Merkkivalo syttyi taas

IISALO HANNU 04.01.2009 12:37

Oli tässä aikaisemmin puhetta Fiat vm 08 2.3 koneella olevan auton viasta . Saisiko tänne koottua tietoa ongelman ratkaisuista vikaan joka autossani toistui jo neljännen kerran nyt on kilometrejä 10000. Vika ilmenee , kun kojelautaan syttyy valo joka ohjekirjan mukaan on häiriö ruiskutusjärjestelmässä ja samalla veto hyytyy eikä kulje edes 6 vaihteella satasta . Vikaa on korjattu Oulun ja Hämeenlinnan Delta-autossa . Asia korjaantuu kun vaihdetaan sulake numero 11 viimeksi vaihdettiin myös egr ventiili jonka jäleen pääsin ilman ongelmia 4000 kilometriä . Kun menen vikaa taas korjauttamaan niin voisin antaa vihjeitä vian korjaamiseksi , kun ei korjaamolla tunnu niitä löytyvän .

TERVO JARI 04.01.2009 16:13

malli joka on itselläni käytössä, joten tuskin vika on sama joka ilmeni -06 mallisessa 2.8 HDI:ssä: Kolmos sylinterin ( voi ilmetä ihan minkä sylinterin suuttimen kohdalla tahansa )ruikutussuuttimen sähköpistoke löysä, ei ruiskuttanut kolmoselle "ruokaa" joten peli oli "hengetön". Korjaus onnistuu kotikonstein, terävä pikkumeisseli jolla pistokkeen sisällä olevia "liuskoja" painetaan niin että niiden "rako" pienenee jolloin kosketus vastakappaleeseen saavutetaan jälleen.

Tuskin tästä sinulle apua, mutta joskos jollekin toiselle ? ?

Tuo vika saattaa korjautua itsekseen hetkeksi ja ilmestyy taas jonnin ajankuluttua jollei "tiukkaamista" tee . . .

2.8 HDI:ssä nuot "tösselit" löytyy sellasen mustan muovikannen alta joka on klipseillä kiinni moottorin kannen päällä ( ei konepellinpäällä, joku irvileuka voi noinkin asian vääntää ) . . .

Jari
PALIN MATTI 04.01.2009 16:51

Tuo Jarin mainitsema on aika ylenen vika noissa Ducatoissa. Toissa vuonna mun piironki muuttui väkisin kaksipyttyseksi. Oulun Delta-Autossa sanovat niitä töpseleitä kiristelleen sen vuojen aikana jo 90:sta Ducatosta. Sylinterit 1 ja 2 olivat pimeinä. Liitinten tiukkaus auttoi, eikä sen jälkeen oo ollu mitään vaivoja. Saisivat tehdä jo sielä moottoritehtaassa tuon kiristelyn.

LAUKKANEN MAURI 04.01.2009 17:55

Mitä sanoo auton tietokone? Kun näissä tämän päivän kulkimissa on se CAN-VÄYLÄ,jota luetaan siellä korjaamolla,sekä kuitataan ne vika ilmoitukset,niiten pitäisi kertoa ne vikakoodit kun auto on töpselissä.

Ostin itse sellaisen laiteen VAG-konsernin autoihin ,kun sattuu sellaisen omistamaan. Vikakoodin luku merkkikorjaamolla maksaa 15€, WW-korjaamot. Ei siellä tarvitse monta kertaa käydä kun laite on hintansa tienannu.

Vikojen korjaaminen/pikallistaminen ilman näitä lukijoita tämän päivän autoissa on muuten mahdotonta. Tietääkseni Fiat on myös CAN-VÄYLÄLLÄ varustettu,mutta en ole peretynyt siihen vielä,vaikka sellaisen omistan.

TERVO JARI 04.01.2009 18:06

lukijasta ?

Sanovat että kunnon laite maksaa sellaset omakotitalon hinnan, pitää aikamonesti käydä luetuttaan että edes tasoihin mänöö . . .

Aikuisten oikeesti, mistä ja mihin hintaan moisen oot investoinut ? ?

Minkä ikäisiin VAG vermeisiin sillä voi "tutustua" ? ?

Nämät uudemmat CAN väyläset kun vaatii juuri sen talon hintaisen vermeen . . . Tai onkohan tuo hinta politiikka korjaamopäälläköiden keksimää ? ?

Jari
HALMEENMÄKI JUHANI 04.01.2009 21:29

Halpoja ovat OK-talot jossain, mutta missäpäin?

Se OBD on meinaan sen verran viksu systeemi että lukeminen ei ole mystiikkaa kun on aikoinaan sovittu miten se aukeaa. Ihan merkkivalmistajien laitteita saa 500-1500e haarukassa, saati sitten noita kotikäyttövermeitä tai ohjelmia & liittimiä läppäriä varten.

VIRTA URPO 04.01.2009 23:33

Vika ilmeni meillä siten, että tehot hukassa. Tyhjäkäynti OK , mutta kun antoi ns. kaasua pahimmillaan ei pariin minuuttiin tapahtunut muuta kuin hirveää savutusta ontuen kierroksien nousua. Yleensä mitä kosteammat kelit ja matka ajoa niin tiesi ,että aamulla alkaa ensin ns. lämmitys vaihe - sitten pääsi liikkeelle kun alkoi ottaa kierroksia ja voima löytyi. Valo sytty myöskin vaihdellen ja kun Norjassa päivittivät softat suomen ohjeiden mukaan -ei sekään enää 2 kk syttynyt vika kuitenkin paheni kaiken aikaa. Norjassa käskivät sen EGR:n tarkistaa / korjata. Suomessa vasta neljännen korjaamokäynnin ja videoleffojen lähettelyn ( 2 kk ) jälkeen suostuivat , kunhan saivat kuulemma luvan italiasta ja sitten tilattuaan ( 3 vko ) sen EGR venttiilin sieltä vaihtoon. No eipä auttanut. Kuin taivaan lahjana kun pyysin saada jo tuoda 5:ttä kertaa auton korjaamolle se valo syttyi sitten 3 kk. Lukivat sen heti vaatimuksesta, etten sammuta nyt autoa ennen lukua, enkä poistu korjaamolat. No taas se EGR -vika . Venttiili oli juuri vaihdettu. Auto jäi heille. Lupasivat seur. päivänä kertoa mitä tehdään. No 4 pv odottelin soittoa - soitin ja kertoivat homma hallinnassa. Vaihdetaan SEN EGR:N OHJAIN VENTTIILI. Kysyin ,että taasko luvat italiasta ja osat kanssa ( 1-1,5 kk ) . No löytyy suomen Tampereelta ja Turusta . Saatte autonne seur. viikolla. Soittivat heti ma. Hain auton ( lumet ja jäät katolla ). Eli auto oli varmaan jo ed. viikolla tehty. Hakiessani kysyin mitä te nyt sitten teitte. Korjaamopäällikkö haki takatilasta sen aiemman ? EGR venttiilin ja sitten sen toisen juuri vaihdetun monien alipaineputki liitoksin ja yhden liitinparin sähköisen kytkentään ko. osalle ( kenties jokin palautetieto tai sitten siinä on joku mg venttiili sisällä ). NYT ON SITTEN TOIMINUT n. 2tkm OK. Tuo viha / rakkaus suhde oli kovilla ( olen aina ennen ollut hiivatin vihaaja joka löydettyään toisella yrittämällä sen MAALIN kuitenkin pakoitettuna hiivatin alustaan. Uskoen uuteen Ducatoon ja suhde oli alkanut hiljaa muuttumaan tässä -07 mallissa jo "ystävyys suhteeksi" , mutta kesällä se näytti entiset tapansa. Katsotaan muuttuuko koskaan rakkaudeksi ?

PALIN MATTI 05.01.2009 00:29

OBD-koodin lukuohjelmat löytyvät netistä ilmaiseksi ja adapterijohto läppäriin nettikaupasta 35€:lla. Ei pitäis olla ylitsepääsemätön homma tuon, jos kerta jotakin kiinnostaa autonsa sielunelämä.

LAUKKANEN MAURI 05.01.2009 08:19

Minä ostin V-Checker PRO VAG CAN Lukijan,lontoon kielellä; ovh:159€. Ja se toimii!.Linhttp://www.obd.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=113&category_id=12&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1kki;

VIRTA URPO 06.01.2009 23:06

Kiitos vinkistä ! Pitänee katsastaa löytyykö ihan Fiattiin ja Meseen myös. T:Upi

TENKULA MATTI 15.01.2009 10:50

www.obd.fi osoitteesta löytyy noita lukulaitteita kohtuuhintaan.

IISALO HANNU 20.01.2009 09:58

Nyt on peli kunnossa toivon niin . Taas kerran vaihdettiin sulake , egr ventiili ja kuittailtiin tietokoneelta virhekoodit pois . Jostakin johtosarjasta oli löytynyt hankautuma , selittäisiköhän se nämä usein toistuneet viat . Aika näyttää .

NIEMINEN RAIMO 20.01.2009 17:38

Pakkivaihteen päällekytkeminen aiheutti sulakkeen palamisen,samalla syttyi tämä keltainen moottorivalo ja niinikään luistonesto kytkeytyi pois käytöstä.Tästä ei kuitenkaan aiheutunut muuta haittaa kulkupuoli oli aivan normaalia.Syy oli takavaloille menevän johdon kireys joka oli hankautunut rikki. @rami

VIRTA URPO 20.01.2009 23:57

Mikä sulake ? ja miten se ilmeni ? Kesällä kun meidän aoto sekoili enne sohta päivityksiä ja 3-4 kk korjailua ihmettelyä sekin sytytti tuon moottori valon ja luistonesto valon. Samalla se ohituskytkin meni mykäksi. Valo kuittautu sammuttamalla auto, kuten myös joka toinen kerta tuo ruiskuvalo. Kuntoon tuli vasta kun vaihdettiin EGR venttiilin lisäksi se apuventtiili harmaan vihreäkös se oli johon menee letkuaja ja pari johtoa.

NIEMINEN RAIMO 21.01.2009 14:59

Peruutusvalojen sulake on ylärivissä keskellä en nyt muista onko siinä 3 vai 4 sulaketta rivissä,keskimmäinen jompikumpi.Asia selvisi vasta Delta-Autossa ja vasta silloin kun huoltomies oli pakittamassa autoa pois nosturilta,vaihdettuaan ensin sulakkeen ja kuitattuaan virhetilan.Hän tutki johtoliittimen vasemman takapyörän kohdalla akselin päällä.Siihen asti tuli virta .Koppavalmistaja jatkaa tästä liittimestä taaksepäin omilla johdoillaan.Liittimestä eteenpäin löytyi syy sulakkeen palamiseen,johto liian kireällä,kulunut rikki.Tässäkin tapauksessa luistoneston ohituskytkin meni pois pelistä.Ei kyllä ensimmäiseksi mieleen tullut että pakkivalon rikkoutunut sulake sytyttäisi moottorivalon ja että siihen vielä luistonestokin olisi yhteydessä.Se että aiheuttiko tämä sulakkeen palaminen jotain lieveilmiöitä kuten savutusta,sitä en nyt pysty varmuudella sanomaan kun kulku vaikutti aivan normaalilta.Toisaalta tämä ko liitin on melko iso ja johtoja tulee monenlaisia.Jo pelkästään tämän liittimen likaisuus voi aiheuttaa kontaktihäiriöitä.Liittimen putsaaminen silloin tällöin autta varmaan tilannetta. @rami

TÖRRÖ TOIVO 21.01.2009 18:47

Olen kirjoittanut tästä asiasta ennenkin ,kun minun dugatossa 07 vuosimallissa oli samavika.Vika korjaantui sillä kun autoon vaidettiin uusi kaasuläppä ,olen sen jälkeen ajanut yli 25000 km eikä ole ollut ongelmia.Minunkin autossa aina vika poistettiin tietokoneella ,mutta vika tuli hetikohta uudelleen. Olen tavannut monta dugaton omistajaa ja heillä kaikilla joilla on ollut ongelmia on asia korjaantunut samalla tavalla.

PYLKKÖ RAIMO 25.01.2009 14:34

Lueskelin silmät pyöreinä näitä uusien Fiettien vikoja?.Käsitykseni vahvistuu niiden heppoisuudesta,onkohan pysyttävä (jos mahdollista) fiatista erossa..tosin nykyään taitaa olla vaiekaa,koska suurin osa näyttää olevan noita vikapesäfiatteja..harmi.

VIRTA URPO 25.01.2009 22:42

Alustojen määrään suhteutettuna ja kovia kokeneenakin voin kuitenkin sanoa ei sen huonompi tai parempi kuin muutkaan. Mukavampi alusta Fordiin verrattuna. Deltan halu huoltaa takuuaikana monin paikoin kyseenalaista, kuten näyttää olevan kaikilla muillakin. Ne kun eivät saa olla ns. maahantuojia / rahastaa osuuttaan uudesta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.