MB Sprintshift, VW Shiftmatic, vaihteisto ongelmia…

AURANEN TIMO 15.04.2016 08:15

Normaali ongelma, vaihteet takkuaa. Heittää vapaalle, ei saa vaihdetta päälle tai vaihde jää jumiin.

Muutaman sammutuksen jälkeen vaihteet yleensä jälleen toimi,, edellyttäen että vaihde oli vapaalla. Starttaus aiheuttaa pienen ravistelun hydraulipumpulle ja hiilet saavat taas kosketuksen. (Vaihde päällä autohan ei enää lähde käyntiin, jos ei kolauta hydraulipumppua virrat päällä niin että vaihde siirtyy vapaalle)

Tuli ensimmäinen neuvo, vaihda rele. Vaihdoin releen (20€), ei auttanut. Seuraava neuvo, vaihda hydraulipumppu.. No joo,, en ihan intuition perusteella halua vaihtaa 500€ osaa 2000€ autoon, analysoimatta sitä ja olematta varma asiasta.

No niin, miten tuon selvittää kotikonstein. Hirvee googlaaminen miten sprintshift (VW Shiftmatic) toimii… Hyvänä apuna löytyi The Shiftmatic Gearbox 0B81 –koulutusopas . http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_372.pdf

Opiskelun seurauksena kuorin ja juotin haarajohtimen istuimen alta hydraulipumpulle menevään johtimeen (4mm2 sini/pun.) ja kytkin 12V ledin sen ja rungon (ruskea) väliin. Tämä ledi ilmaisee pumpulle menevän jännitteen, eli pumpun pitäisi pyöriä kun ledi palaa.

Kuorin ja juotin haarajohtimen ohjausyksikölle (A0255459832) tulevaan pinkkiin johtimeen. Tämä ilmaisee runkoa (ruskea) vasten hydraulipaineen voltteina (2,4 … 3,3V).

Niinpä siinä sitten useasti kävi,,, ledi paloi (pumpun pitäisi käydä), mutta paine ei noussutkaan, vaan laski edelleen. Diagnoosi, moottori ei toimi,, ilmeisesti hiilissä vika.

Työkavereiden yllyttämänä irrotin moottorin ja kuinka ollakaan hiilet olivat kuluneet loppuun. Löysin autotarvikeliikkeestä suunnilleen samanlaiset, vaihdoin ne ja kokosin moottorin. Saa nähdä kauanko toimii  Nyt pumppu pelaa,,, anturin jännitteen laskiessa 2,4…2,6V tasolle led syttyy. Pumppu toimii, paine nousee anturin jännitteen 3,1…3,3V tasolle,,, led sammuu. Youtube video: https://youtu.be/zX1-ln0wDz4

PS. Nii,, jos joku haluaa rakennella samanlaisen rasian, niin tuo mittari on Welleman PMLCDL (n. 12€). Skaalattavissa 200mV...20V...200V...500V. Rasialle riittää yksi miinus (runko), eli 3x1,0 mm2 kalustejohto käy hyvin. http://www.vellemanusa.com/dow.....la4v02.pdf

Lisää aiheesta: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=58381&sid=e0cf22961379be694b33318f522f578b

Käyttäjän lisäys viestiin 15.4.2016 klo 08:22:09 Tuo Welleman -linkki näytti jäävän vajaaksi: http://www.vellemanusa.com/downloads/1/pmlcdla4v02.pdf

Heikki Ikonen 10.09.2020 19:15

Kiitos Timo, hyvä juttu.
Hieman lisää, jos siftin pumppu käy joutavaa = suuri vaara että pumppu palaa rikki.
1, Vaihda rele maksaa 10e KL vara osassa. Rele kannattaa vaihtaa 50-80t km välein, sillä on tapana hitsata kärjet kiinni ja silloin pumppu palaa. MB Flairissa penkkien välissä, lattian alla olevassa sähkö kaapissa, neljän rimpsussa se "musta" lähin kuskia.
2, Samassa tilassa on 40A sulake - tarkista.
3,Rakenna pumpulle merkki valo kojetauluun, valon pitäis palaa (pumpun pyöriä) sekuntti joka toisella kerralla kun vaihde vaihtuu. (ryöstin 4m2 puna / sinisestä johdosta ledin + ja toimii )
4, Vaihda tai lisää pumpun säiliöön pentosiilia (öljyä) tilavuus 500ml, roput on vaihdelaatikon pohjassa. Nuoli ulos = tyhjennys, Nuoli sisään = täyttö , nämä on vaihdelaatikon pohjan kyljessä. Control proppu on pohjassa alaspäin. Täyttö onnistuu 100ml lääke ruiskulla, ota täytön ajaksi ilmaus letku irti laatikon kyljestä, sisälle öljyä niin paljon että sitä vihreää öljyä tulee contron propusta.
Tein tämän sitten 300t huollon yhteydessä, oli pentosiilia haihtunu matkan varrella jonnekin.
Taas kohti uusia seikkailuja, H

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.