Fiat ducaton peruutusvalo

Jaakko Ryhänen 08.11.2020 17:51

Ostin kesällä Fiat ducaton 2.3 6 vaihteinen. En saa peruutusvaloa syttymään normaalisti vaihteella.
Johdon irrotettuani viiksilangalla kyllä syttyy. Laitoin uuden katkaisimen, ei toimi uudellakaan.
mikä on seuraava työvaihe

Tapani Pokkinen 08.11.2020 18:27

Seuraa johtoa, luultavimmin koritehtaalla laitettu uudet perävalot ja otettu liitos pelkällä ryöstöllä ja se hapettunut?
Tee uusi liitos, juota ja lämmitä kutistesukka vesiitiiviuksi.

Nää matkamökit ovat tehty kuin juostenkussen, ainakin meitin B-klass Huumori hymeri
Näin se vaan mennee.

Toivo Koistinen 08.11.2020 19:08

Tuli vielä yksi ajatus. Jos se katkaisija on kiini laatikosa, ja sisällä on se osa, joka sitten sen aktivoi, kun pakille on käännetty vaihde.
Jos pääsisi sinne laatikolle, irrottaisi katkaisijan, ja sitten siihen reikään laittaisi jonkin vaikka puutikun, jota pitelisi, ja kaveri sitten laittaisi pakkia päälle, ja pois, nin tuntuisiko siinä tikussa käteen liike, että se laatikon puoli toimisi.
Jos toimii, nin sitten pitäisi keksiä jokin, millä sen katkaisijan osa saataisiin pidemmäksi, jotta alkaisi toimimaan se.
Onko se tuomonen. https://www.google.fi/search?q=fiat+ducato+2,3+peruutusvalon+katkaisija&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=S3voXRLGQ5HzcM%252CO6Mj-XN1vSfXCM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTRnGIqk6b07tSlmgCPJImxP5Ragg&sa=X&ved=2ahUKEwjjqo-Mt_PsAhWKi1wKHR2DBFkQ9QF6BAgFEAY#imgrc=S3voXRLGQ5HzcM
Oletko kokeillut jättää tuon kupari prikan pois, ja vaikka kierteeseen kierre teipppiä, jotta ei pääse vuotamaan öljy? https://www.biltema.fi/rakentaminen/teipit/maalarinteipit/kierreteippi-2000035476.
Tp

Jaakko Ryhänen 08.11.2020 19:42

Valo sytyy kun yhdistää katkaisimelle tulevan johdon navat langalla, eli se puoli on kunnossa ja virta tulee johtoon
virtaavaimesta virran panemalla päälle. Katkaisimenkin olen uusinut. Siitä vain puuttu ehkä pari milliä välistä että
valo kytkeytyisi. Tiiviste rikkakin on poissa välistä. Sitä on rassattu aiempienkin omistajien taholta, näkyy jäljistä

Jaakko Ryhänen 08.11.2020 19:47

Kesällä pelasi normaalisti, Johtusiko kylmästä ilmasta. Metalillahan on kai kutistuu kylmässä ja laajenee
lämmössä

Toivo Koistinen 08.11.2020 20:47

Vika on silon siellä laatikossa, ja aikas hankala, koska joutune menemään sisään. Yksi mahdolisuus on kuitenkin, eli koettaa metsästää vastaava katkaisija, jossa tuo kytkentä tappi, mikä menee laatikkoon, olisi hieman pidempi.
Mitään irto haulia, tai vastaavaa ei kannata pistää välin, koska se voi päätyä sisään laatikkoon, ja se ei ole hyvä.
Mutta kuitenkin ensityönä tutkia liikuuko siellä sisällä se painaja, kun vaihteen laittaa pakille, ja pois. Ellei, nin se on sitten laatikon aukaisu
Ehkä kanattaa viedä korjamon
Tp

Jaakko Ryhänen 09.11.2020 08:05

Kyllä siellä liikkuu sivuttain joku osa vaihteen siirto haarukasta. kokelin 12 mm pultilla sen syvyyttä. Se on suurinpiirtein sama kuin katkaisimen syvyys On ajatus jatkoksi. Tekis väliin ns, adapterin, Etsis kierteelle sopivan pultin ja mutterit . Porais pultin läpi reiän esm 6mm ja siihen reikään sopivan pultin. Pakki päälle, pultti porattuun reikään. Katkaisis sen sopivan mittaiseksi. Kannan päälle hitsais muttereita ja rälläkällä hiois katkaisimen mittaiseksi. Siihen kiertäis katkaisimen. Välykset tietysti sopiviksi. Nyt sisällä oleva pultti työntäis katkaisimen nappia niin että yhdistää virran valolle. Sais pultin ja kopan väliin tiivisterenkaatkin. 6 mm pultista tietysti kanta sisään ettei putoa laatikkoon

Toivo Koistinen 09.11.2020 09:13

Näkeekö sinne sisään millään, että milanen se liikkuja on. Onko se rikki. Tuli mieleen, ettei siinä välissä ole vain ollut hauli, mutta on pudonnust pois, tai sisään laatikkoon.
Tuo ajatus on hyvä, mutta rupeaako se viritys takertelemaan. Tarkoitan, että jos se katkaisija on laatikon kyljessä.
Tahto olla. että monta liikkujaa, niin siinä on kitkaa, vaikka öljyäkin tulee väliin.
Tp

Jaakko Ryhänen 09.11.2020 11:42

Ei siinä voi olla mitään irrallista koska vaihteen ollessa vapaana ei näy mitään. Reikä on pieni ja on ylöspäin
14 mm . Näkyy pelin kanssa sellainen metallikieleke tulee sivulta peruutusvaihteen ollessa päällä johon katkaisin nojaa ja nostaa liikkuvan nupin ylöspäin. Oisko siirtohaarukka jotenkin irronnut ja siirtynyt. Vaihteet kuitenkin pelaa normaalisti. Pitää käydä Motonetissä ja Biltemalla vertaamassa katkaisijoita keskenään, oisko joku pitempi malli olemassa. Koetin vanhaan juottaa tinaa korokkeeksi huonoin tuloksin.

Timo Haapanen 09.11.2020 15:24

Sorvilla pois siitä mutteriosasta laatikon puolelta. Varmaa nelisen milliä pystyy ottamaan ja vielä jää kanttia kiristämiseen. Eikä ota kuin siihen halkaisijaan josta juuri ja juuri mahtuu reikään. Pikkuhomma sorvarille.

@timppa

Jaakko Ryhänen 09.11.2020 16:16

Olen ajatellut sorvaamistakin, mutta riittääkö materiaali siihen, Saahan sen uuden
jos menee pilalle.

Toivo Koistinen 09.11.2020 16:29

https://m.motonet.fi/fi/varaosat/139/autot/fiat/ducato-ii-1994-2006?vuosimalli=1995&tuoteryhma=233
Onkohan noisa eroa mitassa. Onhan se jos kysyys sorvarilta, alkaako hommaan.
Tuntuisi, että löyttyy sopivampikin, jos mittaa sen välin siihen pkkiliukuun laaatikon pinnalta, kun pakki on päällä. Oikeastaan kannatta mitata, ettei mene liian syvälle se pää sorvatessa.
Tp

Jaakko Ryhänen 10.11.2020 17:55

Pallo on heitetty askartelialle jolla on sorvi

Jaakko Ryhänen 14.11.2020 11:10

Sorvaaminen ei onnistu, materiaalia liian vähän. Kytkin hajosi. Oisko vika vaihteen vipujen säädössa.
Reiästä näkyy vain pieni osa sivulta tulevaa oisko siirtohaarukan osa, joka jää kytkimen viereen eikä paina
kytkimessä olevaa nappia. Vaihde ei ehkä näillä säädöillä mene perille. Voiko niitä vipuja säätää

Toivo Koistinen 14.11.2020 12:55

Taitaa olla syytä mennä hyvään korjaamoon, jotta tarkastavat onko jo syytä mennä laatikon sisään. Korjaus on kuiten uuutta laatikkoa halvempi, ja matkan jatkumisenkin kannalta.
Tp

Seppo Suomi 14.11.2020 16:33

Kokeilitko painaa katkaisijaa sisään virtajohdot liitettynä ennenkuin ruuvasit sen paikoilleen? Ei olisi ensimmäinen kerta kun risan tilalle myytiin toinen risa.

Mika Jokinen 14.11.2020 16:34

Juu, periaatteessa ei pitäisi olla mahdollista, ettei vaihde kytkeytyisi kunnolla, jos se vaihde pysyy päällä. Eli vaijereissa en usko vien olevan, eikä noissa oikeastaan mitään säätöä vaihteille ole, vaijerin kuoren mittaa muuttamalla voi yrittää asiaan vaikuttaa.
Jos on niin pienestä asiasta, kuin lämpölaajenemasta kiinni, niin ehkä koittasin muutaman eri valmistajan kytkimen, sitten töräyttäsin migillä sähkölinnunkakkaa kytkimen nastaan ja jos vieläkään ei pelaisi, niin kaivasin kalvaimella lootan kuoresta paikoillaan.
Lopuksi kait ottasin askin pöydälle, jos ei lähtisi toimimaan.
-Mika

Jaakko Ryhänen 14.11.2020 17:46

Alkuperäinen oli messinkiä, ostin uuden tarvikeosan joka sitten hajosi sorvissa, ostin viimeksi messinkisen eli samanlainen joka oli, ei pelannuut, sain sorvalilta kokeeksi käytetyn joka on samanlainen mykkä Se tappi on niin ohutta ja siellä sisällä on muovinen piikki ja jousi joka työntää kumisen kalvon jälkeen microkytkintä. Ei ehkä kestä hitsiä. Ainut keino on koettaa saada säädöillä että pakki menis syvemmälle. Kaverillani on vanha laatikko ja
hän oli katsonut reikään niin se vipu peittää suurimman osan reikää. Minun autossa se näkyy vain reunalta Siinä on se ero.

Toivo Koistinen 15.11.2020 06:48

Sisällä laatikosa se vika, mikäli vaihteet toimii kunnolla. Tp

Jaakko Ryhänen 23.11.2020 16:41

Täytyis vielä kokeilla, pistoke uusia jos se ei saa kontaktia. Kosketupinnat on väljät.
Katkaisimen tapit on olemattoman ohuet. Lanka jolla kokeilin on paksumpi kuin tapit
katkaisimessa, sillä yhdistyy valo. Varaosaliikkeet ei tunne pistoketta.
Mistähän sais uuden pistokkeen johtoon. Kävin hajottamollakin katselemassa raatoja.
En löytänyt samanlaista, vanhempi mallinen oli kyllä

Matti Asikainen 23.11.2020 17:47

Löytyisikö tuolta apua
https://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-Ducato:::3.html?XTCsid=miuq0arn469tjdp641gnt6ftu7

Markku Hämäläinen 23.11.2020 18:30

Voihan sitä kontaktia testata painamalla irrallaan olevan kytkimen nuppia.

Toivo Koistinen 23.11.2020 18:58

Onko se johtopistoke muten ehjä. Oikeen ohutkärkiset pihdit, ja niillä hieman puristaa niitä naaraspäitä nin tiukkenee. Mutta seon kelloseppä hommaa.
Toinen pahin maholisnen katkasta se johto, ja tehdä kutistesuojatuista lattanaaras liittimistä päät, mutta kannatta ensin kokeilla niitä liittimiä, että mahtuvat siihen katkaisijan liitokseen, ennekun menee katkasemaan johtoa.
Mutta kokeile kiristää, ja paikallaan, jos Katkasijan kärkeä painamalla sytyy valo, niin laatikkoa tutkimaan
Tp

Timo Haapanen 23.11.2020 21:06

Kuinkahan kovaksi tämä uusi hammaspaikka liimamassa kovettuu. Mulla ei ole kokemuksia. Sama aine se on kuin hampaiden paikkauksessa käytettävä. Saisiko sillä kasvatettua katkaisimen päätä, tai siis saa mutta kestääkö se.
https://www.youtube.com/watch?v=i5Rct4DZGIM

https://www.motonet.fi/fi/tuote/7500195/BLUFIXX-UV-liima-setti-UV-korjauskyna--MGS-korjausgeelipatruuna-kirkas-5-g

@timppa

Jaakko Ryhänen 26.11.2020 12:03

Kokeilujen lopputulos positiivinen.. Rakentelin väliin adapterin ja sain sen kautta
valon toimimaan normaalisti. Peruutusvaide kytkettynä valo syttyy ja vaihde pois, niin sammuu.

Toivo Koistinen 26.11.2020 12:07

Hyvä homma. Nytvaan reissuun, ja kaamosta kahtoon Nuorgamiin.
Tp

Harri Ahonen 21.01.2021 17:49

Jaakko!

Olisitko ystävällinen ja "vääntäisit rautalangasta" minkälainen adapteri auttoi.
Neljäs kytkin menossa.

Jaakko Ryhänen 07.03.2021 10:47

Voin lähettää kuvan adapterista, Tein kyllä ohjeet, minne lie hävinneet


Hei! Ostin pulttiliikkestä kytkimen kierteellä olevan pultin ja mutterin ja sen sisään 6 mm pallokanta teräs pultin muttereineen. Pultiin läpi porasin reiän 6 mm pultille. Sovitin pultille sopivan liikevaran kuin kytkimessä on ja mutteri siihen hitsattiin kiinni pallokanta alaspäin. Pultin kantaan piti tehdä välipala esim putkesta ja siihen kytkimeen sopiva mutteri hitsattiin yhteen johon kytkin kiinitetään samoin kun on vaihdelaatissa. Tämä on noin saman mittainen kuin kytkin on. Tämä kiinitetään vahdelaatikkoon. Tässä on tärkeää välyksien säätäminen esim tiiviste renkailla että laatikon sisällä ei jää kantamaan ja kytkinkään ei kanna ja adapterissa kytkin toimii. Askartelu intoa ja tarkkoja mittoja tarvitaan Adapterin tarkoitus on muuttaa kytkimen välitystä painamalla kytkimen nappulaa syvemmälle ja laajentamaan kytkentä pintaa jolla sais paremman kontaktin vaidelaatikon peruutus vaihteessa olevaan tankoon
muokattu: 7.3.2021 16:50
Jari Kortesalmi 07.03.2021 18:37

Olisi ollut mielenkiintoista saada tietää mikä laatikossa on antanut periksi tai jopa kulunut kun ei yllä kytkimelle.Minkä ikäinen autosi on ja kilometrit. Sama homma jollain kohta taas edessä,ehkä vielä selviää mikä vian aiheuttaa. Oma autoni on kans 2.3L 150hp vm2015 ajettu nyt 25tkm. Noi hiivatin moottorin tukikumit on kans yks susi keksintö, parin kympin pakkasella tärinä sisälle on sama kun olisi kone pultattu suoraan palkkeihin kiinni.

Jaakko Ryhänen 08.03.2021 17:31

Se on 2007 2.3 184000 km. Eipä kulumisesta ole tietoa. Se vaan ei yltänyt kytkeäkseen peruutusvalon.
Se temppuili syksyllä, välillä pelas ja taas ei pelannut. Peruutus kamerasta sen näki. Sain sen pelaamaan
tekemällä välitangon hieman pidemmäksi, hieman leveämmäksi ja sitä voi säätää tiivisterikoilla tällä minun tekemällä adapterilla. Tekoohje on aiemmin annettu. Voin lähettää kuvan sähköpostiin kun vain saan osoitteen


Adapteri on samannäköinen kuin kytkikin on . Se vaan tulee laatikon ja kytkimen väliin
muokattu: 8.3.2021 17:40
Jari Kortesalmi 08.03.2021 18:14

Ymmärsin kyllä minkälainen adapterisi on. Olisi kiva kuulla joltain vian perimmäinen syy,joltain joka on laatikon avannut kyseisestä syystä. Tulee sama vika vielä muillekin ei autosi niin yksilö ole. Sanoit että näkyi jälkiä edellisen omistajan toimesta että jotain siihen on tehty.Sellainen tuli mieleen, jos sinne on laitettu väärä anturi ja runtattu Pakki päälle ja kyseinen osa on laatikosta vääntynyt.

Jaakko Ryhänen 09.03.2021 09:03

Kytkimen ja laatikon välissä ei ollut tiivisterengasta ja pistokkeessa näkyi jälkiä että oli useasti avattu.
Katsastuksessa oli hylkääminen ettei peruutusvalo ole palannut. Oisko kytkintä yritetty saada syvemmälle
poistamalla tiiviste.


Adapterista on kuva faceboogissa
muokattu: 9.3.2021 14:40
Jaakko Ryhänen 14.05.2021 08:17

Jatkan tähän nykytietoa peruutusvalosta. Suihkutin vahdevaijerin niveliin synteettistä vaseliinia ja talven imeytymisen jälkeen vaihdettiin vaihdelaatikkoon öljyt. Otettiin irti peruutusvalokytkin ja samalla tekemäni adapteri. Öljyt valutettiin letkulla siitä reiästä vaihdelaatikkoon noin 2.7 litraa. Poikani teki työn. Kokeiltiin samalla kytkintä paikalleen ilman adapteria. Valo ja peruutus kamera pelasi . Eli temppuiluun oli varmaan syy, kuivuneet ja jäykistyneet nivelet vaihdevivistossa. Nyt tarkistettiin kytkimen reiästä valon sytytämiseen tarvittava laatikon sisältä työntyvä osa. se sulki koko reiän. Eli nyt se oli voitelun puutetta joka aiheutti liikkeiden vailinaisuutta, eikä painanut kytkimen nappia. Syksyllä reiästä näkyi vain pieni osa joka työntyi näkyviin ja poistettu öljymäärä oli n. 2,5 litraa. Ei johtunut Öljyn puutteesta.

Timo Haapanen 14.05.2021 09:05

Tämä oli erittäin hyvä tieto. Saattaa säästää paljon aikaa ja rahaa vastaavan vian tullessa jollekkin. Tai itselle.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.