Matkailuautojen Huollot

PUUMALA RAIMO 17.12.2008 17:00

Miten te muut hoidatte autojenne huollot ja öljynvaihdot.Olen aina viennyt autoni huoltoon paikalliseen huoltamoon ,öljyt vaihdan aina itse.Kun oli viellä työelämässä ja oli usempia autoja sekän pojan auto että oma isompi vene ostin aina öljyt tynnyrissä.Nykyään vaan kanistereissa.En ainakin Delta aitosta missä maksaa 60 euro 4 L kanisteri. olen maksannut yleennsä alle 20 euro pr 4L.Suodattimet olen ostannut Keskiselta jo monta vuotta.Mutta huollot teettän kyllä Huoltamossa eikä ole ollut kallista.Ja saa leiman huoltokirjan.Se voi olla joskus tärkeä kun joskus mennään vaihtamaan.T Raimo

KOTILAINEN ISMO A 17.12.2008 17:25

Iveco täytyy viedä merkkihuoltoon, koska mm. öljynvaihto päivitetään alustan tietokoneelle. Näillä tiedoilla on kuulemma merkitystä pakoputkiston ekassa pöntössä olevaan polttolaitteistoon, joka huolehtii noen polttamisesta. En uskalla jättää öljynvaihtoa muiden armoille ilman tietokoneen päivitystä, koska polttolaitteistolla varustettu pakoputkiston eka pönttö maksaa 4600 euroa. Jos se menisi rikki siksi, etten henno käyttää merkkihuoltoa, niin tulisi säästettyä väärässä paikassa. Kerran vuodessa suoritettava "perushuolto",(Ivecon huoltoväli on 40000km tai yksi vuosi) jossa uusitaan kaikki suodattimet ja tietysti pitkän matkan öljyt, maksaa hiukan alle 500 euroa töineen. Se ei ole kamalan paha, kun aiemmin ducaton huollot delta-autossa maksoivat yhtä paljon, ja silloin vaihdettiin ainoastaan öljyt. Niin ja ducaton huoltoväli oli 15000km.

HAAPANEN TIMO 17.12.2008 18:15

No onhan se 350€ enemmän kuin sen pitäisi olla. Tunnin työstä aika paljon.

KOTILAINEN ISMO A 17.12.2008 19:06

Ajattelit sitten huollattaa autosi 150 eurolla. Jos löydät iveco, mersu, fiat tai ford -merkkihuollon, joka tekee hommat tuolla hinnalla, niin laita tieto tänne näkyviin. Niillä firmoilla riittää asiakkaita. En nimittäin saa huollatettua edes henkilöautoani nyrkkipajassa tuolla hinnalla.

Kaivoin oikein kuitin esiin edellisestä huollosta: Ivecon merkkihuolto, Lahti Polttoainesuodatin 173,70 Öljynsuodatin 23,20 Raitisilmasuodatin 44,80 Shell Helix ultra 0w-30 98,20 Työ 140,- alennus 0,90 Yhteensä 479,-

Työn hintaan sisältyi lisäksi eturenkaiden vaihtaminen ristiin, ei erillistä lisäveloitusta. Ja kyseessä on siis kuorma-auton huolto, ei pakettiauton. Edelleen väittäisin, ettei hinta ole suhteeton verrattuna esim. delta-auton veloituksiin. Niistä minulla on noin 9 vuoden kokemus.

HAAPANEN TIMO 17.12.2008 20:42

Onpa se naftasuodatin kallis. Mikä moottori se on?

KOTILAINEN ISMO A 17.12.2008 21:10

Sitä hintaa minäkin ihmettelin. Kone on 3 ltr turbodiesel, nelipyttyinen sellainen, 130kw, 177 hv. Alusta on iveco 60c18.

JANHONEN MATTI 17.12.2008 21:50

Ei takuuehtojen tehtävänä ole toimia asiakkaaseen nähden pelotteluvälineenä vaan luoda turvaa asiakkaalle. Nyt on kuitenkin tullut maan tavaksi, sitoa auton ostaja pelottelun l.takuuehtojen kautta ja avulla merkkiliikeiden raakasti ylihinnoittelemien ns. jälkimarkkinointituotteiden ostajiksi.

PALIN MATTI 17.12.2008 22:25

Minä kyllä olen löytänyt sellaisen liikkeen, missä Fiat huolletaan alle 150€. Olen huollattanut Ducatoni (2,8 l) paikallisessa Citroen-liikkeessä. Hinta öljyineen, suodattimineen ja töineen oli viimeksi 138€. Polttoainesuodatinta ei vaihdettu, koska sitä ei ole tarpeen joka vuosi vaihtaakaan. Polttoainesuodatinta ei syö aika, vaan sen läpi virtaavan polttoaineen määrä ja etenkin likaisuus. Nykyaikaiset polttoaineen kuljetus- ja jakeluvehkeet ovat niin hyviä, ettei suurempia paskamääriä enää polttoaineen mukana kulkeudu suodattimiin. Vettäkään ei ole koskaan tarvinnut laskea suodattimesta.

Pikkusen rahastuksen makua on noissa sinun huoltohinnoissasi. Varsinkin tuo polttoainesuodatin.

KOTILAINEN ISMO A 17.12.2008 22:43

Palaan siihen kohtaan edellisessä kirjoituksessani, jossa mainitsin tuon alustan tietokoneen päivityksen. Sitä ei pysty tekemään missä tahansa. Siksi minun on mentävä ivecolle....ellei joku tiedä paikkaa Lahden lähistöllä, josta löytyy vastaavat laitteet kun valtuutetulta huoltoliikkeeltä. Joo, tuo suodatin on tosiaan kallis, en tiedä miksi. Jos sinun ducatoosi olisi laitettu ivecon suodattimen hintainen polttoainesuodatin, niin johan olisi tuo 138 euroa pompsahtanut ylöspäin. Meidän huollot eivät siis ole vertailukelpoisia :)

PALIN MATTI 18.12.2008 07:50

Vaikka Ismo jättäisit sen polttoainesuodattimen vaihtamatta, niin siltikin on tuo sinun huoltohintasi yli kaksinkertainen omaan huoltooni verrattuna. Ilmeisen kova taitaa olla tuntiveloitushintakin tuossa pajassa jos 140€ on työn osuus.

PUUMALA RAIMO 18.12.2008 10:28

On iso ero kanssa mimmonen huolto tehdään.Eihän pelkkä öljynvaihto mikä huolto ole siihen yleennsä kuulu paljon muuta.Kyllä minäkin viime huollossa pääsi alle 150 e mutta en tiedä ,tekivätkö ne muuta kun laitoin leimaan huoltokirjan.Olin itse vaihtannut öljyt ja suodattimet.En tosian tiedä mitä ne tekivät itse puhalsin ja tarkisti jarrutkin kun vaihtoin talvirenkat alle T Raimo

KOTILAINEN ISMO A 18.12.2008 12:45

Tuntiveloitusta en muista. Huollon kiinteä hinta oli tuo 140,-. (hinta sama riippumatta siitä onko kyseessä matkailuauto vai kuorma-auto) Aikaa siihen vierähti noin kaksi ja puoli tuntia. Raitisilmasuodattimen vaihto vie Flairin konehuoneessa kuulemma tuhottomasti aikaa. Ovat niesmannin tehtaalla tehneet siitä akrobatiaa vaativan toimenpiteen....Että ei siinä tuntihinnaksi mitään mansikoita enää tule. Tietysti olisin tyytyväinen, jos eivät velottaisi mitään :)

PALIN MATTI 18.12.2008 13:40

Olette varmaan huomanneet eri automerkkien huoltotyölistoja tutkiessanne, että aika vähän on siinä toimenpidesarakkeessa enää "Vaihda" -merkintöjä. Ylivoimaisesti suurin osa on sellaisia "Tarkista" -merkintöjä. Ennenvanhaan piti myös säätää jotain, mutta nykyään kaikki säätöä vaativat toimenpiteetkin puuttuvat listasta. Kiitos automaattitoimintojen ja elektroniikan, kuten käsijarru, kytkinpolkimen välys, katkojan kärkiväli, sytytysennakko, joutokäyntikierrosluku, jne. Voideltavia kohteitakaan ei enää ole juuri muita kuin ovien saranat ja tuulihaat.

NUPPONEN ESKO J 18.12.2008 13:54

Miksi matkailuautoa täytyy huollattaa.Minulla on 09 vuosimallin mersu defles,kerran vuodessa vaihan öljyn ja suotimen.Öljy maksaa 30 € 10 litraa,kerran olen vaihtanut pölttoainesuotimen a10€.Ei mitään vikoja ole ollut että pitäis viedä huoltoon.Kova hinta näkyy olevan huoltokirjan leimoilla

KOTILAINEN ISMO A 18.12.2008 14:13

09-mallinen mersu? Kerran vuodessa öljynvaihto? Olisiko vuosimalli mennyt väärin?

AHJOS TIMO 18.12.2008 15:41

"Ylivoimaisesti suurin osa on sellaisia "Tarkista" -merkintöjä."

Aivan. Silloin huollon laiminlyönnistä ei aiheudu vahinkoa, jos tarkistuksessa olisi kuitenkin todettu, että asia on kunnossa. Toisaalta tuosta seuraa, että määräaikaishuollon listahinta sisältää vain ne tarkistukset, mutta kaikesta muusta peritään eri maksu. Huoltotarve on toki tekniikan kehittyessä vähentynyt, mutta lieneekö samalla käynyt niin, että huollon listahinta, joita esim. autolehdet ottavat huomioon käyttökustannusvertailuissaan, kattaa aiempaa pienemmän osuuden sen kokonaiskustannuksista? Esim. kun vein henkilöautoni kerran "39 euron perushuoltoon", laskun loppusumma oli kuitenkin lähes 200 euroa.

AHJOS TIMO 18.12.2008 15:44

Arvaan, että kysymys on vuoden 90 mallista. Helsingin suuntanumerokin kirjoitettiin aiemmin 90, mutta nykyisin 09 :)

PALIN MATTI 18.12.2008 17:29

Kirjoitit Esko: ".Ei mitään vikoja ole ollut että pitäis viedä huoltoon." Tällainen käsityshän "Mesemiehillä" on yleensäkin, että auto on silloin "huollossa", kun siinä on jotain korjattavaa.

Todellisuudessa huolto tarkoittaa sarjaa sellaisia toimenpiteitä, jotka tekemällä kasvatetaan sitä todennäköisyyttä, että auto ei vikaantuisi lainkaan. Tehdään siis ennakkoon sellaisia toimenpiteitä, joilla auto pidetään toimintakuntoisena mahdollisimman pitkään. Vähintäänkin seuraavaan huoltoon saakka.

Yksi konkreettinen esimerkki ainakin etuvetoisissa autoissa on tarkkailla vetonivelien suojakumien kuntoa. Jos kumi repeää, ovat seuraukset arvattavissa, kuten varmaan yleisestikin tiedetään. Vetonivelien ollessa kysymyksessä, tarkoittaa se nivelen nopeaa tuhoutumista.

On sitten toinen asia kuka sen tarkastuksen tekee. Omistaja voi itsekin vaivautua niitten kumien kuntoa seuraamaan vaikkapa talvirenkaitten vaihdon yhteydessä samalla kun joka tapauksessa tarkastaa jarrupintojen kuluneisuuden. Joku teettää nämä hommat vieraalla ja luonnollisesti maksaakin sitten siitä.

HAAPANEN TIMO 18.12.2008 18:00

Saisit Ismo pienellä vaivannäöllä aika paljon pois huoltohinnasta, selvittelin pikkuisen asiaa. Mulla oli päivällä kädessä Dailyn originaali naftansuodatin hintaan 118€ Turun Ivecolla, sisäsuodatin oli siellä 55€

Käydessäni vakikorjaamolla kaveri antoi valistuneen arvauksen että löytää naftansuodattimen n.80 euron pintaan, ja sisäsuodattimen alle kolmenkympin. Tarvitsisi alustanumeron tarkkoihin hintoihin.

Helixiä vastaava Castrolin öljy lähtisi 10,50€/l

Ja noin vuoden kuluttua saa omilla laitteillaan kuitattua tuon hiukkassuodattimen degeneroinnin (vaimikäseoli) menee kuulemma ylensä tuon verran aikaa uusilla autoilla.

Raitissuodattimen vaihto ottaa viitisen minuuttia pahastakin paikasta.

Näin kerrottiin "nyrkkipajasta"

Siellä pajassa maksaa mun autoon öljynvaihto suodattimineen 75€ Sisätilan- ja ilmansuodatinta en vaihda ennen niiden likaantumista. Silmämääräinen tarkastus. @timo

NUPPONEN ESKO J 18.12.2008 20:36

lukihäiriö vuosi on 1999 ei ole korjaamolla tarvinnut vielä vierailla.

KOTILAINEN ISMO A 18.12.2008 20:44

No perskeles. Tämä keskustelu ei mene ollenkaan hukkaan. Keväällä ajankohtainen ivecon huolto saattaa maksaa huomattavasti vähemmän kun viime keväänä. Ja kaiken lisäksi takuut on siinä vaiheessa takana....

SUUMÄKI HEIKKI 19.12.2008 14:05

Polttoainesuodattimen verkkivalo palaa, ilmoittaen, että suodattimessa on vettä. Pitääkö suodatin vaihtaa vai löytyykö suodattimesta hana josta vesi voidaan poistaa. Jos ei tee mitään asialle, niin onko siitä vaaraa moottorille tai pumpulle. Kertokaa viisaammat "pliis". Hekuli

PELLIKKA ERKKI 19.12.2008 14:31

Joko siellä on vettä tai anturi vika. Ota suodatin pois ja vaihda uusi, jos valo ei sammu vaihda anturi (kallis) tai ota johdot irti anturista. Tuskin se vesi mitään rikkoo, mutta pakkasella se jäätyy ja matka loppuu siihen.

Hyvää Joulua. ...kinkkua... ...kinkkua...

SUOMI SEPPO S 19.12.2008 14:42

Yleensä suodattimen pohjassa on "hana" laske siitä polttoainetta esim juomalasiin. Anna seistä muutama tunti ja katso onko vettä painunut lasin pohjalle. Mikäli ei ole niin vika on todennäköisesti suodattimen vesianturissa. Mikäli pohjaproppuun menee johtoja niin irroita seuraavasta liittimestä johdot irti ennenkuin alat pyörittämään sitä. Varsinkin Fiateissa on murtunut johtoja propun juuresta ja on sytyttänyt merkkivalon. En muuten antaisi veden päätyä polttoaineen ruiskutukseen. Voi tehdä suuriakin vahinkoja. @seppo

HAAPANEN TIMO 19.12.2008 17:09

Minä en ole koskaan selkeästi näkyvää vettä löytänyt suodattimesta. Siviilitransporterilla olen testaillut tuota vaihtoa, ajoin 11/06 - 02/08 samalla suodattimella n. 80 000 km

Silloin helmikussa alkoi moottori kovilla kierroksilla nykimään, suodattimesta ei tullut vettä, mutta se oli vettyneen näköinen ja ilmeisen tukossa.

Testi jatkuu 02/08 vaihdetulla suodattimella, sillä on nyt ajettu n. 60 000 km

Se 80 000 km tarkoittaa 8000 l naftaa suodattimen läpi, ei siellä seassa paljoa vettä ole ollut.

Tranporterin suodatin on lokasuojan sisällä aivan paljaana kylmälle alttiina, eikä sula moottorin lämmöstä jos jäätyy. Viime talvena pidin mukana pikku tohoa, olin aivan varma että suodatin lopulta jäätyy, kovien pakkasten puuttesta johtuen testin se puoli ei selvinnyt. @timo

EEROLA TEEMU J 20.12.2008 01:11

Tulin aika myöhään mukaan "ulkopuolisilla tehtäviin huoltoihin". Mottona oli vuosikymmeniä, että " tämä auto, ei ole koskaan ollut valohoidossa". Kun sitten ensimmäiset tulokset näistä ""huolloista"" tulivat, niin ne oli aika karmeita. Monia rahastettuja paikkoja ei ollut ollenkaan tarkastettu (olin ennakkoon merkinnyt). Tilaamattomia töitä rahastettiin. Osia oli merkitty vaihdetuiksi, vaikka mitään ei ollut vaihdettu, jne.

Huippu oli kun eräässä vaihteiston synkroniongelmassa irrallaan vietyyn vaihteistoon ei vaihdettukaan ostamiani uusia synkronirenkaita vaan vanhat ( ei m- auto). Uudet myytiin toisille kovalla hinnalla. Korjaamo narahti asiasta, mutta on silti esiintynyt näilläkin sivuilla "suositeltavana".

Kun tarkastaa kriittisesti esim. Ducaton määräaikaishuolto- ohjelmaa, niin siellä on äärimmäisen vähän sellaisia kohteita, jotka vaativat ohjelman mukaisia tai vähintään "kerran vuodessa" tehtäviä toimenpiteitä merkkikorjaamolta. Eikä näihin tietenkään kuulu suodattimien tai öljynvaihdot. Samanlaiset aknesta kärsivät nuoret jannut potkivat ja ovat huoltavinaan piironkeja hyvin erilaisella hinnalla. Eihän siinä mitään jos maksamme "leiman takia" paljon tyhjästä.

YLILEHTO MARTTI 20.12.2008 14:04

Tämän päivän polttoaine suodattimesta et näe onko siellä vettä Koska imee viltteriin sisälle veden.Moottorin ilmansuodatin on likainen,silloin voi jäätyä likainen suodatin eikä polttoaine järjestelmä saa ilmaa,siinä on samanlaiset ongelmat.Itselläni on käynyt diisseli henkilöautossa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.