Ducaton valot

Hannu Kastarinen 03.01.2018 13:43

Autoni on Fiat Ducato Burstner Aviano 3,0 l vm 2007.
1. Valo-ongelma: Kulkusuunnassa oikea takavalo ei toimi. Vaihdoin polttimon, mutta siitä ei ollut apua. Ohjekirjassa ei sulakeluettelosta löydy valolle sulaketta. Jos sulakevika, niin missähän sulake on vai onko joku muu vika?
2. Lähivalot näyttävät liian alas ja valoja pitäisi saada säädettyä ylemmäksi. Ohjekirjan mukaan valot säätyvät ratin vasemmalla puolella olevia nappeja painamalla. Kokeilin, mutta mitään ei tapahtunut. Voiko valoja säätää manuaalisesti lampuista itsessään?


Niin malli on i684 integroitu.
muokattu: 2.9.2019 22:05
Timo Haapanen 03.01.2018 15:33

Ei tosiaan taida löytyä ohjekirjasta. Valojen sulakkeet ovat ratin vasemmalla puolella luukun takana, siellä se parkinkin sulake jonkun muun kaverina on.

Jos sulla kaikki muut valot toimivat vika on luultavimmin joko maadoituksessa tai virran kulussa lampulle asti. Mittaushommiin siis.

Integroidun valojen säädöstä en tiedä muuta kuin sen että säätö on varmasti olemassa umpioiden ruuveissa.

@timppa

Hannu Kastarinen 03.01.2018 15:48

Soitinkin Jyväs Caravaniin ja kertoivat, että sulake löytyy kuskin penkin alta laturin kupeesta. Sulakkeet olivat ehjät eli vika on siis virran kulussa tai maadoituksessa.
Ja valot voi säätää umpioiden ruuveista. Säätöpainikkeet ovat myös ratin vasemmalla puolella, mutta niitä painettaessa en huomannut vaikutusta. Pitänee kokeilla myös pimeällä, jos havannoisi paremmin.

Timo Haapanen 03.01.2018 16:05

Mun mielestäni on erikoista jos parkkien sulake on Burstnerin asennuksissa. Sopisi paremmin Fiatin puolelle, mutta kaippa tietävät.

@timppa


Sopisi paremmin Fiatin puolelle, kun ne sulakkeet siellä jo tehtaalta asti ovat.
muokattu: 3.1.2018 16:06
Mauri Laukkanen 03.01.2018 16:58

Yleensä kun alusta on Fiat tai mikä tahansa niin siellä tehtaalla katkaistaan se
alkuperäinen ns,kaapelimatto;johtosarja ja siellä auton alla on se uusi kytkentä
rasia jossa ne liitetään uuteen koriin.

Näissä kytkennöissä on paljon vikoja,vesi pääsen kytkentärasiaan esim.

Siis auton alle kytkentärasiaa hakemaan,se voi löytyä esim, parkki/jarru/ vilkku
valojen johtoja seuraamalla.

Mikko Tamminen 03.01.2018 18:13

Eli se takapää ei ole Fiat vaan Burstner!

Hannu Kastarinen 03.01.2018 19:01

Kysymys oli kulkusuunnassa oikeanpuoleisesta takavalosta, ei parkista.

Pekka Rämet 03.01.2018 19:52

Eikö ne ns.parkkivalot ole niin edessä,kuin takanakin ??

Mikko Tamminen 03.01.2018 21:04

Mikäs se takavalo sit oikein on? Jarru vilkku parkki vai pakki? Muita ku en keksi?

Timo Haapanen 03.01.2018 21:10

Maurille: ei tarvitse Ducatossa katkaista kun homma on tehty valmiiksi. Nätti johtosarja tulee taakse:
http://www.fiatprofessionalpress.co.uk/download/UK/2016/FIAT_Professional/Images/101019-fiatp-e.jpg

Vika voi olla kuvassa näkyvässä pistokkeessa.

Oikeanpuoleisessa B-pylväässä on sulakkeita Fiatin jäljiltä, mutta kun valojen sulakkeet ovat ratin vasemmalla puolella niin luulisi parkkien sulakkeidenkin olevan siellä.

Ohjekirjassa keskitolpassa on sulakkeita takalasinlämmittimille, takapenkinlämmittimille, lisäpistorasialle. lisälämmittimelle, yms. pakun takatilassa tarvittaville laitteille, mutta ei yhdellekkään valolle. Tosin siellä on viisi tyhjääkin paikkaa.

@timppa


Hannu Kastarinen 03.01.2018 21:33

Nyt ei ollut kysymys parkki-, jarru- tai peruutusvalosta vaan kun takavaloista, kun virta kytketään päälle. Mikä tämän valon oikea termi nyt sitten onkaan? Onko ne taka-ajovalot vai mitkä?

Markku Hämäläinen 03.01.2018 21:48

Kyllähän ne takavalot tunnetaan parkkivaloina.
Ei siellä ole erillisiä valoja pysäköintiin ja ajoon.

Matti Asikainen 04.01.2018 12:25

Tarkistapa palavatko etupään parkkivalot, nehän ovat samojen sulakkeiden takana kuin takapääkin, vasen ja oikea omiensa. Jos ne palavat, niin ongelma on joko pimeän lampun maadoituksessa tai yhteys taakse on voitu ottaa ryöstöliittimellä etuparkkivalon johdosta. Tällainen liitos ei ole ikuinen, vaan se hapettuu sellaiseen kuntoon, ettei sitä voi korjatakaan. Uusi liitäntä on tehtävä tarpeeksi kauas vikakohdasta, mistä löytyy kirkasta kuparia. Juotosliitos ja itsevulkanoituva teippi päälle niin asia on hoidettu. Luonnollisesti vika voi olla johdotuksessa muuallakin, mutta jos vastaava etuvalo toimii niin sulakevika se ei ole.

Pasi Niemelä 04.01.2018 13:37


Onkohan kysessä auton yläkulmissa olevista äärivaloista?

Ari Heiskanen 02.09.2019 10:18

Minulla ogelma äärivalossa oikealla burstnerssa virtaa tulee se 13 mutta en saa polttimoa palamaan . Poltin ehjä testattu.

Timo Haapanen 02.09.2019 13:05

Sherlock Holmes menetelmällä haettu diagnoosi: maadoitus puuttuu.

@timppa

Ari Heiskanen 02.09.2019 13:42

Miten Holmes selität sen että yleismittari näyttää kuitenkin yli 13volttia jos ei maata niin ei näyttäs mitään. @Ari

Markku Hämäläinen 02.09.2019 15:50
Ari Heiskanen

Miten Holmes selität sen että yleismittari näyttää kuitenkin yli 13volttia jos ei maata niin ei näyttäs mitään. @Ari

Mittaanpa sen lampun navoista.
Jos yleismittarilla (varsinkin digitaalisella) mittaa johdoista, niin se ei kerro oikein mitään, kun virtaa ei kulje paljon mitään.
Tuo mittaus kertoo vain jossakin olevan huonon kosketuksen/liitoksen ja sulakkeen olevan ehjän jos ehjä lamppu ei pala.
Jos lampun navoissa on 13V on lamppu vialla, ellei se pala.

Timo Haapanen 02.09.2019 16:05
Ari Heiskanen

Miten Holmes selität sen että yleismittari näyttää kuitenkin yli 13volttia jos ei maata niin ei näyttäs mitään. @Ari

No juuri siten että maa on mitattu jostain muualta kuin valaisimen navasta koska jos maata olisi polttimo palaisi. Kaksi kolmesta on toteutunut, plussa ja ehjä polttimo.

@timppa

Ari Knuutila 02.09.2019 22:05

Veivasin tuota samaa lamppu hommaa. Wattiarvo oltava sama kuin palaneessa lampussa. Huomasin tämän sattumalta. Rele napsautti virran poikki.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.