Hajuhaitta lämmityksen ollessa päällä

NIEMI ERKKI 10.12.2008 09:01

Ostin 18.06.2007 uuden nestekierto lämmityksellä olevan matkailuauton,jossa alkoi samana syksynä lämmityskauden alettua ilmenevään kitkerää hajua ja sama homma tänä syksynä.en pysty autossa olemaan kun 15min kun kurkkukipu,huulien ja silmien karvastelu ja oksettava olo tulee,autosta poistuessa olen oireeton 30min jälkeen.Minun asiakkaat myös oirehtivat kyydissä ollessa. (vuodessa 4kk käyttöaika,kun lämmitys on pois päältä)Olen myyntiedustaja joten käytän autoa ympäri vuoden.Kysymys onko kenelläkään tullut vastaavanlaista ongelmaa eteen,tämä auto on meillä samalla lämmitysjärjestelmällä kolmas ,edellisissä ei mitään onglmaa. Olen kolmen viikon ajan testannut autoliikkeessä vastaavia autoa ja niissä ei reaktioita.MITÄ TEHDÄ.NEUVOJA KYSYEN.MARJA_LIISA NIEMI

MIKKONEN JUKKA 10.12.2008 12:31

Hiirenpissa on ärjyä ainetta lämmitysputkiston ja ritilöiden päälle tiputeltuna. Loukuttamalla selviää, toluttamalla helpottuu. Papanat johtavat rikospaikalle. Ehdotukseni on vastuuton.

TIKKANEN MIRJA 10.12.2008 12:41

Hiiri tuli minullakin mieleen, tai joku muu haiseva juttu. Kannattaa syynätä auto ensin kunnolla läpi (ellet ole jo syynännyt) Meillä oli kerran kulkeutunut eteisen kaapin ylähyllylle mehutonkka, joka oli alkanut kai käymään ja pursunnut vaatteille. Ne vaatteet haisivat muuten niin pahalle etten tiedä oikeastaan mitään yhtä pahanhajuista =)

HAAPANEN TIMO 10.12.2008 18:55

Oireet viittaavat aivan täydellisesti nestekaasun palokaasuille altistumiseen.Nyt pitää tarkastaa lämmittimen pakoputken kaikki liitännät. En yöpyisi autossa ennen tarkastusta. Jos haluat vielä olla koekaniinina, käytä pelkää vedenlämmitystä, jollei silloin tule oireita, olkoon puheeni mitätön. @timo

TUOVINEN PENTTI K 10.12.2008 19:05

Onko autossasi lasikuiturakenteita? Meillä tuli aluksi hiukan hajua intekroidun auton tuloilmaventtiileistä.Tuloilmakanava lasikuiturakenteinen.

PULKKI MARTTI 10.12.2008 20:03

Tervehdys. Kaasu voisi olla tietysti syynä,vaikka kyllähän sen haju pitäisi olla tunnistettavissa.Autossannehan on varmaan takuut vielä päällä? Yhteys myyjäliikkeeseen ja vika kuntoon. terveisin Martti.

LATVALA PEKKA 10.12.2008 20:16

Moro! Samaa mieltä Haapasen kanssa, kurkkukipukin viittaa palokaasuihin.Ja oireet alkoivat vasta lämmityskauden alettua.

REINI SEPPO 10.12.2008 21:09

moikka Olisko likavesi tankki? Joka sitten lämmitys kaudella alkaa käymään. Mitäs olette tehneet sen hyväksi? haju muuten on TOSI voimakas (arvailuja ,voit sulkee ne pois, jotka ei kiinnosta) t.se

SINIMAA JANI 10.12.2008 22:17

Juuri niinkuin Haapanen jo sanoi, jos oireita useammilla niin pitempiaikaista oloa tilassa kannattaa varmasti välttää ennenkuin asia on selvitetty.

Onhan autossanne häkähälytin (joka toimii)?

NIEMI ERKKI 10.12.2008 22:30

Autoni on ollut myyjäliikkeen huoltomiesten käsittelyssä 2viikkoa,nesteet on putkistoista vaihdettu kaksi kertaa ja putkistot huuhdottu, (todella pahanhajuset, kumen räryiset nesteet tuli putkistosta jota ihmettelivät asentajatkin).Autoa on lämmitetty erillisellä lämpöpuhaltimella ja olin silloin oireeton .Nyt on ongelma siinä että myyjäliike,maahantuoja ja tehtaan edustaja Helsingissä ovat sitä mieltä että,vikaa haetaan minusta eikä autosta,minä olen erimieltä koska olen testannut saman tyyppisiä jossa olen oireeton eli en ole kumille allerginen.Kuluttaja asiamies on kaupanpurun kannalla jos autoa ei saada asumis kuntoon.Tuntuu siltä että näillä takuu jutuilla ei ole mitään virkaa.

NIEMI ERKKI 10.12.2008 22:43

Moro ! Kiitos ajatuksistasi, vien huoltomiehille tutkittavaksi jälleen kerran,Terv. Marja-Liisa

OJANPERÄ OLAVI 11.12.2008 15:47

Koska Matkailuautossa on nestekierto lämmitys,niin se tarkoittaa Suomen oloissa sitä,että sinne pitää laittaa jotain tuimempaa (väkevämpää)ainetta kuin vesi.Eli,siellä on järjestelmässä vuoto ja tätä "ympäristömyrkkyä" pääsee hengitys-ilmaan. Marja-Liisa on hienotunteinen,että ei ole vielä tässävaiheessa ilmoittanut mistä matkailuauto-merkistä on kysymys. Nyt myyjä-liikkeen ja maahantuojan pitäisi ymmärtää mitä takuu tarkoittaa ja se,että se tuossa tapauksessa jatkuu vielä takuu-ajan jälkeenkin. Auto pitää lähettää tehtaalle tutkimuksiin ja vastaavanlainen toimiva tilalle.Turha niitä hiiriä ja kaasupakoja etsiä,kun se haju on se nesteen haju mikä siellä järjestelmässä on.Onhan se nähty minkälaista vahinkoa tuollaiset pikku lapsukset aiheuttavat myyntiin ja statukseen jos ei niitä hoideta asianmukaisesti.Maine leviää, varsinkin huono.

LAHTI ANTTI 11.12.2008 16:00

Kuka on käynyt varmentamassa, että se on nesteen (glygolin) hajua siellä autossa?

HAAPANEN TIMO 11.12.2008 18:02

Koeta nyt vaan lämmittää kaasulla pelkkää käyttövettä, ilman patterikiertoa. Jos vielä käryää, se tulee pannusta. En oikein uskoisi pattereista tuollaista tulevan.

@timo

UUSIKYLÄ PENTTI R 11.12.2008 18:53

Lämmitysneste on suljetussatilassa, ei se mitään hajuja anna.Jotain kyllä meräntyy nurkissa.

TERVO JARI 11.12.2008 20:34

kyseessä Alde 3000 vai 3010 ?

Oletteko tarkastelleet savu"piippua ?

Kumpi "piippu"malli: Seinästä ulos? Katosta ulos ?

Tuleeko käryä piipusta ?

Onko hajua paisuta-astiasta "nuuskittu" ?

Toimiiko lämmittimen ylikuumenemis-suoja ?

Onko lämmitintä purettu ?

Mahdollisten kokoamisvaiheessa sisälle jääneistä "epäpuhtauksista", väärin asennetuista komponenteista, tai muun sellaisen aiheuttamat "käryt" ? ?

Noita tarkistettavia kohteita on yllilkyllin, kyllä se jostain vika löytyy . . .

Jari
OJANPERÄ OLAVI 11.12.2008 20:53

Viestissä no:7 ilmenee,että asiaa on tutkittu.Se ei selviä mitä se neste on muutakuin,että on pahan hajuista. Jos se nyt aiheuttaa jollakulla pahaa oloa,niin onhan se tutkittava mitä se on.Ties vaikka löytyisi uusi vaarallinen aine kiellettyjen listalle.Onhan niitä jo joitakin löytynytkin,kuten..aspesti,radon,uraani,terva ym.ym joita ei pidä hengitellä.

HALMEENMÄKI JUHANI 11.12.2008 22:05

Jäähdytysnesteen, joka on siis aamaa kuin siellä pattereissa, tunnistaa glykolin makeasta tuoksusta. Toinen vinkki on ikkunoiden huurtuminen, se kun ei haihdu.

NIEMI ERKKI 11.12.2008 22:06

Tervehdys! Kyseessä on Alde 3010,"piippu"malli seinästä ulos Todella paha haju paisunta-astiassa "nuuskittu tänään viimeksi minun autosta ja myös liikkeen uudesta vastaavasta autosta jossa hajuhaittaa ei ollut. Lämmitintä ei ole purettu ,koska maksajasta ei ole tietoa

NIEMI ERKKI 11.12.2008 22:18

Olen ollut yhteydessä terveysviranomaisiin mutta kädet nostivat pystööt,eivät kuulemma voi tutkia huoneilmasta kemiallisia-aineita oli vastaus.Homeen kylläkin.Haju on kitkerän kumen sekainen haju,sama haju paisuntasäiliössä.Terv. M-L

PALIN MATTI 12.12.2008 07:11

Nestekaasun palamisjäte on puhdas vesi. Ei pitäisi kenenkään olla allerginen vedelle. Ja miten uskoisit esimerkikisi kaasuliesien tai kaasuvalaisimien käytön olevan sallittu? Niissähän kaikki palokaasut tulevat suoraan päin ihmisen naamaa.

NIEMI ERKKI 12.12.2008 10:43

Terve! Tässä autossa ei mätäne koska auto on tyhjenetty aivan tyhjäksi, kaikki irti lähtevä on otettu pois jo 1.5 kk sitten ja kosteus jutut on tutkittu sekä mahdollista hiiri ongelmaa ei ole.Vaatekomerossa oleva paisuntasäiliössä haju on melkoinen.Maahantoja vain ihmettelee mikä sen hajun aiheuttaa ja minut on määrätty allergia (ja kohta varmaan mielentila)tutkimuksiin,mielestäni autossa on ongelma joka pitäis poistaa ei minussa, mutta mitem? ."Loppuukko TAKUU JA ASIAKAS PALVELU SIIHEN KUN ON RAHAT SAANU JA ASIAKAS PIHALLE PS."TYÖT KÄRSII"kun en pääse liikenteeseen.T:M-L

LAHTI ANTTI 12.12.2008 10:49

Ota paikalliseen kuluttaja-asiamieheen yhteys sekä terveystarkastajaan. Jos se vyyhti alkaisi purkautua sitä kautta.

LINDBLOM ALF R 12.12.2008 12:52

Olisiko niin, että neste ei olekaan sitä mitä pitäisi olla, vaan 'vahingossa' laitettu jotakin muuta voimakkaasti haisevaa?

PULKKI MARTTI 12.12.2008 13:36

Terve taas.Ajatus.Ovatko käyttäneet jotakin uutta ja halvempaa tiivistemassaa tai liimaa putkistojen kumiosissa,joka sitten reagoisi lämmityslaitteen nesteen kanssa? Voimia vaaditaan taistelussa omien etujen ajamiseksi.Minusta SFC.llä pitäisi olla palvelu näihin asioihin,joita tuntuu enenevässä määrin olevan kaikilla merkeillä ja joita kaikki ihmiset vain kertakaikkiaan eivät jaksa tai osaa hoitaa. terv.Martti

HALMEENMÄKI JUHANI 12.12.2008 16:51

Mitä jos vertaisit auton jäähdyttimen (paisuntasäiliön tai jäähdyttimen korkki auki, ei kuumana) hajua siihen paisuntasäiliön hajuun. Niitten pitäisi olla samanlaisia kun aineetkin ovat samoja. Jollei sinne päinkään niin alkaa haista väärälle aineelle.

HAAPANEN TIMO 12.12.2008 17:22

Joko kokeilit lämmittimen käyttöä ilman patterikiertoa, vain hanavettä lämmittäen? Tällä kokeella selviää missä vika on. @timo

TERVO JARI 12.12.2008 17:26

sinne Aldeen on jääny jottain joka ei kuulu sen sisuksiin ja nyt se tulee sieltä "ulos" . . .

Tuntuuvaan että ei ole materiaali virhe tai vastaava sillä luulis että sama vika olisi useammassa vermeessä ? ? Luulis että huolto olis tuon tarkistanut tehtaalta ? ?

Tuntuu vaan sille että kyll ne siell huolloss on laittannu sen parikertaa minkä ovat "litkut" vaihtanut oikeeta "litkuu", eivät maha niin tyhymiä olla . . .

Jotain "pullamössöö" sen täytyy olla, mikään kiintee muovi tai vastaava ei tollasta aiheuta . . .

Vedä vesiletku ja huuhtele järjestelmä, tosin vaatii lämpimäntilan ja asiantuntemusta järjestelmästä jottei tuu "tuluva" . . . Tai vaadi tuo toimenpide huollontekemänä, vähintään muutama satalitraa vettä ja kaikki vesi talteen että voidaan tutkia "sattumia" jos sellasia löytyy . . .

Kevennys:

"Sattumat" = Nakkikioski reissun jälkeen jos sattuu tuleen rapulaoksennus pidä hampaat yhdessä, jää "sattumat" suuhun . . .

Jari
OJANPERÄ OLAVI 12.12.2008 18:02

Kyllä olen myös sitä mieltä,että se on takuu-asia..Tai miten sen nyt ottaa,kun Suomessa nämä takuu ja vakuutusasiat ovat sellaisia,että myyjät-ja maahantuojat saavat vängättyä asiat niin,että se on asiakkaassa se vika. Valmistajat lähettävät Suomeen kaikenlaista roinaa kun tietävät,että sinnehän se jää. Minäkin ostin uuden asuntoauton syksyllä -09 mallin.Nyt on vedet tullut 4-kertaa lattialle asuto-osan puolelle,kun ne uudenmalliset siniset liitokset ovat pamahdelleet irti.Saas nähdä mistäpäin alkaa home nousemaan.Tästä johtuen aloin oikein taskulampun valolla tutkailemaan putkistokanavia.Vesihän oli mennyt ties minne,mutta paljastui,että kanaviin oli jätetty kaikki rakennusjäte..sahanpurua,ruuvinauloja..ym enkä yhtään olisi ihmetellyt vaikka olis jonkun eväätkin löytynyt.Kyllä meni maku,että ei viitsitä edes jälkiä siivota. Terv.OlaOja

PULKKI MARTTI 12.12.2008 18:41

Joko viimein kertoisit kenen myymä auto on? ja mikä merkki? Kaverin kanssa lyötiin jo vetoa kenen myymiä...saas nähdä osuinko oikeaan..

EEROLA TEEMU J 12.12.2008 19:24

Sorry, koska "ongelman omistajalta" asiaa tiedustelit. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei heti alussa kannata ottaa koko arsenaalia käyttöön. Onhan täällä jo Lomapalvelun edustajakin taivastellut, miksi joku epäselvä asia on tänne tuotu, vaikka siellä tuntuu sentään olevan pikkasen hajua public servicestä. Sitten on ne villit maahantuojat, jotka ehkä hankkii kaluston jopa ilman tehdastakuita joltain saksalaiselta jobbarilta. Kun niiden myymiin piironkeihin tulee vika, niin syypäähän on asiakas. On kumma ellei pitkien "tutkimusrupeamien" aikana ole saatu selville hajuhaitan lähdettä. Syy voi hyvinkin olla selvillä, mutta korjaus tulisi niin kalliiksi, että yrittävät luikerrella pois vastuista. Paljonkos se uusi Alden pannu maksaakaan asennuksineen?

Yksi tuttu osti Saksasta uuden piirongin ja teki sillä muutaman viikon matkan kaupan jälkeen Välimerellä. Rouva ei ollut tyytyväinen tiloihin ym, joten pistivät myyntiin heti kun rantautuivat Suomeen. Eräs ammatikseen piironkeja myyvä liike osti sen heti, koska hinta oli niin edullinen. Ja olihan se edullinen, koska minkään valtakunnan alvia ei oltu maksettu. Parin viikon päästä tämä ammatikseen piironkeja myyvän liikkeen toimitusjohtaja karhusi 8000 euroa kauppahinnasta takaisin, koska alvi piti maksaa. Ellei suoritusta tulisi paluupostissa, niin pannaan lakimies asialle. Kaveri ei vastannut karhuun, ei maksanut eikä koskaan saanut mitään lakimiestä kiusakseen. Kauppa oli tehty päivän hintaan nahkoineen päivineen. Aika monen alalla toimivan jobbarin taidot ovat tuota luokkaa. Ne oppii vasta kun ne pistetään vastaamaan. Luovuttaa ei saa.

OJANPERÄ OLAVI 12.12.2008 20:57

Se on juuri näin.Alkavat rahastamaan ja hakevat vikaa jostain muualta. Minulle sattui markka-aikaan henkilöauton kanssa näin: Auto alkoi nykimään,eipä muuta kuin korjaamolle(merkki).Siellä tutkimukset päälle.Vikaa haettiin päiväkausia ja osia vaihdettiin,koko sähköpuoli uusiksi ja vaihdettiin vielä hyvä pakoputkikin,minä tietenkin maksoin tonneja...siis tää koko homma.Nykiminen jatkui.Keksin soittaa soittaa jonnekkin maahantuojan korjaamopäällikölle ja selitin vian.Hän sanoi pikku juttu,siinä täytyy tehdä kaasuttimessa joku ohitus ja se maksaa 90mk. Tästä on mennyt kiertokirje kaikille huoltokorjaamoille koko maahan,puolivuotta sitten.Ala sitten tappelemaan näitten kanssa.Silloin ei ollut vielä näitä palstoja.Uskon,että nämä palstat auttavat monia,monissa ongelmissa jos löytyy vielä vertaisia. Kuluttaja-asiamiestä se myyjä ja maahantuojakin tottelee. Terv.OlaOja

PALIN MATTI 12.12.2008 22:34

Justiin näin! Joku vuosi sitten alkoi läskipään Mazda 626 nykimään määrätyssä kiihdytysvaiheessa. Vei sen merkkikorjaamoon, missä siihen vaihdettiin moottorinohjausyksikkö ja kaikki maholliset ilma- ja lämpötila-anturit. Nyki edelleen. Läskäri soitti sitten mulle ja valitti asiasta. Kävin kattua vilauttamassa sitä autoa koeajon muodossa ja vaihdoin siihen sytytyspuolan ja virranjakajan (siihen aikaan autossa oli vielä virranjakajakin) välisen korkeajännitejohtimen ilman mitään mittauksia. Niin selvät olivat vian oireet. Ja nykiminen loppui siihen.

Läskipää ei saanut mitään hyvitystä tai korvausta merkkiliikkeen osanvaihtajien (nimittävät silti itseään asentajiksi) turhista töistä sen enempää kuin turhaan vaidetuista komponenteistakaan.

Näin se vaan menee.

PS: Hauskinta tässä oli se, että kyseessä oli sama autoliike, missä itse olin 70-luvulla viisi vuotta asentajana.

AHONEN KAI 13.12.2008 03:44

" missä siihen vaihdettiin moottorinohjausyksikkö ja kaikki maholliset ilma- ja lämpötila-anturit."

Kun päästiin otsikon mukaisesta eroon niin meillekin vaihdettiin laivan tutkaan piirikortti U:kissa, lähdettiin Turkuun, soiteltiin matkalla ettei toimi, vaihdettiin toinenkin kortti Turussa, jatkettiin Hesaan, soiteltiin ei toimi, taas vaihdettiin korttia, nyt kuitenkin niin että palautettiin eka kortti ja vaihdettiin vika, toimi monta vuotta, maksoi kilometreineen/päivärahoineen ~18 tkm= tuhattakilomarkkaa.

Merenkulku ei ole purjevehkeelläkään välttämättä Pirkkamatkailua

HAAPANEN TIMO 13.12.2008 10:15

Vastaan tänne alas Matille eilen klo 7.11 kommenttiin. Nestekaasun palamisjete on vesi ja hiilidioksidi, vahänkin epätäydellisessä palamisessa myös hiilimonoksidi, eli häkä.

Lämmittimen pakoputkea ei saa asentaa 30cm. lähemmäs avautuvaa ikkunaa, ei sitäkään ohjetta ole turhaan tehty.Ei niitä palokaasuja voi sisälle päästää.

Jos sieltä on pakoputki lämmitimestä irti, mikä on mun etädiagnoosi, se ottaa palamisilman sisältä, ja päästää pakokaasut sisälle.

Pienessä huoneessa "tohoa" polttaneet tietävät tarkalleen tuon kurkkukivun ja silmien kirvelyn.

Saisinpa vain Marja-Liisan kokeilemaan lämmittimen käyttöä ilman patterikiertoa, oltaisiin paljon viisaampia..

@timo

PALIN MATTI 13.12.2008 11:05

Ookko Timo tutkinu, palijonko Tohosa pallaa kaasua tunnisa verrattuna johonki lämmittimmeen. Sais sillä polttomäärälä piettyä usiammanki piirongin lämpimänä.

Ja mites piirongin hella? Onko sulla siittä pakoputki ulos? Mulla ei ole, enkä oo koskaan vielä tullu ruokaa laittaissani kippeeksi. Korkeintaan näläkäseksi.

Täsä tappauksesa mun vahavin eppäilys kallistuu sinne vesikiertojärjestelmään laitettuun nesteeseen. Järjestelmähän hengittää piirongin sisätilaan ja jos neste sisältää jotain ympäristömyrkkyä, joka lämmetessään haihtuu tehokkaasti, ni oireet vois mahollisesti olla just tuomoset. Nesteestä näyte johonkin kemian lapraan, niin asia selviä.

Marja-Liisan kannattaisi siis käyttää sitä poltinta pelekäsä veenkuumennusasennosa ilman että vesikierto on päällä. Ihan vaan kokkeeksi.

LAHTI ANTTI 13.12.2008 11:21

Mutta, mutta eikös sekä vaunun että auton vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä ole suljettu? Tietenkin paisuntasäiliö on silloin ainoa mahdollinen hajun päästö paikka. Ja eikö sekin ole ulkotilaan tuulettuva? Ei kai se neste putkista normaalisti tule ulos. Jos tulee, niin silloinhan siellä on vuoto ja senhän pitäisi näkyä.

VALLIUS MARTTI 13.12.2008 11:37

Tähän keskusteluun laitan minulle satuneen Priimus panun ongelman kanssa,elikkä panussa palotilassa oli hius halkeama vesi tilaan ja siitä johtuen Glyköli vesi paloi ja höyrystyi ja haju oli lämmitimen olessa käytössä mahdoton.en ole tutkinut tätä Alden panua olisikko sama ilmiö mahdolinen ??????????

EEROLA TEEMU J 13.12.2008 12:00

On tuossa meikäläisen Aldessa pieni ilmaputki paisuntasäiliössä, ettei tule ylipainetta sinne ja siitä ei tule normaalisti mitään hajuja vaikka ei olekaan johdettu ulos. Sen voi kyllä sulkea kokeilun ajaksi, mutta eikös tuolla kerrottu että nesteet on vaihdettu pariin kertaan? Luulisi etteivät ole samaa myrkkyä löytäneet niin usein. Haluaako se firma edes löytää tai kertoa missä vika on. Toivovat että asiakas saa tarpeekseen?

LAHTI ANTTI 13.12.2008 12:12

Tosiaan nykyisistä pannuista en tiedä, mutta kaikissa mitä mulla on ollut, niin paisuntasäiliöstä on ulkotilaan johdettu putki ulos. Koska täytyyhän se olla nesteen laajenemisen takia.

Onko nämä uudet lämppärit menneet kehityksessä taaksepäin?

En kyllä oikein jaksa uskoa, että järjestelmässä oleva neste olisi hajun aiheuttaja.

EEROLA TEEMU J 13.12.2008 12:19

Kävin katsomassa pannua. Sieltä paisuntasäiliöstä lähtee 2 ohutta muoviletkua, joista toinen menee ulos, lienee ylitäytön esto, mikä päästää liiat nesteet pihalle jos niitä olisi. Toinen, se lyhyt n. 20 cm mittainen lähtee jonkinlaisesta venttiilistä tai vastaavasta säiliön yläkannelta sekin. Joku varmaan tietää kertoa mikä sen tehtävä on.

EEROLA TEEMU J 13.12.2008 13:07

Ei se neste sinällään varmaan aiheuta sitä pahaa hajua, mutta tuolla aikaisemmassa tuli esiin, että nesteitä vaihdettaessa oli ulos tullut pahanhajuista, kumin käryistä nestettä. Eihän sellaista tule normaalisti jos kaikki on OK. Pannussa on saattanut tapahtua valmistusvaiheessa työvirhe (mitä täällä onkin jo epäilty) minkä seurauksena nestekiertoon pääsee esim. jostain kumitiivisteestä tai muusta pannun tai sen lähistön kumiosasta jäämiä, mitkä haisevat ja pääsevät jotenkin "läpi" ulkopuolelle, esim. paisuntasäiliön tai "toisen virheen" kautta. Pannu kuumenee käytössä niin paljon että kyllä kärventäisi väärään paikkaan jääneitä muovi/kumiosia tehokkaasti.

HAAPANEN TIMO 13.12.2008 13:15

Se ylös lähtevä on huohotinletku, ja alas menee ylimääräiset nesteet. Mutta huohottaahan se sieltä alasmenevästäkin, ei siinä mitään takaiskuventtiiliä ole. Niinpä ylösmenevän voisi tukkia koemielessä, testausta vaan Marja-Liisa.

LATVALA PEKKA 13.12.2008 13:18

Moro !Jos glykoli vuotaa palotilaan, eikö käryt pitäisi siirtyä silloin savupiipusta ulos eikä joutua nestekiertoon? Kyselee epätietoinen.

HOTANEN ARI 13.12.2008 13:28

Haitta ilmeni lämmityskauden alkaessa. Onko ripapattereiden päällä pölyä tai muuta sinne kuulumatonta sälää. Aiheuttaa kitkerän hajun kuin vanhoissa putkiradioissa. Imurointi ahkä auttaisi. JOs löysit puurojua ja purua nurkista niin ei kai ollut painekyllästettyä puuta. Siitä saa myös lämmitettynä aikaan melkoiset katkut. Kolmantena tuli mielee rakenteissa käytetty vääränlainen liima-aineita tai liuottimia (ksyleeni,tolueeni, asetoni). Nestejärjestelmä on tiivis, jos ei vajene, joten ei sieltä mitään pistävää hajua voi tulla kuin paisuntasäiliöön. Voisihan tuon matkustustilan ylilämmittää termostaatti tapissa ja kattoluukku auki, niin saisi katkut kerralla haihtumaan, jos ne tulevat lämmitysjärjestelmästä. Kiertävä ilma voi tuoda pölyä yhä uudestaan pattereiden päälle. Jos tapetit tai muu rakenne on väärällä aineelle liimattu, niin siihen ei auta kuin kaupan purku (tai tulitikku).

LAHTI ANTTI 13.12.2008 13:31

Ja jos ei ole käyttöohjeita, niin tuolta ne löytyvät. Sekä 3000 että 3010.

http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/kayttoohjeet.start.htm

NIEMI ERKKI 13.12.2008 17:15

En usko minäkään, koska on otettu neste näytteitä muista autoista ja huoltomiehetkään ei ole tavannut ennen tälläistä haisulia.M-L

NIEMI ERKKI 13.12.2008 17:19

Olen sinun kanssa samaa mieltä ,mutta periksi en anna .Tästä voi tulla julkinen juttu ,ellei maahantuoja ja tehtaan edustaja ota tosissan tätä ongelmaa .Terv. sinnikko

HAAPANEN TIMO 13.12.2008 17:32

No oletko jo kokeillut lämmitystä ilman vesikiertoa? Koeta ny ihmeessä, täällä ollaan uteliaita. Vika löytyy varmasti kun eri tavoin lämmitintä käytät.

NIEMI ERKKI 13.12.2008 17:38

Takuu autoa korjaa vain myyjäliike en minä ,tämä luokan ongelmassa,koska tästä on reklamoitu jo vuosi sitten eli 2007 suksyllä lämmityskauden alettua.T.M-L

PUUMALA RAIMO 13.12.2008 18:35

Kaverilla oli putkistovuoto aika uudessa Mautossaan ostettu KaraValilta .Kävi valittamassa ja sai valita uuden minkä hän sai heti mukaansa,Ja se oli ensimäinen vuoto.Hän oli ainakin tyytyväinen.Kun pari voutta sitten ostin uuden Matkailuauton Turun caravanpisteestä .Sain odotta viikon ennen kun sain sitä.Sanoivat että tarkistivat vesijärjestelmän kaikki liitokset en tiedä tekivätkö sen mutta ei ole ainakin vuotannut tähän mennessä.Autoni vietin myös Deltaauton luovotushuolton.Ja sen minä tiedän kun Deltaauto joutui antamaan ensimäinen kesän jälken uudet eturenkaat mulle.Aurauskulman oli huolossa säädetty mutta kuitenkin päin Hta.Kun renkaat kesän aikana kuluivat loppuun.T Raimo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.