Vesiputkien jäätyminen

TÖRRÖ TOIVO 05.01.2009 10:05

Minulla on Detleffs 2007 malli kun olin matkalla ja pakkasta oli n.15 astetta niin keittiön poistoveden putki jäätyi kun huomasin niin pidin putkenlämmittimiä päällä n.vuorokauden mutta putki ei auennut kokeilin kyllä kuumaa vettäkin ,ei sulannut kuin lämpimässä hallissa. Onko kenelläkään neuvoa mitä pitäisi tehdä kun putken lämmittimiä ei voi pitää päällä parkissa jos ei ole kytkettynä sähköön,akku ei autonhuolto liikkeen mukaan kestä akku.onko olemassa jotain ainetta mitä putkistoon voisi laittaa. Olisin kiitollinen tiedoista.

KRONBERG SUNE 05.01.2009 10:13

Minä kaadan aina muovimukillinen tuulilasipesunestettä raakana kyytipojaksi.

SUOMINEN TAUNO 05.01.2009 10:37

Kannattaisi varmaan selvittää, mistä kohdasta putki jäätyy. Kulkeeko se jossakin kohdassa eristämättömänä kylmässä tilassa?

Mikäli putki kulkee osan matkaa melko vaakasuorassa, saattaa sinne jäädä vesi makaamaan, jos auto on ns. "väärässä" asennossa. Itse pyrin talviaikaan parkkeeraamaan auton niin, että takapää on hieman alempana. Tällöin viemäriputket valuvat sujuvasti alamäkeen. Lisäksi käytän säännöllisesti lämmintä vettä.

ASIKAINEN MATTI 05.01.2009 15:28

Edellisessä peltialustaisessa Dethleffsissäni oli keittiö oikealla puolella ohjaamon ja asunto-osan oven välissä. Tässä sijoittelussa vesiputket kulkevat ohjaamon ja asunto-osan välisessä kanaalissa, jonka ohjaamon puoleinen seinä on peltiä ilman eristeitä. Vesijohdot jäätyivät. Avasin kanaalin ja laitoin retkipatjan suikaleen peltiseinän ja vesiputkien väliin. En muista sen jälkeen olleen jäätymisongelmia. Vesien tyhjennys kannattaa tehdä ennen matkan päätepistettä ja jättää harmaavesisäiliön hana auki, niin auton kallistelu loppumatkalla valuttaa pois viimeisetkin pisarat, kun antaa lämmityksen olla päällä kotiin asti.

PÄIVINEN UNTO 05.01.2009 15:47

Kannattaa eristää ne poisto ja painevesilinjat .Rautakaupasta voit ostaa putki eristettä eikä maksa paljon,työ voi olla hankalaa mutta palktsevaa.Minä tein näin kun minulla oli edellinen auto. Nykisessä ei vedet jäädy kun on kaikki putket lämpimässä tilassa.Terv. UP

MYLLYHARJU ALPO 05.01.2009 20:39

Hei. Kannattaa myös tarkistaa onko kyseiset putket jääkaapin takana, jossa on ilma-aukot suoraan ulos. Tälläinen oli edellisessä autossa, se oli viimeinen paikka mistä putket jäätyi. Muuten kaikki putket eristettiin putkimaisella eristeellä ja hyvä tuli. Eristämisen kannalta kannattaa tarkistaa kaikki sellaiset paikat huolella missä on läpivientipaikat. Läpivintipaikat on helpoin eristää uretaanilla, mutta sellaisella joka ei ime vettä.

VIROLAINEN ARVO 07.01.2009 12:01

Näytää siltä, että ainakaan sakemannit eivät paljoa kiinnitä huomiota putkien läpivienteihin eikä "kylmäsiltojen" muodostumisiin. Itselläni uudessa "puolikkaassa" eka käytössä yli kymmenen asteeen pakkasessa noita heikkouksia paljastui. Keittiön lavuaarin poistoputken läpivienti lattian läpi oli sellainen tiivistämätön kohta, josta veto oli aikamoinen. Ei silloin auta enää muualla olevat eristeet, eikä lämmitysjärjestelmä. Tuulilasin pesuneste on kyllä hyvä "varmistaja" putkien aukipysymiselle. Onneksi mukanani oli teltaapatja, josta sopivilla suikaleilla sain ko kohdan tilkittyä. Ilmeisesti eristämättömiä tai hulimattomasti eristettyjä kohteita löytyi WC:n puolella kaapissa oleva pyöräkotelo sekä asunto-osan ja Fiun rungon liitoskohta. Asunto-osan ovessa on sellainen kylmäsilta (alumiini kehys), joka aiheuttaa oven sisäpuolelle jäätä koko kehän osalle. Ikkunoiden alareunat jäätyivät. Lieneekö sileelläkin ikkunan ja rungon sovituksessa eristämätöntä osaa, vai onko ikkunan heikkoutta (edellisessä autossa ei ko ongelmaa ollut.

Minusta kaikkien meidän kavaanareiden tulisi näitä negatiivisia palautteita viedä autojen myyjille ja saada heidät viemään vieti valmistajille. Mikä parasta tietysti tilata autot sellaisina, joissa näitä epäkohtia ei olisi.

RAIMESALO RAIMO 07.01.2009 12:36

On totta, että ainakin Ducaton pyöräkotelot ovat todellisia kylmäsiltoja. Kun lyhensin sivusohvaa saadakseni tilaa mikrouunille, paljastui oikean takapyörän tyroksisen (paksuus 1 cm) suojakuvun alta muovirakenteinen pyöräkotelo. Sen lattian läpi tehtyä aukkoa ei oltu tukittu reunoiltaan millään tavalla ja siitä näkyi suojaamaton ja eristämätön lattian sisusrakenne. (oli kylläkin aivan kuivaa!)

KORPPI SEPPO 07.01.2009 13:03

Raimo. Sanot: On totta, että ainakin Ducaton pyöräkotelot ovat todellisia kylmäsiltoja.

Onko syyllinen todellakin Ducato? Olisiko kuitenkin koritehdas? Mikähän lienee?

SUOMINEN TAUNO 07.01.2009 13:10

Kyllä tämmöisissä ongelmissa on ehkä jo syytä ostajissakin. Mielestäni tuollaiset ongelmat on suhteellisen helppo huomata jo ostohetkellä, jos vain kiinnittää niihin huomiota.

Itse ostin viime vuonna saksalaisen auton (alkovi) ja tutkin kyllä, miten putket kulkevat ja miten paikat on eristetty. Kävin jopa auton alla katselemassa (ei tietysti onnistu helposti messuilla pyhäkamppeissa). Ei ole tullut pahempia yllätyksiä nyt pakkasissa.

PUURUNEN SAMI 07.01.2009 14:06

Eikö tuota piirongin merkkiä voisi sanoa suoraan eikä vaan "piiloutua" valmistusmaan taakse, muutenkin näissä keskusteluissa, (ei pelkästään niissä joissa kehutaan omaa merkkiä) kun tuodaan jokin vika tai ominaisuus esille voisi mielestäni reilusti kertoa mikä merkki, malli ja vuosimalli on kyseessä niin ei tarvitsi jälkikäteen kysellä mistä piirongista olikaan kyse.

SUOMINEN TAUNO 07.01.2009 14:35

Sanotaan nyt vaikka näin, että varsinkin moitteiden osalta kannattaa merkkien kanssa olla hieman varovainen. On nimittäin esimerkkejä, joissa iso firma aloittaa oikeudenkäynnin syyttäen moittijaa heidän myyntinsä vahingoittamisesta. Saatat vaikka voittaa jutun, mutta oikeudenkäynti on kallista.

En ole ihan varma, miten tällaista foorumia käsitellään asioiden julkaisumielessä, mutta en ottaisi turhia riskejä.

Positiivisia asioita voi kyllä riskittä kohdistaa tarkkoihin merkkeihinkin.

EEROLA TEEMU 07.01.2009 15:41

Tuo nyt on varsinaista bullsihittiä, vai mihin pelottelusi perustuu? Liippaaako läheltäkin?

Jos yksityinen ihminen tuo jollain keskustelupalstalla esille omassa matkailuajoneuvossaan olevan puutteen tai vian nimeltä mainiten, niin ei siitä yksikään valmistaja ryhdy oikeustoimiin. Johan valtakunnan suurimmassa päivälehdessäkin on viikottain testejä, joissa kerrotaan mitkä tuotteet on "romuja". Viimeksi luin jostain lehdestä navigaattoreiden nimet, joita ei ainakaan kannata ostaa jos haluaa päivittää tietokantaa -sekun ei onnistu useimmilla halvoilla. Huonoista tuotteista ja palvelusta PITÄÄ KERTOA, koska muutosta ei muutoin tapahdu.

SUOMINEN TAUNO 07.01.2009 16:13

Kyllähän tämä asia tietenkin kokemukseen perustuu. Työhommissa olen muutamaan tapaukseen törmännyt ja tullut hieman varovaiseksi.

Palautteen antamisesta olen samaa mieltä, mutta annan negatiivisen palautteen mieluummin suoraan myyjälle tai valmistajalle. En ryhdy tuotteita julkisilla foorumeilla haukkumaan.

EEROLA TEEMU 07.01.2009 16:27

Nythän ei ole kysymys siitä mitä itse teet palautteen antamisessa, se on oma asiasi. Ellet kerro niistä "muutamasta tapauksesta" jotain, edes mitä rangaistuksia on minkätyyppisestä asiasta tullut, niin uskottavuutesi jää väiteesi osalta puhtaaseen nollaan.

PALIN MATTI 07.01.2009 16:33

Nyt Tauno kyllä höpöttää. Ei täältä kukaan linnan joudu jos omista huonoista kokemuksistaan ihan selkokielellä kertoilee.

SUOMINEN TAUNO 07.01.2009 16:52

Ei minunkaan tiedossani ole, että kukaan olisi linnaan joutunut. Enemmän se käy rahapussin päälle.

Ei minulla ole mitään tarvetta vakuuttaa ketään tässä asiassa. Kerroin vain, miten itse toimin kokemukseeni perustuen. Muut toimivat oman kokemuksensa perusteella miten halauavat.

VIROLAINEN ARVO 08.01.2009 14:33

Näillä palstoilla näyttää olevan taipumus kääntää asiat seipäästä ja seipään pystyttäjästä pois itse tuotteesta "heinistä". Taunon kanssa olen yhtä mieltä sen suhteen, että itse hoidan asiani suoraan myyjän tai jopa valmistajan kanssa. Niin olen myös nyt menetellyt.
Sen suhteen en ole kanssasi samaa mieltä, että vastuu kaikesta huonosti tehdystä on ostajalla. Kun itse työkseni hoidan myös asiakasreklamatioita, niin luulisin tietävänini, kuinka menetellä. Kyllä ostokohdettani tutkin, mutta en sentään purkamaan autoa ruvennut, että olisin kaikki kohteet päässyt tutkimaan. Kaikkea ei näköjään pystynyt havaitseman en edes kesäälä auton alla könyttyäni ollut tuota pientä virhettä havainnut.

Ajatukseni oli saada kokemuksianne ja ratkaisujanne asioiden parantamiseksi. Korin (sunto-osan) valmistajathan ne noita eristyksiä ja ratkaisuja tekevät. Ikkunoissa, luukuissa ja ovissa ei lienen niin hirveästi noita vaihtoehtoja ole. Kyllä eristystä on noiden takaosan pyöräkotelon osalla ja auton oman rungon ja asunto-osan rajassa, mutta ko kohdat voisi tehdä paremminkin. Minusta ei ole mikään kunnon ratkaisu, että asunto-osan ja hytin väliin tarjotaan väliverhoa ratkaisuksi. Eikä ajo-sassa tietysti kaikkea voi eristää, mutta! Esimerkiksi tuon oven tiivisteen suhteen tehtaalla ei ole meidän olihin nykyisellään antaa mitään parempaa ratkaisua. Ei pelkkä "ylitehoinen" lämmitysjärjestelmä kaikkea viihtyvyyttä takaa.

Mutta uskon, että mitä enemmin tehtaalle menee noita parannustoiveita, niin kyllä se pikkuhiljaa tulosta tuottaa. Pohjoisen olosuhteet ovat kuitenkin jotain muuta kun Saksassakin.

Mutta pian autossani on monessa suhteessa tehty sellaisia parannuksia, joita olisi voinut jo tehtaalla tehdä. Tiedän kyllä, että sellaisiakin pelejä tehdään, joissa asiat ovat ajateltu loppuun asti. Hinta-laatusuhde on kuitenkin mielestäni asia jonka ostaja viimekädessä päättää.

RAIMESALO RAIMO 08.01.2009 15:22

Seppo: Anteeksi ajattelemattomuuteni! Tottakai "syyllinen" on korin valmistaja.

VIRTA URPO 08.01.2009 22:20

Olisi kiva kuulla mitä parannuksia olet kehitellyt autoosi. Itsekkin olen parannellut jo kohtuullisen hyvää alustaa aina paremmaksi. Edellinen auto paranneltiin myöskin ja se haettiin liikkeestä nopeasti, kertoi myyjä jälkikäteen. Oli sillä valveytunut ostaja joka ymmärsi oikeita asioita eikä vain mielikuvia. voitas vaihtaa mielipiteitä ja kokemuksia. Mitä keksiä pyörää moneen kertaan. t: urpo.virta@luukku.com

TÖRRÖ TOIVO 11.01.2009 20:22

Katselin auton poistovesiputkia ja huomasin ,että takapyörän muovinen kotelo on täysin eristämätön ja sen vieressä menee poistovesiputki n.2 cm päässä se oli myös eristämätön .Kysynkin ,että riittääkö kun laitan putken ympärille lämpöeristyksen vai pitääkö myös pyörän kotelo eristää. lisäksi huomasin ,että siitä kohdasta mistä pyöränkotelo tulee niin sanotusti asunto-osaan niin sieltä tuli kylmää ilmaa raosta ,mikä olisi parasaine minkä laittaisi sauma kohtaan riittääkö tavallinen silikoni koska siinä tapahtuu lämpövaihtelua ja siinä kohtaa puulattia ja muovinen kotelo. Pyydän neuvoa .!!!!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.