Ilmajouset 2021 vuoden Ducaton?

Veli-Pekka Merikallio 19.01.2023 13:03

https://www.youtube.com/watch?v=LG-pXyUf16o

Tuossa Rauzille selkeä video asennuksesta!


Mulla oli Hymerissä tuollaiset ja pelasi hienosti, en vain oikein ymmärrä tuon kompuran tarpeellisuutta, pikkupumpulla sai muutamalla pumppauksella painetta nostettua kilolla. Matkiksessa paineet yleensä kilon molemmin puolin.
muokattu: 19.1.2023 13:07
Kari Rautiainen 19.01.2023 14:37
Veli-Pekka Merikallio

https://www.youtube.com/watch?v=LG-pXyUf16o

Tuossa Rauzille selkeä video asennuksesta!

Kiits. Melko selkee kuva jutusta alkaa olla.

Petteri Haverinen 19.01.2023 16:22
Veli-Pekka Merikallio

https://www.youtube.com/watch?v=LG-pXyUf16o

Tuossa Rauzille selkeä video asennuksesta!

Tuon asennusohjeen tekijä, minkä yllä linkitin, asensi sarjan ensin ilman kompuraa, mut asensi se sitten jälkeenpäin. Tätä hän perusteli näin
Googlekääntäjällä käännetty ,
” Kuten mainittiin, ilmajousitus toimii periaatteessa ilman kompressoria. Tässä kuvattu on myös TÜV:n hyväksymä ilman kompressoria. Asensin kuitenkin kompressorin jälkikäteen, koska se yksinkertaisesti antaa sinulle paljon enemmän etuja ja mukavuutta. Tämä sisältää myös ilman päästämisen seisomaan suoraan parkkipaikalla. Kuvassa on kompressorin asennuksen perustilanne. Lentolinjat ovat jo valmiina. Itse asiassa kompressori sijaitsee jalkatilassa paneelin takana. Siellä on vielä vähän tilaa. Mutta yleensä suosittelen kokeilemaan jotain ensin ja käyttämään naamiota yhä uudelleen ja uudelleen, jotta et joudu kokemaan ikäviä yllätyksiä myöhemmin. Nyt sitä mennään.”

Timo Haapanen 19.01.2023 16:40

Eihän kompura maksa juuri mitään ja siinä tehdessä menee sinne melkein itekseen. Yhtään haittapuolta ei siinä ole.
@timppa

Kari Rautiainen 19.01.2023 17:24

Meinaan kyllä että laitan kompuran.

Seppo Suomi 03.02.2023 13:07

Hyvät ja selkeät ohjeet
Valtettavasti pääkaupunkiseudun palkeiden maahantuoja ei ole huomioinnut asennuksessaan ko. pidikettä (sivut 7&8) vaan 20v. kokemuksella asentanut ohjeittensa mukaan. Valitin asennuksesta josta hän totesi :
" Takuu ei korvaa . 2 vuoden takuu ja kulunut 2v2kk. Käyttövirhe aiheuttanut vaurion".
Hinta asennuksineen oli 1490€. Uusi palje asennettuna 330€

Ari Kuusisto 03.02.2023 13:43

Eihän tuota asennusvirhettä saa millään käyttövirheeksi, jos ei muu auta kuluttaja-asiamies hoitaa homman.
Firman nimi oli?

Petteri Haverinen 09.02.2023 12:54
Seppo Suomi

Hyvät ja selkeät ohjeet
Valtettavasti pääkaupunkiseudun palkeiden maahantuoja ei ole huomioinnut asennuksessaan ko. pidikettä (sivut 7&8) vaan 20v. kokemuksella asentanut ohjeittensa mukaan. Valitin asennuksesta josta hän totesi :
" Takuu ei korvaa . 2 vuoden takuu ja kulunut 2v2kk. Käyttövirhe aiheuttanut vaurion".
Hinta asennuksineen oli 1490€. Uusi palje asennettuna 330€

Ohjeissa on tosiaan kuva, sekä teksiti missä kerrotaan, että tuota kannaketta pitää hieman ”siirtää”, niin ei paina palje siihen kiinni.

Petteri Haverinen 09.02.2023 13:06

Ei se aina meni, kuten Strömossä.
Pääsin eilen lämpimään talliin ja asensin ilmapussit paikoilleen sekä vedit letkut eteen valmiiksi odottamaan kompuran asennusta paikoilleen. ( pääse vkl lämpimään talliin, niin saa sikaflex kuivaa rauhassa kompuran kiinnityksessä).
Tyhjäsin pussit ja laitoin kulmaliittimeen letkunpätkän ja letkun päähän teippiä, ettei pussiin pääse ilmaan. Mahtuu pussi tyhjänä paremmin paikoilleen asennusvaiheessa.
Yritin iroittaa letkua sistem-p kulmalliittimestä ohjeen mukaan, mut letkunpala jäi liittimeen kiinni, eikä lähde pois(kuva1). Sen verran eksoottinen liitin tyyppi Suomessa, etten löytänyt kaupasta alkuperäistä, joten laitoin Saksasta tilaukseen.
Kävin Eterasta ostamassa uudet liittimet, mut muovisia sekä niihin takaiskuventtilit(kuva2), niin saa yhden baarin paineen pusseihin väliajaksi.
Aina tässä jotain uutta oppii.

Timo Haapanen 09.02.2023 14:19

Kyllä pitäisi lähteä kun painaa rengasta sisäänpäin. Kuvassa näkyy kiinnityskynnet ja ne on varmaankin pikkuisen painunut letkuun kiinni. Samalla kun painaa valkoista rengasta sisään voisi työntää myös letkua sisään, jos se vähänkin liikahtaa irtoavat kynnet.

Kyllä tämä rakenne on aivan normaali paineilmavehkeissä. Tuolta pitäisi löytyä

https://dunlophiflex.fi/

@timppa


https://dunlophiflex.fi/tuotteet/pneumatiikkatuotteet/
muokattu: 9.2.2023 15:16
Petteri Haverinen 09.02.2023 19:03

Tuo liittimen toiminta kyllä tuli tutuksi, mut olisiko ollut maanantai kappale. Onniseltä olisi saanut kai, mut nopeammin ja halvemmin tulee Saksasta.
Laitoin nyt väliaikaisen ratkaisin ja 1,5 baaria painetta. Hieman liikaa painetta nyt, Perä nousi 3 cm, auto lähes tyhjä.
Valmistajan mukaan min paine on 1 baari ja 6 maksimi pusseille.
Mut onhan pehmeä kyyti…

Seppo Lokasaari 09.02.2023 20:35

Työpuolella käytämme vuosittain paljon paineilmaliittimiä ja letkuja haastavissa olosuhteissa ja pääosin RST valmisteisiä liittimiä ja ehkä HST:näkin.
Pääosin ostamme ne joko Ahlsell tai Festolta.

Seppo Lokasaari 09.02.2023 20:56

https://www.sitek.fi/fi-fi/tuotteet
Sitekiltä saatu tosi hyviä tuotteita paineilmaan liittyen

Petteri Haverinen 11.02.2023 16:55

No niin, nyt odetellaan aamun, että kompuran liimaus kuivaa. Painetta testauksen vuoksi 2 baaria, mut varmaankin vajaa baari normisti riittää…
Olit Timppa oikeassa, että päivän homma, mut tein homman kolmessa erässä.

Eero Bruun 11.02.2023 19:41

Kysymys teille kaikkitietäville, itse olen poropeukalo. Keskuslukitus kaukosäätimellä lakkasi toimimasta. Siis ennen yhdellä napilla avautuivat kuskin ja apukuskin ovet ja toisella napilla liukuovi. Nyt kuskin ovi aukeaa vain manuaalisesti avaimella ja sitten pitää erikseen avata liukuovi. Vaihdoin avaimen patterin, ei auttanut. Voisiko tämä englantilaisen buuttaus auttaa, siis akun kaapeleiden irrotus? Taidan seuraavaksi viedä Delta-autoon, joka täällä Kuopiossa mainostaa Fiatin merkkikorjaamona.

https://www.fiatforum.com/ducato/460134-ducato-central-locking-remote-not-working-solved.html

Tero Litmanen 17.03.2023 09:00

Meillä on -21 vuoden Ducato jossa on asennettuna lisäilmapussit ja kompura. Autolla ajetaan joka päivä ja mitään ongelmia ei ole ollut niissä ollut. Noin kilo on painetta pusseissa. Välillä on painoa takatallissa reilusti. Vakauttaa kyllä auton takapäätä mukavasti. Eihän noilla korkeutta juurikaan muuteta. Mutta se perinteinen heijaaminen vähenee kyllä.

Petteri Haverinen 17.03.2023 12:39

Viikonloppuna oli lähes täysi reissuvarustus ja kyllä oli postiivinen kokemus. Painetta nostin lähemmäs 2 baariin, kun takatalissa saattoi olla hieman enemmän painoa, kun Latviasta palattiin.
Kyllä perä nousee tarvittattaessa, jopa n. 7 cm ylemmäs.

Timo Haapanen 30.05.2023 20:52

Laitanpa tänne kun oli paljon hyötyä ilmasäkeistä. Tokajin eteläpuolella muutama viikko sitten menimme pikkulautalla yli Tiszajoen.
Toisessa kuvassa näkyy lautta ja toisessa auto perä ylhäällä säkit piukassa. Vaikeaa olisi ollut ilman pusseja.

Hollannissa viime syksynä sama juttu.

@timppa

Seppo Suomi 31.05.2023 15:45

Peltikuoriaisen ilmapalkeet oikaisevat käsittämättömän hyvin kenossa olevan auton. Nyt viimeisen vuoden aikana (150 vrk. 15000km) emme ole käyttäneet kiiloja pyörän alla olleenkaan. Edellytyksenä ehjät ilman palkeet eikä "klaukkalan tapaan" asennetut.
t.seppo

Timo Haapanen 31.05.2023 19:04

Katsoppa Seppo millainen on mun SMW:n säkkien yläosa, ei ole mahdollista että se rauta joka sun säkin rikkoi osuisi kumiin yläsuojan alle.

https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/497650/p1080371.jpg

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.