Ducato sanoo... no ei mitään. Virtaa on

HEIKKILÄ TAPANI 21.12.2015 18:44

Muutaman vuoden ikäinen Ducato kadottaa kaikki virrat avainta kääntäessä. Tulevat kyllä takaisin, mutta eihän se noin käymään lähde. Virtaa tuntuu akussa piisaavan.

Voiko olla ajonesto? Vai jokin starttiin liittyvä osa. Ajattelin kysyä palstalaisten ammattilaisilta ennen kuin lähtee soittamaan lääkäriin.

Eihän tässä talvella tule paljoa ajeltua, mutta jos vuodenvaihteeksi menis koiran (ja emännän) kanssa puskaparkkiin raketteja karkuun kun ei oikein tykkää paukuista. Koira siis

LAUKKANEN MAURI 21.12.2015 18:55

No kyllä mieleen tulee ensimäisenä tuo mootorin maadoitus kaapeli,eli niissä on ollut ongelmia.

Samalla tietysti pitää tarkistaa se ja puhdistaa akun navat/kaapeli kengät. Siis tarkista maadoitukset mootorista/korista.

Ja se akku,sekin on kuormitettava jos haluaa olla 100% varma sen kapasitansista, siis varauskyvystä.

HAAPANEN TIMO 21.12.2015 18:57

''Virtaa tuntuu akussa piisaavan'' Kuitenkin kovasti vaikuttaisi tyhjältä akulta. Ajonesto se ei ole.

@timppa

ROSTEN MIKA 21.12.2015 19:05

Jos virrat katoaa kun avaimen kääntää starttiasentoon niin mä veikkaisin virtalukon pohjaa sököks

Mika

POIKULAINEN ESA 21.12.2015 19:43

Samaa mieltä Mikan kanssa. Just purin yhden virtalukon pohjan ja tehtaalla oli laitettu rasvaa sinne että tuntu. Pyyhin enimmät rasvat pois niin johan pellitti. Se eristää tosi tehokkaasti virran kulun.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 21.12.2015 21:22

Ettei vain olisi klassinen vika, eli hapettuneet akun navat. Napojen hapettuneisuuden oire on kun kääntää virrat päälle kaikki näyttää toimivan, mutta kun koettaa startata näyttää virrat katoavan. Sama oire on tietysti muuallakin olevalla huonolla kontaktilla.

NORVIA ERJA 21.12.2015 22:14

Meillä vastaava vika ja oli starttimoottori kypsä. Autolla ajettu 44000km ja kolmas starttimoottori. Kone PSA;n tekemä.

MANNINEN JUHA 22.12.2015 08:57

tarkistaisin ensin akun.omasta autosta meni noin vuodenvanha akku oikosulkuun .volttimittari näytti 12v.startatessa vain kuului rapinaa eikä pyöräyttänyt ollenkaan.akku testiin ,akussa täydet virrat ,mutta kuormittaessa huomattiin akun olevan sökö.

TAPANINEN JORMA 22.12.2015 15:37

Tarkistappa startille menevän paksun kaapelin liitos. Minulla samat ongelmat toissa syksynä,Auto kylläkin Iveco,kuitenkin sukua .Oli liittimen alle laitettu muovinen laippa/suojus läpyskä,sulanu osittain pois. Jorma.

PIETILÄ JUKKA 23.12.2015 06:11

Vastaava vika allekirjoittaneella pari vuotta sitten. Korjauksena laitoin moottorin ja rungon väliin uuden maakaapelin. Tosin käytin myös samalla akun kengät irti. Kumpikohan lienee ollut korjaava toimenpide ?? Nyt 2002 vm Ducato on kyllä toiminut moitteettomasti. Kannattaisko kokeilla ensin irroittaa akun kenkä vähäksi aikaa.

@Jukka

LAUKKANEN MAURI 23.12.2015 10:37

Yksi asia on maailmassa varmaa: Kaiken näkymättömän korjaaminen ilman siihen vaadittavia mittareita on hankalaa, ellei mahdotonta.

On sanonta : vesi,sähkö,ilma ja ihminen valitsevat aina helpoimman reitin!.

Siis täälläkin on tullut ilmi jos on sähkövikaa niin sitä yritetään korjata itse,mikä on positiivinen ilmiö ihmisessä mutta kun meissä ,minussakin on samaa vikaa ja paljon kun yritän sillä elättää itseni.

Mutta siihen TI-miesten korjauksiin palatakseni usein käy niin minullekin että minä päätän korjata sen x- vian ,minä osaan jos haluan ja periksi en anna.

Ja siinä se sudenkuoppa piileekin,periksi en anna maksoi mitä maksoi.

Kävin etsimässä oman autoni korjaamokäsikirjaa netistä ja tarjontaa on valtavasti ja siitä tuli mieleen kysymys ,onko nuo karjaamokäsikirjojen kauppiaat symbioosissa varaosa kauppiaiden kesken?.

Oletan että on,koska ostetaan valtavasti varaosia joita ei tarvita,ostamisen ilosta sekin sopii Joulun ideaan näin joulun alla.

Siis ostetaan jotain minkä oletetaan olevan rikki,koska siinä korjauskäsikirjassa sellinen vaihtoehto,minäkin olen nyt lähdössä Motonettiin ,ostan sieltä ehkä jotain tarpeeseen tai sitten ei?.

KOLEHMAINEN KARI 23.12.2015 13:44

Sama juttu viime kesänä. Varasin jo Raskoneesta ajan ja tilasin hinurin. Viksu hinurimies käveli Ducaton koneelle jokin möykky kädessä. Kytki möykyn akunkenkiin ja auto lähti käyntiin.

Kiikutin rakkineen kuitenkin kaiken varalta hinurin lavalla (automaattivaihde) korjaamolle. Katselivat ja kuulostelivat hetken konepellin alla. Vaihtoivat (11 vuotta vanhan) akun uuteen. Nyt pelaa.

SUUMÄKI HEIKKI 23.12.2015 14:05

Mahdollisuuksiahan on useita, mutta oma kokemus oli seuraavanlainen. Ajoin pimeällä ja kaikki pelasi normalisti. Vaihdoin pitkät valot, niin kaikki valot hävisivät, sekä auto sammui (pensavehje). Sata lasissa ja säkkipimeä! Mitä tehdä. Onneksi älysin vaihtaa takaisin puolivaloille, jolloin auto käynnistyi. Syyksi löytyi akun miinusnapa lähes irti (jäänyt huollossa). Kiristyksen jälkeen kaikki ok. Jouluterveisin hekuli

LAUKKANEN MAURI 23.12.2015 15:24

Toivottavasti joku ei saa sellaista kuvaa minusta :laukkanen elvistelee,haluaa kaikki työt itselleen tai amattiveljille.

Mutta se ei ole minun elämän filosofiaa,päinvastoin,haluan vain varoittaa jos jokin homma ei luonnista,joku toinen tietää ja taitaa asian eli kaikki vehkeet on ihmisten tekemiä ja toisaalta perusasiat pitää olla kunnossa jos jokin härpäke ei toimi,mutta kun ja jos osa laitteista on tarkoituksenmukaisesti tehty ei korjattavaksi,normaali kansalaiselta ja niihän se onkin?.

TOIVONEN MARTTI 23.12.2015 16:18

Auto ei lähtenyt käyntiin Ruåtsinlaivalla, hinattiin käyntiin. Ajoin Motalaan kertaakaan sammuttamatta. Irrotin startin ja purin osiinsa, putsasin paikat ja totesin että kaikki on ok. Kasasin vaimon avustamana startin. Kokeilin että toimii. Laitoin paikkaansa. Ei startannut. Totesin ettei virta kulje ja kiinnitin akunkengän kunnolla.

Kuka vielä sanoo ettei teeseitsekorjaaja ole pätevä?

mot

KAUPPI ERKKI 23.12.2015 17:30

Paras on tosiaan soittaa lääkärille kun tuntuu se virta olevan vähissä isännälläkin 15 kommenttia on tullut eikä yhteenkään oo jaksettu vastata.

LAUKKANEN MAURI 23.12.2015 17:54

Tämäkin tapahtui Ruotsin laivalla,tultiin Turkuun ja jonon alkupäässä oli auto,ilman auton siirtoa ei laivaa ,auto jonoa voinut purka nopeasti.

Niinpä fiksu laivamies rikkoi ikkunan ja viisi rahvasta autokannen työntekijää työnsi autoa ulos.

Mutta kun ,taas he unohtivat että siinä oli ratti lukko,aikansa ratti liikui ,kunnes tuli lukko asentoon ja auto kovalla vauhdilla laivan seinään.

HJELM ARTO 23.12.2015 18:44

Saitpa kuntoon ja vielä putsasit startinkin niin että sekään ei aiheuttanut murheita jatkossa.

Merkkiliikkeessä ei tuollaista palvelua saa rahallakaan.

Jelmi

TOIVONEN MARTTI 23.12.2015 22:14

Ja mikäs siinää oli remppaa tehdessä...

Ja kun remppa oli valmis tein 300 kilometrin pyöräreissun n. 13 tunnissa. Kun oli hyvin levätty.

mot

Kari Sorola 06.08.2019 06:38

Ducato II 230 1999 2.8 idt Minä hain kuukauden vikaa kun ajoittain starttivirrat hävisi, lämpömittari näytti täysiä 130c ja hehkurele vilkutti ja moottorin jäähdytyspuhaltimet ei toimineet. Startin ja laturin uusintaakin jo tarjottiin. Lähti käyntiin jos lämmityslaitteen puhallin alkoi puhaltaa. Sai siltä kautta jostain maata. Minä ehdin uusia virtalukon ja kaikki releet ja lisäsin maadotuksia releille ja lämpömittarille suoraan koriin. No vika löytyi vahingossa kun kytkin akun miinusnavavallta lisäjohdon koriin. Maadotus oli huono akun -navan ja auton peltikorin väliltä. Pistin kaapelin pätkän startin runkopultista vasemman puolen lampun vieressä olevaan maadotusjohdon pulttiin. Nyt kaikki toimii, huh huh. Olisi pitänyt ensin lukea paremmin tämän palstan kokemuksia.

Jari Lipiäinen 07.08.2019 14:14

Itselle ilmaantunut viime viikon aikana sama vika kuin aloittajalla, auto vaan huomattavasti vanhempi (2005). Älylaturi ei suostu lataamaan akkua täyteen, mutta ei kuitenkaan herjaakaan mitään. Tarjosin toisesta autosta kaapeleilla virtaa ja sen avulla auto käynnistyi nätisti, eli nuo oireet viittaisi kait enemmän siihen että akku on jotenkin oikosissa?
Akun päällä on jokin asuntopuolen sulakerasia ja kun se akku on muutenkin siellä konehuoneen syövereissä, niin ei irroittamatta onnistu näkemään että minkä ikäinen akku tuossa mahtaa olla (toissa kesänä tullut auto, niin ei ole tietoa akun iästä).
Mutta siis jos tuossa maadoituksessa olisi vikaa, niin ei kai se silloin lähtisi kaapeleillakaan nätisti käyntiin? Täytynee siis käydä metsästämässä uutta akkua..


Kävin eilen akkuliikkeestä kyselemässä vinkkiä, niin olivat myös siellä melko varmoja että akusta on jokin kenno oikosissa - eli akku vaihtoon.
muokattu: 8.8.2019 08:20

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.