Jääkaapista taas..

PYLKKÖ RAIMO O 19.10.2006 23:55

Olipa taas mukavaa alkaa siirtää jääkaapin sisältöä muualle,kun kaapissa oli lähes plus 20 astetta aamulla.Kalareitkellä Inarilla tänäaamuna se kaappi taas teki sen saman vanhan jutun.Loppukesällä jo samasta syystä käytin korjaamolla.Taidan alkaa kaivamaan sitä kaappia irti lokerostaan ja pyörittelen pihalla ympäri?.Kuulin jo aikoja sitten,että jääkaappiin saa toimintaa pitämällä sitä "pää alaspäin" jonkin aikaa. Onneksi nyt oli ulkolämpötila plus 1,joten sieltä sai jäähdytyksen ruokatavaroille.

PYLKKÖ RAIMO O 19.10.2006 23:58

Lisäys edelliseen.Kaapin liekki toimi normaalisti?,mutta ei vaan vaikuttanut mitään.Termostaatin kiertelykään ei auttanut.Sähköä ei ollut tarjolla,joten se toiminta jäi kokeilematta.

NYYSSÖNEN KAJ 20.10.2006 08:01

Oire on samankaltainen kuin minulla oli.

Jääkaapin pyöräytys ympäri autoi hetken, niin kauan kuin se oli päällä sen jälkeen yhtäsoittoa. Elektrolux kaapin kylmäaine koostuu kolmesta aineesta 1. Vesi 2. Ammonikki 3. jokin kaasu jota en muista. Ilmeisesti jokin kompponenteista oli poistunut kierrosta ja kaappi jäähtyi vain hiukan (muutaman asteen) minulla ratkaisu oli: huolto vaihtoi koneiston. Kaappi 6 vuotta vanha. Kaj

GRÖNLUND JORMA A 20.10.2006 15:59

Tietysti pitää ensin testata sähkökäytölläkin.

Minulla oli kerran jääkaapin kaasupolttimen kaasuputkessa pikkunen roska, joka aina sillontällön meni suuttimeen, eikä kaappi jäähtynyt. Sitten roska taas toisinaan siirtyi takasin sinne putken pohjalle, jolloin kaappi toimi taas hienosti.

Suutin on pikkuriikkinen messinki/kupariprikka, jossa on lähes näkymättömän pieni reikä. Tuo on kiinni kaasuputken päässä, ja siis kiristettynä sillä kaasuputken helmiliittimellä. Suuttimen reikää ei saa ronkkia millään, vaan se pitää puhdistaa puhaltamalla.

Poropeukalot eivät saa mennä vääntelemään kaasuliitoksia ollenkaan, ja ammattimiehetkin tarvitsevat niihin oikeat avaimet (=avolenkkiavain)

PYLKKÖ RAIMO O 20.10.2006 22:53

Okei,kiitos palautteistanne. En olisi vielä valmis koneiston vaihtoon,autohan on vasta 4v vanha (milloin liene se kaappi,Elektrolux tehty?) Pitänee ehkä viedä huoltoon...taas.Kaasuputkiliitoksien kanssa on oltava tosi tarkkana,tiedän sen.Kaasuasennusoikeuksia ei ole,joten se on vietävä sitten korjaamoon.

RUUTIAINEN HARRI 21.10.2006 21:44

Minullakin oli entisessä autossa ongelmia jääkaapin kanssa kaasulla käytettäessä, kaasupoltin vaihdettiin ja vähän aikaa pelasi hyvin. Välillä kaappi kuitenkin lämpeni omia aikojaan eikä syytä löytynyt. Auto oli myöskin silloin neljä vuotta vanha. Kypsytti kovasti.

MOISANDER JOUKO 27.10.2006 10:11

'Liekki toimi normaalisti...' ei tarkoita sitä että se olisi normaali! Kuten jo todettiin, suuttimen reikä on hyttysen.... pienempi ja saattaa tukkeutua osin kaasussa olevista epäpuhtauksista. Tehon aleneminen on yleensä dramaattista ja kaappi lämpenee kuin ovi olisi auki. Pyörittelyä vaativat ongelmat syntyvät yleensä pitkän seisomisjakson aikana. Koska kaapin lämpeneminen yleensä aiheuttaa agressioita ja mielipahaa, olen porannut polttimen suojana olevaan peltiin 8mm reiän polttimen ilmanoton kohdalle. Siitä kun tökkii polttimen sisään johdonpätkällä, jota on kuorittu puolisen senttiä ja josta säikeet on levitelty ympäriinsä, saa roskan joskus pois suuttimesta ja kaljat pysyvät taas kylminä. Kaappiaan voisi myös opetella kuuntelemaan (sieltä tuuletusritilän kautta): Silloin kun liekki palaa kunnolla, siitä kuuluu selvä 'kohina', kun tehoa ei ole, liekki on hyvin hiljainen.

KORPI MATTI A 27.10.2006 20:19

Ei tarvitse pyöritellä kaappia!! vaan putsata polttimen suutin kunnolla. Ja vaihtaa putki ruostumattomaan malliin. Tein tämän pari vuotta sitten. Elektroluksin alkuperäinen kaasuputki ruostuu sisältä ja ruostehileet aiheuttavat kaasun epätasaista palamista suuttimessa ja siitä johtuu, ettei kaappi kylmene kunnolla. Liekistä ei silmällä näe että se olisi heikkoa palamista. mutta ruostehileitä on suutinlevyn takana ja joskus liekki palaa kunnolla ja tosinaann taas ei. Putken vaihto asiantuntijaliikkeessä ei maltaita maksa ja ongelma on poissa. silti kannattaa poltinpää puhdiastaa vuosittain. Ja kaappi pelittää!!!

HALTTUNEN TEUVO 22.11.2006 11:20

On Dometic- jääkaappi 04- mallisessa kulkineessa. Muutaman kerran vuorokaudessa kuuluu vaimea räpätys, on kuin magneettiventtiili tai rele rupluttaisi, merkkivalokin vilkkuu. Oire kestää viitisen sekuntia kerrallaan. Alustavasti epäillään kaasun epätasaista laatua. Onko kellään kokemuksia vastaavasta.

RYYNÄNEN PERTTI J 22.11.2006 17:39

Samanlaiset kokemukset ja itsellä epäily katkeaisiko mahdollisesti kaasun tulo jostakin syystä? Samaa vuosimalliakin. Käyttäytyy nimittäin samalla tavalla kuin eka kertaa päälle laitettaessa, hieman räpättää ja sitten syttyy. Vaikuttaa jotenkin siltä että kaasun tulo lakkaisi mutta mistä syystä, kertokoon kenellä asiasta jotain tietoa!

T. Pertti

SUORSA PEKKA 22.11.2006 20:58

Sama vika valo räpättää Dometic kaappi ja 04 kulkuneuvo. Olen pannut merkille että säädin vipstaaki pitää olla "tietyssä" asennossa että valo palaa kunnolla. Siitä huolimatta kaappi ei ole yhtä kylmä kaasulla kuin sähköllä tai akulla.

HAAPANEN TIMO S 23.11.2006 19:26

Onkohan näitä väliräpätyksiä ollut jo lämpimänä vuodenaikana?Jospa suutin on aavistuksen verran tukossa, ja nyt kun ulkona on kylmä niin termostaatti pienentää liekkiä liiaksi,kesähän painettiin kirjaimellisesti täydellä kaasulla.Tämä on ihan täysin arvailua.

HALTTUNEN TEUVO 03.01.2007 18:13

Ongelma vaikuttaa ohitetulta. Nuohosin polttimen yläpuolella olevan "pakoputken", irrotin polttimen ja suuttimen. Suuttimen puhdistin ompelulangan päällä. Polttimen ollessa kaasuputkesta irti avasin kaasun tulon pariksi sekunniksi, luultavasti jotakin töhkää putkesta poistui. Poltin oli käännetty kipinöimään sivummalle eikä ajoneuvo palanut. Arvelen kaasun puhalluksella olleen suurimman kojaavan vaikutuksen. Liekissä kyllä näkyy edelleen hetkittäin punaisia "ketun häntiä". Ne eivät vaikuta häiritseviltä ja niitä on myös keittimen kaikissa polttimissa. Epäpuhtauksia kaasussa? Vastuu on lukijalla.

YLINENTALO RAUNO 12.01.2007 10:44

Jääkaappiongelmia tuntuu olevan yhdellä jos toisellakin Karavaanarilla. Meidän vanhassa Polarissa on Electroluksin pikkuinen jääkaappi. Varsinkin kesällä kaapin saaminen kylmäksi on ollut ongelma. Poltin on toiminut moitteetta mutta tuuletuksen suhteen on varmaan ongelmia sillä tiskiallaskin kuumenee lämmöstä. Nimismiehenkiharat teillä tietysti voivat tukkia polttimen helposti. Värkkasimme 3 propellia lisäämään tuuletusta jääkaapin päälle - nyt ainakin lämmin ilma tulee "voimalla" pois kaapin takaa. Testaus par aikaa käynnissä. Jääkaappi ja kaasuputket kyllä kannattaa huollatuttaa ammattimiehellä vuosittain hyvissä ajoin ennen pidempiä reissuja - jo oman turvallisuudenkin vuoksi- joskus kaasuputket alkaa ruostua/haurastua rankoissa oloissamme.

Hyviä reissuja kaikille!

RAIMESALO RAIMO 12.01.2007 13:48

Minulla ei ole vastausta tähän viestiin, vaan ajattelin kysellä omasta asiastani. Huomasin syksyllä, että autoni jääkaappi ei toiminut akkuvirralla. Tuli mieleeni sellainen ajatus, josko akussa ei ole tarpeeksi "timmiä" sen käynnistymiseen. Ihan noin periaatteellisella tasolla kyselenkin, onko mahdollista, että jääkaappi ei jaksa käynnistyä, jos akussa ei ole tarpeeksi virtaa. Auto on nyt talvisäilössä, joten en pääse tarkistamaan akun lataustilaa. En tietenkään muista myöskään jääkaapin merkkiä, mutta toiminevat kaikki samalla periaatteella? Tieto olisi mukava saada jo ennen matkailukauden alkua, että voisi ryhtyä heti oikeisiin toimenpiteisiin. Itse epäilen akkua, koska se on jo kerran tyhjentynyt, mutta herätetty taas henkiin.

LAHTI ANTTI 12.01.2007 14:13

Raimo. Omassa vaunussani jääkaappi ei toimi 12V ennenkuin vaunu on kytketty autoon sähköpistokkeen kautta. Silloinkin joutuu pienen ajan odottamaan ennenkuin se toimii. Ilmeisesti tämä järjestelmä on tehty tällaiseksi sen takia, ettei vaunun akku tyhjentyisi salaa. Jääkaappi tarvitsee melko paljon virtaa toimiessaan 12V. Myös vaunun käsikirjassa on maininta, ettei kaappi lähde päälle suoraan 12V vaan on ensin käytettävä sitä jonkin aikaa kaasulla tai 230V. Kaappi on E-lux ja ikää sillä +16 vuotta. Muuten se on toiminut moitteetta ja pitänyt kesällä ruoat ja juomat kylmänä. Koskaan ei ole vielä tarvinnut käyttää täyttä tehoa. Toivottavasti tämä auttoi sinua yhtään ongelmasi suhteen.

Terveisin Antti.

TOIVONEN MARTTI 12.01.2007 16:13

Hei, kaikki vähänkin vanhemmat jääkaapit toimivat ns. absorptioperiaatteella. Niissä kuumennetaan nestettä ja neste kiertää tämän kuumennuksen jälkeen jääkaapin koneiston putkistossa. Kuumuus tuotetaan joko sähköllä (akku- tai verkkovirta) tai kaasulla.

Tämmöinen jääkaappi on melkoinen sähkösyöppö ja akku tyhjenee aika nopeasti jos sitä ei samanaikaisesti ladata. Siksi on olemassa erilaisia relevirityksiä joiden avulla jääkaapin akkukäyttö sallitaan vain kun virtaa saadaan auton laturista. Sinun tapauksessasi saattaa olla että tämmöinen rele on hajalla eikä akkukäyttö siksi onnistu. Akun heikkous ei sinänsä estä jääkaappia toimimasta, akku vaan menee aika äkkiä tyhjäksi jos se ei enää ole oikein kunnossa. Mitään semmoista isompaa käynnistysvirtaa kaappi ei vaadi kun siellä ei ole mitään semmoista mikä vaatisi tietyn volttimäärän toimiakseen niinkuin esim. lämppärit jotka syttyy hehkun avulla.

Toinen jääkaappityyppi on kompressorikaappi joissa on aivan samanlainen kompressori kuin kotijääkaapeissa mutta se vain toimii 12 voltilla ja on vain sähkökäyttöinen, se ei toimi kaasulla. Ne ovat uudempaa tyyppiä ja ne käyvät jaksottain ja hurisevat hiljaa käydessään. Absorptiokaappihan on aivan äänetön.

Kaappisi on varmaan absorptiokaappi ja vika voi siis olla joko releessä joka 'päästää' sähkön kaapissa olevalle vastukselle tai sitten vastus itsessään on rikki. Autosähkökorjaamo tai vaunuhuolto mittaa helposti vastuksen kunnon ja tutkii onko virransyöttö kaapille kunnossa.

Sinuna lakkaisin katselemasta epäillen itse akkua. Ja jos akku onkin heikko niin ajaessa laturi antaa niin paljon sähköä että kaapin pitäisi toimia kunnolla.
mot

RAIMESALO RAIMO 12.01.2007 16:27

Antti Kiitos kannanotostasi. Olen käyttänyt jääkaappia akkuvirralla vain ajon aikana. Leirintäalueella se on käynyt "IVOn" voimalla tai joskus harvoin kaasulla. Jos olemme lähdössä matkaan, olen liittänyt auton sähkövirtaan jo edellisenä iltana ja laittanut samalla jääkaapin päälle (sähkölle). Sitten aamulla lähdettäessä on kaappi käännetty akkuvirralle. Se on aikaisemmin toiminut moitteitta näin, mutta kuten mainitsin, nyt akkutoiminto ei pelaa. Kun auto on ollut koko yön virtajohdon päässä luulisi akunkin jo latautuneen jos se on kunnossa? Oma ajatukseni on, että vika on joko jääkaapissa (ei vastaanota akkuvirtaa) tai akussa. Siis hyviä vinkkejä kaivataan!!

RAIMESALO RAIMO 12.01.2007 16:34

Kiitos myös sinulle Martti, otan tämänkin seikan huomioon. On kiva, että täällä saa vastauksia ongelmiin ja voi siten etsiä vikoja oikeasta paikasta ilman, että tuhlaa aikaa tai vaivaa turhaan. Tämä on oikeaa karavaanihenkeä.

HAAPANEN TIMO S 12.01.2007 17:02

Joissain malleissa 12v toimii vain auton käydessä.Jos sulla on nyt siellä asunto-osan akku tyhjänä,se jäätyy kelvottomaksi.Se kannattas kaivella lämpimään ja lataukseen.

RAPO MARKKU T 12.01.2007 17:22

Omassa autossani (Dethleffs -98) jääkaappi toimii 12 V :lla vain silloin kun moottori on käynnissä, valitaan vain säätimestä akun kuva. Tästä on maininta myös käyttöohjekirjasessa. Hyvin on toiminut ajon aikana mm viime kesänä. Joten jospa sinunkin kaappisi toimii samalla tavalla.

SIRKIÄ MATTI 12.01.2007 22:36

Aikaisemmin vastanneet ovatkin jo kertoneet tärkeimmät tiedot kertaalleen.

Jääkaappi toimii 12V vain moottorin käydessä, ja latauksen ollessa kunnossa. Tarkista ensimmäisenä lataantuuko hupiakku auton käydessä. Mikäli lataus toimii, on seuraavana tarkistettava, tuleeko jännite jääkaapin 12V kytkimelle. Siinä välissä on todennäköisesti rele ohjaamassa toimintaa, ja välissä saattaa olla sulake johtimien suojana. Ovatko ne ehjät? Kytkimeltä on samalla helppo mitata 12V:n vastus, onko se ehjä. Hupiakun kunnolla ei pitäisi olla tässä tapauksessa mitään merkitystä.

PIETILÄ JUKKA S 13.01.2007 07:19

MOI Huomasin meidän autossa saman vian. Jääkappi ei toiminut 12v:lla. Vika oli konehuoneen puolella akulta lähtevän johdon väliin laitetussa sulakkeessa oli kosketushäiriö. Jääkaappiahan ei toimi muuten ku auton käydessä.

RAIMESALO RAIMO 04.04.2007 15:50

Olen nyt saanut korjattua jääkaappiongelman ja kerron ratkaisun vastaisen varalle. Sehän ei käynnistynyt akulla, mutta toimi kyllä muilla virtalähteillä. Löytyi kaksikin eri syytä: 1. Rele oli kärähtänyt ja siksi hupiakku ei saanutkaan virtaa. Sitä oli kyllä akussa sen verran, että esim sisävalot paloivat häiriöttä. 2. Edellisen remontin yhteydessä, johon autoon vaihdettiin johdinsarja, oli releelle tuleva herätevirtajohdin katkaistu, eikä sitä oltu kytketty uudelleen (Delta-Auto Salo). Nämä kaksi vikaa aiheuttivat sen, että akku ei saanut latausvirtaa. Nyt kaappi toimii.

IPATTI VEIKKO 04.04.2007 16:05

Haluatko räjäytyskuvan jääkaapista, sellaisen, johon on merkattu paikat joihin olisi kiinnitettävä huomio ja puhdistettava. Niin ota yhteys pes1tol@mbnet.fi

Ilkka Vänttinen 16.02.2021 20:12

Mikä on termostaatin ohjausperiaate, kun tuntuu että pienellä ei olisi liekkiä lainkaan ja jos säätää suuremmalle pikku räpsätyksen jälkeen alkaa taas toimia ts puhista.
Eo todettu vain kuuntelemalla.
Onko tässä vikaa kun luulisi että jkssa olisi aina pieni liekki?

Timo Haapanen 16.02.2021 20:56

AES-kaapeissa (automaattinen energian valinta ) liekki sammuu tykkänään aina kun termostaatti ilmoittaa kaapin olevan tarpeeksi kylmä. Käynnistyessä kuuluu lyhyt ''räpätys'' ja sen jälkeen kuuluu liekin ääni aika selkeästi.

@timppa

Ilkka Vänttinen 16.02.2021 21:01

Kiitos Timppa tiedosta, näin minulla kaappi näyttää toimivankin taisin turhaan epäillä sen toimintaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.