Miksi ej EU saa hoidettu kaasupuulojen vaihtoongelmat

PUUMALA RAIMO 09.12.2008 17:38

Onhan se kumma kun Eu anta kaikenlaisia direktiiveja että kukan ej aja meille niin tärkeä asia että sais kaasupullot vaihdettu euroopan eri maissa. Miksi joka maassa pitä olla erilaisia pulloja.Esimerkiksi kun markkinoille tul tä uus komposiittipullo Olisko se ollut niin vaikea järjestä asia niin että olis koko euroopassa ollut samanlaisia pulloja.Voishan ylimenokaudella vanhat pullot olla käytössä.kyllä se varmasti riittäis jos olis edes yksi vaihdettava pullo mukana.Se oman maan pullo voitas käyttä vaan silloin kun se vaihdettava pullo öyllä loppuis.Kyllä sen ymmärtä että pitäis olla pitkä ylimenokausi .Pääasia olis että sais pullo minkä sais vaihdettu kaikki eurooppaan maissa.T Raimo

PALIN MATTI 10.12.2008 11:20

Tuo kaasupuulojen liitäntöjen standardien harmonisointi olisi kyllä yksi tehtävä EU:lle. Taitaa vaan olla vaikeammin ttoteutettavissa se käytännön tasolla. Jokainen maa on vuosikymmeniä viljellyt omia systeemeitään, eikä ole niitä halukas muuttamaan. Taitaa olla yhtä työläs homma kuin junaratojen raideleveyden muuttaminen eurooppalaiseen mittaan Suomessa.

RAIMESALO RAIMO 10.12.2008 12:21

Tämä vaihto-ongelma on ikuisuuskysymys ja luulen siinä syynä olevan kilpailun eri yhtiöiden/maiden välillä. Yhtä hyvin voisi kysyä, että miksi on olemassa niin monenlaisia matkailuautoja ja -vaunuja?

AHONEN KAI 10.12.2008 14:21

"Miksi joka maassa pitä olla erilaisia pulloja.Esimerkiksi kun markkinoille tul tä uus komposiittipullo Olisko se ollut niin vaikea järjestä asia niin että olis koko euroopassa ollut samanlaisia pulloja."

Noin hätäiseen katsottuna, suuri osa pulloista olisi pelkästään maalaamalla samanvärisiksi jo vaihtokelpoisia.

KORHONEN KARI 10.12.2008 14:28

Jos siitä on haittaa/vaivaa Espanjalle ,Saksalle ja erityisesti Espanjalle,moinen harmonisointi vie satavuotta.Hintojen suhteen se on taas täysi mahdottomuus Suomen kohdalla.Suomi:27€,Espanja 13€.

EEROLA TEEMU J 10.12.2008 15:03

Voisi asian sanoa näinkin: Tässä yksi marginaalinen ryhmä katsoo todella isoa asiaa vain omasta suppeasta näkökulmastaan. EU:ssa on käytössä kymmeniä miljoonia (ellei satoja?) siirrettäviä kaasupulloja ja erilaisia sellaisia tulee aina lisää kun joku maa liittyy EU:n jäseneksi.Ts. kaasupulloihin on sidottu satoja miljoonia euroja pääomaa. Ei sellaista savottaa ole teknisesti mahdollista totetuttaa kuin hyvin pitkällä siirtymäajalla. Monissa köyhemmissä EU maissa nesteekaasun käyttö on hyvin yleistä ja tuollaiset direktiivit pitäisi saada aikaiseksi yksimielisesti. Ei onnistu.

Kaasupulloihin liittyy myös turvallisuusriskejä, mikä tarkoittaa että "valistuneemmat EU- maat" eivät voisi hyväksyä jakeluun jonkun "takapajulan" pulloja, vaikka niihin vaihdettaisiinkin sopivat liittimet tai värit. Ilmeisesti tilanne pullojen osalta tulee lähivuosina pikemmin tiukkenenmaan kuin löystymään.

Ajatellaan asiaa positiivisesti! Parilla täydellä pullolla tekee aika pitkän ulkomaanreissun. Jos mukana sattuu olemaan yksi saksalainen pullo, niin niitä voi vaihtaa täysinäisiksi monessa paikassa. Pullopantteja saa takaisin monessa maassa kun ostaa paikallisen pullon ja käyttöön löytyy adaptereita. Keinoja on paljon. Älkäämme siis valittako, koska "ongelma" koskee 0,00..% kaikista kaasupullojen käyttäjistä.

TOIVONEN MARTTI 10.12.2008 15:40

Eri pullot vaatii erilaiset adapterit, totta kyllä, mutta sitten onkin enää vain pari eri tyyppiä täyttöpistoolia ja ollaan paljon lähempänä standardia.

Lisää vaan lpg-tankkauspaikkoja ja homma hoituu. mot

PUUMALA RAIMO 10.12.2008 15:47

Eihän niitä vanhoja pulloja tarvitse poista .Mutta pitäis tuoda markkinoille uusi pullomalli mikä olis hyväksytty koko EUssa.Sen jälken olis eri maiden oma asia haluako ne tämän pullotyypin markkinoille. Luulen että isomalle turistimaille tämä asia kyllä kinostais.Tämä olis ollut helppo hoita silloin kun nä kompposiittipullot tuotiin markkinoille.Voishän joku yritys tutkia mimmoisrt säänöt on eri maissa.Ja tehdä sellainen pullo mikä täyttä kaikkien maiden vaatimukset.Ja itse markkinoida tämän uuden systeemin ,T Raimo

EEROLA TEEMU J 10.12.2008 16:13

Itsetankkaus on tiukentunut jo Saksassa, missä vaaditaan nykyistä 11 kg pulloa korvaava kiinteästi asennettu pullo, mitä ei voi ylitäyttää. Hintaluokka 300- 400 e/pullo. Tämä saattaa levitä muuallekin EU:n sisälle. Tällä palstalla oli aiheesta keskustelua äskettäin.

ENQVIST RAIMO 10.12.2008 17:16

Otin muutama viikko taaksepäin EU parlamenttiin sähköpostilla yhteyttä Ari Vataseen vaikka hän on Ranskan edustaja.Mutta onhan hän automiehiä.Kyselin tästä yhtenäisestä kaasupullosta,että eikö sitä voitaisi määrätä.Kun EU määrää kaikesta muustakin.Muutaman viikon päästä tuli vastaus jossa viitattiin johonkin Portukalin sopimukseen.En muuten jaksa uskoa,että Vatanen itse näki minun sähköpostiani.

HÄNNINEN JUKKA 12.12.2008 06:27

Voisitkos Raimo E lähettää sen Portugalin kokoukseen viittaavan sähköpostin kokonaisuudessaan joko tänne ja/tai minulle sähköpostina ? jukkahanninen@hotmail.com

Muualla Euroopassa LPG on yhä kasvava energialähde hybridiautoissa. Jostain syystä edes kiinteästi asuntoautoihin asennettavat kaasusäiliöt eivät ole saaneet kunnolla jalansijaa toistaiseksi ainakaan Saksassa. Henkilöautoihin saa kaasunkäyttöjärjestelmän asennuksineen 2500-4000 eurolla.

Nestekaasu ( LPG ) on senverran edullista, että paljon matkaileva säästäisi melko lyhyessä ajassa investoinnin takaisin, kun ottaa huomioon kaasun käytön sekä ajossa että lämmityksessä.

LAINE RAIMO 13.12.2008 16:13

Olen Portugalin Tavirassa ja vieressäni on 2 saksalaista matkailuautoa. Molemmissa on 100 litran kaasutankki. Edessäni on ruotsalainen matkailuauto. Siinäkin on kiinteä kaasusäiliö. Eli kyllä niitä kaasusäiliöitä on melko paljon muissa, kuin suomalaisissa matkailuautoissa. Viikko sitten kysyin paljonko maksaa 70 litrainen kaasusäiliö. Asennuksineen 750 Euroa. Ja sen saa myös vararenkaan muotoisena! Silloinhan suomalainen katsastusmies ei edes huomaa autossa sellaista olevan?! Asennutinko? - en kerro.

PALIN MATTI 13.12.2008 18:12

No miksi kertoisit? Suomen lainsäädäntö sallii kuljetettavan mukana enintään 25 kg nestetytettyä palavaa kaasua. Pakkokos sitä 70 l vararenkaan muotoista säiliötä on tankata täyteen täällä Suomessa.

Ja jos olet maantiellä ajanut ylinopeutta, niin ethän senkään jälkeen ilmoittaudu poliisille ja tunnusta rötöksiäsi.

PUUMALA RAIMO 13.12.2008 18:14

täällä joku kirjotti että Saksassa kohta vaaditaan kinteät kaasupullot.Miten sitten kun mennään ulkomaille . Eihän semmoisia saadan täytetty Suomessa ollenkaan.Suomessa on vain kaksi täyttö paikka. Virkkala ja Porvoo .Pohjoisessa ei saa täytetty olenkaan.T Raimo

HAAPANEN TIMO 13.12.2008 18:38

Muuten asian tiimoilta. Ovat juuri nyt vaihtamassa pohjoisessa Saksassa "talvilaatuun" propaani/butaanisuhdetta on kolmea lajia tarjolla. 40/60 ja 60/40 sekä oikein talvinen 95/5 En tiedä kuinka ne asemilla ilmoitellaan, tästä ruudulta vain katselin.

KATAJISTO VESA 13.12.2008 18:41

Nämä "kaikenlaiset direktiivit" on nimenomaan tarkoitettu harmonisoimaan esim. teknisiä vaatimuksia, joita erilaisille tuotteille EU:n alueella asetetaan. Ne siis korvaavat useimmissa tapauksissa nykyisten 27 EU-jäsenmaan kansalliset ja usein erilaiset säädökset yksinkertaistamalla tilanteen yhteen ainoaan säädökkseen. Useimmissa tapauksissa siis direktiivit helpottavat asioiden sujumista, vaikka tietysti suomalaisesta näkökulmasta "uusi" direktiivi näyttäisi muuttavan vanhaan kansalliseen tilanteeseen verrattuna tilannetta. On siis kysyttävä, onko yksi EU-direktiivi parempi kuin 27 "kansallista direktiiviä".

Mitä tulee kaasupullojen liitäntöjen erilaisuuteen, on todettava, että niiden osalta Euroopan komissio ei ole toimivaltainen direktiivien hallinnoinnista vastaavana viranomaisena, sillä nykyiset EU-direktiivit eivät koske tuota asiaa. EU-jäsenmaat ovat halunneet pitää liitännät (ja yleensä esim. asuntoautojen kaasuasennukset) oman toimivaltansa piirissä. Tällöin Euroopan komissio (joka siis esim. valmistelee direktiiviesitykset, mutta ei päätä niiden hyväksynnästä) ei voi yhtenäistää kaasupullojen liitäntöjä.

Ajoneuvojen EY-tyyppihyväksyntään liittyen on olemassa joitakin myös ajoneuvojen kaasulaitteisiin liittyviä direktiivejä, mutta ne eivät koske kaasupullojen liitäntöjä. Yleisellä tasolla kaasulaitteita koskevat (turvallisuus)vaatimukset on harmonisoitu Direktiivillä 90/396/EEC kaasulaitteista, mutta tämä direktiivi ei koske kaasupulloja, niiden liittimiä tai kaasuasennuksia.

Mikäli kaasupullojen liittimien osalta haluttaisiin edetä kohti harmonisointia, olisi EU-jäsenvaltioiden päästävä asiasta yhteisymmärrykseen. Siten oikea osoite tiedustella mahdollisuuksia päästä eteenpäin ovat omat kansalliset hallitukset. Muutenkin mm. direktiivit, kun ne aikanaan hyväksytään, ovat nimenomaan EU-jäsenvaltioiden ministerien yhdessä Euroopan parlamentin kanssa päättämiä ja hyväksymiä säädöksiä, eli siis esim. Suomen hallituksen (yhdessä muiden jäsenvaltioiden hallitusten kanssa) ja Europarlamenttiedustajiemme hyväksymiä. Me äänestäjäthän olemme heille tämän valtuutuksen antaneet.

Kaasupullojen liitäntöjen yhtenäistämiseen on tietysti mahdollisuus myös vapaaehtoista tietä. Tällöin esim. Euroopan standardisointijärjestö CEN:in puitteissa kansalliset standardisointijärjestöt voisivat ryhtyä kehittämään yleiseurooppalaista standardia ko. liitännöille.

Yleisimmin mainittuja syitä kaasupullojen liitäntöjen harmonisoinnin puutteelle ovat mm. olemassaolevan pullokannan liitäntöjen tai koko pullokannan vaihto mahdollisen uuden yhtenäisen systeemin mukaisiksi, erilaiset kansalliset olosuhteet (pulloja ja siten niiden liitäntöjä käytetään paljon myös muissa sovelluksissa kuin matkailuun liittyen, jolloin liitäntöjen turvallisuusnäkökohtiin ja käytettävyyteen vaikuttavat monet muutkin seikat), käyttäjien tottumukset, turvallisuuskulttuurit, jne.

EEROLA TEEMU J 13.12.2008 19:46

Enpä ole huomannut kenenkään kirjoittavan täällä tai missään muuallakaan, että Saksassa "kohta vaaditaan kiinteät kaasupullot". SINÄ kirjoitit niin. Olen lukenut saksankielisiltä nestekaasua käsitteleviltä sivuilta, että asiakas ei saa itse täyttää IRRALLISTA kaasupulloa, vaikka siinä olisi ylitäytön estolaite. Tämä, koska sekin pullo voidaan täyttää kallistamalla vaarallisen täyteen. Nestekaasua myyvän liikkeen koulutettu työntekijä saa täyttää irrallisenkin pullon.

Taidat käydä nyt vähän liian kovilla kierroksilla tämän kaasupulloasian(kin) suhteen. Tyhjiä pulloja vaihdetaan kaikkialla maailmassa alan yrityksissä täysiin ja monessa maassa saa vieläpä täyttää itsekin pulloja. Voi kuitenkin käydä niin, että muuallakin tämä "itsetäyttö" loppuu mikäli yhä useampi tavallinen taavi ryhtyy täyttämään pullojaan. Pari upsista- tilannetta ja lehdissä on isot otsikot.

PALIN MATTI 13.12.2008 20:23

Ymmärrystä. Ei kukaan ole täällä kirjoittanut, että Saksassa vaadittaisin kiinteät nestekaasusäiliöt piironkreihin. Ainoastaan muiden kuin kiinteiden säiliöiden itsetäyttö on kielletty. Kaasulaitoksen täyttämiä kaasupulloja saa käyttää ihan niinkuin ennenkin.

JANHONEN MATTI 13.12.2008 21:30

Kyllä EU ja sen komissio on toimivaltainen asiassa mikäli se haluaa asiaan puuttua. EU:n komissio voi milloin hyvänsä katsoa, että maakohtaiset kaasupullojen erilaiset tekniset- ja turvamääräykset ovat protektionistisia - niin kuin ovatkin - ja siten vapaata kilpailua maiden sisällä ja maiden välillä estävinä Rooman sopimuksen vastaisia. Taitaa vain olla kyseessä niin pieni asia, että EU:n kilpailukomissaari ei siihen vielä ole iskenyt kiinni. Mutta sekin päivä kyllä koittaa. Suomella tämän asian päättämisessä ei mielestäni ole mitään jakoa vaan siitä päättävät suuret nesteytetyn kaasun käyttäjämaat kuten Saksa, Italia, Espanja ja Ranska. Onneksi meillä on jo valmiina sama "vasenkätinen" Saksan kanssa.

HÄNNINEN JUKKA 14.12.2008 07:55

Ymmärrystä. Raimo Laine on näitä terveen järjenkäytön edelläkävijöitä. Mahtaisiko joku sormi pystyssä mennä kertomaan näille isomman kaasusäiliön omistajille, että muistakaa tyhjentää Suomeen tullessanne säiliönne 25 litraan?

Siinä kuu närettä kiertää, ennenkuin nämä 27 maan kansalliset pähkäilijät saavat sovun aikaiseksi kaasuasioissa.

Mallimaa Ruotsissa on keskustelufoorumeilla sheriffit (administrator), joilta tulee kacka pöksyyn ja poistumiskielto keskustelusta, jos vihjaiseekin kaasun itsetäytöstä.

Saksassa on vähän sama juttu. Tänne Suomeen asti tulee tiedusteluja. Saa vähän väliä peräänkuuluttaa sitä lakipykälää, joka kieltää kaasun itsetäytön. Eikä millään löydy... Ymmärrystä.

PUUMALA RAIMO 14.12.2008 13:16

On se vaikea eun komisiolle tietä tästä pullojen vaikeudesta jos ei kukan kerto nille asiasta.Eikä niitä vanhoja pulloja tarvitse mihinkä vaihtaa.Otetaas vaan uusi yhteinen pullotyppi käyttöön. ne maat kun haluvat otta nämä uudet pullot käyttöön voisivat ihan itse päättä ottavatko vai ei .Tietysti pitäis rakenta sellaisia pulloja että ne täyttäisi kaikkien maiden sääntöjä.Ja ne pitäis tietysti olla vaihtokelpoisia joka massa.Eikai sekään olis niin vaikea asia. kun ostat täyden pullon annat tyhjän tilalle.niin kuin tällä suomessakin.En usko että kaikki maat liityisivät tähään mutta varmasti Espanja Ranska ja Saksa.Eihän ne EUn herrat voi tietää maidän pullo ongelmista jos ei joku otta sitä puheksi.Talvisin yli tuhat Suomalais vaanareita käy Espanjassa.Ja uskon että me ollaan van pieni osa niistä Caravanareista mitkä Esimerkiksi Espanjassa talvehtii.Ja käydään me muuallakin.Onhan meillä Suomessa nytkin ainakin kaksi eri pullotyyppiä kiertellä ja painettava.ja oli aikoina Esson TBn ja Agan pulloja Esson ja TBn pullot olivat vaihtokelpoisia.T Raimo

HAAPANEN TIMO 14.12.2008 13:33

Löysin kuvia tuosta Raimon varapyöräsäiliöstä. Henkilöautoihin laittelevat niitä: http://www.gazoline.ee/index.php/mod/site/act/nav/id/7

Kyllä Suomessakin voitaisiin kaasulla ajella, ainakin täällä etelässä. Kova pakkanen sen kaasuauton voi pysäyttää, muuten ne pelaa hyvin. Tuossa Gazolinen sivulla on paljon juttua aiheesta, Ei ole edes kovin kalliit muutokset. http://www.gazoline.ee/index.php/mod/site/act/nav/id/58 http://www.gazoline.ee/index.php/mod/site/act/nav/id/1

Tässä on Eestin tankkauspaikkoja: http://www.gaasiauto.ee/tanklad.html

@timo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.