Agile-"automaattivaihteisto"

GRONOW JUHANI 12.01.2009 10:00

Haluaisin kuulla kokemuksia toimivuudesta kun on painoa 4-5 tn ja ivecon 176 hv

JUUTINEN ANTTI 12.01.2009 11:22

Terve!

Minulla on matkailuauton alustana Iveco 60C18, vuoden vanha. Ajettu nyt 46tkm. Eli juuri tuo kyseinen moottori, ja sen jatkeena Agile-vaihteisto. Toimii kuin ajatus. Alkuun tuli joskus vaihdettua manuaalisesti, nykyään annan laatikon hoitaa hommat. Se lukee ajatukset: osaa myös moottorijarrutuksen. Alamäessä kaasu nostettuna pieni jarrutus, niin kierrosten ollessa sopivat vaihteisto osaa vaihdella myös alaspäin. Toimii myös jyrkissä alppiteiden laskuissa. Ainoastaan cruise control kytkettynä ylämäkeä lähestyessä saatan "tönäistä" vaihdetikusta viitosen valmiiksi päälle, ettei nopeus ehdi laskea 6-vaihteella. Erittäin tyytyväinen, on ollut parempi kuin aiemmat manuaalit tai perinteinen automaatti, kun puhutaan painavahkosta (yleensä reissupaino n 6tn) autosta.

Antti

KOTILAINEN ISMO 12.01.2009 15:10

Iveco Flair -07, kokonaispaino 6000 kg. Alusta 60c18. Kone 3ltr 176 hv. Kilometrejä reilut 38000. Agile on toiminut moitteetta. Tuntuu olevan älykkäämpi kun kuski....mikä sinänsä ei tietysti ole kovin suuri vaatimus :) Ainoat manuaaliin siirtymiset teen, jos täytyy lähteä ohittamaan vähän reippaammin, muuten käytän aina automaattiasentoa. Polttoaineen keskikulutus viimeisten 4500 km ajolla 13,88 ltr/100km. Jos olet harkitsemassa kyseistä vaihteistoa, voin suositella.

GRONOW JUHANI 12.01.2009 15:27

Hei! Kiitos vastauksesta, se vissiin toimii mainiosti, kiinnitin huomiota ,kun ei ollut "P":tä ollenkaan, et parkkivaiheessa on käytettävä käsijarrua ja tökättävä vaihde silmään, näinkö se menee?koeajoin just ja lähdössä ykkönen ei meinannut helpata millään.pitääkö kaasupolkimella yleensä helpata hieman vaihtovaiheessa -jussi

JUUTINEN ANTTI 12.01.2009 20:14

Nyt kun sanot tuon, niin muistan kiinnittäneenä alussa myös tuohon huomiota. Aja pidempi lenkki, niin huomaat eron. Lämpimänä vaihtaa myös 1-2 pehmeästi kaasun nostolla erikseen vihjaamatta. Normaaliajossa kun pidät vedon päällä, niin robotti päättelee sinun kiihdyttävän, ja pitää ko vaihteen pidempään päällä. Kun löysäät kaasua, vaihteisto valitsee suurimman nopeuteen sopivan vaihteen. Vaihteisto huomioi kylmän moottorin&laatikon. Lämpimänä vaihtaa heti. Kovilla pakkasilla olen joskus vaihtanut manuaalisesti kakkoselle. Mutta tietty aina kylmällä autolla pitää ensin ajella hyvin rauhallisesti. Säästää monia paikkoja. Edelleen, voin suositella! Mitä enemmän ajat, sitä enemmän pidät :)

SUOMI TIMO 18.01.2009 17:25

Flairissani on myös ko.laatikko joka toimiikaikin puolin moitteettomasti.Mutta titääkö kukaan miten sen kytkimen saisi toimimaan väliaikaisesti kun käyttöjarrua painaa.Käsijarrun kanssa perävaunun kytkeminen on hankalaa jopa mahdotonta koska käsijarrun rummut on uritettu ja sen käyttötarkkuus on 5cm luokkaa. Alkuperäiseen kysymykseen..yhdistelmän paino on n9tn.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.