Fiat Ducaton 2.3 l 120hv retkeilyauto

Vesa Haaraniemi 17.10.2020 18:55

Minkälaisia kokemuksia 120 hv Ducatosta tai Citroenista. Riittääkö tehot vai pitääkö olla 130 hv

Toivo Koistinen 17.10.2020 19:21

Rippuu mitä vaatii. Osalla ihmisiä pitää jo olla kai kohta yli 200 hepoisen samankokoisesta koneesta.
Aikanaan oli meillä elnakki 1,9 koneella, ja taisi olla 90 hepoista. Sillää ajeltiin Kilpisjärveltä Altaan, sitten mäki ylös, ja Nuorgamiin, tai jotain. Mutta ne mäet, ja samoin Suomen mäet se kulki, eikäkai sitä kenenkään jalakoihinkaan jääty, kerta se kotia toi reissuilta.
Vaihteita piti käyttää, mutta siinä istuissahan on aikaa hämmentää keppiä joutessaan kahvitaukoa, ja päivänokallisia ootellesa.
Elikkä, jos auto muuten on sopiva, niin en minä konetta pelkäisi.
Tp


Niin sitikasta unohtu. meillä on kahenlitran koneella henkilöauto ollu, jo yheksättätoista vuotta pitkästi, ja soi kun kirkon kello
muokattu: 17.10.2020 19:23
Seppo Suomi 17.10.2020 19:44

Ihan varmasti riittää. Jos kumminkin myöhemmin tuntuu siltä niin lievällä optimoinnilla maltillisesti lisää.

Toivo Koistinen 17.10.2020 20:00

Pääsee laatikkoremonttiin, koska ainahan lisätehoa sen takia, ettei tarvi keppiä heiluttaa, ja kiihtymään pitää saaha kuljin. Eli vaivattomampaa ajoa
Auton osat on mitoiteltu niihin tehoihin tietyn lisälujuus kertoimen kanssa, enkä neuvo siihen lisään koskemaan. Jos arvelee, että myöhemmin lisää, nin parasta unohtaa, ja osta suoraa riskimpi peli.
Lisätehoilla kulutus tahtoo nousta, ja hyöty on marginaalinen.
Tp

Ari Kuusisto 17.10.2020 20:05

Kun koneet kilkattaa tai kalkattaa moniko muistaa että oliko "optimoitu", jos vääntöä lisätään pienille kierroksille niin sitten sitä väännätetään helposti ja miten laatikot sitten varsinkin manuaalit.

Petri Ahonen 18.10.2020 10:58

Tää ei nyt suostu vastaanottamaan huonoja mielipiteitäni asiasta... Kokeillaan nyt kerran vielä. Meillä on 140hp, mutta sellainen kuulemma piti ottaa, kun on automaattivaihteinen... Teho-valikosta löytyy ECO, NORMAL ja PWR. Sieltä kun valkkaa tuon ECO, se tarkoittaa, että vain kuski kiihtyy, NORMAL asennossa kaasua painaessa kierrokset nousee, mutta mäessä tahtoo hyytyä. PWR-asennossa ei jää jalkoihin, toki polttoainetta kuluu tuohon ECO:on nähden ehkä jonkun verran enempi. Toki nythän pitää muistaa, ettei lomalaisilla (karavaanareille) ole koskaan mihinkään kiire... Hankitko 120 vai 140hp versiona, kannattaa miettiä onko tuleva autosi 540, 600 vai 630 pitkä, paljonko kulkee tavaraa väkeä mukana, sillä kokonaispainolla on paljon merkitystä. Joku tuolla jo kirjoittikin moottorinohjausyksikön uudelleen optimoinnista, jolla pienemmällä kulutuksella saadaan parempi teho irti moottorista. Nuo ohjelmat eivät kuitenkaan ole "alkuperäisiä" eli autonvalmistajan tuotteita, siksi takuut eivät kata, jos moottori tai vaihteisto tai jokin muu osa voimansiirrosta pettää.
muokattu: 18.10.2020 13:14
Timo Haapanen 18.10.2020 12:17

Niissähän on se helkkarin huono Puman 2,2 moottori joka myös Ford Duratorq -moottorina tunnetaan. Täällä on ollut halkinaisia mäntiä, suuttimet ei pysy kannessa kiinni ( myös Transitin vaiva samassa moottorissa )

@timppa


Ei ole 2,3 litraista 120 heppaista, on vain 2,2 litrainen
muokattu: 18.10.2020 12:19
Ari Kuusisto 18.10.2020 12:53

Jos on uusista kyse niin:
Ducato 2020 malleissa on Euro6.d 2,3 Multi-Jet 120hv moottori , niitä on myös 140, 160 ,160 ja 180 hv
alipaine EGR tekniikalla (AdBlue)
Start stop (vakio 160 ,180 hv) lisävaruste 140hv

Citroen Jumper 2020 on "Uusi" 2.2 HDi Euro 6.2 SCR (AdBlue) tekniikalla ,120 ,140 ja 160 hv Start , stop

Timo Haapanen 18.10.2020 13:06

Juu, onkin näköjään uusissa 2,3 ja 120 heppaa.

@timppa

Eero Piessa 26.10.2020 18:51

Meillä on 2,3 multijet 150 koneella twin 600 ja kyllä tuolla koneella pärjää,mutta joskus tuntuu että vääntöä sais olla hieman lisää.Auttaa kun laittaa tämän "mäki"nappulan päälle, niin vaihtaa hieman isommilla kierroksilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.