Fiat eDucato sähköpaku

Ari Kuusisto 30.01.2022 12:48

Nyt sitten voisi rakentaa sähköretkeilyauton.
eDucato pitkänä ja korkeana saatavilla 72000€
Mahtaako olla sähkön ulosottoa,sitten vaan paneeleita katto täyteen.

Veli-Pekka Merikallio 30.01.2022 13:53

https://www-fiatprofessional-com.translate.goog/e-ducato-electric?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc


Suomeksi tuo munkin tarjoilema linkki tulee, translate=google kääntäjä, heikohkoa suomea toki.
muokattu: 31.1.2022 11:02
Toivo Koistinen 30.01.2022 15:25

https://www.fiatprofessional.fi/model/ducato-electric/ Tuossa Suomeksi. Nimpä. Tosin johan se töllössä mainosttaa jotain hybridi pakua, en muista kun ei tule tuota kateltua kovinkaan enää.
Fordillahan on sitten se minun monesti esiin ottama PHVE transit, josta tullenee isompikin versio luulakseni, koska näkyy olevan jo normaali diisel hybridi isompana.
https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/hybridiautot?id_vehicle_type=18&yfrom=2022&id_country[]=73
Tp

Lauri Niittynen 30.01.2022 16:28

3-akkuiselle luvataan kulutukseksi 20 kWh/100 km. Aika kova lukema eikä sillä silti ajeta yhtä soittoa Inariin paljon Ivaloa kauempaa. Henkilöautoihin verrattuna tuo olisi aivan uskomaton lukema, voisi onnistua pienimmällä korilla tyhjällä autolla alle 60 km/h nopeudella.

Mutta olisi hienoa saada matkailuautoon edes parikymmentä kWh:ta akkukapasiteettia ja sähkömoottori taka-akselille. Sitä voisi käyttää itselataavana hybridinä, hiljennyksissä saisi ladattua hukkaenergian akkuihin. Ja voisi se olla 8A verkkolaturillakin varustettu. Säästyisi hieman energiaa ja saisi kevyen nelivedon talveksi.

Toivo Koistinen 30.01.2022 18:14

Tuo paneleita katto täyteen on kyllä, mutta vain kesäauto on se. Tuo taka-akselin sähkön keruuhan on periaatteessa helppo.
Takavetosen akseli taakse. Sähkömootorikelkan voimansiirto siihen perään kiinni, ja siinäse.
Mutta kätevämpi se että kone pyörittää generaattoria, niin voi laittaa vaikka kuuspyörävedon sähköllä, eikä matka lopu kesken jos tankiin saa täytettä.
Tp

Kari Rautiainen 31.01.2022 11:26

Sähköauto ja ripuli on silleen samanlaisia että jännittää selviääkö kotiin asti…

Toivo Koistinen 31.01.2022 11:54

Samahan se poltomoottorillakin, jos tanki tyhjene, lapin pitkillä taipaleilla. Kaikkihan riippuu tankin koosta tankakuspaikojen tiheydestä, ja kulutuksesta.
Kun kehityy akku, jossa kapasiteetti samaa luokkaa kun näissä nykydiiseleissakin, elikkä jokakelillä 7-800 kilometrin luokkaa niin kyllä semmonen saatta kölötellä meillä kauppakassina ladosa, aurinkopanelilatauksessa.
Tp


Unohtui, että koska ikä on, niin ellei maailma syty tuleen, ja löytyy järkevän hintainen henkilöauto sähköllä, ja panelit kehittyy hämärässä paremmin toimiviksi, koska eise diisel nin paljoa maksa, että kannatta turhaan investoida uuteen monien kymmenien tuhansien hinnalla. Matka-autosta ei kannata puhua, koska tuo riittää meille, ja uuden vaihtohinnala ostaa melkoisen paljon diiseliä
muokattu: 31.1.2022 19:30
Lauri Niittynen 31.01.2022 17:43
Kari Rautiainen

Sähköauto ja ripuli on silleen samanlaisia että jännittää selviääkö kotiin asti…

Mistä niitä ikuisesti tankkaamatta kulkevia autoja oikein saa?

Omassa Ducatossa on 120 litran tankki ja sillä pääsee liki varmasti 1400 km kesällä, ehkä jopa 1600 km. Yleensä ei jännitä riittääkö polttoaine, mutta dieselin hinta kyllä. Eihän siinä järkeä ole, mutta sata litraa tankatessa harmittaa kummasti, jos litrahinta on 25 senttiä yli normitason.

1100-kuutioisessa moottoripyörässä on 14 litran tankki. Aina 200-240 km välein on liruteltava reilu 10 litraa tankkiin ja sen kanssa saa olla tarkkana, ettei bensis ole liian kaukana. Sillä ei pääse yli 250 km millään.

Kumpaakaan en silti vaihtaisi pois ja ostaisin vielä uudestaankin. Ja varmaan sähkiksenkin, jos sopivan korin löytäisi.

Kari Rautiainen 31.01.2022 19:52

Lauri. Luetun ymm… sehän on niin että tilastonikkarit sanoo että maahantuoduista harrikoista on 90% yhä liikenteessä. Ei se tarkoita että 10% on päässy kotiin asti. Osa on voinu mennä mökille.

Anton Härkönen 31.01.2022 22:51

Taitaa vaan optimisteilta unohtua akkujen, hybriditekniikan ja muiden kennohärpäkkeiden vaikutus painoon ja ilmanvastukseen matkailuautokäytössä. Ei taida kaikki vehkeet kyytiin kasattuna kulkea B-kortilla, ja juuri kun olemme päässeet eroon jonoja vetävistä 80 km/h tunnissa matelevista matkailuautoista, kun sallitut nopeudet nostettiin muun liikenteen tasolle valtaosassa autoista, tulee tilalle sähköä säästävät hidastelijat. Ei ole aika kypsä vielä vuosikymmenee, ehkä jopa kahteen....

Toivo Koistinen 01.02.2022 07:33

Teknikan kehitystä akupuolellakan ei voi, kuten ei maailman kansojen sotakäytöksen tulevaisuutta ennustaa mihin päätyy.
Akut kevenevät, ja niiden kapasiteetti kasvanee, mihin se kehityy, samoin aurinkopanelit. Nyky hybriideistä en minäkän pidä, koska ne on keinotekoista kaupan kasvattamista.
Ei niiden polttoaine kulutus ole juurikaan normaali polttomootori autoa pienempää, eli ei sinä kokonaispäästöt pienene, jos vaihtaa hyvän huolletun 2000 luvun polttomoottoriauton hybridiin.
Eikä varsinkaan kokonais rahan meno
Sitäpaitsi hyvään autoon voi uusia voimansiirtoteknikan miten haluaa. Johan aikaa sitten eräs laittoi tojotan korollaan vetypolttokenno systeemin, mutta silloisten lakien mukaan sitä ei saanut katsastettua likennekäyttöön, kuten ei kaasuautojakaan.
No se oli sitäaikaa politiikassa.
Tp

Ari Kuusisto 01.02.2022 17:55

Transit olis kanssa täyssähkönä ,350km lupaillaan ajosuoritetta,kehuvat markkinoiden pisimmäksi.
Ei tarvi asentaa invertteriä ,vakiona kunnon ulosotto.
"Power Onboard -toiminnon avulla voit ladata työkaluja 2,3 kW:n / 230 voltin pistorasiasta missä tahansa oletkin."

Vesa Varis 01.02.2022 20:32

MILLOIN TÄYSSÄHKÖINEN MATKAILUAUTO?
Milloin matkailuautokäyttöön?
Kysymykseen on helppo vastata: ei vielä vuosiin. Ja tuskin on väärin sanoa, että ei vielä edes vuosikymmeniin, jos puhutaan normaaleiden karavaanareiden tarpeiden tyydyttämisestä.

Hinta on yksi merkittävä tekijä, sillä täyssähköinen pakettiauto on kymmeniätuhansia euroja kalliimpi kuin vastaava polttomoottorimalli, ja vähintäänkin perusauton hintalisän verran kasvaa siitä rakennettavan matkailuauton hinta.

Kokonaismassa nousee ajoakun myötä 400–500 kilogrammaa, joten edes täyssähköistä retkeilyautoa ei saada sovitettua alle 3 500 kilogramman kokonaispainoluokkaan eli henkilöautokortilla ajettavaksi.

Toimintamatkan rajallisuus tarkoittaisi vain todellista lähimatkailua, sillä kokonaismassan nousun myötä ilmoitetut toimintamatkat lyhenevät merkittävästi jopa kesäkelillä.

Lataamisen nopeus eli hitaus tarkoittaisi sitä, että leirintäalueella pitää majailla pitkään, että ajoakkuun saa riittävästi virtaa seuraavaa (lyhyttä) etappia varten. Leirintäalueita ei tulla ainakaan Suomessa varustamaan vielä aikoihin tavalla, joka mahdollistaisi sähköautojen lataamisen hiukan erityishidasta lataamista nopeammin.

Lämmittämiseen ja ruuanlaittoon ajoakun sähköä ei passaa käyttää, sillä varsinkin lämmitys kuluttaisi virtavaraston nopeasti tyhjäksi.

Matkailuautot tulevat siis vielä todella pitkään liikkumaan polttomoottorin voimalla, vaikka lähijakeluliikenne alkaa myös Suomessa pikkuhiljaa sähköistyä. Polttomoottorisektorilla tapahtuu kuitenkin koko ajan kehitystä, ja esimerkiksi etuvetoiseen Sprinteriin tulee tämän vuoden aikana uusi turbodiesel, joka merkitsee nykyistä pienempää kulutusta ja päästöjä.

Toivo Koistinen 02.02.2022 07:15

Mukava näitä on pohtia, vaikka tietää, että eisitä sähkömatkailua enää tule koskaan tehtyä. Syykin on se, että valtesmannin ajatukset, ja se sähköauton tuloaikataulu mennenevät ristiin.
Mutta tosiaan täys-sähköautossa on se huonoa, että matka-auton virran kulutus asuinpuolella kasvaa, kun pyritään kaasusta pois, ja asumistoiminnot sähkölle.
Kun sitten esiintyy sitä ns. puskamatkailua ilman lataus mahollisuutta, sekin estää sitä ajattelua. Sen takia polttomoottorilla voiman tuottaminen on se oikea tapa.
Parempi tuottaa auton koneella voima ajaissa akkuun, ja tarvitesa koneen generaattorilla lisää, kuten transitilla, kun nythän on jo tarvetta lisävoiman tuottoon joko paneleilla, tai aggrekaatilla.
Hassua ajella sähkölä puskaan, ja pistää aggrekaatti hyrisemään
Mikä sitten on se polttomoottori on eri juttu, koska siiihen on vaihtoehtoja diiselistä vetyyn kaikkea siltä väliltä.
Sähköpakut tosiaan jakohommiin ovat hyvä ratkaisu. Päästöttömiä, ja hiljasia kaupunki ajoissa. Sama sitten henkilöautoissa.
Juuri jokin aika sitten kehuin naapurille, kun panaleista juteltiin, että kun jos tulee hämärisäkin hyvin sähköä tekeviä, ja talvella lumet päältään tiputtavia paneleita, ynnä kohtuu hintanen sähköauto, joka taatusti vähintään 500 kilometria latauksela,
En sano etteikö kiinnosta, koska meilä on sikäli hyvä tilanne, että jos ei haavereita, niin vanhus kulettaa kaupasa kymmenen vuotta keveästi meitä vanhuksia, mutta jos hyvä vaihtoehto ilmaantuu, niin ei harmita luopua siittä, ja alka ajaan "ilmasella kydillä".
Niinja voihan sitä sähkömatkailua, kun ajaa sähköhenkilöautolla hotellin, tai motellin pihaan, ja antaa hotellin latailla sitä yön aikana, kun itse nukuskele pehmeälä pedilä ensin saunottua hotellin saunassa, ja syötyään hotellin illallinen, ynnä herättyä hotellin aamiainen.
Kiertelee sillä sähkölä sitten maisemien keskellä päivän
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.