Huohottimen jäätyminen

Markus Hyry 17.11.2021 16:54

Onko kenellekkään sattunut moista (linkki), minulla on joskus joku vanhempi henkilöauto tehnyt tuon?

https://www.is.fi/autot/art-2000008408359.html

Markku Hämäläinen 17.11.2021 18:54

Minulla jäätyi henkilöautosta pari kertaa, kun kone huohotti aika paljon, niin se tukkeutui helposti.
Tilanne helpottui, eikä toistunut, kun pesin huohotusletkun.
Meidän matkailuautossa oli valmiina huohottimen lämmitys, vaikka se on ensirekisteröity Saksassa.
Edes kaikissa Suomeen uutena tuoduissa autoissa ei ole huohottimen lämmitystä, vaan se pitää erikseen asentaa jos liikkuu pakkasessa.

Erkki Mäkinen 17.11.2021 21:19

Minulla ei ole jäätynyt huohotin, mutta välijäähdytin kylläkin pääsi jäätymään.
Auto on vm 2019 Dethleffs Globeline T6613 MB 416 CDI moottori OM 651.958. Auto oli 2019 syksystä 2020 maaliskuuhun käytössä ja kilometrejä oli kertynyt 12000. Pakkasta oli jotain 10 astetta, niin ei lähtenyt käyntiin, pyöritti kuitenkin hyvin. Sitten hinaus korjaamolle. Heti ilmoittiva että välijäähdytin ja sen putket jäämurskaa täynnä. Tällöin moottori ei saanut ilmaa. Asensivat ja myivät (130€) muovilevyt välijäähdyttimen ja jäähdyttäjän eteen. Käskivät ottaa kesällä pois. Ei kertonut auton myyjäkään mitään näistä talvivarusteista, tuskin tiesivätkään. En osannut odottaa mersulta näin kesäautoa. Olin ajanut Transit pohjaisilla autoilla 540tkm ja Saabeilla 700tkm eikä näissä tarvittu mitään kaihtimia. Viimeksi oli kaihdin joka vedeettiin ohjaamosta tarvittaessa 74 vuoden Ladassa. Viimetalvi meni hyvin, ei jäätymistä, eikun laittamaan muovilevyt taas paikoilleen.

John Hellman 17.11.2021 21:22

Hei.
Eikös toi ERG venttiili toimi nykyään "huohottimena" eli kierrättää pakokaasun uudestaan moottorin kautta, vai onko siellä vielä joku eri letku tms. mikä voi jäätyä. Ennenvanhaan huohotin letku meni ilmanputsarin koteloon, mistä ainakin minä irroitin sen huohottamaan suoraan ulkoilmaan. Siitä varmaan johtuu tämä nykyinen ilmaston lämpeneminen. Se on kyllä jo vanhentunut ympäristörikos.

Ville Säynäjäkangas 17.11.2021 21:47
Erkki Mäkinen

Minulla ei ole jäätynyt huohotin, mutta välijäähdytin kylläkin pääsi jäätymään.
Auto on vm 2019 Dethleffs Globeline T6613 MB 416 CDI moottori OM 651.958. Auto oli 2019 syksystä 2020 maaliskuuhun käytössä ja kilometrejä oli kertynyt 12000. Pakkasta oli jotain 10 astetta, niin ei lähtenyt käyntiin, pyöritti kuitenkin hyvin. Sitten hinaus korjaamolle. Heti ilmoittiva että välijäähdytin ja sen putket jäämurskaa täynnä. Tällöin moottori ei saanut ilmaa. Asensivat ja myivät (130€) muovilevyt välijäähdyttimen ja jäähdyttäjän eteen. Käskivät ottaa kesällä pois. Ei kertonut auton myyjäkään mitään näistä talvivarusteista, tuskin tiesivätkään. En osannut odottaa mersulta näin kesäautoa. Olin ajanut Transit pohjaisilla autoilla 540tkm ja Saabeilla 700tkm eikä näissä tarvittu mitään kaihtimia. Viimeksi oli kaihdin joka vedeettiin ohjaamosta tarvittaessa 74 vuoden Ladassa. Viimetalvi meni hyvin, ei jäätymistä, eikun laittamaan muovilevyt taas paikoilleen.

Mersuhan lopetti talvimallien teon vuonna -97.
No oonhan nuilla pärjäillyt senkin jälkeen, mutta paljon huolellisempi saa olla kaikin puolin. Akku pitää olla aina viimeisen päälle iskussa ja täyteen ladattuna. Viimasuojia pitää asennella. Ja parempi lähteä lämpimästä tallista ja pysähtyä vasta lämpimään talliin, silloinkin vikavalot vilkkuvat diskon lailla pakkasessa.

Toivo Koistinen 18.11.2021 07:40

Yksi konsti on, ripustaa koneen ja syylärin vliin muovi roikkumaan, nin ajoviima ei pääse niin läpi. Pitää vain muistaa poistaa se keväälä pakkaskauden mentyä.
Tp

Kari Rautiainen 18.11.2021 10:58
John Hellman

Hei.
Eikös toi ERG venttiili toimi nykyään "huohottimena" eli kierrättää pakokaasun uudestaan moottorin kautta, vai onko siellä vielä joku eri letku tms. mikä voi jäätyä. Ennenvanhaan huohotin letku meni ilmanputsarin koteloon, mistä ainakin minä irroitin sen huohottamaan suoraan ulkoilmaan. Siitä varmaan johtuu tämä nykyinen ilmaston lämpeneminen. Se on kyllä jo vanhentunut ympäristörikos.

Pakokaasujen kierrätys ei tapahdu kampikammion kautta. Kun kampikammion huohotinputki jäätyy niin nostaa kamalan öljynpaineen ja sylkee öljyt pihalle.

Ville Säynäjäkangas 18.11.2021 12:56

Tarkalleen otettuna öljynpaine ei nouse, vaan kampikammion ilmanpaine.

Kaikenkaikkiaan tuo huohottimen jäätyminen on todella ikävä pieni juttu, josta voi seurata suuri harmi. Nykyautoissa huohotin on monesti niin hankalassa paikassa imusarjan alla, että purkaminen puhdistusta varten ei ole ihan pikkujuttu.

Viimasuoja auttaa tähän jäätymiseen jonkin verran ja myös öljyjen vaihto aina ajallaan, ei siis huolto-ohjelman mukainen 30-60 tuhatta, vaan mielummin kerran vuoteen tai 10tkm välein. Lyhyet ajomatkat ja pienillä kierrosluvuilla ajaminen lisää harmaan öljyhyhmän kertymistä huohotinjärjestelmään.

Omassa autossani tämä huohottimen puhdistusoperaatio on ollut pitkään suunnitelmissa. Saa nähdä ehdinkö sitä puhdistaa vai vaihdanko moottorin sitten kun se hajoaa huohottimen jäätyessä?

Kari Rautiainen 18.11.2021 15:04

Tuota, olet oikeassa mutta. Öljytyla on kampikammiossa ja kun paine kasvaa niin öljyt on konehuoneessa ja kamala siivo.

Toivo Koistinen 18.11.2021 15:47

Konehan kaipaa tuuletusta, eli kierrosta koneeseen, ja kymmenkunta kilometriä, niin hyvä on.
Tp

John Hellman 18.11.2021 20:10

Ok, Kiitos asiallisesta neuvonnasta. Aina oppii jotain uutta.

Ari Kuusisto 18.11.2021 20:43

Kun paine nousee ja öljy lentää pihalle ölynpainemittari voi tunnistaa kaasunpaineen ja kone voi käydä ilman riittävää öljymäärää eikä öljynpainevalo pala välttämättä.
Esimerkiksi 405 Peugeot teki uutena tempun eräälle ja tosiaan konehuone hyvin öljytty.
Mersuvanhus 2002, 216CDI /195000km ei ole 16 vuoden mun aikana tehnyt tuota temppua mutta yksi auttava tekijä luulen, on polttoainetoiminen lisälämmitin jolla saa paremmin koneen kunnolla käyntilämpöön.
Nokkapeittoa ei ole ollut koskaan.Talvikäyttöä ei ihan hirveästi ole ollut, mutta jonkun verran kuitenkin kovillakin pakkasilla.

Kari Rautiainen 18.11.2021 22:33

Nuornamiesnä piti olla vehkeet. Ford Sierrasta tuli Cosworth versio markkinoille niin hetihän sellanen piti saada. Sitte se päivä kun oli -25 pakkasta niin kehäkolmosella oksensi öljyt pihalle. Ford liike näkyvissä tikkurilassa, sinne. Kysyin kerkiikö kukaan kattoa. -Laita tohon riviin missä cossut seisoo. Niitä oli jo neljä siinä ja musta lätäkkö alla. Repäsin huohotinputken helevettiin ja laitoin öljyä koneeseen ja jatkoin matkaa. Mutta tuli suorasuihkutus roiskevoitelu alustalle tehtyä. Pääsin duuniin niin kaverin kolmelitranen alfa seiso parkkiruudussa, musta lätäkkö alla.

Matti Asikainen 19.11.2021 09:30

Vuoden 2008 Ducatossa on huohottimessa lämmitysvastus, joka kerran uusittiin, kun huollossa huomasivat sen vikaantuneen. Näkivät sen vikakoodin lukijalla.
2004 Ducatoon laitettiin huohottimelle nestekiertoinen saattolämmitys paisuntasäiliöön menevää ohutta letkua jatkamalla.

Markus Hyry 19.11.2021 20:03

Kaikenmoista sitä sattuu. Minulla myös jäätyi, taisi olla joku Datsuni ja öljyt räisky pitkin konehuonetta. Haistoin palaneen käryn ja muuta ko tiensivuun. Vähän aikaa kun siinä vartoili, niin suli huohotin ja menoksi.
Tuumasin kumminkin laittaa tuohon nykyiseen fiiuun etumaskipetteen, sikäli mikäli ajoa tavisyvännä tulee.

Heimo Turunen 19.11.2021 20:51

EGR:llä ei ole mitään tekemistä huohottimen kanssa. Sehän vain säätää miten paljon pakokaaua kierrätetään uudestaan palotilaan.
Useimmissa autoissa huohotusongelmaa ei ilmene. Välijäähdytittimen jäätyminen on jopa rikkonut moottoreita jäämurskan joutuessa moottoriin, tunnetuimpia Vag-ongelmat.

Heimo Turunen 19.11.2021 21:01

EGR:llä ei ole mitään tekemistä huohottimen kanssa. Sehän vain säätää miten paljon pakokaaua kierrätetään uudestaan palotilaan.
Useimmissa autoissa huohotusongelmaa ei ilmene ja sen myötä asiasta ei ole edes kuultu. Välijäähdytittimen jäätyminen on jopa rikkonut moottoreita jäämurskan joutuessa moottoriin, tunnetuimpia Vag-ongelmat.

Ville Säynäjäkangas 19.11.2021 22:07
Heimo Turunen

EGR:llä ei ole mitään tekemistä huohottimen kanssa. Sehän vain säätää miten paljon pakokaaua kierrätetään uudestaan palotilaan.
Useimmissa autoissa huohotusongelmaa ei ilmene ja sen myötä asiasta ei ole edes kuultu. Välijäähdytittimen jäätyminen on jopa rikkonut moottoreita jäämurskan joutuessa moottoriin, tunnetuimpia Vag-ongelmat.

Valaisetko vähän miten jäämurska rikkoo moottorin?

Ari Jokinen 20.11.2021 08:40

Valaisee jos Googlaa "välijäähdytin jäässä" .

Vaikka:
https://renaultkeskustelu.net/foorumi/threads/korjaamo-rikkoi-moottorin.24790/

Ville Säynäjäkangas 20.11.2021 21:08

Jäämurska sulaa imuputkistossa niin hitaasti, että se tuskin pääsee moottoria rikkomaan.
Vesi voi toki rikkoa, mutta sitä tarvitaan aika paljon kerralla. Desi ei vielä tee mitään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.