanisteriviritelmiä talviharmaavesisäiliöiksi.

AHONEN KAI 13.01.2009 23:22

"Suihkun alla voisi olla sitten kaksi lattiakaivoa - toinen harmaavesisäiliöön ja toisesta suora putki auton alle. Voisi talvella laittaa suihkun ajaksi sinne astian keräämään vedet."

Josko laittaisi muovikasseista jesus-teippiä hyväksi käyttäen sellaisia jättiläisjääpalapusseja jonne kätevästi saisi kerättyä suihkuvesijääpaloja jotka ovat käsiteltävyydeltään aivan huippuluokkaa verrattuna johonkin valtavasti tilaa vievään muoviastiaan. ;)

Räntäsade ei rusketa ;))

Kello on 21.21 afrikan aikaa

HUOVINEN SIRPA 14.01.2009 06:35

Minulla on autossani kaksi harmaavesitankkia, mutta valitettavasti kumpikin ovat kylmässä tilassa. Siitä huolimatta olen käyttänyt autoa n. -10 -15 asteen pakkasiin saakka, joutuu kyllä kikkailemaan erilaisten pakkasta kestävien nesteiden kanssa. Putket kyllä pysyvät sulina koska ne kulkevat lämpimissä tiloissa ja olen niitä vielä eristellytkin. Korin valmistaja on Due Erre, Rimorin sukua, ei kylläkään enää valmisteta Due Erre- nimellä. Esko

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.