Kesädieseliä jäi tankkiin, 6 vuotinen käynnistinakku lakkasi ottamasta virtaa

Teuvo Kilpinen 17.01.2021 20:13

Millainen remontti on tiedossa keväällä? Poistin auton liikennekäytöstä ja rupesin parin viikon päästä valmistamaan sitä talven tuloon ennen ensimmäisiä pakkasia. Akku oli mennyt tyhjäksi, eikä edes ottanut
virtaa 12a laturilla. Diiselitankki on melkein tyhjä, mutta turha sitä tässä vaiheessa on täyttää talvitavaralla, pakkanen kerkisi olla jo 25 astetta. Onko polttoainesuodatin keväällä täysin tukossa, entäpä dieselputket?
Miten tuo käynnistysakun virrattomuus, aiheuttaako auton toiminnoille jotain huoltoa vaativaa, että ei tarvitse hinata öljyn ja suotimien vaihtoon. Fiat Ducato 2.3 vm 2012
t.teukka 8674

Timo Haapanen 17.01.2021 20:48

Akku taitaa olla sökö. Naftan puolesta ei ole mitään hätää, keväällä kaikki toimii aivan normaalisti.

Itsellä joka talvi kesänafta tankissa ilman ongelmia.

@timppa

Toivo Koistinen 17.01.2021 20:52

Tankki melekiin tyhjä Ei mittään hättää. Jos talvella tarvit, niin täytä talvisella, ja homma pelaa. akun joudut kai uusimaan.
Kun lämmität koneen käyntikuntoon, niin eikukn käymään, se pelaa. Mutta jos kevät lämpymillä otat, niin tankkaa, ja eikun menoksi.
Huollon miten teet, niin siinä sitten öljyn vaihto, suodinten normaalisti
Minulla jäi tankkiin kesäistä varmaan parikymemntä litraa ainaki, ja kun talvista rupesi saamaan, täytin tankin, ja nyt vuuen vaihteesa lähimmä kahtoon kaamosta, pakkasta 23-25, ja sinä se rullasi kun poika.
Tp

Pentti Karjaluoto 17.01.2021 21:07

Jos akku on täysin tyhjä se voi jäätyä ja halkaista akkukotelon. Sulatessaan Akun ympäristöön valuva akkuhappo ei tee hyvää auton korille. Irrottaisin akun autosta ja veisin kierrätykseen. Keväällä sitten uusi akku paikalleen.
Polttaineesta ei tarvitse olla huolissaan, kuten jo on todettu.

Eero Bruun 17.01.2021 21:19

Tämän viikon kovien pakkasten jälkeen kuskin ovi menee lukkoon, mutta apukuskin ovi ja liukuovi ei. Suljin avaimella manuaalisesti kuljettajan ovesta joka lukittui, muut eivät. Ennen pakkasia kaikki ovet menivät kerralla lukkoon. Kaukolukitus ei ole toiminut pariin vuoteen vaikka avaimen patteri on vaihdettu. Mikä lienee siinäkin vikana? Auttaisikohan tähän viimeiseen vaivaan, jos veisi auton lämpimään? Saako apukuskin ja liukuoven lukkoon manuaalisesti ilman keskuslukitusta? Kojelaudan lukitus auki-nappi toimii, siis napsahtaa, mutta nappi, jolla suljetaan ei pidä mitään ääntä.

Toivo Koistinen 18.01.2021 10:24

Viehän lämpimään.
Meillä kerran lopetti avain, ja vaihettiin patteri, Mutta ei. Korjaamo kokeili ja se uusi pateri oli tyhjä. alako pelaan, kun pantiin uusi.
Tp

Eero Bruun 19.01.2021 21:10

Yön yli nukuttuani tajusin mistä lukitusvika johtui. Olin aikaisemmin yrittänyt avata jäässä ollutta retkiauton takaovea, joka ei auennut. Tai avautui sen verran ettei keskuslukitus enää toiminut. Naputtelin äsken kevyesti vasaralla jäät pois takapuskurin päältä, avasin oven ja suljin sen. Nyt napsahtivat kaikki ovet lukkoon, kun käänsin avainta kuskin ovessa.

Seppo Klemetti 28.01.2021 20:12

Nyky akut kestää muutaman vuoden, joskus jopa lähemmäs 10 vuotta. Parista uudesta autosta on jo takuuaikana sipannu akku. Mutta kas kummaa kun Volvoon pantiin takuuseen uusi akku, löysin akun kyljestä lapun, jossa oli tieto, että se uusikin oli Wetterille jo pari vuotta sitten tullut varastoon. Eli oli jo vanha sekin valmiiksi "takuuseen uusittu" varaosa. Akuista ollaan monta mieltä, mutta en ikinä osta monta sataa euroa maksavaa merkkiakkua, koska ne ei kestä sen kummemmin ja jos kestääkin pitempääkin kuin halpis akut. Sen hinnalla saa pari kolme halpis akkua ja on kuitenkin vuoden jopa kahden vuoden takuu. Esimerkkinä halpis akku kesti traktorissa peräti 9 vuotta.

Timo Haapanen 28.01.2021 23:01

Aika monessa akussa on päiväys koodilla jossain kohdassa. Ja jännitemittari mukaan kauppaan, alle 12,7 V akku saa jäädä hyllylle.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.